Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Formule 1 » 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING (18 tot 21 Februari & 26 Februari tot 1 Maart)
honda.gif  2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21326] do, 31 januari 2019 18:51 Naar volgende bericht
Jip
GP winner

2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING
Circuit de Barcelona Catalunya

https://i.gyazo.com/ebd18f0413093764bb017a30a99aaa6d.jpg
https://i.gyazo.com/8044b0b32529ba2f4c4aa446cd4f924d.jpg

Nog 40 dagen en de lichten gaan uit in Melbourne voor de start van het Formule 1 seizoen in 2019, maar eerst is het tijd voor de wintertesten die al over 2,5 weken plaats gaan vinden. De auto's worden onthuld aan de fans en gaan vervolgens hun eerste meters maken om te testen of alles goed is voor de start van het nieuwe seizoen, hopelijk kunnen we ook een goede balans opmaken van hoe het veld ervoor staat. Hier het draadje voor al het nieuws omtrent het testen van het nieuwe Formule 1 seizoen.

De teams gaan zoals altijd op hun eigen manier hun auto voor 2019 onthullen, daar is de volgende data over bekend:

Haas: 7 Februari (London)*
Toro Rosso: 11 Februari (Online)
Williams: 11 Februari*
Renault: 12 Februari (Enstone, UK)
Racing Point: 13 Februari (Toronto, Canada)**
Mercedes: 13 Februari (Silverstone, UK)
Red Bull: 13 Februari
McLaren: 14 Februari (Woking)
Ferrari: 15 Februari
Alfa Romeo: 18 Februari (Barcelona, Spain)

* alleen een livery reveal, auto onthullen waarschijnlijk op testdag
** team launch, auto onthullen waarschijnlijk op eerste testdag

Het circuit waarop getest word is zoals de vorige jaren in Barcelona:

https://i.gyazo.com/03f41aabc9d6694d4cd09d1aa587f02d.jpg

De wintertesten worden dit jaar voor het eerst live uitgezonden. Je kan de eerste week van de testweek live volgen via F1 TV Pro wat dit jaar gelanceerd word in Nederland (is niet gratis, gaat waarschijnlijk 8 euro per maand kosten). Ook word de eerste testweek live uitgezonden op Sky Sports F1, daar zullen de testdagen live te zien zijn van 14:00uur tot 18:00 met live commentaar van verschilende teambazen, anaylisten etc. Als de test voorbij is is er elke dag een uur lang nabeschouwing over wat er die dag gebeurd is. Sky Sports F1 is eigenlijk niet in NL te zien, maar valt vaak via streams toch te zien. Ook zijn er op internet vaak genoeg streams te vinden van mensen langs de baan. Op Ziggo Sport word elke dag een update van 10 minuten gegeven door Olav Mol via Social Media.

Meer informatie over F1 TV Pro: https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv-pro.html

Nog even en het lange wachten is voorbij en we kunnen weer genieten van Formule 1!

[Bijgewerkt op: ma, 04 maart 2019 08:58] door moderator

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21330 is een antwoord op bericht #21326] do, 31 januari 2019 21:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mario is op dit moment afwezig  Mario
Formula 3
Forum_Mod

Mooie post Jip! De maand februari is bijna aangebroken en dan kan het geweld weer los barsten Smile

Moderator www.verstappen.nl

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21331 is een antwoord op bericht #21330] do, 31 januari 2019 21:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ShiftUp is op dit moment afwezig  ShiftUp
Formula 3
Forum_Mod

Jip, top Yay Op naar nog veel moois in 2019 drive

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21341 is een antwoord op bericht #21331] vr, 01 februari 2019 18:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Formula 3

Thanks Jip nog 17 dagen voordat het circus eindelijk weer begint.
drive

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21342 is een antwoord op bericht #21341] za, 02 februari 2019 09:56 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Formula 3

Na maanden speculaas story's is het bijna weer zover en gaan we over 16 dagen zien wat er van al die grootse verhalen in de media overeind blijft. drive drive hupmax

Formule 1 liefhebber, fan van Max en jarenlang van Jos

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21343 is een antwoord op bericht #21342] za, 02 februari 2019 10:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
GP winner

Nog niet, in australia gaan de party mode billen pas echt bloot. Maar ik verheug me op de tests!

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21344 is een antwoord op bericht #21343] za, 02 februari 2019 10:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Sieper schreef op za, 02 februari 2019 10:25
Nog niet, in australia gaan de party mode billen pas echt bloot. Maar ik verheug me op de tests!

Op de laatste testdag gaat elk team met een kwalificatie mode echt wel even proberen hoeveel ze uit de motor kunnen persen.
Hebben ze altijd nog gedaan. Daar komt RBR Honda dit jaar dus gelukkig ook eindelijk bij. Smile

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21345 is een antwoord op bericht #21344] za, 02 februari 2019 11:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment afwezig  Roelof
Formula 3

Wouter schreef op za, 02 februari 2019 10:35

Op de laatste testdag gaat elk team met een kwalificatie mode echt wel even proberen hoeveel ze uit de motor kunnen persen.
Hebben ze altijd nog gedaan. Daar komt RBR Honda dit jaar dus gelukkig ook eindelijk bij. Smile
Ze gaan inderdaad even op vol maar niet met snelle rondetijden, teams willen niet te veel prijsgeven.

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21346 is een antwoord op bericht #21345] za, 02 februari 2019 11:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

We gaan met interesse kijken! Maar ik was in Australia wel verbaasd dat Ferrari zó snel was vorig jaar. (Van Mercedes wisten we dat al).

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21347 is een antwoord op bericht #21346] za, 02 februari 2019 12:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Formula 3

Het wordt sectortijden aan elkaar knopen vrees ik. Ik kan me niet voorstellen dat de coureurs de kans krijgen om echt snelle rondes eruit te persen. Er moet tenslotte flink gesandbagged worden door de topteams. De kleinere teams willen uiteraard wel laten zien hoe snel ze zijn om sponsors te binden.

Let it rain, rain, rain!!

"IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21351 is een antwoord op bericht #21347] za, 02 februari 2019 18:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment afwezig  Neo33
Formula 3

Misschien wel herkenbaar voor sommigen, de welbekende opruim woede maar heel soms kom je dan ook weer eens wat tegen waarvan je niet meer wist dat je dit nog had. Zo kwam ik het volgende tegen wat ik jullie niet wil onthouden. Langzaam aan staan wij aan de vooravond van een hereniging met Honda en een Verstappen. De oudgedienden onder ons zullen met weemoed terugdenken aan deze tijd, iets wat zo mooi leek maar helaas nooit tot echte wasdom kwam. De discussies die volgenden, de wensen van de fans met misschien wel het meest legendarische terugkerend en welbekende fenomeen het "Think East" verhaal van AssItch of ook wel bekend als showass Itch

Maar goed, we gaan dus terug in de tijd 1999 eind Maart zal het geweest zijn want de eerste Grand Prix van het Seizoen was zojuist verreden terwijl Jos "The Boss" dit seizoen van de zijlijn zou toekijken. De echte hardcore Verstappen kenners zullen dit verhaal waarschijnlijk herkennen en weten waar ik het vandaan heb. De tijdlijn klopt niet helemaal want Jos had ergens eind 98 al getekend voor Honda, maar dit verhaal is geplubiceerd ergens na de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen en de testen in Barcelona. Voor de rest veel leesplezier gewenst met wat Honda-Verstappen nostalgie. Cool

Artikel 1:

https://pbs.twimg.com/media/C6F6W2MWcAAc6vR.jpg

"IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN"

Jos Verstappen zegt het zonder blikken of blozen. Kijkt nog eens schuin omhoog en blikt vervolgens de vragensteller recht in het gezicht. "Serieus, de kans is groot..." Jos Verstappen oogt blijer en tevredener dan ooit. Zijn driejarige verbintenis met de Japanse racegigant Honda doet onze nationale F1-crack goed. Zeer goed. Het is ook niet niks. Slecht één seizoen heeft Jos mogen rijden in een topteam.

Naast Schumacher zette Jos z'n beste prestaties neer in een Benetton. Bij gebrek aan sponsoring, waardoor bijvoorbeeld jongens als Pedro Diniz zich al jaren kunnen handhaven in het selecte wereldje van F1-Coureurs, leek Jos voor de rest van z'n carrière gedoemd achter in de staart van het "peloton" te rijden. Een frustrerende bezigheid. Zeker wanneer jij en je manager weten dat je jezelf tot de top van de wereld mag beschouwen. Mits je een optimale en concurrerende wagen mag besturen.

En daar waar menigeen eraan twijfelde of Jos ooit nog aaan het racen in een F1-bolide toe zou komen, kwam het nieuws uit Japan: Jos Verstappen is gecontracteerd als testrijder van Honda. Volgend seizoen maakt de prestigueze renstal z'n rentree op de circuits. Met maar één doel voor ogen: Het wereldkampioenschap!. En jos wil dan achter het stuur zitten...

KARTEN

Wanneer we met Jos spreken is hij in de technische ruimte van het Kartcenter in Echt druk bezig een 100 cc-kartmotor van z'n pupil FOnny Schmitz te 'tunen'. Sneller maken dus. Jos heeft hier ongelofelijk veel plezier in. De testritten in Barcelona zitten erop en die in Silverstone komen eraan. Tussen die activiteiten in maakt hij tijd om te zorgen dat Jos Verstappen Karting, steevast begeleid door zijn vader Frans, dit seizoen hoge open zal gooien in de diverse categorieën. De 15-jarige Fonny is wat hem betreft de absolute favoriet. "Talent herken je direkt. Deze jongen is de aandacht die ik eraan geef en de ervaring die ik het hem deel écht waard", zegt Jos trots.

Zoals gezegd: Jos vindt het heerlijk om urenlang bezig te zijn met het tunen en afstellen van kart-motoren. In zijn karttijd heeft hij zich altijd geïnteresseerd voor de techniek. Niet alle rijders zijn zo. Het barst van de mennekes die nog nooit een bandje hebben verwisseld. Laat staan de moeite nemen om te kijken hoe het nu komt dat een motor met een bepaalde inhoud en standaard pk's toch sneller kan worden gemaakt. Maar wil je verder, dan zul je harder moeten gaan dan de rest. En Jos tuned al vanaf z'n zeventiende. "Ik heb heel wat geleerd en daar pluk ik, maar ook dit team, nu de vruchten van."

ENGINEER

Die hobby en interesse maken Jos ook eigenlijk de ideale testrijder. En dat hebben die Japanners goed gezien. Jos heeft technisch inzicht en weet donders goed aan te geven wat er aan de wagen moet gebeuren om zo optimaal mogelijk de rondes af te leggen. Het contact met z'n persoonlijke engineer is van levensbelang. David Brown is die engineer. Jos kent hem al vanuit z'n Tyrrell-tijd en is dolblij met de kleine, ietwat tengere Brit. De samenwerking met de voormalige engineer van Mika Salo is perfect. Een woord is vaan genoeg om aan te geven wat er gedaan moet worden. Jos: "David is een absolute kei. Die pakken ze me dus niet meer af...."

PLEZIER

Testen, testen en nog eens testen, dat is het seizoen 1999 voor Verstappen. Gek genoeg zit de coureur er helemaal niet mee dat hij dit jaar niet op de GP-circuits z'n kunsten kan vertonen. Zijn verklaring is logisch. "Toen we dit contract tekenden, wisten we waar we aan begonnen. Voor mij is dit een kans om met beide handen )en eventueel voeten vast te pakken en niet meer los te laten. Dit betekent een jaar lang voorbereiden op een seizoen waar we met z'n allen heel veel van verwachten. 'droogracen' is niet altijd even leuk, maar met deze wagen kijk ik steeds weer uit naar nieuwe tests. De auto is geweldig. Geen gezeur met onderstuur of overstuur; maar rijden met plezier. Iets wat ik lange tijd heb moeten ontberen...."

TESTPROGRAMMA

Zeker niet alle testen zullen in het gezelschap van andere teams worden gedaan. Sterker nog: enige teams hebben al bezwaar gemaakt dat Honda tijdens het 'proefdraaien' ook op de circuits aanwezig is. Angst? Jos: "Ik weet het niet. Feit is wel dat het voor het testen op zich niet altijd goed is om andere teams ook op het circuit te hebben. Je bent snel geneigd om alleen voor de tijden te gaan, om te zien waar je op dat moment staat, het testprogramma schier er op die manier wel eens bij in en daar moet je dus voor waken!"

TELEVISIE

Dit jaar dus geen races voor Jos. Geen snorrende camera's, geen miljoenenpubliek. Ga je zelf wel naar de Grand Prix toe? "Nee, dat heeft voor mij absoluut geen zin. Ze zien me aankomen in de garageboxen met m'n Honda-pet op... Dit seizoen volg ik de wedstrijden wel via de televisie op Canal+. Die tonen alle rondetijden en dat is voor mij natuurlijk weer interessant. Waar ik de wedstrijden zal volgen? Ik denk voor het grootste gedeelte in het Kartcenter in Echt. Dat is toch het gezelligst!"

Artikel 2:

https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/06/Jos-Honda-1999-1-1500x1000.jpg

TESTEN MET JOS IN BARCELONA

Op zondagmiddag 3 uur halen we Jos in België op en rijden samen naar het vliegveld Zaventem van waaruit we omstreeks 5 uur naar Barcelona vertrekken. Het vliegtuig vertrekt met ruim een uur vertraging door de zware sneeuwval op dat moment. Als we om halfacht in Barcelona arriveren halen we de huurauto op die voor Jos klaarstaat en vanaf het vliegveld rijden we onmiddellijk naar het circuit van Catalunya.

In de paddock aangekomen gaan we de pit box van Honda naar binnen. Ik verbaas me over de activiteit zo laat op de avond. Overal zijn monteurs in de weer om de twee(!) auto's geheel race klaar te maken. Jos heeft een meeting met zijn mecanicien David, zij spreken precies door wat de volgende dag getest moet worden. We krijgen twee Honda testpassen van de teamchef in Barcelona. Als Jos klaar is met de voorbereiding voor de volgende dag eten en drinken we nog wat in het catering gedeelte van de pit box. Maandagmorgen, 07.30 precies, vertrekken we naar het circuit. Daar aangekomen zijn alle medewerkers van het team al aanwezig. Jos vertelt dat deze teammedewerkers 's morgens reeds om 6 uur beginnen. Na een goed ontbijt heeft Jos een briefing met mecanicien David en nog enkele teammedewerkers.

Omstreeks 9 uur neemt Jos plaats in de auto en 20 minuten later openen de poorten van de pit box en begint Jos aan de eerste rondjes over het circuit. Jos rijdt deze morgen telkens ongeveer 3 rondjes en komt dan weer binnen in de pit box. Er is enorm veel belangstelling van de pers als Jos de pit box in- en uitrijdt. We horen fotocamera's honderden keren klikken.

Wij gebruiken de morgen om eens lekker ontspannen door de pitstraat te slenteren; het is een komen en gaan van de snelle F1 bolides. Henk gebruikt de stopwatch van Jos om wat tijden te meten van de verschillende rijders en om ongeveer half een staan we aan de pit muur bij de tijdwaarneming van Honda. Jos komt ons halen voor de gezamenlijke middaglunch met het Honda-team. In het catering gedeelte nemen we plaats aan tafel bij Jos en David. Ook de ontwerper van het Honda-chassis, Harvey Postlethwaite en teammanager Rupert Manwarring zijn tafelgenoten. Het valt mij op dat Jos beschikt over een enorme feitenkennis over de techniek van de F1 auto en ook precies kan aangeven wat hij voelt en denk dat er te verbeteren valt. Jos heeft in de morgen de op vier na beste tijd gereden en zo te zien is iedereen van het team hier best tevreden mee.

Na het dessert heeft Jos een afspraak met een aantal journalisten uit Nederland die in Barcelona aanwezig zijn. Buiten op de paddock vragen ze Jos het hemd van het lijf. Als Jos gedurende de middag weer zijn rondjes rijdt op het circuit nemen wij een kijkje in de persruimte die boven de pit boxen gelegen is. Om 6 uur is Jos klaar met testen. Bij alle teams zijn de tijden in deze middag niet meer verbeterd zodat Jos voor deze dag de 4e beste tijd kan handhaven. Tijdens het eten praten we met Jos over zijn ervaringen op deze dag en na het eten heeft Jos debriefing met David en spreken zij door wat er de volgende dag getest gaat worden. Rond 9 uur is Jos klaar en vertrekken we naar het hotel.

Dinsdagmorgen om 7 uur gaan we weer naar het circuit. Jos vertelt ons dat we vandaag verschillende remmen gaan testen en als alles in orde is kan hij vandaag ook met Honda-chassis nummer 2 gaan rijden. Het weer ziet er goed uit en we besluiten vandaag langs het hele circuit te lopen. Tijdens het rondlopen kunnen we prachtige foto's maken van de auto's die ons voorbij razen. Het geluid zo dichtbij is werkelijk oorverdovend. Als we om halftwaalf een helft van het circuit hebben afgelopen gaan we terug naar de pit box van Honda om een kopje koffie te drinken. Op dit moment gaat Jos rijden in Honda-Chassis nr:2. Hij zit reeds in de auto maar tijdens het starten horen we een enorme knal en valt de motor stil. De olie is tot aan eht plafond van de pitbox gespat en iedereen is druk in de weer om met doeken alles schoon te maken. Jos stapt uit de auto en legt ons uit dat dit wel eens kan gebeuren als te vroeg druk op het systeem wordt gezet. In de middag rijd Jos enkele rondjes met het 2e Honda-chassis en volgens hem voelt het goed aan.

Wij lopen het tweede gedeelte van het circuit dat een stuk langer is. Omstreeks 4 uur zin we terug in de pit box waar we de rest van de dag blijven en een kijkje nemen bij de telemetriesystemen van PI Research. Formule 1 zou ondenkbaar zijn zonder de hulp van deze ultramoderne computers en software.

Na het avondeten regelt Jos een Hondamedewerker die ons terugbrengt naar het vliegveld van Barcelona. Jos moet nog twee dagen testen. We bedanken Jos en Rupert Manwarring voor de gastvrije ontvangst en begeleiding en we verlaten het circuit van Catalunya met onvergetelijke indrukken in ons geheugen geprint.

(Het verhaal van een Manager van 1 van de Sponsors van Jos destijds.)

[Bijgewerkt op: za, 02 februari 2019 18:50]

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21352 is een antwoord op bericht #21351] za, 02 februari 2019 18:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Brings back memories .... thanks voor het delen Yay

Zo jammer dat het project een vroegtijdig einde kende (vanwege het overlijden van Harvey Posstlethwaite) , dat hele verhaal zou zo'n mooi einde krijgen als Max het nu afmaakt !

Bring it on !!!

Honda power !!!

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21354 is een antwoord op bericht #21351] za, 02 februari 2019 19:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Neo33 schreef op za, 02 februari 2019 18:46

Jos Verstappen zegt het zonder blikken of blozen. Kijkt nog eens schuin omhoog en blikt vervolgens de vragensteller recht in het gezicht. "Serieus, de kans is groot..." Jos Verstappen oogt blijer en tevredener dan ooit. Zijn driejarige verbintenis met de Japanse racegigant Honda doet onze nationale F1-crack goed. Zeer goed. Het is ook niet niks. Slecht één seizoen heeft Jos mogen rijden in een topteam.

Kippenvel bij het lezen! Bedankt @Neo33 !! Yay

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21355 is een antwoord op bericht #21352] za, 02 februari 2019 19:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

bacodraak schreef op za, 02 februari 2019 18:58
Zo jammer dat het project een vroegtijdig einde kende (vanwege het overlijden van Harvey Posstlethwaite) ,
dat hele verhaal zou zo'n mooi einde krijgen als Max het nu afmaakt !

Jouw Nederlandse zin klopt niet Baco!
Moet zijn: Dat hele verhaal krijgt zo'n mooi einde, nu Max het afmaakt!! lol hupmax

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21356 is een antwoord op bericht #21355] za, 02 februari 2019 19:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Wouter schreef op za, 02 februari 2019 19:27
bacodraak schreef op za, 02 februari 2019 18:58
Zo jammer dat het project een vroegtijdig einde kende (vanwege het overlijden van Harvey Posstlethwaite) ,
dat hele verhaal zou zo'n mooi einde krijgen als Max het nu afmaakt !
Jouw Nederlandse zin klopt niet Baco!
Moet zijn: Dat hele verhaal krijgt zo'n mooi einde, nu Max het afmaakt!! lol hupmax
Vind ik ook goed !!! Laughing Laughing Laughing

Honda power !!!

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21358 is een antwoord op bericht #21344] za, 02 februari 2019 20:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment afwezig  Griffel
Formula 3

Kan iemand mij uitleggen hoe die zogenaamde party modus werkt?? Dit was toch altijd het mee laten verbranden van olie? Dit is toch dit jaar niet meer toegestaan door extra opgelegde beperkingen van het maximale toegestaande hoeveelheid olieverbruik?

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21360 is een antwoord op bericht #21358] za, 02 februari 2019 20:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Griffel schreef op za, 02 februari 2019 20:01
Kan iemand mij uitleggen hoe die zogenaamde party modus werkt?? Dit was toch altijd het mee laten verbranden van olie? Dit is toch dit jaar niet meer toegestaan door extra opgelegde beperkingen van het maximale toegestaande hoeveelheid olieverbruik?
Het is nooit verboden, ze hebben alleen maatregelen getroffen waardoor sommige "loopholes" werden gesloten in de reglementen en het een stuk lastiger is geworden om dit te doen. Echter wil dat nog niet zeggen dat er geen olie verband word of kan worden. Voorheen was het zo dat ze geloof ik 1.2L per 100km konden verbruiken wat voor een 300km Grand Prix op bijna 3.6l olie komt te staan. Dit is eerst naar 0.6L gegaan per 100km, en vervolgens hebben ze de loophole gesloten in de regels waarbij Olie werd verdampt en via de luchtinlaat werd teruggevoerd. Hiervoor is die extra afvoer gekomen bij de uitlaat (rokende Ferrari motoren).

Echter je moet je dit afvragen, Renault geeft aan dat ze maar 0.1 tot 0.2L per 100km verbruiken, waarom verbruikt Mercedes en Ferrari dan 0.6l per 100km wat neerkomt op 1.8L per race terwijl Renault op 0.4 tot 0.6l per race zit. Dat is is een behoorlijk verschil. Daarnaast zijn er meerdere manieren om olie in te brengen, alleen veel lastiger, maar met die knappe knoppen in de F1 ga er maar vanuit dat het nog steeds gebeurt.

Wat ik vooral hypocriet vind is dat de F1 pretendeerd schoon te willen zijn met hun Hybride meuk maar vervolgens even 2L olie per race verdampen terwijl een normale auto van deze tijd bij lange na niet aan die hoeveelheid komt over zijn gehele levensduur van +200k km.

[Bijgewerkt op: za, 02 februari 2019 20:24]

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21362 is een antwoord op bericht #21360] za, 02 februari 2019 21:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Neo33 schreef op za, 02 februari 2019 20:23
Griffel schreef op za, 02 februari 2019 20:01
Het is nooit verboden, ze hebben alleen maatregelen getroffen waardoor sommige "loopholes" werden gesloten in de reglementen en het een stuk lastiger is geworden om dit te doen. Echter wil dat nog niet zeggen dat er geen olie verband word of kan worden. Voorheen was het zo dat ze geloof ik 1.2L per 100km konden verbruiken wat voor een 300km Grand Prix op bijna 3.6l olie komt te staan. Dit is eerst naar 0.6L gegaan per 100km, en vervolgens hebben ze de loophole gesloten in de regels waarbij Olie werd verdampt en via de luchtinlaat werd teruggevoerd. Hiervoor is die extra afvoer gekomen bij de uitlaat (rokende Ferrari motoren).

Echter je moet je dit afvragen, Renault geeft aan dat ze maar 0.1 tot 0.2L per 100km verbruiken, waarom verbruikt Mercedes en Ferrari dan 0.6l per 100km wat neerkomt op 1.8L per race terwijl Renault op 0.4 tot 0.6l per race zit. Dat is is een behoorlijk verschil. Daarnaast zijn er meerdere manieren om olie in te brengen, alleen veel lastiger, maar met die knappe knoppen in de F1 ga er maar vanuit dat het nog steeds gebeurt.

Wat ik vooral hypocriet vind is dat de F1 pretendeerd schoon te willen zijn met hun Hybride meuk maar vervolgens even 2L olie per race verdampen terwijl een normale auto van deze tijd bij lange na niet aan die hoeveelheid komt over zijn gehele levensduur van +200k km.

Neo dankjewel voor je uitgebreide uitleg. We kunnen dus blijkbaar concluderen dat het ontwikkelen van een party modus een hele ingewikkelde zaak is. Mercedes heeft hier dik minimaal 2 jaar van geprofiteerd, en heeft er alles aan gedaan om het geheim te houden. Uiteindelijk na diverse personeels wisselingen is de info blijkbaar bij ferrari gekomen, die er als de kippen bij was om er ook 1 te ontwikkelen. Inmiddels weer 2 jaar later is het dan nu de beurt aan Honda voor een party modus. Het hele olie verbranden gebeuren is wat mij betreft echt de misser van het huidige motor-regelement. Ik ga ook maar eens een extra olie tank aanschaffen op mijn auto, toch handig om iemand bij het rode stoplicht eruit te rijden.

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21363 is een antwoord op bericht #21362] za, 02 februari 2019 23:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Wat ik het smerige vind is dat Mercedes het steeds maar heeft blijven mogen gebruiken, terwijl inderdaad het eigenlijk niet de bedoeling is. De politieke wil om dit voordeel af te pakken is er nooit geweest.

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21364 is een antwoord op bericht #21363] zo, 03 februari 2019 00:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Precies Sieper!!

Ross Brawn zei in 1 van zijn interviews dat hij wist dat 2014 de kans voor Mercedes zou zijn, omdat hij wist dat hij een hele goede Engine department had.(lees party mode + veel kennis van de truck afdeling binnen mercedes die al langere tijd met hybride concept bezig waren) Ook kwam hij er toen voor uit, er alles aan gedaan te hebben om het regelement naar zijn voordeel te smeden. (logisch) Het resultaat is daar, 5 kampioenschappen op rij grotendeels dankzij de motor van Mercedes want zo geweldig is dat chassis niet (niet beter dan de rest zoals RB), zeker niet in het begin van het tijdperk.
2014- absolute dominantie, zelfs doelbewust zichzelf langzamer laten lijken ten behoeve van f1.
2015- absolute dominantie
2016- absolute dominantie
2017- weerstand (introductie ferrari party mode)
2018- weerstand
2019- TBC

Laten we hopen dat het nu eens voorbij is met het Mercedes feestje, eerste indicator over 2 weken.
Ik ben van mening dat ze inmiddels al het tweede team zijn (op een hele kleine afstand), ferrari had de betere auto alleen met de slechtere coureur.
Weet Red-bull met een totaal paket op de proppen komen, kunnen ze (Mercedes) zomaar het derde team worden. Dan gaan we een hele andere Lewis zien.

Wat ik hoop te zien/ naar uit kijk
- betrouwbaarheid Honda
- een hele relaxte en vrolijke Max
- betrouwbaarheid Renault. (TBV de formule 1 in zijn geheel)
- Mooie livery Red-Bull
- het unieke geroggel uit de RB15 van Honda.

Wat verwacht ik te zien:
- onbetrouwbare Renault

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21365 is een antwoord op bericht #21363] zo, 03 februari 2019 01:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Sieper schreef op za, 02 februari 2019 23:36
Wat ik het smerige vind is dat Mercedes het steeds maar heeft blijven mogen gebruiken, terwijl inderdaad het eigenlijk niet de bedoeling is. De politieke wil om dit voordeel af te pakken is er nooit geweest.
Het is ze gedeeltelijk afgepakt, maar niet genoeg. Het was heel simpel geweest om het verbruik op een halve liter per race te zetten. Dan had je die hele discussie niet gehad. Maar Mercedes lag toen dwars en gaf aan dat bij een verbruik onder een bepaalde waarde de motor onbetrouwbaar zou worden.

Overigens wil het niet zeggen dat de party mode van Honda ook door olieverbranding komt, daar is eigenlijk geen bewijs voor op dit moment. Van Honda en Renault was wel bekend dat zij het minst olie verbruiken in de races, allebei 0.1L tot 0.2L per 100km. Of dit volgend jaar ook nog zo zal zijn moet nog gaan blijken. Maar zoals ik al zei, als je met 0.2L per 100km af kan, waarom dan 0.6L per 100km verbruiken zoals Mercedes en Ferrari doen. ????

Wat denk je dat er gebeurd als Mercedes een aantal jaren het 3e team zal zijn, daar is de FIA of die andere bobo's bang voor. Dat Mercedes het dan een keer welletjes vind en definitief overstapt naar de FE bijvoorbeeld. Het is ze er aan gelegen om die 2 teams (Ferrari en Mercedes) binnenboord te houden, dus dan wordt er ook sneller naar hun geluisterd en regeltjes dusdanig omgebogen zodat het in hun voordeel is. En voor die naïevelingen die dit niet willen geloven, als je 25 jaar F1 hebt gevolgd dan weet je inmiddels wel beter. Coffee Niets is wat het lijkt. lol

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21366 is een antwoord op bericht #21365] zo, 03 februari 2019 02:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Dit is de realiteit van F1.

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21367 is een antwoord op bericht #21351] zo, 03 februari 2019 07:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment afwezig  spark
Formula 1

Neo33 schreef op za, 02 februari 2019 18:46
Misschien wel herkenbaar voor sommigen, de welbekende opruim woede maar heel soms kom je dan ook weer eens wat tegen waarvan je niet meer wist dat je dit nog had. Zo kwam ik het volgende tegen wat ik jullie niet wil onthouden. Langzaam aan staan wij aan de vooravond van een hereniging met Honda en een Verstappen. De oudgedienden onder ons zullen met weemoed terugdenken aan deze tijd, iets wat zo mooi leek maar helaas nooit tot echte wasdom kwam. De discussies die volgenden, de wensen van de fans met misschien wel het meest legendarische terugkerend en welbekende fenomeen het "Think East" verhaal van AssItch of ook wel bekend als showass Itch

Maar goed, we gaan dus terug in de tijd 1999 eind Maart zal het geweest zijn want de eerste Grand Prix van het Seizoen was zojuist verreden terwijl Jos "The Boss" dit seizoen van de zijlijn zou toekijken. De echte hardcore Verstappen kenners zullen dit verhaal waarschijnlijk herkennen en weten waar ik het vandaan heb. De tijdlijn klopt niet helemaal want Jos had ergens eind 98 al getekend voor Honda, maar dit verhaal is geplubiceerd ergens na de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen en de testen in Barcelona. Voor de rest veel leesplezier gewenst met wat Honda-Verstappen nostalgie. Cool

Artikel 1:

https://pbs.twimg.com/media/C6F6W2MWcAAc6vR.jpg

Naast Schumacher zette Jos z'n beste prestaties neer in een Benetton. Bij gebrek aan sponsoring, waardoor bijvoorbeeld jongens als Pedro Diniz zich al jaren kunnen handhaven in het selecte wereldje van F1-Coureurs, leek Jos voor de rest van z'n carrière gedoemd achter in de staart van het "peloton" te rijden. Een frustrerende bezigheid. Zeker wanneer jij en je manager weten dat je jezelf tot de top van de wereld mag beschouwen. Mits je een optimale en concurrerende wagen mag besturen.

En daar waar menigeen eraan twijfelde of Jos ooit nog aaan het racen in een F1-bolide toe zou komen, kwam het nieuws uit Japan: Jos Verstappen is gecontracteerd als testrijder van Honda. Volgend seizoen maakt de prestigueze renstal z'n rentree op de circuits. Met maar één doel voor ogen: Het wereldkampioenschap!. En jos wil dan achter het stuur zitten...

KARTEN

Wanneer we met Jos spreken is hij in de technische ruimte van het Kartcenter in Echt druk bezig een 100 cc-kartmotor van z'n pupil FOnny Schmitz te 'tunen'. Sneller maken dus. Jos heeft hier ongelofelijk veel plezier in. De testritten in Barcelona zitten erop en die in Silverstone komen eraan. Tussen die activiteiten in maakt hij tijd om te zorgen dat Jos Verstappen Karting, steevast begeleid door zijn vader Frans, dit seizoen hoge open zal gooien in de diverse categorieën. De 15-jarige Fonny is wat hem betreft de absolute favoriet. "Talent herken je direkt. Deze jongen is de aandacht die ik eraan geef en de ervaring die ik het hem deel écht waard", zegt Jos trots.

Zoals gezegd: Jos vindt het heerlijk om urenlang bezig te zijn met het tunen en afstellen van kart-motoren. In zijn karttijd heeft hij zich altijd geïnteresseerd voor de techniek. Niet alle rijders zijn zo. Het barst van de mennekes die nog nooit een bandje hebben verwisseld. Laat staan de moeite nemen om te kijken hoe het nu komt dat een motor met een bepaalde inhoud en standaard pk's toch sneller kan worden gemaakt. Maar wil je verder, dan zul je harder moeten gaan dan de rest. En Jos tuned al vanaf z'n zeventiende. "Ik heb heel wat geleerd en daar pluk ik, maar ook dit team, nu de vruchten van."

ENGINEER

Die hobby en interesse maken Jos ook eigenlijk de ideale testrijder. En dat hebben die Japanners goed gezien. Jos heeft technisch inzicht en weet donders goed aan te geven wat er aan de wagen moet gebeuren om zo optimaal mogelijk de rondes af te leggen. Het contact met z'n persoonlijke engineer is van levensbelang. David Brown is die engineer. Jos kent hem al vanuit z'n Tyrrell-tijd en is dolblij met de kleine, ietwat tengere Brit. De samenwerking met de voormalige engineer van Mika Salo is perfect. Een woord is vaan genoeg om aan te geven wat er gedaan moet worden. Jos: "David is een absolute kei. Die pakken ze me dus niet meer af...."

PLEZIER

Testen, testen en nog eens testen, dat is het seizoen 1999 voor Verstappen. Gek genoeg zit de coureur er helemaal niet mee dat hij dit jaar niet op de GP-circuits z'n kunsten kan vertonen. Zijn verklaring is logisch. "Toen we dit contract tekenden, wisten we waar we aan begonnen. Voor mij is dit een kans om met beide handen )en eventueel voeten vast te pakken en niet meer los te laten. Dit betekent een jaar lang voorbereiden op een seizoen waar we met z'n allen heel veel van verwachten. 'droogracen' is niet altijd even leuk, maar met deze wagen kijk ik steeds weer uit naar nieuwe tests. De auto is geweldig. Geen gezeur met onderstuur of overstuur; maar rijden met plezier. Iets wat ik lange tijd heb moeten ontberen...."

TESTPROGRAMMA

Zeker niet alle testen zullen in het gezelschap van andere teams worden gedaan. Sterker nog: enige teams hebben al bezwaar gemaakt dat Honda tijdens het 'proefdraaien' ook op de circuits aanwezig is. Angst? Jos: "Ik weet het niet. Feit is wel dat het voor het testen op zich niet altijd goed is om andere teams ook op het circuit te hebben. Je bent snel geneigd om alleen voor de tijden te gaan, om te zien waar je op dat moment staat, het testprogramma schier er op die manier wel eens bij in en daar moet je dus voor waken!"

TELEVISIE

Dit jaar dus geen races voor Jos. Geen snorrende camera's, geen miljoenenpubliek. Ga je zelf wel naar de Grand Prix toe? "Nee, dat heeft voor mij absoluut geen zin. Ze zien me aankomen in de garageboxen met m'n Honda-pet op... Dit seizoen volg ik de wedstrijden wel via de televisie op Canal+. Die tonen alle rondetijden en dat is voor mij natuurlijk weer interessant. Waar ik de wedstrijden zal volgen? Ik denk voor het grootste gedeelte in het Kartcenter in Echt. Dat is toch het gezelligst!"

Artikel 2:

https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/06/Jos-Honda-1999-1-1500x1000.jpg

TESTEN MET JOS IN BARCELONA

Op zondagmiddag 3 uur halen we Jos in België op en rijden samen naar het vliegveld Zaventem van waaruit we omstreeks 5 uur naar Barcelona vertrekken. Het vliegtuig vertrekt met ruim een uur vertraging door de zware sneeuwval op dat moment. Als we om halfacht in Barcelona arriveren halen we de huurauto op die voor Jos klaarstaat en vanaf het vliegveld rijden we onmiddellijk naar het circuit van Catalunya.

In de paddock aangekomen gaan we de pit box van Honda naar binnen. Ik verbaas me over de activiteit zo laat op de avond. Overal zijn monteurs in de weer om de twee(!) auto's geheel race klaar te maken. Jos heeft een meeting met zijn mecanicien David, zij spreken precies door wat de volgende dag getest moet worden. We krijgen twee Honda testpassen van de teamchef in Barcelona. Als Jos klaar is met de voorbereiding voor de volgende dag eten en drinken we nog wat in het catering gedeelte van de pit box. Maandagmorgen, 07.30 precies, vertrekken we naar het circuit. Daar aangekomen zijn alle medewerkers van het team al aanwezig. Jos vertelt dat deze teammedewerkers 's morgens reeds om 6 uur beginnen. Na een goed ontbijt heeft Jos een briefing met mecanicien David en nog enkele teammedewerkers.

Omstreeks 9 uur neemt Jos plaats in de auto en 20 minuten later openen de poorten van de pit box en begint Jos aan de eerste rondjes over het circuit. Jos rijdt deze morgen telkens ongeveer 3 rondjes en komt dan weer binnen in de pit box. Er is enorm veel belangstelling van de pers als Jos de pit box in- en uitrijdt. We horen fotocamera's honderden keren klikken.

Wij gebruiken de morgen om eens lekker ontspannen door de pitstraat te slenteren; het is een komen en gaan van de snelle F1 bolides. Henk gebruikt de stopwatch van Jos om wat tijden te meten van de verschillende rijders en om ongeveer half een staan we aan de pit muur bij de tijdwaarneming van Honda. Jos komt ons halen voor de gezamenlijke middaglunch met het Honda-team. In het catering gedeelte nemen we plaats aan tafel bij Jos en David. Ook de ontwerper van het Honda-chassis, Harvey Postlethwaite en teammanager Rupert Manwarring zijn tafelgenoten. Het valt mij op dat Jos beschikt over een enorme feitenkennis over de techniek van de F1 auto en ook precies kan aangeven wat hij voelt en denk dat er te verbeteren valt. Jos heeft in de morgen de op vier na beste tijd gereden en zo te zien is iedereen van het team hier best tevreden mee.

Na het dessert heeft Jos een afspraak met een aantal journalisten uit Nederland die in Barcelona aanwezig zijn. Buiten op de paddock vragen ze Jos het hemd van het lijf. Als Jos gedurende de middag weer zijn rondjes rijdt op het circuit nemen wij een kijkje in de persruimte die boven de pit boxen gelegen is. Om 6 uur is Jos klaar met testen. Bij alle teams zijn de tijden in deze middag niet meer verbeterd zodat Jos voor deze dag de 4e beste tijd kan handhaven. Tijdens het eten praten we met Jos over zijn ervaringen op deze dag en na het eten heeft Jos debriefing met David en spreken zij door wat er de volgende dag getest gaat worden. Rond 9 uur is Jos klaar en vertrekken we naar het hotel.

Dinsdagmorgen om 7 uur gaan we weer naar het circuit. Jos vertelt ons dat we vandaag verschillende remmen gaan testen en als alles in orde is kan hij vandaag ook met Honda-chassis nummer 2 gaan rijden. Het weer ziet er goed uit en we besluiten vandaag langs het hele circuit te lopen. Tijdens het rondlopen kunnen we prachtige foto's maken van de auto's die ons voorbij razen. Het geluid zo dichtbij is werkelijk oorverdovend. Als we om halftwaalf een helft van het circuit hebben afgelopen gaan we terug naar de pit box van Honda om een kopje koffie te drinken. Op dit moment gaat Jos rijden in Honda-Chassis nr:2. Hij zit reeds in de auto maar tijdens het starten horen we een enorme knal en valt de motor stil. De olie is tot aan eht plafond van de pitbox gespat en iedereen is druk in de weer om met doeken alles schoon te maken. Jos stapt uit de auto en legt ons uit dat dit wel eens kan gebeuren als te vroeg druk op het systeem wordt gezet. In de middag rijd Jos enkele rondjes met het 2e Honda-chassis en volgens hem voelt het goed aan.

Wij lopen het tweede gedeelte van het circuit dat een stuk langer is. Omstreeks 4 uur zin we terug in de pit box waar we de rest van de dag blijven en een kijkje nemen bij de telemetriesystemen van PI Research. Formule 1 zou ondenkbaar zijn zonder de hulp van deze ultramoderne computers en software.

Na het avondeten regelt Jos een Hondamedewerker die ons terugbrengt naar het vliegveld van Barcelona. Jos moet nog twee dagen testen. We bedanken Jos en Rupert Manwarring voor de gastvrije ontvangst en begeleiding en we verlaten het circuit van Catalunya met onvergetelijke indrukken in ons geheugen geprint.

(Het verhaal van een Manager van 1 van de Sponsors van Jos destijds.)

Ik blijf het vreemd vinden, met de diepste respect naar Harvey P. toe, dat het overlijden van 1 persoon het hele project stop gezet werd waar honderden mensen aan werkten. Juist uit respect naar Harvey toe hadden ze het project moeten doorzetten en tot een succes moeten maken.
Er moet iets meer aan de hand geweest zijn en ik hoop dat ze het overlijden niet als excuus gebruik hebben.
Honda had, als we de info moesten geloven, een top ontwerp, coureur en team dus alle ingredienten waren aanwezig om succesvol te worden. Een hoofd ontwerper werkt nooit alleen en zijn ideeen waren al bekend bij zijn ontwerpteam.

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21368 is een antwoord op bericht #21367] zo, 03 februari 2019 12:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

spark schreef op zo, 03 februari 2019 07:03

Ik blijf het vreemd vinden, met de diepste respect naar Harvey P. toe, dat het overlijden van 1 persoon het hele project stop gezet werd waar honderden mensen aan werkten. Juist uit respect naar Harvey toe hadden ze het project moeten doorzetten en tot een succes moeten maken.
Er moet iets meer aan de hand geweest zijn en ik hoop dat ze het overlijden niet als excuus gebruik hebben.
Honda had, als we de info moesten geloven, een top ontwerp, coureur en team dus alle ingredienten waren aanwezig om succesvol te worden. Een hoofd ontwerper werkt nooit alleen en zijn ideeen waren al bekend bij zijn ontwerpteam.
Ik denk ook dat er wat meer speelde. Dat ze in 2000 definitief op de grid zouden staan was nog niet helemaal zeker. Die beslissing moest nog genomen worden en hiervoor is er gevraagd om een budget van 200mil. De test wagen is gebouwd door Dallara waarin men een Honda had gestopt. Voor 2000 zou er natuurlijk een nieuwe wagen gebouwd moeten worden, een compleet team moest ook verder opgebouwd worden met alle faciliteiten erbij etc. Het kan best zijn dat men in Japan is geschrokken van dit bedrag en over het project is gaan twijfelen. De kans is groot dat het een excuus was, maar het fijne zullen we er nooit van weten. Blijft eeuwig zonde, had het Jos gegund om voor een echt fabrieksteam te rijden maar het mocht helaas niet zo zijn.

En eigenlijk is dit verhaal typerend voor de carrière van Jos. Altijd ging er op een bepaald punt wel iets mis, of domme pech waardoor het altijd net niet was en hij er slecht op kwam te staan.

[Bijgewerkt op: zo, 03 februari 2019 12:26]

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21370 is een antwoord op bericht #21367] zo, 03 februari 2019 12:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

https://ibb.co/0KK73p7

De achterste is die van Max dus! Leeuw logo en de voorste is de livery van Pierre. Je ziet het Honda logo op de voorste ook duidelijk.

Witte helm, klein eerbetoon aan Jos zijn helm, link met Honda?

[Bijgewerkt op: zo, 03 februari 2019 12:50]

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21371 is een antwoord op bericht #21370] zo, 03 februari 2019 13:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Had best iets scherper gekund, maar toch bedankt. Razz Yay

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21372 is een antwoord op bericht #21370] zo, 03 februari 2019 13:59 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Sieper schreef op zo, 03 februari 2019 12:40

De achterste is die van Max dus! Leeuw logo en de voorste is de livery van Pierre. Je ziet het Honda logo op de voorste ook duidelijk.

Bedankt voor het delen Sieper! Is denk ik foutje geweest, had denk ik nog niet in beeld mogen komen. Wel mooie helm, is ff wat
anders van wat die laatste twee jaar heeft gehad.

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21375 is een antwoord op bericht #21365] zo, 03 februari 2019 15:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Formula 3

Neo33 schreef op zo, 03 februari 2019 01:00
Het is ze gedeeltelijk afgepakt, maar niet genoeg. Het was heel simpel geweest om het verbruik op een halve liter per race te zetten. Dan had je die hele discussie niet gehad. Maar Mercedes lag toen dwars en gaf aan dat bij een verbruik onder een bepaalde waarde de motor onbetrouwbaar zou worden.

Overigens wil het niet zeggen dat de party mode van Honda ook door olieverbranding komt, daar is eigenlijk geen bewijs voor op dit moment. Van Honda en Renault was wel bekend dat zij het minst olie verbruiken in de races, allebei 0.1L tot 0.2L per 100km. Of dit volgend jaar ook nog zo zal zijn moet nog gaan blijken. Maar zoals ik al zei, als je met 0.2L per 100km af kan, waarom dan 0.6L per 100km verbruiken zoals Mercedes en Ferrari doen. ????

Wat denk je dat er gebeurd als Mercedes een aantal jaren het 3e team zal zijn, daar is de FIA of die andere bobo's bang voor. Dat Mercedes het dan een keer welletjes vind en definitief overstapt naar de FE bijvoorbeeld. Het is ze er aan gelegen om die 2 teams (Ferrari en Mercedes) binnenboord te houden, dus dan wordt er ook sneller naar hun geluisterd en regeltjes dusdanig omgebogen zodat het in hun voordeel is. En voor die naïevelingen die dit niet willen geloven, als je 25 jaar F1 hebt gevolgd dan weet je inmiddels wel beter. Coffee Niets is wat het lijkt. lol

De FIA, de regelgever en toezichthouder van de Formule 1, wil af van de zogeheten 'partymodus'. Verschillende teams konden de afgelopen seizoenen met een knop op het stuur naast brandstof ook extra olie verbranden, om zo meer pk's te genereren. Volgens AS neemt de FIA hier met ingang van 2019 maatregelen tegen.

Volgens de Spaanse sportkrant zou men met ingang van de eerste Grand Prix in Australië een update uit willen voeren aan de huidige, al bekendgemaakte 2019-regels. Hierin zou staan dat de 'auxiliary oil tank' (AOT), helemaal leeg moet zijn tijdens de kwalificaties. Hiermee kunnen de teams geen extra olie toevoeren naar de verbrandingsmotor en wordt de partymodus dus onschadelijk gemaakt.

FIA neemt last-minute beslissing en wijzigt eerder vastgelegde normen voor 2019
Eerder was al bekend dat teams minder olie mogen gaan gebruiken in 2019, maar volgens AS zouden de nieuwe, aangepaste regels er voor zorgen dat er helemaal geen olie meer naar de motor mag met als doeleinde het vermogen te verhogen.

Met name bij het team van Red Bull Racing had men erg veel last van de partymodus, die Ferrari en Mercedes veelvuldig leken te gebruiken tijdens de kwalificaties. De equipe van Max Verstappen reed met de krachtbron van Renault, die geen extra opties kende om het vermogen, naast het kiezen voor meer brandstoftoevoer, op te kunnen schroeven.

Honda werkte in winter wel al aan partymodus
Maar of Red Bull daadwerkelijk blij is met de nieuwe regels met betrekking tot de partymodus is nog maar de vraag. Helmut Marko, adviseur bij het team, gaf recentelijk nog aan dat men bij Honda aan het werk was om een partymodus te maken. De nieuwe motorleverancier van de Oostenrijkers zou net als Ferrari en Mercedes extra motorfuncties voor de kwalificatie ontwikkelen waardoor het gat met de concurrenten kleiner zou gaan worden.

Aldus opgetekend uit een Spaanse sportkrant via F1 maximaal...

Re: "IN EEN HONDA-BOLIDE KAN IK WERELDKAMPIOEN WORDEN" [bericht #21383 is een antwoord op bericht #21372] zo, 03 februari 2019 18:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Jip schreef op zo, 03 februari 2019 13:59
Sieper schreef op zo, 03 februari 2019 12:40

Bedankt voor het delen Sieper! Is denk ik foutje geweest, had denk ik nog niet in beeld mogen komen. Wel mooie helm, is ff wat
anders van wat die laatste twee jaar heeft gehad.
Zou het kunnen zijn dat dat de helmen van Albon en Kvyatt zijn? Albon heeft ook veel wit in zijn helm zitten en die van Kvyatt lijkt juist weer best wel veel op die van Gasly.

Nog niet helemaal overtuigd.

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21387 is een antwoord op bericht #21375] zo, 03 februari 2019 19:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

NextYear schreef op zo, 03 februari 2019 15:20
Neo33 schreef op zo, 03 februari 2019 01:00

De FIA, de regelgever en toezichthouder van de Formule 1, wil af van de zogeheten 'partymodus'. Verschillende teams konden de afgelopen seizoenen met een knop op het stuur naast brandstof ook extra olie verbranden, om zo meer pk's te genereren. Volgens AS neemt de FIA hier met ingang van 2019 maatregelen tegen.

Volgens de Spaanse sportkrant zou men met ingang van de eerste Grand Prix in Australië een update uit willen voeren aan de huidige, al bekendgemaakte 2019-regels. Hierin zou staan dat de 'auxiliary oil tank' (AOT), helemaal leeg moet zijn tijdens de kwalificaties. Hiermee kunnen de teams geen extra olie toevoeren naar de verbrandingsmotor en wordt de partymodus dus onschadelijk gemaakt.

FIA neemt last-minute beslissing en wijzigt eerder vastgelegde normen voor 2019
Eerder was al bekend dat teams minder olie mogen gaan gebruiken in 2019, maar volgens AS zouden de nieuwe, aangepaste regels er voor zorgen dat er helemaal geen olie meer naar de motor mag met als doeleinde het vermogen te verhogen.

Met name bij het team van Red Bull Racing had men erg veel last van de partymodus, die Ferrari en Mercedes veelvuldig leken te gebruiken tijdens de kwalificaties. De equipe van Max Verstappen reed met de krachtbron van Renault, die geen extra opties kende om het vermogen, naast het kiezen voor meer brandstoftoevoer, op te kunnen schroeven.

Honda werkte in winter wel al aan partymodus
Maar of Red Bull daadwerkelijk blij is met de nieuwe regels met betrekking tot de partymodus is nog maar de vraag. Helmut Marko, adviseur bij het team, gaf recentelijk nog aan dat men bij Honda aan het werk was om een partymodus te maken. De nieuwe motorleverancier van de Oostenrijkers zou net als Ferrari en Mercedes extra motorfuncties voor de kwalificatie ontwikkelen waardoor het gat met de concurrenten kleiner zou gaan worden.

Aldus opgetekend uit een Spaanse sportkrant via F1 maximaal...
Lijkt wel of de FIA mee-leest op ons Forum. Hopelijk zetten ze dit door, helaas alleen 5 jaar te laat.

Fired up, and ready to go! [bericht #21410 is een antwoord op bericht #21326] ma, 04 februari 2019 14:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

https://pbs.twimg.com/media/DyjXQAPXQAE-n9c.jpg

Citaat:
Renault F1 Team

Geverifieerd account

@RenaultF1Team
Volg je nu Je volgt @RenaultF1Team
Meer
Fired up, and ready to go! Meet your @RenaultF1Team 2019 driver line-up!

📸: @GregWInsight
#RSspirit
Dat is even wennen, eerste foto's van Ricciardo met de Renault kleuren. Neem aan dat dit ook de nieuwe pakken zijn van Renault!

https://pbs.twimg.com/media/DyjXLeWXgAYblDe.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DyjXNL1WkAA0PtC.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DyjXSGfX4AANZFF.jpg

Max en Pierre in de nieuwe RB outfits [bericht #21411 is een antwoord op bericht #21326] ma, 04 februari 2019 15:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Citaat:
Red Bull Racing

Geverifieerd account

@redbullracing
Fix up, look sharp 👌 A sneak peek at our race ready apparel for 2019 @pumamotorsport 🔥
https://twitter.com/redbullracing/status/1092422567284101120 /photo/1

Erg hetzelfde als vorig jaar, maar alsnog: hier de outfits van Max en Pierre voor het 2019 seizoen:

https://pbs.twimg.com/media/DykPOyXWoAAoZBG.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DykPOyPWoAAtzUa.jpg

[Bijgewerkt op: ma, 04 februari 2019 15:07]

Re: Max en Pierre in de nieuwe RB outfits [bericht #21418 is een antwoord op bericht #21411] ma, 04 februari 2019 17:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Grijze streep naast het rood. Wellicht ook op de auto?

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21421 is een antwoord op bericht #21326] ma, 04 februari 2019 18:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Jip schreef op do, 31 januari 2019 18:51
2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING
Circuit de Barcelona Catalunya

https://i.gyazo.com/ebd18f0413093764bb017a30a99aaa6d.jpg
https://i.gyazo.com/8044b0b32529ba2f4c4aa446cd4f924d.jpg

Nog 40 dagen en de lichten gaan uit in Melbourne voor de start van het Formule 1 seizoen in 2019, maar eerst is het tijd voor de wintertesten die al over 2,5 weken plaats gaan vinden. De auto's worden onthuld aan de fans en gaan vervolgens hun eerste meters maken om te testen of alles goed is voor de start van het nieuwe seizoen, hopelijk kunnen we ook een goede balans opmaken van hoe het veld ervoor staat. Hier het draadje voor al het nieuws omtrent het testen van het nieuwe Formule 1 seizoen.

De teams gaan zoals altijd op hun eigen manier hun auto voor 2019 onthullen, daar is de volgende data over bekend:

Mercedes-AMG Petronas: 13 Februari (Silverstone, UK)
Scuderia Ferrari Mission Winnow: 15 Februari (TBC)
Aston Martin Red Bull Racing: 13 Februari (TBC)
Rich Energy Haas: 7 Februari (Livery reveal)
McLaren: 14 Februari (TBC)
Racing Point: 13 Februari (Toronto, Canada)
Alfa Romeo Sauber: 18 Februari (Barcelona, Spain)
Red Bull Toro Rosso Honda: 11 Februari (Online)
Williams Racing: TBC

*word geupdate wanneer er nieuwe data bekend is

Het circuit waarop getest word is zoals de vorige jaren in Barcelona:

https://i.gyazo.com/03f41aabc9d6694d4cd09d1aa587f02d.jpg

De wintertesten worden dit jaar voor het eerst live uitgezonden. Je kan de eerste week van de testweek live volgen via F1 TV Pro wat dit jaar gelanceerd word in Nederland (is niet gratis, gaat waarschijnlijk 8 euro per maand kosten). Ook word de eerste testweek live uitgezonden op Sky Sports F1, daar zullen de testdagen live te zien zijn van 14:00uur tot 18:00 met live commentaar van verschilende teambazen, anaylisten etc. Als de test voorbij is is er elke dag een uur lang nabeschouwing over wat er die dag gebeurd is. Sky Sports F1 is eigenlijk niet in NL te zien, maar valt vaak via streams toch te zien. Ook zijn er op internet vaak genoeg streams te vinden van mensen langs de baan. Op Ziggo Sport word elke dag een update van 10 minuten gegeven door Olav Mol via Social Media.

Meer informatie over F1 TV Pro: https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv-pro.html

Nog even en het lange wachten is voorbij en we kunnen weer genieten van Formule 1!
Dit weekend met de familie in Barcelona geweest. Knap koud in de ochtend, dikke jas is aan te bevelen. Als het zonnetje door komt is het lekker maar in de schaduw een heel stuk minder. Zonder zon lijkt het me niet eenvoudig om de Pirelli banden op temperatuur te krijgen. We hebben nog een paar dagen voor de eerste test.

Preview Mercedes livery [bericht #21443 is een antwoord op bericht #21326] di, 05 februari 2019 19:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Citaat:
Mercedes-AMG F1
@MercedesAMGF1
Silver is so last season... 👌

#WelcomeW10

https://pbs.twimg.com/media/DyqKvzmXcAAETEn.jpg
https://twitter.com/MercedesAMGF1/status/1092838417241726977 /photo/1

Test livery voor Mercedes?

Veel om naar uit te zien dit jaar [bericht #21464 is een antwoord op bericht #21326] wo, 06 februari 2019 10:53 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Formula 1

Door de vele veranderingen is er veel om naar uit te zien:
- Hoe gaat Honda het doen? Is er daadwerkelijk flinke vermogenswinst geboekt en is er ook meer betrouwbaarheid?
- Heeft Newey weer een topchassis weten te ontwerpen?
- Heeft Max met andere woorden een uitrusting om voor het kampioenschap te gaan?
- Hoe gaat Gasly het doen?
- Heeft Renault een stap kunnen maken en is de keuze van Ricciardo achteraf de juiste geweest?
- Wat presteert Ricciardo ten opzichte van Hulkenberg?
- Hoe zal de relatie Vettel-Leclerc zich gaan ontwikkelen? Gaat Vettel het wederom afleggen (na het debacle in 2014 tov Ricciardo)?
- Heeft Ferrari weer een winnende combinatie of speelt er teveel politiek in het team?
- Hebben Mclaren en Williams hun bolides kunnen verbeteren en zijn ze weer competatief?
- Hoe gaan Russell, Giovinazzi, Albon en Norris het doen?
- Gaat Sainz kopje onder in de Britse intriges?
- Is Kubica nog wel volwaardig f1 materiaal?
- Betalen de investeringen van Stroll in Racing Point zich al uit in 2019?
- Gaat pannekoek Lance Stroll het afleggen tegen Perez of wellicht de verrassing zijn in 2019?
- Gaat Toro Rosso het beter doen in 2019 gegeven de nauwere samenwerking met RBR qua chassis?
- Gaat Kvyat zijn gram halen in 2019 en Albon declasseren?
- Hoe gaan de bolides eruit zien en zijn er grote verschillen per team in het vertalen van de nieuwe reglementen?
- Gaat Raikkonen Alfa Romeo verder brengen!

Ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen tijdens de testdagen. Ofschoon de meeste antwoorden pas in Melbourne en in de loop van het seizoen naar boven zullen drijven.

Re: Veel om naar uit te zien dit jaar [bericht #21465 is een antwoord op bericht #21464] wo, 06 februari 2019 11:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Het wordt dus een jaar om naar uit te kijken... nog 12-dagen te gaan... drive drive drive

Re: Veel om naar uit te zien dit jaar [bericht #21468 is een antwoord op bericht #21464] wo, 06 februari 2019 14:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Dejavu01 schreef op wo, 06 februari 2019 10:53
Door de vele veranderingen is er veel om naar uit te zien:
- Hoe gaat Honda het doen? Is er daadwerkelijk flinke vermogenswinst geboekt en is er ook meer betrouwbaarheid?
- Heeft Newey weer een topchassis weten te ontwerpen?
- Heeft Max met andere woorden een uitrusting om voor het kampioenschap te gaan?
- Hoe gaat Gasly het doen?
- Heeft Renault een stap kunnen maken en is de keuze van Ricciardo achteraf de juiste geweest?
- Wat presteert Ricciardo ten opzichte van Hulkenberg?
- Hoe zal de relatie Vettel-Leclerc zich gaan ontwikkelen? Gaat Vettel het wederom afleggen (na het debacle in 2014 tov Ricciardo)?
- Heeft Ferrari weer een winnende combinatie of speelt er teveel politiek in het team?
- Hebben Mclaren en Williams hun bolides kunnen verbeteren en zijn ze weer competatief?
- Hoe gaan Russell, Giovinazzi, Albon en Norris het doen?
- Gaat Sainz kopje onder in de Britse intriges?
- Is Kubica nog wel volwaardig f1 materiaal?
- Betalen de investeringen van Stroll in Racing Point zich al uit in 2019?
- Gaat pannekoek Lance Stroll het afleggen tegen Perez of wellicht de verrassing zijn in 2019?
- Gaat Toro Rosso het beter doen in 2019 gegeven de nauwere samenwerking met RBR qua chassis?
- Gaat Kvyat zijn gram halen in 2019 en Albon declasseren?
- Hoe gaan de bolides eruit zien en zijn er grote verschillen per team in het vertalen van de nieuwe reglementen?
- Gaat Raikkonen Alfa Romeo verder brengen!

Ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen tijdens de testdagen. Ofschoon de meeste antwoorden pas in Melbourne en in de loop van het seizoen naar boven zullen drijven.
Leuk denk om deze post, nog eens aan het einde van het seizoen te bekijken, en dan de antwoorden in te vullen als review drive

Presentatie Haas wagen. [bericht #21478 is een antwoord op bericht #21326] do, 07 februari 2019 12:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

De oude wagen met de nieuwe vleugel in de nieuwe kleurstelling. Live stream op YT.

https://pbs.twimg.com/media/DyzFP81XgAAgzpQ.jpg

https://pbs.twimg.com/media/DyzEMVzXQAA-u1J.jpg

Re: Presentatie Haas wagen. [bericht #21479 is een antwoord op bericht #21478] do, 07 februari 2019 14:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Formula 3

Haas goes lotus?

Let it rain, rain, rain!!

Re: Presentatie Haas wagen. [bericht #21480 is een antwoord op bericht #21478] do, 07 februari 2019 14:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Lijkt verdacht veel op de John Player Special cq Lotus

De helm van Max van dichterbij [bericht #21483 is een antwoord op bericht #21326] do, 07 februari 2019 16:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51795570_2124147710965040_1126030104481234944_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=ea02ab6bcdf1d20866ecbb2d5d69609c&oe=5CE725C3
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51094052_2124147804298364_5450907337982214144_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=167d5dee26ac6b250113e836347fdd14&oe=5CB7DFDE
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51895220_2124147884298356_5869186562192834560_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=747e9eb34b01a88c36e3c69effc2800e&oe=5CF903D9

Re: De helm van Max van dichterbij [bericht #21484 is een antwoord op bericht #21483] do, 07 februari 2019 17:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Formula 1

Moest er even aan wennen. Vond hem in het filmpje wat flets. Maar nu ik hem zo beter kan zien ziet die er wel mooi uit eigenlijk.

Re: De helm van Max van dichterbij [bericht #21485 is een antwoord op bericht #21484] do, 07 februari 2019 17:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Bedankt Jip. Jumbo is er ook nog bij dus!

Ik vind hem best mooi hoor, maar wild enthousiast ben ik ook niet. Maar eens zien hoe hij in het echt uitpakt (op TV beelden). Het iets smallere (minder hoge) vizier van de 2019 helmen vidn ik wel gaaf, en het is veiliger aangezien het intgrale deel nu een stuk sterker is.

[Bijgewerkt op: do, 07 februari 2019 17:23]

Re: De helm van Max van dichterbij [bericht #21486 is een antwoord op bericht #21483] do, 07 februari 2019 17:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Het wit aan de voorzijde met daarin Exact is typisch Honda!!

[Bijgewerkt op: do, 07 februari 2019 17:50]

Re: De helm van Max van dichterbij [bericht #21489 is een antwoord op bericht #21485] vr, 08 februari 2019 04:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Sieper schreef op do, 07 februari 2019 17:22
Bedankt Jip. Jumbo is er ook nog bij dus!

Ik vind hem best mooi hoor, maar wild enthousiast ben ik ook niet. Maar eens zien hoe hij in het echt uitpakt (op TV beelden). Het iets smallere (minder hoge) vizier van de 2019 helmen vidn ik wel gaaf, en het is veiliger aangezien het intgrale deel nu een stuk sterker is.

Jumbo is er weer bij. Dat was voor mij even een zoekplaatje. Is wel heel donker weggestopt.🙁

Re: De helm van Max van dichterbij [bericht #21490 is een antwoord op bericht #21485] vr, 08 februari 2019 08:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ForzaOlanda is op dit moment afwezig  ForzaOlanda
Formula 3

De H bovenop doet me aan Button denken. Warm word ik er niet van, hopelijk zijn de resultaten goed, dan maakt het niet meer uit.
Wel slim van Max om een Honda Design te maken, zodat de Honda mannen toch iets harder rennen voor Max.
Zou er dan ook een kist uit Japan Komen met opschrift: "MAX SPECIAL"

Re: De helm van Max van dichterbij [bericht #21491 is een antwoord op bericht #21489] vr, 08 februari 2019 09:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ShiftUp is op dit moment afwezig  ShiftUp
Formula 3
Forum_Mod

spark schreef op vr, 08 februari 2019 04:06
Jumbo is er weer bij. Dat was voor mij even een zoekplaatje. Is wel heel donker weggestopt.🙁
Jumbo staat al twee jaar op precies dezelfde plek, in dezelfde kleuren, in dezelfde grootte.

Maar daar komt nog wel enige verandering in Cool

[Bijgewerkt op: vr, 08 februari 2019 09:13]

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING Komt dat zien! [bericht #21492 is een antwoord op bericht #21375] vr, 08 februari 2019 09:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
duif is op dit moment afwezig  duif
Formula 3

Beetje aan de prijs maar dan ben je er wel bij geweest:

Good morning,

Thank you for your recent message and your interest on our team hospitality experiences. As requested, I am pleased to be able to share with you the Aston Martin Red Bull Racing Pre-Season Testing Hospitality offering for the 2019 Formula 1 ™ Season.

We will be hosting a hospitality programme across dates at both the upcoming pre-season and in-season tests at the Circuit De Catalunya Barcelona.
The information in the attached brochure highlights the testing experience and is our complete 2019 testing offering. For clarity, this does mean we will not be hosting testing hospitality in Bahrain at the first in-season test of the year.

Space is limited for this behind the scenes preview and is sold on a first come first served basis, so be sure to confirm places as soon as you can. The cost to attend testing as a guest of the team is £650 per person.
To secure your place on any of the available dates, please complete the attached Testing Booking Form and return to myself. Please note that approval of your order is not confirmed until you receive a written confirmation from a member of the Hospitality Team.

Our hospitality extends over the following dates:

TEST ONE: Barcelona
•        SOLD OUT

TEST TWO: Barcelona
•        Wednesday 27 February 2019

TEST THREE: Bahrain
•        Not available

TEST FOUR: Barcelona
•        Wednesday 15 May 2019

If you require any further information or have any questions at all please do not hesitate to get in touch.

Kind regards

The Red Bull Racing Hospitality Team

When nothing goes right, go left

Fire-up.... Mercedes en Renault motor. [bericht #21505 is een antwoord op bericht #21326] vr, 08 februari 2019 19:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

https://twitter.com/MercedesAMGF1/status/1093918455278063617

https://twitter.com/RenaultF1Team/status/1093819226530463745

https://twitter.com/McLarenF1/status/1090992062927900672

[Bijgewerkt op: vr, 08 februari 2019 19:31]

Re: Fire-up.... Mercedes en Renault motor. [bericht #21512 is een antwoord op bericht #21505] za, 09 februari 2019 00:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Annet is op dit moment afwezig  Annet
Karting

Ook de Ferrari motor 2019 was al te horen

https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/10910265702344663 04

Re: Fire-up.... Ferrari en Honda motor. [bericht #21515 is een antwoord op bericht #21512] za, 09 februari 2019 08:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Annet schreef op za, 09 februari 2019 00:06
Ook de Ferrari motor 2019 was al te horen

https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/10910265702344663 04

Als laatste de Honda motor.

Re: Fire-up.... Ferrari en Honda motor. [bericht #21516 is een antwoord op bericht #21515] za, 09 februari 2019 08:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Daar is ie dan, nou hij klinkt iig heel anders dan de 3 andere.

Re: Fire-up.... Ferrari en Honda motor. [bericht #21520 is een antwoord op bericht #21515] za, 09 februari 2019 11:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Annet is op dit moment afwezig  Annet
Karting

De Honda klinkt lekker, lekker rauw Cool

1 week vol met auto onthullingen [bericht #21580 is een antwoord op bericht #21326] zo, 10 februari 2019 18:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Nog 1 week tot de wintertesten in Barcelona, betekent ook dat bijna alle teams deze week hun auto onthullen beginnend met morgen. Hier het schema:

Haas: 7 Februari (London)* VOLTOOID
Toro Rosso: 11 Februari (Online)
Williams: 11 Februari*
Racing Point: 13 Februari (Toronto, Canada)**
Mercedes: 13 Februari (Silverstone, UK)
Red Bull: 13 Februari
McLaren: 14 Februari (Woking)
Ferrari: 15 Februari
Alfa Romeo: 18 Februari (Barcelona, Spain)

* alleen een livery reveal, auto onthullen waarschijnlijk op testdag
** team launch, auto onthullen waarschijnlijk op eerste testdag

Kunnen we... [bericht #21593 is een antwoord op bericht #21326] ma, 11 februari 2019 10:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment afwezig  Tizz
Formula 3

deze week vast beginnen ? Ik ben dat komkommergebeuren wel flink beu nu.

Tizz. Die van bittere ellende dat boek van Newey zit te lezen.

Re: 1 week vol met auto onthullingen [bericht #21594 is een antwoord op bericht #21580] ma, 11 februari 2019 10:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Vandaag...

Toro Rosso; 14:30 uur online
Williams: 16:00 uur Grove

De nieuwe STR14 van Toro Rosso [bericht #21606 is een antwoord op bericht #21326] ma, 11 februari 2019 14:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Toro Rosso heeft zojuist hun nieuwe wagen voor 2019 gepresenteerd: de STR14.

https://pbs.twimg.com/media/DzIOsNQXQAEoYP-.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DzIOsw1WsAAiGyY.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DzIOte6X0AAw3Gu.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DzIOt0rWwAAapjU.jpg

[Bijgewerkt op: ma, 11 februari 2019 14:39]

Presentatie nieuwe Williams wagen en nieuwe hoofdsponsor [bericht #21609 is een antwoord op bericht #21326] ma, 11 februari 2019 16:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Williams heeft zojuist bekend gemaakt dat Rokit de nieuwe titelsponsor is van Williams:

https://pbs.twimg.com/media/DzIiI0PX0AAJSFz.jpg

Ook hebben ze hun nieuwe wagen gepresenteerd, de FW42:

https://pbs.twimg.com/media/DzIlFkxWkAE5YyN.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DzIlL3UX4AEbxOe.jpg

https://twitter.com/WilliamsRacing/status/109497693570325709 0

[Bijgewerkt op: ma, 11 februari 2019 16:17]

Re: Presentatie nieuwe Williams wagen en nieuwe hoofdsponsor [bericht #21615 is een antwoord op bericht #21609] ma, 11 februari 2019 20:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ForzaOlanda is op dit moment afwezig  ForzaOlanda
Formula 3

jammer dat Martini niet verder gaat. martini Racing Design is toch icoonisch.

Bij het nieuwe design, lijkt het wel of het in een paar uurtjes in elkaar is gezet. Jammer. Waarschijnlijk hebben ze geen Budget voor Design.

Torro Rosso wel weer strak

Re: Presentatie nieuwe Williams wagen en nieuwe hoofdsponsor [bericht #21617 is een antwoord op bericht #21609] ma, 11 februari 2019 21:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Formula 3

Jip schreef op ma, 11 februari 2019 16:12
Williams heeft zojuist bekend gemaakt dat Rokit de nieuwe titelsponsor is van Williams:

https://pbs.twimg.com/media/DzIiI0PX0AAJSFz.jpg

Ook hebben ze hun nieuwe wagen gepresenteerd, de FW42:

https://pbs.twimg.com/media/DzIlFkxWkAE5YyN.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DzIlL3UX4AEbxOe.jpg

https://twitter.com/WilliamsRacing/status/109497693570325709 0
Dit is niet de FW42, maar de oude wagen.

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)

Re: Presentatie nieuwe Williams wagen en nieuwe hoofdsponsor [bericht #21621 is een antwoord op bericht #21617] ma, 11 februari 2019 22:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

bernuldi schreef op ma, 11 februari 2019 21:43
Dit is niet de FW42, maar de oude wagen.
Het chassis is inderdaad nog de FW41, maar de livery hoort bij de FW42. Zelf presenteren ze het nu ook als de FW42 dus heb dat er maar bij gezegd.

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21635 is een antwoord op bericht #21326] di, 12 februari 2019 13:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Renault heeft een mooie RB14 kopie geproduceerd!

Renault R.S.19 [bericht #21636 is een antwoord op bericht #21326] di, 12 februari 2019 13:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

High rake!!

https://pbs.twimg.com/media/DzJfsWRWsAILhup.jpg

https://pbs.twimg.com/media/DzJfmG4WwAAyUR_.jpg

https://pbs.twimg.com/media/DzJfonNW0AA73Pw.jpg

https://pbs.twimg.com/media/DzJfqVeXcAAXyfE.jpg

[Bijgewerkt op: di, 12 februari 2019 13:04]

Re: Renault R.S.19 [bericht #21637 is een antwoord op bericht #21636] di, 12 februari 2019 13:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Moet je die sidepods zien!

Renault geeft wel een inkijkje in hun motorvermogen voor 2019 hiermee. Anders kies je (imho) niet voor dit PU compenserende concept van RB.

Over de STR14 van Toro Rosso. Marc Priestly. [bericht #21641 is een antwoord op bericht #21606] di, 12 februari 2019 15:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Jip schreef op ma, 11 februari 2019 14:32
Toro Rosso heeft zojuist hun nieuwe wagen voor 2019 gepresenteerd: de STR14.

https://pbs.twimg.com/media/DzIOsNQXQAEoYP-.jpg
<object width="425" height="366"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/yFD-ZNY6Q5g"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/yFD-ZNY6Q5g" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="366"></embed></object>

[Bijgewerkt op: wo, 13 februari 2019 00:30] door moderator

Re: 2019 FORMULA 1 PRE SEASON TESTING [bericht #21642 is een antwoord op bericht #21362] di, 12 februari 2019 15:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Formula 3

[quote title=Griffel schreef op za, 02 februari 2019 21:14][quote title=Neo33 schreef op za, 02 februari 2019 20:23]Griffel schreef op za, 02 februari 2019 20:01
Even een toevoeging die misschien iets verheldert: De Party-mode is niet alleen olie verbranden!
Iedere motor heeft een bepaalde levensduur, ivm slijtage van onderdelen. Dit wordt door de motor engineers nauwlettend in de gaten gehouden. De motoren rijden zelden op de toppen van hun vermogen, dan lopen ze teveel risico door bv vibraties. Ze worden dus altijd al iets 'teruggeschroefd' door de engineers en halen niet eens het maximale toerental wat er door de FIA is ingesteld.

De engineers geven ieder weekeind per motor aan hoeveel minuten er in de hoogste stand gereden mag worden. Meestal in Q3 (de coureurs draaien dan ook zichtbaar diréct na de finishlijn het vermogen terug) en soms in een bepaald deel van een wedstrijd maar dan wordt het altijd door de motorengineers aan de engineer van de rijder doorgegeven. Die vertelt wanneer en hoe lang het mag over de radio 'you can use the overtake button 3 times' of 'strat 5, Lewis'.

De olie is er bij gekomen en levert nog eens iets extra vermogen. Maar een groot gedeelte komt gewoon uit de motor zelf, de Mercedes en Ferrari hebben gewoon een bepaalde overcapaciteit die ze in kunnen zetten. Maar er wordt altijd rekening gehouden met de totale gewenste levensduur, vandaar dat we de welbekende 'ploffen' van vroegere jaren nu zelden meer zien. Toen moest een motor 1 race meegaan en werd iedere leiding en lasnaad tot het uiterste belast...

Re: Renault R.S.19 [bericht #21643 is een antwoord op bericht #21637] di, 12 februari 2019 15:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Formula 3

RazorBiteXL schreef op di, 12 februari 2019 13:06
Moet je die sidepods zien!

Renault geeft wel een inkijkje in hun motorvermogen voor 2019 hiermee. Anders kies je (imho) niet voor dit PU compenserende concept van RB.
Ik wil geen party-pooper zijn, maar de presentaties van deze week zeggen he-le-maal niets, behalve dan iets over de kleurstellingen die worden gebruikt (en zelfs dat valt te betwijfelen, zie red bull afgelopen jaar en Mercedes dit jaar waarvan nog af te wachten is of ze de vlammen daadwerkelijk gaan gebruiken). Ik zie digitale renders waar delen zijn weggelaten. Torro Rosso kan bv de getoonde frontwing niet eens aanpassen omdat er geen stelframe bovenop is geplaatst, en de airbox blijkt direct naar buiten te lopen en geen oliekoeling te regelen.

Er is geen team waarvan de volledige auto nu al klaar is, laat staan dattie wordt gepresenteerd. Een te groot risico op kopietjes en vaak worden er nu nog steeds onderdelen gemaakt. Ik verwacht ook in Barcelona nog geen revolutionaire loopholes te zien, of ze moeten zó fundamenteel op het concept inwerken dat de concurrentie de volledige wagen moet herontwerpen. Dus de presentaties nu zijn prima voor de livery en de sponsoren, voor de rest is het korreltje-zout-werk. De delen die wel interessant zijn (achterkant van de Torro Rosso ivm de gelijkenis met Red Bull) worden extra donker gemaakt of helemaal niet getoond.

Volgende week in Barcelona gaan ook de echte neuzen er nog niet op, hooguit testversies om de CFD te testen en de échte vleugel digitaal te testen. Barcelona wordt vooral kijken naar het aantal ronden wat er gehaald wordt en eventueel een paar snelle sectoren. Dat zegt iets over de betrouwbaarheid waar we op kunnen rekenen en de hoeveelheid data die de teams weten te verzamelen. Maar helaas zal het wel weer alleen over de rondetijden gaan...

En het gekke is dat er dan wel wordt gezegd 'de tijden zeggen natuurlijk niets, maarrrrrrrr kijk eens wie er bovenaan staat!!!'

F1 technical regulations for 2019 Overview [bericht #21651 is een antwoord op bericht #21326] di, 12 februari 2019 19:08 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
GP winner

Er zijn best wel wat veranderingen in de reglementen dit seizoen, en zeker op het gebied van aero. Craig Scarborough legt in onderstaand artikel perfect uit wat de veranderingen dit seizoen zijn, en legt meteen ook het effect daarvan op de auto uit.

https://motorsport.tech/formula-1/f1-technical-regulations-f or-2019-overview

Re: F1 technical regulations for 2019 Overview [bericht #21663 is een antwoord op bericht #21651] di, 12 februari 2019 23:51 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Roelof is op dit moment afwezig  Roelof
Formula 3

Atobahn heeft ook al een podcast over de start van het seizoen
https://www.youtube.com/watch?time_continue=123&v=IPdOJ1 sB6n0

Vorige onderwerp: Toro Rosso / Honda ontwikkelingen
Volgende onderwerp: Hoor jij het ook?
Naar forum gaan: