Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team.
Re: Kom er maar in..... [bericht #30104 is een antwoord op bericht #30093] di, 15 oktober 2019 11:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Indy91 is op dit moment niet actief  Indy91
Karting

Roelof schreef op di, 15 oktober 2019 07:55
Volgens mij had Olaf dit in het programma voor de race aangegeven dat er weer ergens een "foutje" was gemaakt met het vrijgeven van het vermogen en dus niet alle vermogen beschikbaar was. Max gaf aan dat hij in de VT meer vermogen had dan in de kwali
@Schummie01

Zou je dit kunnen bevestigen/ontkrachten?
Lijkt me toch dat dit geen foutje meer is maar eerder doelbewust gedaan, toch?

Re: Kom er maar in.....Schummie. [bericht #30108 is een antwoord op bericht #30100] di, 15 oktober 2019 11:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
CF230 is op dit moment niet actief  CF230
Karting

Wouter schreef op di, 15 oktober 2019 10:51
NextYear schreef op di, 15 oktober 2019 09:42
CF230 schreef op di, 15 oktober 2019 08:10

Ben ook benieuwd of Schummi nog wat vrolijkheid kan brengen. Ben erg benieuwd welke kant RB op wil met het chassis, nu het high-rake principe dankzij de nieuwe voorvleugels niet meer het verschil lijkt te maken...
.
die bewering kan de prullenbak in Ferrari is juist met een hogere "rake"gaan rijden en lijkt wel de goede weg ingeslagen met dit ontwerp.
Maar is het niet zo dat Ferrari die high rake combineert met een ander voorvleugel concept dan RBR?
Waarschijnlijk werkt dat dus wel met zo'n soort voorvleugel.

Enige reden dat Ferrari nu vooraan meedoet is hun motortrucje. In de bochten leggen ze het ruimschoots af tegen Merc en RB, maar de enorme powerboost bij het uitaccelereren leidt ertoe dat ze P1/P2 kunnen kwalificeren en zich op het rechte stuk kunnen verdedigen tegen Merc. Dat Hamilton met DRS Vettel zonder DRS niet voorbij komt is wat mij betreft echt een teken dat er iets niet in de haak is. Olav Mol heeft hier gisteren ook naar gehint. Het gerucht gaat dat FER iets illegaals doet, maar dat de FIA er bewust niet naar kijkt omdat dit "trucje" het enige is wat de competitie momenteel nog enigszins spannend houdt...

Re: Kom er maar in.....Schummie. [bericht #30109 is een antwoord op bericht #30100] di, 15 oktober 2019 11:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment niet actief  NextYear
Formula 3

Ben ook benieuwd of Schummi nog wat vrolijkheid kan brengen. Ben erg benieuwd welke kant RB op wil met het chassis, nu het high-rake principe dankzij de nieuwe voorvleugels niet meer het verschil lijkt te maken...
.
die bewering kan de prullenbak in Ferrari is juist met een hogere "rake"gaan rijden en lijkt wel de goede weg ingeslagen met dit ontwerp.
Maar is het niet zo dat Ferrari die high rake combineert met een ander voorvleugel concept dan RBR?

@Schummie, heb jij nog iets te melden vanuit Milton Keynes, want iedereen zit met vragen?
Schummie zit met de handen in het haar ,beter kan men ons geachte forumlid RC encoire vragen deze zit er meer in maar hij /zij post maar 1x per jaar ...

Re: Kom er maar in.....Schummie. [bericht #30119 is een antwoord op bericht #30109] di, 15 oktober 2019 15:16 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment niet actief  Griffel
Formula 3

Ik denk dat Red-Bull met name last heeft van de erfenis van Mclaren. Al die geplofde motors heeft Honda toen der tijd in een kwaad daglicht gezet.
Dit willen ze nu ten alle-tijden voorkomen. Als je naar de ontwikkeling van de ferrari motor kijkt, is dat met veel grotere stappen gegaan met een acceptabel 'onbetrouwbaarheids'niveau.
Honda lijkt de weg te volgen van Mercedes, continue kleine stapjes met de betrouwbaarheid op prio 1. Ik denk dat Marko nu namens Red-Bull uitdraagt dat ze meer vermogen willen, ten koste van betrouwbaarheid.
Mijn verwachtingen voor volgend seizoen zijn dan ook zeer laag, voor het eerst overigens. Mercedes is halverwege het seizoen al overgestapt naar de ontwikkeling voor volgend jaar, al die resources die ze dan daar weer instoppen. Op deze manier profiteren ze nog steeds van het voordeel dat ze hadden in 2014, start van het hybride tijdperk.
Ik hoop dat wij met zijn allen verrast worden volgend jaar, en dat dit seizoen snel voorbij is.
Enige waar ik hoop uit put, is dat Mclaren het tweede jaar van nieuwe engine partner aanzienlijk verbeterde. Hoop dat RB dit ook laat zien.

Re: "I need more power man!" [bericht #30128 is een antwoord op bericht #30119] di, 15 oktober 2019 16:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment niet actief  MadMax
Formula 3

Het enige positieve dat ik op dit moment zie voor RB is hun positie t.o.v. MB kwa pk's dan......
En dan wel puur als ik kijk naar wat MB de afgelopen jaren voor spel heeft gespeeld.....als ik kijk naar de afgelopen gp is nu wel echt duidelijk dat MB niet meer op een niveau van 90% opereert, op dit moment staat alles 100% open wel tot een niveau waar MB ook vertrouwen heeft dat ze 7gp met een PU doen. Dit alles word wel duidelijk als je luistert naar wat Lewis over de boardradio allemaal roept.
Het is wel duidelijk dat Ferrari nu op dit gebied de absolute leider is. Wat ook aangeeft dat MB nu een top chassis heeft.
Wat de kansen van RB voor volgend jaar nog zou kunnen redden is dat misschien nog aan het licht komt dat Ferrari iets illegaals gebruikt maar ook die kans word steeds kleiner naar mate de tijd verstrijkt.
Verder blijf ik van mening dat de grootste fout van RB is geweest dat ze James Key niet binnen boord hebben gehouden, ze blijven een heilig geloof houden in Newey maar ergens moeten ze nu eens eerlijk zijn, je kunt hem niet blijven beoordelen op zijn goede jaren de laatste jaren mogen ook worden meegewogen. Newey moet eens een auto ontwerpen die er vanaf race 1 staat en niet alles z.s.m proberen te kopiëren en proberen te verbeteren.......

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30129 is een antwoord op bericht #10992] di, 15 oktober 2019 17:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frosty is op dit moment niet actief  Frosty
Karting

De pace van RB was in Suzuka om te huilen. Nieuwe motor dit, nieuwe brandstof dat. Alles op alles in Suzuka, noem alle hype-liners maar op. Was weer 3x niks. Kampioenschap in 2020 kun je natuurlijk op je buik schrijven. Zou ook willen dat het anders was.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30130 is een antwoord op bericht #30129] di, 15 oktober 2019 17:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Espresso
Formula 3

Frosty schreef op di, 15 oktober 2019 17:27
De pace van RB was in Suzuka om te huilen. Nieuwe motor dit, nieuwe brandstof dat. Alles op alles in Suzuka, noem alle hype-liners maar op. Was weer 3x niks. Kampioenschap in 2020 kun je natuurlijk op je buik schrijven. Zou ook willen dat het anders was.
Concluderen kan je heel erg weinig over de motor. Dus het was zeker niet niks.

Max ligt eruit nadat de vloer meer dan 50% beschadigd is.

Albon rijdt in niemandsland met de motor in het standje 'conserveren' nadat hij op P4 ligt.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30131 is een antwoord op bericht #30129] di, 15 oktober 2019 17:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

De pace van RB was in Suzuka om te huilen.

We weten helemaal niet hoe de pace van RB was, want Max heeft niet kunnen rijden.
In de kwali was rookie Albon net zo snel, dus Max had sneller gekund.

Honda
The Power of Dreams

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30132 is een antwoord op bericht #30130] di, 15 oktober 2019 17:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Formula 1

We mogen Mexico weer afwachten en dan pas oordelen over de motor. Deze race was veel te kort voor Max om een oordeel te vellen.

Let it rain, rain, rain!!

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30134 is een antwoord op bericht #30132] di, 15 oktober 2019 19:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frosty is op dit moment niet actief  Frosty
Karting

Goed we wachten de rest van het seizoen af, maar ik verwacht er weinig van. Voor een mooi resultaat moeten we hopen op Mexico imo.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30138 is een antwoord op bericht #30131] di, 15 oktober 2019 22:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment niet actief  spark
Formula 1

Wouter schreef op di, 15 oktober 2019 17:48
De pace van RB was in Suzuka om te huilen.
We weten helemaal niet hoe de pace van RB was, want Max heeft niet kunnen rijden.
In de kwali was rookie Albon net zo snel, dus Max had sneller gekund.
De tijd gaat snel, Max tikt bijna de 100 GP's aan en we zijn niet echt veel opgeschoten met het Red Bull team. 7 overwinningen en 1 pole. Wel 28 podiums. Het wordt nu echt tijd om te gaan scoren Marko en Horner want als het in 2020 niet gaat lukken dan zie ik het somber in.

Re: "I need more power man!" [bericht #30139 is een antwoord op bericht #30128] di, 15 oktober 2019 22:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
DeNak
Formula 3

MadMax schreef op di, 15 oktober 2019 16:22

Verder blijf ik van mening dat de grootste fout van RB is geweest dat ze James Key niet binnen boord hebben gehouden, ze blijven een heilig geloof houden in Newey maar ergens moeten ze nu eens eerlijk zijn, je kunt hem niet blijven beoordelen op zijn goede jaren de laatste jaren mogen ook worden meegewogen. Newey moet eens een auto ontwerpen die er vanaf race 1 staat en niet alles z.s.m proberen te kopiëren en proberen te verbeteren.......
Helemaal mee eens. James Key is een topper die ook nu weer bij zijn nieuwe werkgever van groot belang is. De faam van Newey lijkt tijdloos, maar het is zeker zo dat RBR al jaren het seizoen start met een achterstand. Niet alleen motorisch, maar ook met het chassis. De mooie verhalen van Marko en Horner neem ik inmiddels met een emmertje zout.

Groet,
DeNak

Re: "I need more power man!" [bericht #30142 is een antwoord op bericht #30139] wo, 16 oktober 2019 00:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
raymondwitvoet is op dit moment niet actief  raymondwitvoet
Formula 3

Oneens, Key had helemaal geen geweldige chassis' bij Toro Rosso. Vorig jaar was matig, jaar daarvoor ook. McLaren was hij nog niet bij betrokken. Heb dat ophemelen van Key nooit zo gesnapt.

Einfach Kurven Machen

Re: Kom er maar in.....Schummie. [bericht #30143 is een antwoord op bericht #30109] wo, 16 oktober 2019 06:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

NextYear schreef op di, 15 oktober 2019 11:49

.

@Schummie, heb jij nog iets te melden vanuit Milton Keynes, want iedereen zit met vragen?
Schummie zit met de handen in het haar ,beter kan men ons geachte forumlid RC encoire vragen deze zit er meer in maar hij /zij post maar 1x per jaar ...
Het is stil aan de overkant, Milton Keyes. Weinig tot geen informatie vanuit het Red Bull HQ na de GP van het jaar. Jammer. Ik denk of hoop nog steeds dat RedBull/Honda wel alle puzzelstukjes heeft maar nog steeds bezig is de puzzel af te maken. Het doel, de jongste WK wordt moeilijk.

Re: das beter [bericht #30144 is een antwoord op bericht #30143] wo, 16 oktober 2019 08:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Misschien ook maar goed dat het stil is, alles wat ze geroeptoeterd hebben de afgelopen maanden was gel.l in de ruimte en de kwam dus niks vanuit......
Ik wilde ook steeds positief nieuws, maar op dit moment kunnen ze beter hun mond houden allemaal en de auto laten spreken op het circuit, ook deze winter geen data geen grootspraak dat maakt het nog spannender en we zijn minder teleurgesteld......stilte in Milton Keynes.....

Re: "I need more power man!" [bericht #30145 is een antwoord op bericht #30142] wo, 16 oktober 2019 08:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ik kan mij toch nog een jaar herinneren dat de eerste races van het jaar de TR sneller was dan de RB en dat terwijl het budget van TR vele malen minder was en is!
Of moeten we dat jaar ook alleen stellen dat Newey belachelijk slecht werk had geleverd in de winter?

Re: "I need more power man!" [bericht #30146 is een antwoord op bericht #30145] wo, 16 oktober 2019 11:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
raymondwitvoet is op dit moment niet actief  raymondwitvoet
Formula 3

Denk dat je op 2015 doelt, eerste jaar Max. Ook toen was RB structureel beter dan TR, op 1 wedstrijd na in de eerste 7 races.... Er zijn beelden blijven hangen over Key dat hij zo goed was en er was het vermogen van Max om meer uit de situatie en auto te halen... en er is de realiteit van de cijfers

Einfach Kurven Machen

Re: "I need more power man!" [bericht #30147 is een antwoord op bericht #30145] wo, 16 oktober 2019 12:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

MadMax schreef op wo, 16 oktober 2019 08:11
Ik kan mij toch nog een jaar herinneren dat de eerste races van het jaar de TR sneller was dan de RB en dat terwijl het budget van TR vele malen minder was en is!
Of moeten we dat jaar ook alleen stellen dat Newey belachelijk slecht werk had geleverd in de winter?
Of had TR een paar belachelijk goede coureurs dat jaar ?

Re: "I need more power man!" [bericht #30148 is een antwoord op bericht #30147] wo, 16 oktober 2019 15:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment niet actief  mokkie
Formula 3

volgens mij reden ze met een ferrari motor van het jaar daarvoor. Die was in de eerste races gewoon beter dan de Renault van RBR. hupmax
Later in het jaar ging Renault deze ferrari motor voorbij omdat daar geen ontwikkeling meer in was. . sleep

Ciao,
Mokkie

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30149 is een antwoord op bericht #10992] wo, 16 oktober 2019 15:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jarno77 is op dit moment niet actief  Jarno77
Karting

Jan Lammers zegt signalen op te vangen dat Honda mogelijk RBR gaat overnemen:

"Honda neemt Red Bull over en wordt een volwaardig fabrieksteam"

En misschien niet ontoevallig:

Helmut Marko had zeer belangrijke meeting met Honda

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30150 is een antwoord op bericht #30149] wo, 16 oktober 2019 16:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Jarno77 schreef op wo, 16 oktober 2019 15:10
Jan Lammers zegt signalen op te vangen dat Honda mogelijk RBR gaat overnemen:

En misschien niet ontoevallig:

Helmut Marko had zeer belangrijke meeting met Honda
Zou zo maar kunnen. Dure hobby voor Red Bull met weinig zicht om WK te worden. Red Bull kan nog altijd als sponsor aanblijven. TR wordt definitief Alpha Tauri volgend jaar. Dieter, Marko, Newey worden allemaal een dagje ouder.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30152 is een antwoord op bericht #30150] wo, 16 oktober 2019 17:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
CF230 is op dit moment niet actief  CF230
Karting

Ik ben eens in de Q3-tijden van 2018 en 2019 gedoken om te zien of ik hierin een trend kan ontdekken. Hierbij heb ik gekeken naar het procentuele verschil van de tijd van Max in Q3 met de poletijd. Regenkwali's of niet gereden Q3's heb ik buiten beschouwing gelaten. Als 1 van de RB's wel Q3 heeft gereden en Max niet, heb ik de tijd van de teammaat meegenomen (Ricciardo of Gasly/Albon).

Wat mij opvalt is dat gemiddeld gezien het verschil t.o.v. de poletijd in 2018 gemiddeld iets lager was dan in 2019 (tot nu toe): 0,72 om 0,82 %.

Echter, liet het seizoen 2018 wel een vrij sterk stijgende trend zien. Het lopende gemiddelde in 2018 liet na de eerste races een achterstand zien van 0,6%, die aan het eind opliep naar ca. 0,85%.

Dit seizoen zien we (tot mijn verrassing) een omgekeerde trend: Max begon met een achterstand van ruim 0,9% en zit nu op ca. 0,75%. Als we de trendlijn doortrekken eindigt Max op een achterstand van ca. 0,65% (waar 2018 dus ongeveer mee startte en RB best competitief was, behoudens de foutjes die Max toen maakte).

Dit dus ondanks het Ferrari-trucje. Het lijkt er dus op dat de achterstand toch iets wordt ingelopen, al gaat het zeer traag en kunnen enkele slechte resultaten in de komende Q3's de trendlijn nog behoorlijk beïnvloeden. Toch wel hoopvol dit, wat mij betreft. Ben toch wel benieuwd waar Max aan het begin van seizoen 2020 staat!

[Bijgewerkt op: wo, 16 oktober 2019 17:25]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30153 is een antwoord op bericht #30152] wo, 16 oktober 2019 20:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
GP winner

Toppost cf230, Bedankuwel!

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30154 is een antwoord op bericht #30153] wo, 16 oktober 2019 21:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment niet actief  Roelof
Formula 1

Op zich ook verklaarbaar want Renault ontwikkelde niet echt en Honda juist heel veel en heel snel opvolgend om dichterbij de top te komen.

Max vanmiddag vanuit Amsterdam met videobeelden. [bericht #30155 is een antwoord op bericht #10992] wo, 16 oktober 2019 21:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Citaat:
De 22-jarige Nederlander was vanmiddag in Amsterdam om zijn nieuwe horloge te presenteren.
De Tag Heuer Formula 1 Calibre 16 Max Verstappen Special Edition 2019 werd door de zevenvoudig Grand Prix-winnaar hoogstpersoonlijk afgeleverd in restaurant-café Majestic, waar de Zwitserse horlogefabrikant een exclusieve bijeenkomst had belegd. Het is de vierde keer dat er een speciale Tag Heuer-horloge uitkomt. Het uurwerkje verschijnt in een oplage van 333 stuks en kost 3.100 euro.

Tijdens een vragensessie met Verstappen kwamen onder andere zijn kansen in de Grand Prix van Mexico aan bod.
"Je moet wel realistisch blijven", zei hij voor een zaal met 150 genodigden, waaronder GPUpdate.net. "De afgelopen twee jaar zijn we daar natuurlijk heel goed gegaan. De auto is prima, maar ik denk dat we het dit seizoen tot nu toe alleen wat moeilijker hebben, ook qua balans van de auto. Dus ik verwacht niet dat we zoiets meteen gaan herhalen, ook zeker gezien Ferrari, die dit jaar enorm hard gaan op de rechte stukken. Ik denk dat we als we daar deze keer om het podium kunnen meevechten, we het goed doen." Met een plek bij de eerste drie zou Verstappen dus tevreden zijn. "Zeker als je naar de laatste paar wedstrijden kijkt", knikte hij.

Ook in de drie wedstrijden die na de Grand Prix van Mexico volgen, ziet Verstappen zichzelf op dit moment niet zomaar een zege boeken. Verstappen: "Ik denk niet dat er nu nog een circuit tussen zit waarop we het heel, heel goed kunnen doen. Maar als we gewoon elk weekend dicht bij het podium kunnen zitten of er op kunnen staan, is dat voor ons op dit moment denk ik het maximale."

Korte video waarin Max vragen beantwoordt in Amsterdam vanmiddag. Slechte geluidskwaliteit.

https://motorsport.tv/embed/UjVpyWcO?autoplay

Beetje off topic:

Citaat:
Toro Rosso zal vanaf 2020 onder een andere naam deelnemen aan de Formule 1. Alle teams op de grid hebben ingestemd met de naamwijziging van het zusterteam van Red Bull en zal vanaf komend seizoen haar campagne voeren onder de naam: Scuderia Alpha Tauri Honda.

https://pbs.twimg.com/media/EHA_sToX0AImbIT?format=jpg&name=large

Honda
The Power of Dreams

Re: Max vanmiddag vanuit Amsterdam met videobeelden. [bericht #30160 is een antwoord op bericht #30155] do, 17 oktober 2019 00:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Hugenholz is op dit moment niet actief  Hugenholz
Karting

Volgens Jan Lammers staat Honda op het punt om Red Bull over te nemen.

Citaat:

Honda gaat op termijn het team van Red Bull volledig overnemen om door te gaan als een volwaardig Honda-fabrieksteam. Dat is althans de voorspelling van voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers.
"De signalen die ik opvang wijzen in ieder geval in die richting", zo geeft Jan Lammers te verstaan in gesprek met RacingNews365, zonder aan te willen geven waar die signalen precies vandaan komen. "Achter de schermen gebeurt meer dan wij op dit moment met zijn allen weten."

Op Suzuka ging het het al uitvoerig over de toekomst van Honda in de Formule 1. Gaan ze door als motorleverancier, trekken ze zich volledig terug uit de sport, of zet de Japanse auto- en motorbouwer in op een terugkeer in de Formule 1 als fabrieksteam? Lammers denkt dus te weten dat het laatste staat te gebeuren.

"Als we het over de grote baas van Red Bull hebben, hebben we het altijd over Dieter Mateschitz, maar vergeet niet dat de meeste aandelen in Thaise handen zijn (Red Bull werd bovendien opgericht door Mateschitz en de Thaise ondernemer Chaloe Yoovidhya, red.). Het is misschien geen toeval dat Alexander Albon op dit moment in die auto zit", vervolgt de voormalig winnaar van de 24 uur van Le Mans, om aan te geven dat de Aziatische invloeden niet onderschat mogen worden.

"Over welke termijn we het precies hebben, weet ik niet, maar ik verwacht dat Honda Red Bull op den duur volledig over gaat nemen. Je ziet nu ook al dat men bij Toro Rosso een naamsverandering doorvoert (Het team gaat vanaf 2020 door het leven als Scuderia Alpha Tauri, red.), dus binnen de Red Bull-gelederen is van alles gaande."

Bron: https:// racingnews365.nl/honda-neemt-red-bull-over-en-wordt-een-volw aardig-fabrieksteam

Honda wil geen eigen team. [bericht #30163 is een antwoord op bericht #30160] do, 17 oktober 2019 08:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Hugenholz schreef op do, 17 oktober 2019 00:23
Volgens Jan Lammers staat Honda op het punt om Red Bull over te nemen.

Citaat:

Honda gaat op termijn het team van Red Bull volledig overnemen om door te gaan als een volwaardig Honda-fabrieksteam. Dat is althans de voorspelling van voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers.
"De signalen die ik opvang wijzen in ieder geval in die richting", zo geeft Jan Lammers te verstaan in gesprek met RacingNews365, zonder aan te willen geven waar die signalen precies vandaan komen. "Achter de schermen gebeurt meer dan wij op dit moment met zijn allen weten."

Op Suzuka ging het het al uitvoerig over de toekomst van Honda in de Formule 1. Gaan ze door als motorleverancier, trekken ze zich volledig terug uit de sport, of zet de Japanse auto- en motorbouwer in op een terugkeer in de Formule 1 als fabrieksteam? Lammers denkt dus te weten dat het laatste staat te gebeuren.

"Als we het over de grote baas van Red Bull hebben, hebben we het altijd over Dieter Mateschitz, maar vergeet niet dat de meeste aandelen in Thaise handen zijn (Red Bull werd bovendien opgericht door Mateschitz en de Thaise ondernemer Chaloe Yoovidhya, red.). Het is misschien geen toeval dat Alexander Albon op dit moment in die auto zit", vervolgt de voormalig winnaar van de 24 uur van Le Mans, om aan te geven dat de Aziatische invloeden niet onderschat mogen worden.

"Over welke termijn we het precies hebben, weet ik niet, maar ik verwacht dat Honda Red Bull op den duur volledig over gaat nemen. Je ziet nu ook al dat men bij Toro Rosso een naamsverandering doorvoert (Het team gaat vanaf 2020 door het leven als Scuderia Alpha Tauri, red.), dus binnen de Red Bull-gelederen is van alles gaande."

Bron: https:// racingnews365.nl/honda-neemt-red-bull-over-en-wordt-een-volw aardig-fabrieksteam

RN365 ?

Citaat:

Honda have no interest in reviving factory team

Date published: October 7 2019

"No, not at the moment," Yamamoto told RaceFans.net when asked if any plans were afoot to revive the factory team.

"We know that continuity in Formula 1 is very important.

"So we have done five years for power unit and somehow now reaching a good area.

"However if we start the chassis now we are going to have another struggle again which we don't want."

https://www.planetf1.com/news/honda-have-no-interest-in-revi ving-factory-team/

Honda not tempted to revive factory F1 team under budget cap

https://www.racefans.net/2019/10/07/honda-not-tempted-to-rev ive-factory-f1-team-under-budget-cap/

Honda
The Power of Dreams

[Bijgewerkt op: do, 17 oktober 2019 08:50]

Re: Kom er maar in..... [bericht #30178 is een antwoord op bericht #30104] do, 17 oktober 2019 20:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Indy91 schreef op di, 15 oktober 2019 11:12
Roelof schreef op di, 15 oktober 2019 07:55
Volgens mij had Olaf dit in het programma voor de race aangegeven dat er weer ergens een "foutje" was gemaakt met het vrijgeven van het vermogen en dus niet alle vermogen beschikbaar was. Max gaf aan dat hij in de VT meer vermogen had dan in de kwali
@Schummie01

Zou je dit kunnen bevestigen/ontkrachten?
Lijkt me toch dat dit geen foutje meer is maar eerder doelbewust gedaan, toch?
GPfans schrijft er vandaag over:
https://www.gpfans.com/nl/artikelen/46355/red-bull-in-japan- weer-in-de-fout-verstappen-geen-vol-vermogen-in-kwalificatie /

Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30200 is een antwoord op bericht #10992] vr, 18 oktober 2019 15:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Citaat:
Yasuaki Asaki sprak in het weekend van de F1 Japan GP over de huidige ontwikkeling van de F1-motor.

"Het ontwikkelingsdoel van dit seizoen was Mercedes in te halen. We zijn erin geslaagd om later dit jaar Mercedes in te halen", aldus Yasuaki Asagi.

"We hebben de doelstelling vastgesteld rekening houdend met de groei van Mercedes vóór het seizoen, maar er zijn ook de groei van andere bedrijven.
Vooral in recente races groeide Ferrari, dus het is niet zo dat we beide teams hebben ingehaald. We zijn er dicht bij."

https://f1-gate.com/honda/f1_52742.html

https://img.monocle.com/gallery/d3s_6397.tif-514b08ac4e232.jpg?w=266&h=400&g=center&q=60

Citaat:
Max: "Ik denk niet dat er één circuit is tijdens de rest van dit seizoen waar we het echt goed kunnen gaan doen,''
vertelt Verstappen tijdens een Tag Heuer evenement in Amsterdam.
''Als we dichtbij het podium, of misschien zelfs op het podium kunnen eindigen elk weekend vanaf nu,
is dat het beste dat we er op dit moment uit kunnen halen denk ik.''

Het is nu de beurt aan RBR om een fatsoenlijke wagen te ontwerpen. Honda is al hun beloftes nagekomen. Nu RBR nog ....

Honda
The Power of Dreams

[Bijgewerkt op: vr, 18 oktober 2019 15:15]

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30202 is een antwoord op bericht #30200] vr, 18 oktober 2019 15:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Wouter schreef op vr, 18 oktober 2019 15:10
Citaat:
Yasuaki Asaki sprak in het weekend van de F1 Japan GP over de huidige ontwikkeling van de F1-motor.

"Het ontwikkelingsdoel van dit seizoen was Mercedes in te halen. We zijn erin geslaagd om later dit jaar Mercedes in te halen", aldus Yasuaki Asagi.

"We hebben de doelstelling vastgesteld rekening houdend met de groei van Mercedes vóór het seizoen, maar er zijn ook de groei van andere bedrijven.
Vooral in recente races groeide Ferrari, dus het is niet zo dat we beide teams hebben ingehaald. We zijn er dicht bij."
https://f1-gate.com/honda/f1_52742.html

https://img.monocle.com/gallery/d3s_6397.tif-514b08ac4e232.jpg?w=266&h=400&g=center&q=60

Citaat:
Max: "Ik denk niet dat er één circuit is tijdens de rest van dit seizoen waar we het echt goed kunnen gaan doen,''
vertelt Verstappen tijdens een Tag Heuer evenement in Amsterdam.
''Als we dichtbij het podium, of misschien zelfs op het podium kunnen eindigen elk weekend vanaf nu,
is dat het beste dat we er op dit moment uit kunnen halen denk ik.''
Het is nu de beurt aan RBR om een fatsoenlijke wagen te ontwerpen. Honda is al hun beloftes nagekomen. Nu RBR nog ....
.
Honda
The dream of Powers drive

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald... Echt?????? [bericht #30232 is een antwoord op bericht #30200] zo, 20 oktober 2019 11:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Fangio007 is op dit moment niet actief  Fangio007
Karting

Ik vind dit moeilijk te geloven... Gezien de afgelopen gp's...

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald... Echt?????? [bericht #30235 is een antwoord op bericht #30232] zo, 20 oktober 2019 13:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Fangio007 schreef op zo, 20 oktober 2019 11:33

Ik denk dat dit wel klopt. Het gaat over NU, niet de afgelopen GP's. NU met de nieuwe brandstof.

Kijk eens naar de kwalificatie tijd van Albon, een rookie die voor het eerst in Suzuka reed, zonder slip stream.
Hij reed <0,5 sec langzamer dan Bottas, die de snelste Mercedes tijd reed.
Hij kreeg de opdracht mee om de wagen heel te houden, aangezien 3 uur later de race zou beginnen.
Daar komt nog eens bij dat het chassis van de Mercedes een stuk beter is dan van de RB15.
Als je dat bij elkaar optelt denk ik dat het wel klopt wat Asaki zegt.

Ze hebben de voorsprong die Mercedes aan het begin van het seizoen had ingehaald, nu op gelijke hoogte.
En dat is met de spec 4, nog niet eens met de spec 5 die klaar is, maar die ze niet meer gaan gebruiken.
Daarmee zouden ze Mercedes zelfs voorbij zijn.

Honda
The Power of Dreams

[Bijgewerkt op: zo, 20 oktober 2019 13:14]

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30285 is een antwoord op bericht #30132] ma, 21 oktober 2019 08:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment niet actief  mbuna
Formula 3

Wet! schreef op di, 15 oktober 2019 17:49
We mogen Mexico weer afwachten en dan pas oordelen over de motor. Deze race was veel te kort voor Max om een oordeel te vellen.
Ik denk het niet... Mexico is een unieke baan door de ligging op meer dan 2000m hoogte. De ijle lucht zorgt ervoor dat de motoren minder belangrijk zijn. Mexico is dus geen graadmeter voor de motor.
De reden dat Red Bull er de laatste jaren sterk was, lag aan het chassis. Én -ironisch genoeg- was het deels te danken aan Renault die een grotere turbo hadden, die de ijle lucht beter benutte dan de Merc en Ferrari.

Qua chassis zou Mercedes dus de beste papieren hebben. En daarachter wordt het nu interessant om te zien hoe de auto's van Red Bull en Ferrari zich tot elkaar verhouden.

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald... Echt?????? [bericht #30291 is een antwoord op bericht #30235] ma, 21 oktober 2019 09:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Emilio is op dit moment niet actief  Emilio
Formula 3

Wouter schreef op zo, 20 oktober 2019 13:11
Fangio007 schreef op zo, 20 oktober 2019 11:33
Ik denk dat dit wel klopt. Het gaat over NU, niet de afgelopen GP's. NU met de nieuwe brandstof.

Kijk eens naar de kwalificatie tijd van Albon, een rookie die voor het eerst in Suzuka reed, zonder slip stream.
Hij reed <0,5 sec langzamer dan Bottas, die de snelste Mercedes tijd reed.
Hij kreeg de opdracht mee om de wagen heel te houden, aangezien 3 uur later de race zou beginnen.
Daar komt nog eens bij dat het chassis van de Mercedes een stuk beter is dan van de RB15.
Als je dat bij elkaar optelt denk ik dat het wel klopt wat Asaki zegt.

Ze hebben de voorsprong die Mercedes aan het begin van het seizoen had ingehaald, nu op gelijke hoogte.
En dat is met de spec 4, nog niet eens met de spec 5 die klaar is, maar die ze niet meer gaan gebruiken.
Daarmee zouden ze Mercedes zelfs voorbij zijn.
Ik denk dat ze Mercedes nog niet voorbij zijn. Mercedes hoeft, nu in de 2e helft van het seizoen, de PU niet meer vol open te draaien! Verder gaat de Honda motor nog geen 7 races mee!

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30292 is een antwoord op bericht #30291] ma, 21 oktober 2019 10:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Emilio schreef op ma, 21 oktober 2019 09:47
Verder gaat de Honda motor nog geen 7 races mee!

Hoe weet jij dat?

Laat Honda nou juist dáár de prioriteit op gelegd hebben het afgelopen seizoen.
Eerst aan de betrouwbaarheid werken en daarna pas aan het vermogen.
Dit is volgens Honda en Max gelukt. Alle motoren in de poule zijn nog bruikbaar.
Exxon Mobil heeft de slijtage na elke race bekeken en die bleek miniem te zijn.
Was een paar dagen geleden nog ergens te lezen. Extra motoren zijn enkel ingezet vanwege een upgrade.

Mijn vraag nogmaals: Van wie weet jij dat de Honda motor nog geen 7 races meegaat?

Honda
The Power of Dreams

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30293 is een antwoord op bericht #30292] ma, 21 oktober 2019 11:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Laat RB eerst maar eens een paar races op eigen kracht winnen. Dus in de quali pole position en plaats 2 pakken, en daarna in de race een 1-2 scoren!

ALs dat gelukt is, dan kunnen ze eens verder kijken of er een wk mogelijk is.

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30294 is een antwoord op bericht #30293] ma, 21 oktober 2019 11:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Wouter schreef op ma, 21 oktober 2019 10:11
Emilio schreef op ma, 21 oktober 2019 09:47
Verder gaat de Honda motor nog geen 7 races mee!
.
Hoe weet jij dat?

Laat Honda nou juist dáár de prioriteit op gelegd hebben het afgelopen seizoen.
Eerst aan de betrouwbaarheid werken en daarna pas aan het vermogen.
Dit is volgens Honda en Max gelukt. Alle motoren in de poule zijn nog bruikbaar.
Exxon Mobil heeft de slijtage na elke race bekeken en die bleek miniem te zijn.
Was een paar dagen geleden nog ergens te lezen. Extra motoren zijn enkel ingezet vanwege een upgrade.

Mijn vraag nogmaals: Van wie weet jij dat de Honda motor nog geen 7 races meegaat?

Emilio schreef op ma, 21 oktober 2019 11:07
Laat RB eerst maar eens een paar races op eigen kracht winnen. Dus in de quali pole position en plaats 2 pakken,
en daarna in de race een 1-2 scoren!

ALs dat gelukt is, dan kunnen ze eens verder kijken of er een wk mogelijk is.

Dat lijkt me geen antwoord op mijn vraag.

Honda
The Power of Dreams

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30295 is een antwoord op bericht #30292] ma, 21 oktober 2019 11:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment niet actief  Apex33
Formula 3

Citaat:
Zeer terechte vraag hoor Wouter, Honda heeft inderdaad ingezet op maximale betrouwbaarheid, dat kunnen de Japanners wel (nu nog ten koste van performance soms, maar dat kan alleen maar beter worden).

Toch (neem me niet kwalijk) als ik jou berichten lees moet ik altijd denken aan een stoffig donker muf kamertje op een grijs politiebureautje ergens in een achterwijk waar de verdachte, verblind door een veel te felle bureaulamp, een streng verhoor moet ondergaan... lol Cool lol .... en nu vraag ik het nog één keer, van wie heeft U die informatie ;-)

-- .- -..- ..-. --- .-. -.. .-- -.-.

[Bijgewerkt op: ma, 21 oktober 2019 11:20]

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30296 is een antwoord op bericht #30295] ma, 21 oktober 2019 11:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Apex33 schreef op ma, 21 oktober 2019 11:19
Citaat:
Zeer terechte vraag hoor Wouter, Honda heeft inderdaad ingezet op maximale betrouwbaarheid, dat kunnen de Japanners wel (nu nog ten koste van performance soms, maar dat kan alleen maar beter worden).

Toch (neem me niet kwalijk) als ik jou berichten lees moet ik altijd denken aan een stoffig donker muf kamertje op een grijs politiebureautje ergens in een achterwijk waar de verdachte, verblind door een veel te felle bureaulamp, een streng verhoor moet ondergaan... lol Cool lol .... en nu vraag ik het nog één keer, van wie heeft U die informatie ;-)

lol lol lol

".... en nu vraag ik het nog één keer, van wie heeft U die informatie? "

Zo zei ik het niet, want wat jij schrijft klinkt idd heel dreigend.
Ik schreef: "Mijn vraag nogmaals: Van wie weet jij......"
Dat schreef ik omdat ik met dezelfde vraag begon, maar er vervolgens een heel verhaal achteraan schreef.
Vandaar nogmaals mijn vraag.

Twee keer dezelfde vraag stellen had echter weinig nut, gezien het antwoord dat ik kreeg.
Misschien toch maar jouw methode hanteren. Laughing

Honda
The Power of Dreams

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30317 is een antwoord op bericht #30296] di, 22 oktober 2019 08:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Is er dit jaar al een motor van Honda 7 races meegegegaan?

Wat zou het vermogen van de Mercedes motor zijn als deze 4 of 5 races ingezet zou worden?

Rijdt Mecedes nu op het het eind van het seizoen nog steeds met vol vermogen? Of knijpen ze nu wat, omdat de constructeurstitel al zeker was (en de laatste races al zo goed als zeker was), en omdat de rijders titel nu ook al een tijd lang zo goed als zeker naar een Mercedes coureur gaat?

[Bijgewerkt op: di, 22 oktober 2019 08:23]

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30318 is een antwoord op bericht #30317] di, 22 oktober 2019 08:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment niet actief  mokkie
Formula 3

Citaat:
Rijdt Mecedes nu op het het eind van het seizoen nog steeds met vol vermogen? Of knijpen ze nu wat, omdat de constructeurstitel al zeker was (en de laatste races al zo goed als zeker was), en omdat de rijders titel nu ook al een tijd lang zo goed als zeker naar een Mercedes coureur gaat?
Volgens J. Vilneuve een hoog aangeschreven analyticus zouden mercedes en Ferrari ongeveer 30 pk extra vrij kunnen geven als de motor maar 4 races mee hoeft te gaan.

QUOTE TANABE bij overstap naar spec 4. https:// www.autoblog.nl/nieuws/wanneer-gaat-verstappen-een-nieuwe-mo tor-krijgen-129084
Wel laat Tanabe weten dat er twee plannen zijn: een korte termijn plan en eentje voor de lange termijn. De korte termijn planning is om nog twee of drie races met de oude motor (Spec 3) te rijden en dan hopen dat de nieuwe motor (Spec 4) de rest van de races van het seizoen gaat halen. Volgens Honda zijn de motoren goed genoeg om 6 races te rijden zonder vermogensverlies of ernstige betrouwbaarheidsissues De veilige planning (lange termijn) is om zo lang mogelijk door te rijden met de huidige motoren totdat vermogensverlies optreedt.

Ciao,
Mokkie

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30319 is een antwoord op bericht #30317] di, 22 oktober 2019 09:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Emilio schreef op di, 22 oktober 2019 08:20
Is er dit jaar al een motor van Honda 7 races meegegegaan?

Wat zou het vermogen van de Mercedes motor zijn als deze 4 of 5 races ingezet zou worden?

Het klinkt alsof je zegt dat de Honda motor geen 7 races mee KAN gaan.
Vanwege jouw Mercedes voorbeeld, klinkt het alsof Honda steeds meer vermogen heeft gebruikt, omdat ze hun motor
maar 4 of 5 races ingezet hebben.
Jij weet ook wel dat de motorwissels gedaan werden, omdat er een verbeterde versie beschikbaar was, niet omdat de
motor het geen 7 races vol zou kunnen houden.

Stel iemand ruilt zijn nieuw aangeschafte wagen na 4 jaar in, omdat er een mooiere, sterkere, luxere versie op de markt komt.
Wil dat dan zeggen dat zijn ingeruilde wagen geen 10-15 jaar mee zou kunnen gaan?

Mercedes schroeft net als Ferrari hun motor dusdanig terug, zodat deze gemakkelijk 7 races mee kan gaan.
Datzelfde heeft Honda ook gedaan met het oog op volgend seizoen (levensduur testen). Alle motoren zitten nog gewoon in de poule.
Max heeft zich hier al over bezwaard, want hij weet en vindt dat ze best meer vermogen kunnen vrijgeven, maar dat doen ze niet.
Veel te bang dat ze weer dezelfde lading kritiek over zich heen krijgen als ten tijde van McLaren,
mocht er onverhoopt een motor problemen krijgen. Honda gaat zeer behoudend te werk dat is hun filosofie.
Wij westerlingen zouden zeggen schroef die motor maar op en als hij ploft dan ploft hij maar. Japanners denken anders.
Maar dat wil niet zeggen dat de motor geen 7 races mee gaat.

Zullen we het hierbij laten, want jij gaat uit van wat jij ziet en ik ga uit van de beweegredenen van Honda.
Dat is prima, ieder zijn eigen visie op het geheel.

Honda
The Power of Dreams

Re: Asaki: "We hebben Mercedes ingehaald." [bericht #30320 is een antwoord op bericht #30319] di, 22 oktober 2019 11:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Wij westerlingen zijn niet zo anders. Mocht Max 1 keer in de race ploffen dan is daar al de baal terug. Was dat in het begin van het seizoen geweest dan was er zelfs paniek geweest denk ik. Bij een tweede keer zouden de poppen aan het dansen zijn geweest.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30321 is een antwoord op bericht #10992] di, 22 oktober 2019 12:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Matazurka is op dit moment niet actief  Matazurka
Karting

Ik las dat het financieel erg slecht gaat met Aston Martin: https:// racingnews365.nl/zo-slecht-staat-red-bull-titelsponsor-aston -martin-er-nu-voor ik vraag me af of dit nog van invloed zal gaan zijn voor Red Bull en hun toekomst-plannen. Mocht Honda in 2021 toch besluiten om uit de F1 te stappen dan is Aston Martin (icm een aantal partners) duidelijk geen alternatief. De plannen van Aston Martin om motorleverancier te worden mocht Honda uitstappen leek me al onwaarschijnlijk (zie deze link https:// www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/249398/aston-martin-overweegt-m otorleverancier-red-bull-te-worden-in-geval-honda-stopt maar met de huidige financiële positie helemaal onmogelijk.

Als Honda stopt dan heeft Red Bull een serieus probleem. De F1 ook trouwens.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30322 is een antwoord op bericht #30321] di, 22 oktober 2019 12:16 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

Matazurka schreef op di, 22 oktober 2019 12:07
Ik las dat het financieel erg slecht gaat met Aston Martin: https:// racingnews365.nl/zo-slecht-staat-red-bull-titelsponsor-aston -martin-er-nu-voor ik vraag me af of dit nog van invloed zal gaan zijn voor Red Bull en hun toekomst-plannen. Mocht Honda in 2021 toch besluiten om uit de F1 te stappen dan is Aston Martin (icm een aantal partners) duidelijk geen alternatief. De plannen van Aston Martin om motorleverancier te worden mocht Honda uitstappen leek me al onwaarschijnlijk (zie deze link https:// www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/249398/aston-martin-overweegt-m otorleverancier-red-bull-te-worden-in-geval-honda-stopt maar met de huidige financiële positie helemaal onmogelijk.

Als Honda stopt dan stopt Red Bull ook denk ik. Max zal vertrekken en Dietrich en Helmut zijn al dik in de 70.
2020 wordt een kritisch jaar denk ik. Als het met Max en Honda niet lukt, dan lukt het sowieso niet meer.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30325 is een antwoord op bericht #30322] di, 22 oktober 2019 14:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Jarno77 schreef op di, 22 oktober 2019 12:16
Matazurka schreef op di, 22 oktober 2019 12:07

Als Honda stopt dan stopt Red Bull ook denk ik. Max zal vertrekken en Dietrich en Helmut zijn al dik in de 70.
2020 wordt een kritisch jaar denk ik. Als het met Max en Honda niet lukt, dan lukt het sowieso niet meer.
Klopt, aan de andere kant denk ik dat de toegevoegde waarde van Red Bull hoog is voor de F1. M.a.w. als Honda stopt en Red Bull stapt naar Liberty met de keuze of wij stoppen of wij krijgen een Ferrari dan wel Mercedes motor geleverd er vanuit Liberty een lobby zal zijn om dit voor elkaar te krijgen. Natuurlijk geen jaar oude motor! Haal Red Bull en Max weg en de marketing waarde van het F1 circus is veel minder waard. Alle F1 experts verheugen zich de komende jaren op de twee strijd tussen de talenten Max en Charles. Die twee worden voor de kijkcijfers alleen maar belangrijker.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30326 is een antwoord op bericht #30325] di, 22 oktober 2019 16:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Helemaal mee eens. Max is publicitair goud. Elke keer dat er iets is met Max zijn er multiple topics met daaronder weer honderden berichten, op zowel websites, social media, old media etc. Niemand scoort zo goed.

Er zijn ook gepassioneerde Max haters (die zelfs Japan bij Max in de schoenen schuiven) maar hoe erg ze hem ook haten, ze hebben een passie voor hem en verhogen alleen zijn marktwaarde.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30328 is een antwoord op bericht #30325] di, 22 oktober 2019 18:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

spark schreef op di, 22 oktober 2019 14:00

Klopt, aan de andere kant denk ik dat de toegevoegde waarde van Red Bull hoog is voor de F1. M.a.w. als Honda stopt en Red Bull stapt naar Liberty met de keuze of wij stoppen of wij krijgen een Ferrari dan wel Mercedes motor geleverd er vanuit Liberty een lobby zal zijn om dit voor elkaar te krijgen. Natuurlijk geen jaar oude motor! Haal Red Bull en Max weg en de marketing waarde van het F1 circus is veel minder waard. Alle F1 experts verheugen zich de komende jaren op de twee strijd tussen de talenten Max en Charles. Die twee worden voor de kijkcijfers alleen maar belangrijker.
Dat ben ik met je eens maar ik denk dat geen van die fabrikanten een motor durft te leveren aan de combinatie Red Bull + Max. Dan worden ze om de oren gereden.

Bovendien schrijven de regels voor dat ze dan een Renault motor krijgen. Die regels kun je ook niet zomaar even veranderen.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30329 is een antwoord op bericht #30325] di, 22 oktober 2019 18:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

RB wilde graag met Honda in zee omdat ze dan als enige afnemer de beste motoren zouden krijgen. Als klant van Ferrari of Mercedes weet je dat je een mindere motor krijgt, en als je dan nog te snel bent krijg je een nog mindere motor als 2e.
RB zal dan eisen dat ze een dezelfde spec als de leverancier willen gebruiken en dat gaat nooit gebeuren. Renault dan weer? Neuh....

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30331 is een antwoord op bericht #30328] di, 22 oktober 2019 18:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Jarno77 schreef op di, 22 oktober 2019 18:15

Dat ben ik met je eens maar ik denk dat geen van die fabrikanten een motor durft te leveren aan de combinatie Red Bull + Max. Dan worden ze om de oren gereden.

Bovendien schrijven de regels voor dat ze dan een Renault motor krijgen. Die regels kun je ook niet zomaar even veranderen.
Als Renault de enige optie is dan is de kans groot dat Red Bull er mee stopt. Probeer dat team maar eens te vervangen voor iets gelijkwaardigs.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30353 is een antwoord op bericht #30331] wo, 23 oktober 2019 22:56 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Yupiteru is op dit moment niet actief  Yupiteru
Karting

Goedenavond allen,

Red Bull zal niet direct stoppen denk ik, daarvoor is de het hebben van een F1 team te waardevol. Wat ik wel als optie zou zien is dat bijvoorbeeld Mercedes motoren aan Red Bull levert als ze in ruil daarvoor Max als rijder krijgen, of een Mercedes protegé bij Red Bull kunnen stallen. Het kan ook worden: één jaar motoren leveren en daarna Max als rijder, of één van de vele andere slimme varianten waarbij stemmen vóór of tegen een plan van de FIA iets zou kunnen zijn.

Groeten,

Yupiteru.

RBR/Honda in 2020. [bericht #30358 is een antwoord op bericht #10992] do, 24 oktober 2019 10:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

RBR/Honda in 2020.

Honda heeft met toestemming een aantal zaken naar buiten laten brengen.

De RB15 is een heel goed chassis, maar het was niet mogelijk om het in het juiste hele smalle raamwerk te krijgen.
Daardoor kon men steeds de optimale balans niet vinden. Oostenrijk was een toevalstreffer.
Red Bull heeft bijna al zijn inspanningen na de zomervakantie in de auto van volgend jaar gestopt.
De RB16 heeft een heel ander aero concept dan de auto van dit jaar.

Het niet introduceren van de spec 5 motor had oa te maken met de nieuwe brandstof (die onderstaande voordelen biedt).
De spec 5.0 is niet zoals gepland in Sochi geïntroduceerd, maar zal als spec 5.1/2/3 in 2020 mee gestart worden.
Weer flink doorontwikkeld dus en gaat weer de spec 1 heten.
De huidige niet gebruikte spec 5 heeft de huidige Mercedes motor ruimschoots ingehaald qua vermogen.

Over de nieuwe brandstof in het Engels de volgende quote:

Citaat:
Asked what the purpose of the new fuel was, Asaki replies "Largely encompassing knocking, reducing damage due to combustion,
increasing efficiency and power utilizing with the same fuel amount, and increasing internal cylinder pressure."

"Like I had mentioned before, similar to how Honda Jet assisted in power unit development, the Honda R&D Innovative Research Excellence,
a division working on Jet fuel and future fuel technology assisted in development.
With the intent for F1 use and with the need to utilize existing gasoline ingredients, from Honda side asked for a particular type of fuel,
and with collaboration with Exxon, worked to match it to the power unit.

Het ziet er dus van de Honda kant goed uit en nu is het afwachten hoe goed de RB16 vanaf het begin is.

Honda
The Power of Dreams

Re: RBR/Honda in 2020. [bericht #30362 is een antwoord op bericht #30358] do, 24 oktober 2019 14:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Formula 3

Wouter schreef op do, 24 oktober 2019 10:40
RBR/Honda in 2020.

Het ziet er dus van de Honda kant goed uit en nu is het afwachten hoe goed de RB16 vanaf het begin is.

Wil je mij dan toch weer hoop geven voor 2020? Smile

Re: RBR/Honda in 2020. [bericht #30363 is een antwoord op bericht #30362] do, 24 oktober 2019 15:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Airbag schreef op do, 24 oktober 2019 14:27
RBR/Honda in 2020.

.

Weet je @Airbag, niemand weet wat Ferrari en Mercedes gedurende de winter uit de hoge hoed toveren.
Honda heeft hun bevindingen wel naar buiten gebracht, maar uiteraard ook niet gezegd waar zij en RBR mee gaan komen.
Enkel dat er een veel betere motor dan nu zal staan aan het begin en dat RBR met een ander aero concept voor de wagen komt.

Dat lijken mij inderdaad hoopvolle berichten. Of het genoeg zal zijn voor Max om kampioen te worden is afwachten.
Ze doen er iig van alles aan en nu is het afwachten waar Mercedes en Ferrari mee komen.

Het ziet er iig niet zo slecht uit als Jos voor de Ziggo camera gezegd heeft. Hij heeft daar enkel de fans ongerust mee gemaakt. Yay
Beetje druk uitoefenen, waar Honda totaal niet van onder de indruk was en RBR weet zelf wel dat ze met een goed chassis moeten komen,
omdat ze anders Max kwijt zijn na volgend seizoen.

Honda en Max willen het liefst dat Max met hen en RBR kampioen wordt en ik heb daar goede hoop op. Aan Honda zal het niet liggen.

NB. Zag dit zojuist voorbijkomen. Dit is van vóór Suzuka en de nieuwe brandstof.

https://abload.de/img/007_o5pk01.jpg

Honda
The Power of Dreams

[Bijgewerkt op: do, 24 oktober 2019 15:22]

Re: RBR/Honda in 2020. [bericht #30364 is een antwoord op bericht #30363] do, 24 oktober 2019 16:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Formula 3

Wouter schreef op do, 24 oktober 2019 15:14
Airbag schreef op do, 24 oktober 2019 14:27
RBR/Honda in 2020.

.
Weet je @Airbag, niemand weet wat Ferrari en Mercedes gedurende de winter uit de hoge hoed toveren.
Honda heeft hun bevindingen wel naar buiten gebracht, maar uiteraard ook niet gezegd waar zij en RBR mee gaan komen.
Enkel dat er een veel betere motor dan nu zal staan aan het begin en dat RBR met een ander aero concept voor de wagen komt.

Dat lijken mij inderdaad hoopvolle berichten. Of het genoeg zal zijn voor Max om kampioen te worden is afwachten.
Ze doen er iig van alles aan en nu is het afwachten waar Mercedes en Ferrari mee komen.

Het ziet er iig niet zo slecht uit als Jos voor de Ziggo camera gezegd heeft. Hij heeft daar enkel de fans ongerust mee gemaakt. Yay
Beetje druk uitoefenen, waar Honda totaal niet van onder de indruk was en RBR weet zelf wel dat ze met een goed chassis moeten komen,
omdat ze anders Max kwijt zijn na volgend seizoen.

Honda en Max willen het liefst dat Max met hen en RBR kampioen wordt en ik heb daar goede hoop op. Aan Honda zal het niet liggen.

NB. Zag dit zojuist voorbijkomen. Dit is van vóór Suzuka en de nieuwe brandstof.

https://abload.de/img/007_o5pk01.jpg

Zo lang Max maar kan strijden om het kampioenschap vind ik het al goed. Maar zo als het nu gaat is het (wat mij betreft) helemaal niks. Max laat minder vaak geniale acties zien omdat hij meer behouden rijdt, maar de resultaten zijn er ook niet echt.

Die grafiek, weet jij wat die overgang van wit naar paars wil zeggen waar die rode pijl boven staat met LPL...?

Re: RBR/Honda in 2020. [bericht #30365 is een antwoord op bericht #30364] do, 24 oktober 2019 17:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ForzaOlanda is op dit moment niet actief  ForzaOlanda
Formula 3

Led Pull Laring

Honda grafiek. [bericht #30366 is een antwoord op bericht #30364] do, 24 oktober 2019 18:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Airbag schreef op do, 24 oktober 2019 16:50
Die grafiek, weet jij wat die overgang van wit naar paars wil zeggen waar die rode pijl boven staat met LPL...?

Het lijkt me dat dat de overgang is van McLaren naar STR, maar het zou ook iets anders kunnen zijn.

Ik heb even de PM's van dec '17 en jan '18 nagelezen, omdat ik wou weten waarom er geen vermogenswinst was met de '18 PU.
Het blijkt dat ze met de laatste spec '17 een enorme vermogens winst hadden geboekt, maar de MGU-H gaf problemen.
Die werd door McLaren geleverd. Ze moesten in '18 dus zelf met een andere MGU-H komen. Daar is oa aan gewerkt,
even een quote "Battery pack, wiring harness, major MGU-H components and other minor ERS components."
Men heeft toen dus vnl aan de betrouwbaarheid gewerkt en pas later met de tweede spec kwam weer meer vermogen.

Honda
The Power of Dreams

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30369 is een antwoord op bericht #30329] vr, 25 oktober 2019 08:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Roelof schreef op di, 22 oktober 2019 18:17

...RB wilde graag met Honda in zee omdat ze dan als enige afnemer de beste motoren zouden krijgen. Als klant van Ferrari of Mercedes weet je dat je een mindere motor krijgt, en als je dan nog te snel bent krijg je een nog mindere motor als 2e.
RB zal dan eisen dat ze een dezelfde spec als de leverancier willen gebruiken en dat gaat nooit gebeuren. Renault dan weer? Neuh....
Volgens de reglementen kan dit niet. De klanten moeten precies dezelfde motor krijgen als het fabrieksteam. Ook de software moet identiek zijn. Dit is ook zichtbaar als je de betrouwbaarheid vergelijkt; alle Mercedes motoren doen het gewoon erg goed qua niet-uitvallen.

Wat wel zo is: de klantenteams krijgen soms een race eerder of later een nieuwere spec. Ofwel om het eerst uit te laten testen, of om iets achterstand op te lopen. In het geval van Renault ging met aan het eind ook met de nog beschikbare onderdelen goochelen (betere onderdelen naar Renault en niet naar RB).

En je loopt altijd wel het risico dat de motor ontwikkeld wordt voor de karakteristieken van de auto van het fabrieksteam; een low drag concept icm een snelle motor of een high-downforce concept met een sterkere motor.

Al met al is de eerste keus dus wel een Honda motor, of je moet de kans krijgen een zeer betrouwbare Mercedes motor te krijgen (omdat het fabrieksteam hetzelfde concept gebruikt) en die het altijd blijft doen waardoor je puntjes kan blijven binnenhalen.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30370 is een antwoord op bericht #30369] vr, 25 oktober 2019 08:59 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

En even off-topic voor degenen geïnteresseerd in het Renault-rembalans verhaal:

Blijkt dat Racing Point al voor het seizoen twijfels had na het zien van de visor-cam die bij Ricciardo was gemonteerd voor de shake-down van de Renault. Renault heeft het dus eigenlijk zelf naar buiten gebracht Smile

Waar het om gaat: Linksbovenin het display van het stuur staat de rembalans. Die moeten rijders zelf aanpassen. Rechts zie je een rood knopje waar regelmatig een lampje naast brandt. Met dat knopje blijkt Ricciardo naar de rembalans van de volgende bocht te kunnen schakelen, het lampje lijkt hem eraan te herinneren dat er een volgende setting 'klaar staat'. Dit vindt de FIA dus teveel hulp voor de rijder. Op onboards van Hamilton is te zien dat hij regelmatig een paar 'kliks' op het stuur doet waarmee hij zelf stapsgewijs de setting aanpast. Bij Renault gaat dat dus met 1 klik waarna ze direct op de volgende bocht ingesteld staan.

[url=][/url]

Re: Honda grafiek. [bericht #30371 is een antwoord op bericht #30366] vr, 25 oktober 2019 13:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Formula 3

Wouter schreef op do, 24 oktober 2019 18:15
Ik heb even de PM's van dec '17 en jan '18 nagelezen, omdat ik wou weten waarom er geen vermogenswinst was met de '18 PU.
Het blijkt dat ze met de laatste spec '17 een enorme vermogens winst hadden geboekt, maar de MGU-H gaf problemen.
Die werd door McLaren geleverd. Ze moesten in '18 dus zelf met een andere MGU-H komen. Daar is oa aan gewerkt,
even een quote "Battery pack, wiring harness, major MGU-H components and other minor ERS components."
Men heeft toen dus vnl aan de betrouwbaarheid gewerkt en pas later met de tweede spec kwam weer meer vermogen.

Dat vind ik wel knap van Honda, dat ze in no time zelf een MGU-H ontwikkelen. Dat zet voor mij de prestatie van Honda wel in een ander daglicht.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30374 is een antwoord op bericht #30370] vr, 25 oktober 2019 13:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Formula 3

mbuna schreef op vr, 25 oktober 2019 08:59
En even off-topic voor degenen geïnteresseerd in het Renault-rembalans verhaal:

Blijkt dat Racing Point al voor het seizoen twijfels had na het zien van de visor-cam die bij Ricciardo was gemonteerd voor de shake-down van de Renault. Renault heeft het dus eigenlijk zelf naar buiten gebracht Smile

Waar het om gaat: Linksbovenin het display van het stuur staat de rembalans. Die moeten rijders zelf aanpassen. Rechts zie je een rood knopje waar regelmatig een lampje naast brandt. Met dat knopje blijkt Ricciardo naar de rembalans van de volgende bocht te kunnen schakelen, het lampje lijkt hem eraan te herinneren dat er een volgende setting 'klaar staat'. Dit vindt de FIA dus teveel hulp voor de rijder. Op onboards van Hamilton is te zien dat hij regelmatig een paar 'kliks' op het stuur doet waarmee hij zelf stapsgewijs de setting aanpast. Bij Renault gaat dat dus met 1 klik waarna ze direct op de volgende bocht ingesteld staan.

Ik vraag mij af wat het verschil met motor mapping is? Motor mapping is zo ver ik begrijp toch eigenlijk een soort traction control. Waarom mag je wel de karakteristieken van de motor automatisch aanpassen, maar niet die van de remmen?

Re: Honda grafiek. [bericht #30378 is een antwoord op bericht #30371] vr, 25 oktober 2019 14:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Airbag schreef op vr, 25 oktober 2019 13:23
Wouter schreef op do, 24 oktober 2019 18:15

Dat vind ik wel knap van Honda, dat ze in no time zelf een MGU-H ontwikkelen. Dat zet voor mij de prestatie van Honda wel in een ander daglicht.

Ik zie dat ik het in de haast verkeerd omschreven heb met: "...maar de MGU-H gaf problemen.
Die werd door McLaren geleverd. Ze moesten in '18 dus zelf met een andere MGU-H komen."

Honda betrok een groot aantal onderdelen voor de MGU-H van McLaren, maar maakte de MGU-H zelf.
Ze moesten dus voor 2018 de onderdelen via een andere leverancier verkrijgen.
Deze onderdelen bleken niet goed genoeg te zijn, waardoor ze problemen kregen. Sorry.

Honda
The Power of Dreams

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30382 is een antwoord op bericht #30374] vr, 25 oktober 2019 14:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

[/quote]
Ik vraag mij af wat het verschil met motor mapping is? Motor mapping is zo ver ik begrijp toch eigenlijk een soort traction control. Waarom mag je wel de karakteristieken van de motor automatisch aanpassen, maar niet die van de remmen?
[/quote]

Tsja, Enginemaps zijn inderdaad ook voorgeprogrammeerd. Maar niet in een vaste volgorde zoals hier bij Renault wel het geval was. Enginemapping is wel anders dan Traction Control. Bij TC geeft de achteras door aan de computer dattie door slipt waarna het vermogen wordt aangepast. Zo kun je dus vol het pedaal intrappen en de computer lost het dan wel voor je op, en dat vind de FIA een driver-aid.

Bij een Enginemap wordt vooraf geprogrammeerd wat er gebeurt als het gaspedaal van stand verandert; gaat de motor gelijk vol aan of wordt het vermogen langzaam opgebouwd? En op dit alles is ook de versnelling en het toerental van invloed. Dit wordt gedaan om het optimale vermogen op het asfalt te krijgen, inderdaad zonder doorslippen van de wielen dus je zou kunnen zeggen dat het ook een vorm van tractioncontrol is. Er kunnen meerdere mappings voorgeprogrammeerd worden voor de verschillende onderdelen (gaspedaal, fuelflow, onsteking, etc)die mekaar beinvloeden. Vandaar dat zo'n motor er ook ineens mee op kan houden als er iets met de software aan de hand is want dan weet ie niet meer wat hij moet doen. Het woord 'map' suggereert misschien dat het op basis van de locatie op het circuit gebeurt, maar da's niet zo.

Het verschil tussen enginemaps en traction control (en het rembalans verhaal van renault) is dat in het geval van enginemaps de rijder zelf aanpassingen kan (en moet) doen. Weliswaar op vooraf ingestelde standen, maar nog steeds moet de rijder zelf 'Strat 6' of 'map 5' selecteren. traction control lost alle problemen voor je op; het systeem grijpt in als het merkt dat er wielspin optreedt en als coureur kan je gewoon vol door blijven trappen.

Vertaald Japans interview met Tanabe. [bericht #30383 is een antwoord op bericht #10992] vr, 25 oktober 2019 16:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Vertaald door @Hasika een Japans interview gisteren met Tanabe.

Citaat:
Post by hasika » 25 Oct 2019, 15:45

https://headlines.yahoo.co.jp/hl?a=20191025-00535397-rcg-mot o

Tanabe's interview.

──Mexico is said to be a special track, but what is the most difficult part of racing here?
Tanabe : The air is thin.For the Power Unit, the combustion characteristics will change and the cooling will be very important. It is necessary to check the water temperature and oil temperature frequently.

──I think that the last two years could have been a track for Red Bull, but Verstappen himself, who won twice here, said, "This year seems to be tough. Ferrari seems to be fast."
Tanabe: I hear that, but I think everything is possible. I hope to have a good race.

──In fact, in Mexico GP, Honda is the most winning engine manufacturer.
Tanabe: I still remember that we always brought very special specification engines in the turbo era. The situation is different now, but I want to do my best.

──I think which car has the most downforce will be faster here(so Mercedes will be fast theoretically), but if the Mercedes will struggle here?
Tanabe : Mercedes seems to have some problems with cooling(this year).

── Let talk about Suzuka,did you feel disappointed?
Tanabe : Yeah. It was great to see Albon went up to 4th, but I think the fans want to see Max fighting. I wanted to see it too.Maybe he would finish the race with 4th too, but it must have been a great race to see.

──If there was no contact, Leclerc's car was ok too, it would not been an easy race,do you think so?
Tanabe : Yeah.Ferrari has a great car now, so maybe it would not be an easy race.

──After the summer break, Verstappen said that the biggest reason why Red Bull was so behind the top2 was the difference in the pace of the update. Do you agree?
Tanabe : As a package, they are definitely became faster.

──The evolution of RB15 has not been as big as last year?
Tanabe : Maybe. The car became faster at the time of Austria,then we saw we was behind in different type of tracks,some was said to fit for us,some was not.

── The chassis update to Suzuka was canceled just before the race weekend.
Tanabe : Well, there are many reasons.

──Speaking of Suzuka's race space,Albon is 6 or 7 tenths slower per lap. Is this difference quite large?
Tanabe : The trye degradation was very serious recently. Mercedes was always good for the trye,the performance of tyre didnt fall at all in the race . And Ferrari became better recently.Its a little painful.

Honda
The Power of Dreams

Contract verlenging voor alle vier RB coureurs. [bericht #30427 is een antwoord op bericht #10992] za, 26 oktober 2019 10:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Contract verlenging voor alle vier RB coureurs.

Citaat:
AMuS: Red Bull heeft contracten met Max Verstappen, Alexander Albon, Pierre Gasly en Daniil Kvyat verlengd tot 2020.
"Nu denken we na over waar we onze vier coureurs volgend jaar kunnen plaatsen", legt sportdirecteur Helmut Marko uit.

Wie van de drie gaat volgend seizoen naast Max rijden?

Honda
The Power of Dreams

Re: Contract verlenging voor alle vier RB coureurs. [bericht #30429 is een antwoord op bericht #30427] za, 26 oktober 2019 11:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Formula 1

Max had toch al een contract??

Let it rain, rain, rain!!

Re: Contract verlenging voor alle vier RB coureurs. [bericht #30430 is een antwoord op bericht #30427] za, 26 oktober 2019 11:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Wouter schreef op za, 26 oktober 2019 10:45

Citaat:
AMuS: Red Bull heeft contracten met Max Verstappen, Alexander Albon, Pierre Gasly en Daniil Kvyat verlengd tot 2020.
"Nu denken we na over waar we onze vier coureurs volgend jaar kunnen plaatsen", legt sportdirecteur Helmut Marko uit.
Misschien kunnen ze Marko ergens anders plaatsen voor 2020. Patrico O'Ward is na nog geen 6 maanden alweer Red Bull junior af. Max was een schot in de roos alhoewel een blind paard dat nog gezien had. Na Max is het armoe.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30431 is een antwoord op bericht #30374] za, 26 oktober 2019 11:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Airbag schreef op vr, 25 oktober 2019 13:31

In engine mappings kan je heel veel onderbrengen, het hele samenspel (timings en waardes) van inspuiting en ontsteking op basis van readings van sensoren en gaspedaal en dat kan per toerengebied anders zijn.
Even heel simpel, een vroege ontsteking geeft koppel, een late ontsteking minder maar kan meer toeren leveren maar zo kan ook de verhouding en hoeveelheid mengsel invloed hebben op war er op dat moment moet gebeuren. Zo kan je een motor ook vloeiend laten optrekken of juist heel agresief. En natuurlijk bepaal je uiteindelijk ook het vermogen wat afgestaan kan worden.

En inderdaad kan traction control ook een onderdeel van de mappings zijn.

Re: Contract verlenging voor alle vier RB coureurs. [bericht #30432 is een antwoord op bericht #30427] za, 26 oktober 2019 11:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SuperKuup is op dit moment niet actief  SuperKuup
Karting

Wouter schreef op za, 26 oktober 2019 10:45

Citaat:
Dat gaat Albon worden naar mijn mening.
Als je hoort hoe tevreden ze zijn over hem, zal het mij verbazen als ze iemand anders kiezen.
Maar hij gaat het Max niet echt moeilijk maken vermoed ik. Ook gisteren toch weer in de bandenstapel.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #30433 is een antwoord op bericht #30382] za, 26 oktober 2019 11:51 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Airbag
Formula 3

mbuna schreef op vr, 25 oktober 2019 14:47
Citaat:

Tsja, Enginemaps zijn inderdaad ook voorgeprogrammeerd. Maar niet in een vaste volgorde zoals hier bij Renault wel het geval was. Enginemapping is wel anders dan Traction Control. Bij TC geeft de achteras door aan de computer dattie door slipt waarna het vermogen wordt aangepast. Zo kun je dus vol het pedaal intrappen en de computer lost het dan wel voor je op, en dat vind de FIA een driver-aid.

Bij een Enginemap wordt vooraf geprogrammeerd wat er gebeurt als het gaspedaal van stand verandert; gaat de motor gelijk vol aan of wordt het vermogen langzaam opgebouwd? En op dit alles is ook de versnelling en het toerental van invloed. Dit wordt gedaan om het optimale vermogen op het asfalt te krijgen, inderdaad zonder doorslippen van de wielen dus je zou kunnen zeggen dat het ook een vorm van tractioncontrol is. Er kunnen meerdere mappings voorgeprogrammeerd worden voor de verschillende onderdelen (gaspedaal, fuelflow, onsteking, etc)die mekaar beinvloeden. Vandaar dat zo'n motor er ook ineens mee op kan houden als er iets met de software aan de hand is want dan weet ie niet meer wat hij moet doen. Het woord 'map' suggereert misschien dat het op basis van de locatie op het circuit gebeurt, maar da's niet zo.

Het verschil tussen enginemaps en traction control (en het rembalans verhaal van renault) is dat in het geval van enginemaps de rijder zelf aanpassingen kan (en moet) doen. Weliswaar op vooraf ingestelde standen, maar nog steeds moet de rijder zelf 'Strat 6' of 'map 5' selecteren. traction control lost alle problemen voor je op; het systeem grijpt in als het merkt dat er wielspin optreedt en als coureur kan je gewoon vol door blijven trappen.

Bedankt voor de uitleg. Ik dacht ooit eens gelezen te hebben, dat de engine mapping per bocht geregeld was en dat als je een bocht miste, dat dan de mapping in de war was. Misschien was dat vroeger zo en is de mapping nu meer globaal afgemeten aan een circuit (asfalt, hoogteverschillen, aantal bochten, weet ik veel : -). Of ik heb het gewoon verkeerd begrepen.

Weet jij hoe die rembalans ingestelt wordt? Is dat een draaiknop die per bocht op een bepaalde stand gezet moet worden (bocht 1, stand 1, bocht 2 stand 2, etc), of is het een knop die de verhouding instelt? Dus stand 1 10% voor, 90% achter, stand 2 20% voor, 80% achter?

Vorige onderwerp: Max Verstappen schaalmodellen
Volgende onderwerp: Poll functionaliteit: stemmen maar!
Naar forum gaan: