Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team.
Re: AMuS: Honda Spec 4 op gelijke hoogte als de huidige Mercedes spec. [bericht #27416 is een antwoord op bericht #27412] di, 16 juli 2019 16:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
GP winner

Als ze nog genoeg sprit over hadden (safety car) hebben ze wellicht nog even ge party mode. Dan geloof ik best dat Merc wat in het vat heeft.

Wanneer MAx poles begint te pakken geloof ik dat MB aan de limiet zit.

Volgende race?

maar dan komt die mega aero update bij MB en zijn we weer met zijn allen de weg kwijt. Zie nou wel, alles blijft altijd gelijk.

[Bijgewerkt op: di, 16 juli 2019 16:47]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: AMuS: Honda Spec 4 op gelijke hoogte als de huidige Mercedes spec. [bericht #27417 is een antwoord op bericht #27416] di, 16 juli 2019 17:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Eagle771 is op dit moment niet actief  Eagle771
Karting

Sieper schreef op di, 16 juli 2019 16:46

maar dan komt die mega aero update bij MB en zijn we weer met zijn allen de weg kwijt. Zie nou wel, alles blijft altijd gelijk.
Dat moet nog altijd blijken of het in het praktijk werkt. MB is goed in sandbaggen. Ben benieuwd. En RBR zit ook niet stil. Ook niet qua Aero.

Re: AMuS: Honda Spec 4 op gelijke hoogte als de huidige Mercedes spec. [bericht #27418 is een antwoord op bericht #27374] di, 16 juli 2019 17:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

Wouter schreef op ma, 15 juli 2019 09:24

Helaas werd Max weer geconfronteerd met een geslepen Leclerc, zoals hij in de karts al was, over het randje gaan als de stewarts het goed vinden.
Het is maar goed dat Max een stuk volwassener is (geworden) en geen risico's wou nemen, omdat de race nog lang duurde. Top!
Max is ook best wel geslepen. Allebei gewoon op de scherpst van de snede, zoals racen hoort.

Re: AMuS: Honda Spec 4 op gelijke hoogte als de huidige Mercedes spec. [bericht #27419 is een antwoord op bericht #27417] di, 16 juli 2019 17:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Nee zeker niet! sterker nog, ze zijn beweeglijker dan ooit. Bijna elke race grote updates. Ik voorzie een 2016 scenario, ze zitten er nu echt bij. En ik hoop zelfs stiekem, er echt ech echt bij deze keer.

Re: AMuS: Honda Spec 4 op gelijke hoogte als de huidige Mercedes spec. [bericht #27431 is een antwoord op bericht #27383] wo, 17 juli 2019 01:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment niet actief  Theo
Formula 3

NextYear schreef op ma, 15 juli 2019 20:51
Mercedes zit motorisch aan de limiet gisteren de pitsstop van bottas gezien waarbij de koelopeningen vergroot werden ?
Teken aan de wand !
Dit doen ze al een tijdje, zeker dit seizoen, maar volgens mij ook al vorig seizoen. Ze doen het met name als een van de auto's achter andere auto's komt te zitten.

Wat je denk ik wel kan concluderen is dat Mercedes de koeling tot op de limiet gemonteerd heeft. In Oostenrijk was dat al niet meer voldoende, vandaar ook dat ze het een 'structureel probleem' noemden. Ze kunnen niet even meer/grotere koeling achter in die auto kwakken. Mercedes gokt natuurlijk op 18 niet-zo-hete races en misschien 3 waarbij ze moeten terugschroeven en alsnog op z'n minst 5e en 6e worden. Met het voordeel van de kleinere koeling lijkt me dat een goeie keuze.

Re: AMuS: Honda Spec 4 op gelijke hoogte als de huidige Mercedes spec. [bericht #27432 is een antwoord op bericht #27419] wo, 17 juli 2019 01:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Sieper schreef op wo, 17 juli 2019 01:42
Nee zeker niet! sterker nog, ze zijn beweeglijker dan ooit. Bijna elke race grote updates. Ik voorzie een 2016 scenario, ze zitten er nu echt bij. En ik hoop zelfs stiekem, er echt ech echt bij deze keer.
Eens Sieper en Eagle771. Het chassis lijkt in orde, mogelijk even goed als Mercedes. Zodra de Honda ook op het niveau van Mercedes komt, geloof ik dat Max elke race om de pole mee gaat doen.

Spa en Monza moeten het antwoord geven.

Iets anders: ik denk dat we inmiddels kunnen concluderen dat de verhouding heel anders liggen dan vorige jaren:
- Mercedes is van 'heel veel power, minder downforce' naar het Red Bull concept gestapt: snel in alle bochten, met nog steeds voldoende snelheid op het rechte stuk dankzij de sterke Mercedes.
- Red Bull is terug op hun verwachte 'veel downforce' niveau, maar dankzij Honda nu eindelijk ook genoeg power.
- Ferrari is overgestapt op het oude Mercedes concept met veel power, minder downforce, maar werken hard om naar het nieuwe Mercedes en vertrouwde Red Bull concept over te stappen.

Op het randje ? [bericht #27435 is een antwoord op bericht #27418] wo, 17 juli 2019 08:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment niet actief  Tizz
Formula 3

Toto Wolff vond het gewoon smerig.

Tizz.

Re: Op het randje ? [bericht #27437 is een antwoord op bericht #27435] wo, 17 juli 2019 09:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

Tizz schreef op wo, 17 juli 2019 08:50
Toto Wolff vond het gewoon smerig.

Tizz.
Dan moet hij ook even naar Hamilton kijken. Die heeft ook van die smerige trekjes. (iets van pot verwijt de ketel....)

Honda zoekt oplossing voor turbolag Verstappen. [bericht #27441 is een antwoord op bericht #10992] wo, 17 juli 2019 13:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Honda zoekt oplossing voor turbolag Verstappen

Citaat:
Toyoharu Tanabe stelt dat in het hoofdkwartier in Sakura geanalyseerd wordt wat er mis ging: "We bekijken welke calibratie moet veranderen en hoeveel we moeten veranderen om het te verbeteren. We hebben er met Max over gesproken: bij hoeveel toeren, waar in het gaspedaal, hoe hij het gebruikt en wanneer hij de 'lag' voelt. Vervolgens hebben we de exacte locatie opgezocht."

Het probleem hoeft niet te duiden op een fundamenteel probleem zoals bij betrouwbaarheidsproblemen het geval is. Tanabe zegt echter het te behandelen als "groot probleem" voor de organisatie, de rijder en het team: "Je gaat er niet dood van, het is niet iets dat een betrouwbaarheidsprobleem veroorzaakt. Het is een ander soort probleem. Maar voor ons is het wel een groot probleem op technisch vlak."

https://nl.motorsport.com/f1/news/max-verstappen-turbo-lag-h onda-motor-probleem/4496629/

Re: Honda zoekt oplossing voor turbolag Verstappen. [bericht #27444 is een antwoord op bericht #27441] do, 18 juli 2019 11:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Espresso
Formula 3

Dit stuk geeft precies weer waar de kracht van Max zit.

Net als Kimi zijn dit volgens mij de 2 enige rijders die zich kunnen aanpassen aan de auto's (en de omstandigheden) en daarmee het beste eruit halen wat mogelijk is.

Het chassis en de motor hebben upgrades gekregen....en Max past zijn rijstijl erop aan op er het maximale uit te halen.

Mooi he... hupmax

AMuS: RBR is Ferrari voorbij. [bericht #27445 is een antwoord op bericht #10992] do, 18 juli 2019 12:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Citaat:
Red Bull überholt Ferrari
Zweite Kraft hinter Mercedes

„Unsere Quali-Pace ist besser als unsere Geschwindigkeit im Rennen", hält Ferraris Charles Leclerc fest. „Daran müssen wir arbeiten. Red Bull ist über die Distanz besser als wir und hält die Reifen besser am Leben." Selbst Ferrari-Teamchef Mattia Binotto muss eingestehen. „Nach der Qualifikation hatten wir uns mehr ausgerechnet. Unsere Rennpace war nicht gut genug."

Red Bull hingegen feiert. „Es war unglaublich, wie wir den Ferrari durch Maggots, Becketts, Chapel folgen konnten." Das ist das Highspeed-Geschlängel im hinteren Teil der Strecke. „Unsere wahre Geschwindigkeit konnten wir leider nur selten zeigen. Wir hingen zu 99 Prozent des Rennens hinter einem Ferrari", sagt Horner.

AMuS: RBR is Ferrari voorbij, tweede achter Mercedes.

honda.gif  Mogelijk spec 5? [bericht #27450 is een antwoord op bericht #27445] do, 18 juli 2019 20:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
koos is op dit moment niet actief  koos
Karting

Niet zeker, maar zou wel ongelofelijk gaaf zijn als ze voor Suzuka nog met een extra update zouden komen..

https://www.gpblog.com/nl/nieuws/41672/honda-komt-mogelijk-m et-speciale-upgrade-voor-suzuka.html

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27451 is een antwoord op bericht #27450] do, 18 juli 2019 20:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

koos schreef op do, 18 juli 2019 20:09
Niet zeker, maar zou wel ongelofelijk gaaf zijn als ze voor Suzuka nog met een extra update zouden komen..

https://www.gpblog.com/nl/nieuws/41672/honda-komt-mogelijk-m et-speciale-upgrade-voor-suzuka.html

De site die je quote is niet bepaald betrouwbaar. Ze hebben het Japanse artikel niet echt goed vertaald.
Asaki zegt daarin dat ze vóór Japan de spec 4 goed uit willen testen op betrouwbaarheid en prestaties vanaf Monza of
Rusland of zo en dan vervolgens in Japan extra willen belasten om een goed resultaat te krijgen, dus geen nieuwe motor.
Ik heb vanmorgen een Japanner op een buitenlands forum gevraagd om het volgende voor mij te vertalen,
maar ik heb nog geen antwoord gehad. Hij is niet dagelijks op het forum aanwezig.
Misschien kan iemand anders het hier alvast goed vertalen.

シルバーストンの善戦でレイアウトと速度 域の似た鈴鹿でも期待が高まる。鈴鹿に向け たスペシャル・エンジン投入はあるのだろう か?

「ペナルティを受けてもスペシャルを投入す る価値があるかどうか、ということに帰結し ます。我々にとっても、やはり日本の皆さん には応援していただきたいし、日本GPでいい 果を出したいという思いもあるので、もし やるのだったら鈴鹿に間に合わせたい。た し、『それによってトータルの獲得ポイン が減らないのであれば』という条件付きで が......」

第15戦シンガポール、あるいは第16戦ロシ 、またはもっと早い第14戦イタリアでスペッ ク4を投入し、レース距離での信頼性、パフ ーマンスを確認した上で、鈴鹿で "全開" 。そして標高の条件がなくともメルセデスを 超える──このシナリオに向けて準備が進ん でいるのは確実だ。ここからホンダ・ファン がなすべきことは過剰な期待で無用なプレシ ャーをかけないことだろうか? 雑音を遮断 するのにHRD Sakuraの環境は最適かもしれない。

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27452 is een antwoord op bericht #27451] do, 18 juli 2019 20:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Ze kijken wel blij (ik zie een paar smileys).

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27453 is een antwoord op bericht #27452] do, 18 juli 2019 21:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment niet actief  Roelof
Formula 1

Natuurlijk!

Nu ze onder druk van RB het vermogen verder hebbem open gegooit en hebben mogen zien dat de motor het aan kan en ook de prestaties levert is er de honger naar meer, zeker is er nu de wil om hun thuisrace te winnen.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27454 is een antwoord op bericht #27452] do, 18 juli 2019 21:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Sieper schreef op do, 18 juli 2019 20:48
Ze kijken wel blij (ik zie een paar smileys).

Vreemde gang van zaken hier. Toen ik zag dat de Japanse tekst vreemde tekens bevatte die ik niet geplaatst had,
wou ik binnen twee minuten de link van de Japanse site toevoegen, maar dat kon al niet meer.
Ook kon ik mijn eigen bericht niet citeren, Vreemd. Bij deze dus.
De onderste drie zwarte alinea's zijn de tekst regels waar het om gaat.

https://headlines.yahoo.co.jp/hl?a=20190717-00503221-rcg-mot o

Re: Mercedes: "Red Bull gaat met ons vechten om de wereldtitel" [bericht #27455 is een antwoord op bericht #27454] do, 18 juli 2019 21:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sport is op dit moment niet actief  Sport
Formula 3

Zo als ik het lees en begrijp, is spec 4 betrouwbaar op race afstand, het gaat erom of de gridstraf geriskeerd moet worden

honda.gif  Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27456 is een antwoord op bericht #27451] do, 18 juli 2019 22:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

@wouter
Wat ik mij wel afvraag is kunnen ze de tweede seizoenshelft met 1 spec doen. Terwijl ze de eerste seizoenshelft er 3 verbruikt hebben. Ik sta er niet gek van te kijken als ze na de spec 4 ergens nog met een verbeterde pu komen. De zogenaamde spec 5.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27461 is een antwoord op bericht #27456] vr, 19 juli 2019 01:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ik ben wel benieuwd wat het plan dan is. Als in Spa die spec 4 erin gaat (met grid straf), dan kun je in Monza, Sochi and Suzuka vlammen. Misschien dat ze spec 3 er weer inschroeven voor Singapore. Maar dan nog zou spec 4 acht races mee moeten gaan. Wellicht dat ze er in Amerika nog een nieuwe in moeten doen, om het einde vh seizoen uberhaupt te halen.

spec 3 Hockenheim
spec 3 Hungaroring
spec 4 Spa-Francorchamps
spec 4 Monza
spec 3 Marina Bay
spec 4 Sochi
spec 4 Suzuka
spec 4 Mexico Stad
spec 4/5 Circuit of the Americas
spec 4/5 Interlagos
spec 4/5 Yas Marina

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27462 is een antwoord op bericht #27456] vr, 19 juli 2019 08:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

koos schreef op do, 18 juli 2019 22:00
@wouter
Wat ik mij wel afvraag is kunnen ze de tweede seizoenshelft met 1 spec doen. Terwijl ze de eerste seizoenshelft er 3 verbruikt hebben. Ik sta er niet gek van te kijken als ze na de spec 4 ergens nog met een verbeterde pu komen. De zogenaamde spec 5.

@Koos,
Het lukt nooit om na de zomerstop slechts 1 motor te gebruiken. Dat zijn 9 races.
Als ze in Spa al de spec 4 inzetten, zouden ze in Singapore de spec 3 weer kunnen gebruiken.
Het is maar net wanneer Honda de spec 4 in gaat zetten ivm gridstraffen.
Dit zou een scenario kunnen zijn:

Spec 3/4 (Dit is al de 6e race met de spec 3, Max zijn thuis race. Liever veel sterkere motor en gridstraffen?)
1 sep België

Spec 4
8 sep Italië
22 sep Singapore
29 sep Rusland
13 okt Japan
27 okt Mexico

Spec 5
3 nov Verenigde Staten
17 nov Brazilië
1 dec Abu Dhabi

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27464 is een antwoord op bericht #27462] vr, 19 juli 2019 09:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment niet actief  Schummie01
Formula 3

De filosofie van Honda was steeds ongeveer hetzelfde.
Een nieuwe spec introduceren, en vervolgens kijken of het ook tijdens de race betrouwbaar blijft.
Eerst aan de onderkant van het potentiële vermogen, en dan in stappen steeds meer tot het geprognotiseerde maximum.
Waarbij het er steeds om gaat om het zogenaamde pingelen te voorkomen.
Ik heb daar al vaker wat over geschreven. Pingelen is het vroegtijdig ontbranden van het mengsel in de cilinder. Dus voordat je het wil, of vroeger voordat de vonk van de bougie komt.
Heeft te maken met de hoge compressieverhoudingen die we nu tegenkomen, met name ook door het gebruik van turbo motoren.
Bij spec 3 sprak Honda daar ook al over.
Het bleek daar zodanig mee te vallen dat met het aandurfde die boven genoemde stappen sneller te maken.
Met de resultaten van Oostenrijk en ook Silverstone als gevolg.

Zowel Honda als RBR hebben 2019 steeds als een overgangsjaar beschouwd. Aanvankelijk was er nog de hoop dat Mercedes de plank had misgeslagen, gebaseerd op de wintertests.
Dat leidde ertoe dat met name Marko, de rasoptimist, ook al kansen zag voor dit seizoen.
Mercedes herpakte zich, op tijd voor Melbourne, maar anders had momenteel RBR wel in gevecht kunnen zijn met Ferrari om het wereldkampioenschap.

Helder is nu dat Mercedes te ver voorligt.
Maar helder is ook dat momenteel het ontwikkelingstraject van Honda en RBR voorligt op het beoogde schema.
Nu Mercedes niet meer binnen reëel bereik ligt, is er ruimte voor verdere versnelling van de ontwikkeling, zo is de gedachte in MK en Honda.
RBR is nu bereid om indien nodig nog 2 gridpenalties te pakken. Met andere woorden nog 2 nieuwe specs te introduceren als dat ertoe leidt dat in 2020 men kan beginnen met een gelijkwaardige of betere motor dan Mercedes en Ferrari.
Ik heb begrepen dat de nieuwe turbo van Honda substantieel lichter is dan de vorige versie.

Ik ben geen turbo deskundige, maar ook een geïnteresseerde leek weet dat er dan minder massatraagheid optreedt, zodat je sneller kunt op toeren.
Het turbo lag verhaal van Max heeft hier ook mee te maken heb ik begrepen.

De spec 4 versie ondergaat momenteel de laatste tests op de proefopstellingen, en er is begonnen met de productie van genoeg units.

In de pipeline zitten niet nog 1 verdere spec, maar daarna zelfs nog 1.
De voorzichtige aanpak van Honda leidt hiertoe.
Als de 1 cilinder proefopstelling blijkt te werken, gaat die naar de volgende fase.
De omzetting naar een complete motor voor verdere tests.
In dat stadium bevindt zich momenteel de spec 5 motor. Dus de opvolger van de spec 4 die nu nog moet komen.

Daarnaast is 1 van de 1 cilinder opstellingen ook in een veelbelovend stadium. Dan hebben we het dus over een spec 6 start.

Deze filosofie is uiteraard ook de reden van de voorzichtige houding van Honda.
Immers als spec 4 in de praktijk grote problemen zou geven, dan is het de vraag wat dat betekent voor de spec 5 en 6 die immers hun basis hebben in de spec 4.
Zou daar toch een fundamenteel probleem aan de orde komen, dan ben je helemaal terug bij af, en kan het lang duren om de weg omhoog weer te vinden.

En dat is iets wat Honda ten koste van alles wil voorkomen.

Die spec 5 moet goed genoeg zijn om 8 races mee te gaan in het komende seizoen.
Maar nu eerst maar eens de spec 4 afwachten, wat die in de races zal gaan brengen.

Die spec 4 zal zodanig getimed worden dat Honda in elk geval het maximum aan vermogen, maar ook betrouwbaarheid ter beschikking heeft voor RBR in Japan.
Hun voor de hand liggende, ultieme droom. Winnen in Japan.

Samenvattend, in totaal zijn er dus 3 nieuwe specs in verschillende ontwikkelingsstadia. Met spec 4 in de productie fase voor de inzet in minstens 1 team.
Spec 5 is gebouwd als hele motor en begint aan de tests op de testbank.
Spec 6 draait als 1 cilinder en de resultaten zijn veelbelovend.

Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb kunnen geven over de verschillende specs.
Met dank aan mijn bronnen, of volgens sommigen nog steeds mijn duim.
Maar ook dat zullen we weer relatief snel weten.

Tot slot. Dat turbo lag probleem is verder geen mechanisch probleem. De MGU-H moet bij bepaalde toeren van de motor iets eerder omschakelen van laden naar het actief aandrijven van de turbo.
Een afstellingsprobleem. Wat nog niet zo eenvoudig is om een goede balans te blijven houden.
Immers als de MGU-H eerder gaat aandrijven, dan laadt ie korter de accu op.

Dat was het even voor nu, anders wordt het stukje te lang.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27465 is een antwoord op bericht #27461] vr, 19 juli 2019 09:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment niet actief  NextYear
Formula 3

Theo schreef op vr, 19 juli 2019 01:46
Ik ben wel benieuwd wat het plan dan is. Als in Spa die spec 4 erin gaat (met grid straf), dan kun je in Monza, Sochi and Suzuka vlammen. Misschien dat ze spec 3 er weer inschroeven voor Singapore. Maar dan nog zou spec 4 acht races mee moeten gaan. Wellicht dat ze er in Amerika nog een nieuwe in moeten doen, om het einde vh seizoen uberhaupt te halen.

spec 3 Hockenheim
spec 3 Hungaroring
spec 4 Spa-Francorchamps
spec 4 Monza
spec 3 Marina Bay
spec 4 Sochi
spec 4 Suzuka
spec 4 Mexico Stad
spec 4/5 Circuit of the Americas
spec 4/5 Interlagos
spec 4/5 Yas Marina
Spec 4 wordt reeds in hongarije ingezet motor is al gereed gezien de recente berichten .

Spec 5 wordt in Sochi ingezet zie F1technical forum (wazari) is ook wel logisch...

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27466 is een antwoord op bericht #27464] vr, 19 juli 2019 09:54 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Manual is op dit moment niet actief  Manual
Karting

Jouw stukken kunnen nooit lang genoeg zijn Yay

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27467 is een antwoord op bericht #27465] vr, 19 juli 2019 10:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

NextYear schreef op vr, 19 juli 2019 09:49

Spec 4 wordt reeds in hongarije ingezet motor is al gereed gezien de recente berichten .

Spec 5 wordt in Sochi ingezet zie F1technical forum (wazari) is ook wel logisch...

Dat spec 4 in Hongarije ingezet zou worden komt van Albert Fabrega, niet van Honda.

Wazari had het over de spec 4 die ROND Sochi ingezet zou worden, maar dat bericht dateert al van 21 juni jl.

Citaat:
Post by Wazari » 21 Jun 2019
I do believe that the one major update planned for this season in a series of "smaller" previous updates will take place around Sochi. As far as peak power and what increases are to be expected, I do not really know and really it's more about sustainable efficiency with the current PU's.

Honda
The Power of Dreams

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27468 is een antwoord op bericht #27464] vr, 19 juli 2019 11:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Schummie01 schreef op vr, 19 juli 2019 09:43
Tot slot. Dat turbo lag probleem is verder geen mechanisch probleem. De MGU-H moet bij bepaalde toeren van de motor iets eerder omschakelen van laden naar het actief aandrijven van de turbo.
Een afstellingsprobleem. Wat nog niet zo eenvoudig is om een goede balans te blijven houden.
Immers als de MGU-H eerder gaat aandrijven, dan laadt ie korter de accu op.
Dit, was dus precies wat ik vermoedde (en laatst al eens omschreef).

Horner over Honda. [bericht #27469 is een antwoord op bericht #10992] vr, 19 juli 2019 12:16 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Red Bull say Honda have 'exceeded expectations'

Citaat:
"It was a very emotive win for Honda in Austria," said Horner. "Some of their board members were there and they are starting to see, after all those painful years with McLaren, that the investment is paying off.

"Reliability has been strong we still have all three engines available to use (per driver). They have only introduced new engines based on performance increments.

"We're pushing for more in the second half of the year, which they have in the pipeline. Now they have tasted success and they see the benefit that success brings. After the difficulty of their reintroduction back into F1, the victory was the tonic they needed."

https://www.formula1.com/en/latest/article.red-bull-say-hond a-have-exceeded-expectations.5MGZhr5DP2rDXRqQEjSNJ6.html

Honda
The Power of Dreams

Forumjournalist... [bericht #27472 is een antwoord op bericht #27445] vr, 19 juli 2019 14:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment niet actief  Tizz
Formula 3

Waardering voor al je speurwerk !

Tizz Yay

Re: Forumjournalist... [bericht #27473 is een antwoord op bericht #27472] vr, 19 juli 2019 15:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment niet actief  mokkie
Formula 3

inderdaad. wordt hier ook zeer op prijs gesteld! 1e

Ciao,
Mokkie

Re: Forumjournalist... [bericht #27474 is een antwoord op bericht #27473] vr, 19 juli 2019 15:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Formula 1

Mooi alles bijhouden zo op 1 forum Laughing

Let it rain, rain, rain!!

Re: Forumjournalist... [bericht #27475 is een antwoord op bericht #27473] vr, 19 juli 2019 15:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Tizz schreef op vr, 19 juli 2019 14:49
Waardering voor al je speurwerk !

Tizz Yay

mokkie schreef op vr, 19 juli 2019 15:26
inderdaad. wordt hier ook zeer op prijs gesteld! 1e

Bedankt @Tizz en Mokkie. Leuk om te horen en leuk om te doen (speurwerk).

Honda
The Power of Dreams

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27478 is een antwoord op bericht #27464] vr, 19 juli 2019 18:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Je hoeft je voor mij niet in te houden hoor , ik vind jouw bijdrages altijd lekker leesvoer (of het nu ondersteund is door bronnen of door de dikke duim of beide zal mij de spreekwoordelijke "worst" zijn) .
Wat ik me afvraag of deze benoemde testopstellingen simultaan draaien in Japan en de UK (de 24 uurs ontwikkeling) of draaien beiden locaties verschillende programma's ?

Iemand een idee ?

Honda power !!!

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27481 is een antwoord op bericht #27478] vr, 19 juli 2019 19:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Annet is op dit moment niet actief  Annet
Karting

bacodraak schreef op vr, 19 juli 2019 18:34

Je hoeft je voor mij niet in te houden hoor , ik vind jouw bijdrages altijd lekker leesvoer (of het nu ondersteund is door bronnen of door de dikke duim of beide zal mij de spreekwoordelijke "worst" zijn) .
Wat ik me afvraag of deze benoemde testopstellingen simultaan draaien in Japan en de UK (de 24 uurs ontwikkeling) of draaien beiden locaties verschillende programma's ?

Iemand een idee ?
Daar ben ik het ook helemaal mee eens!

Vanmiddag had HondaRacingF1 het navolgende artikel op Twitter geplaatst en later ook de tweet weer verwijderd. Het geeft een insight over het werk met de dyno's.

https://en.hondaracingf1.com/insights/WhatHappensOnTheDyno.html

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27482 is een antwoord op bericht #27481] vr, 19 juli 2019 19:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Annet schreef op vr, 19 juli 2019 19:37
bacodraak schreef op vr, 19 juli 2019 18:34

Iemand een idee ?
Daar ben ik het ook helemaal mee eens!

Vanmiddag had HondaRacingF1 het navolgende artikel op Twitter geplaatst en later ook de tweet weer verwijderd. Het geeft een insight over het werk met de dyno's.

https://en.hondaracingf1.com/insights/WhatHappensOnTheDyno.h tml
Die heb ik gemist en is het antwoord op mijn vraag Yay

Honda power !!!

Re: What happens on the Dyno at Honda's. [bericht #27483 is een antwoord op bericht #27481] vr, 19 juli 2019 19:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Annet schreef op vr, 19 juli 2019 19:37

https://en.hondaracingf1.com/insights/WhatHappensOnTheDyno.h tml

Interessant om te lezen. Bedankt @Annet. Yay

Honda
The Power of Dreams

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27485 is een antwoord op bericht #27482] vr, 19 juli 2019 20:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@Bacodraak.
Dit gaat om andere testbanken dan waar ik over schreef.
Die dyno's in de tweet gaan over de testbanken waar de motor en chassis geheel wordt afgestemd op een specifiek circuit.
Dus waar de laad en ontlaad scenario's worden bepaald en nog honderden andere variabelen voor een komende race.
Als Max bijvoorbeeld zomaar met de Silverstone settings naar Hockenheim zou afreizen, dan rijdt ie nog achter de beide Williams bolides.

De testopstellingen waar ik over schreef draaien niet simultaan. Pas als een motor in de laatste fase is, gaat ie naar Engeland.
Het echte ontwikkelen vindt plaats in Japan, waar spec 5 en 6 in ontwikkeling zijn. Dat gebeurd wel gelijkertijd. Dus men is al bezig met de 1 cilinder spec 6 terwijl de spec 5 al tot een hele motor gemaakt wordt.
Pas als de motor gereed is voor "massa productie" gaan die motoren naar Engeland.
De spec 4 motoren zijn nog niet in Engeland.
Op 1 dummy na, die gebruikt wordt voor kleine aanpassingen aan maatvoering van bodywork omdat soms leidingen net iets anders kunnen lopen.
Je wilt niet het risico lopen dat er iets niet helemaal past als de nieuwe motoren uit hun kratjes komen.

Voor echt onderzoek aan motoren na bijvoorbeeld een crash, moeten ze terug naar Japan.
Maar er zijn wel extra motoren in Engeland voor als er bijvoorbeeld een motor stuk zou gaan door externe oorzaken zoals een crash.
Zo staan er nog 3 splinternieuwe spec 3 blokken in Engeland. Die worden misschien wel nooit gebruikt. Immers ze tellen wel mee als nieuwe motor als je ze zou gebruiken.
Die zitten nog niet in de "poule".
Maar het laat wel een heel ander commitment zien van Honda dan dat Renault hanteerde.
Kosten noch moeite worden gespaard zeggen we dan. Dat was bij Renault wel anders.

Je kon ook al weer lezen dat Max hoopt op warm weer in Hockenheim. Honda heeft met name ook de koeling erg goed voor elkaar.
Er worden ook speciale vloeistoffen gebruikt, die een betere en snellere warmteoverdracht hebben. Dus de vloeistof neemt de warmte sneller op van de motor, en geeft die ook sneller af aan de radiator.
Ik heb van mijn bron begrepen dat andere teams niet over deze speciale vloeistof beschikken, die wel volledig legaal zou zijn.
Allemaal om toch vooral maar niet stuk te gaan tijdens een race. Het grote trauma van Honda.

Nog even over dat "pingelen". Bij het voorkomen daarvan speelt Exxon Mobile een heel grote rol. Dus ook als de brandstof zelf geen extra vermogen brengt, is hun rol van zeer groot belang bij de samenwerking met Honda.
Ze worden ook betrokken bij de spec 6 1 cilinder opstellingen in Japan waarover ik eerder vandaag schreef.
Dat is natuurlijk een enorm voordeel ten opzichte van de Renault tijd, waar RBR maar moest afwachten wat hun brandstof met de Renault motor deed als ie eenmaal achterin de Red Bull geschroefd werd.
Een beetje technisch allemaal, maar ik heb het zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.
Ik hoop dat het gelukt is, want mijn moeder begrijp niet waar ik het allemaal over heb.
Maar ik schat de lezers van ons forum wat hoger in.
Uiteraard alleen op F1 gebied. Want ik wil zeker geen ruzie met mijn moeder.

Op naar Hockenheim dus.

Re: What happens on the Dyno at Honda's. [bericht #27486 is een antwoord op bericht #27483] vr, 19 juli 2019 20:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Annet is op dit moment niet actief  Annet
Karting

Graag gedaan @bacodraak en @Wouter. Ik vond het zelf ook heel interessant.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27487 is een antwoord op bericht #27464] vr, 19 juli 2019 20:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jensen is op dit moment niet actief  Jensen
Karting

.......... bedankt Schummie,

Jouw stukjes zijn zeer interessant. Dit is geen duimenzuigerij, ik volg dit al veel langer, en dit is info van dichtbij.
Waar ik echt nieuwsgierig naar ben; in hoeverre zijn de uitspraken van H. Marko waar?! Hij zit bovenop de ontwikkeling, en vertelt nooit zomaar iets.
En als dit allemaal waar is, dan heeft HAM het lastig om het record van ene M.Schumacher te verbreken. Wat RBR nodig heeft, is 2 puntenscorende coureurs. Elk punt dat RBR binnenhaalt, is weggekaapt van de concurrentie..
...

Man, ik kan niet wachten tot de volgende GP.
Allemaal een fijne vakantie.

Jensen..... hupmax

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27488 is een antwoord op bericht #27485] vr, 19 juli 2019 21:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Schummie01 schreef op vr, 19 juli 2019 20:46
@Bacodraak.
Dit gaat om andere testbanken dan waar ik over schreef.
Die dyno's in de tweet gaan over de testbanken waar de motor en chassis geheel wordt afgestemd op een specifiek circuit.
Dus waar de laad en ontlaad scenario's worden bepaald en nog honderden andere variabelen voor een komende race.
Als Max bijvoorbeeld zomaar met de Silverstone settings naar Hockenheim zou afreizen, dan rijdt ie nog achter de beide Williams bolides.

De testopstellingen waar ik over schreef draaien niet simultaan. Pas als een motor in de laatste fase is, gaat ie naar Engeland.
Het echte ontwikkelen vindt plaats in Japan, waar spec 5 en 6 in ontwikkeling zijn. Dat gebeurd wel gelijkertijd. Dus men is al bezig met de 1 cilinder spec 6 terwijl de spec 5 al tot een hele motor gemaakt wordt.
Pas als de motor gereed is voor "massa productie" gaan die motoren naar Engeland.
De spec 4 motoren zijn nog niet in Engeland.
Op 1 dummy na, die gebruikt wordt voor kleine aanpassingen aan maatvoering van bodywork omdat soms leidingen net iets anders kunnen lopen.
Je wilt niet het risico lopen dat er iets niet helemaal past als de nieuwe motoren uit hun kratjes komen.

Voor echt onderzoek aan motoren na bijvoorbeeld een crash, moeten ze terug naar Japan.
Maar er zijn wel extra motoren in Engeland voor als er bijvoorbeeld een motor stuk zou gaan door externe oorzaken zoals een crash.
Zo staan er nog 3 splinternieuwe spec 3 blokken in Engeland. Die worden misschien wel nooit gebruikt. Immers ze tellen wel mee als nieuwe motor als je ze zou gebruiken.
Die zitten nog niet in de "poule".
Maar het laat wel een heel ander commitment zien van Honda dan dat Renault hanteerde.
Kosten noch moeite worden gespaard zeggen we dan. Dat was bij Renault wel anders.

Je kon ook al weer lezen dat Max hoopt op warm weer in Hockenheim. Honda heeft met name ook de koeling erg goed voor elkaar.
Er worden ook speciale vloeistoffen gebruikt, die een betere en snellere warmteoverdracht hebben. Dus de vloeistof neemt de warmte sneller op van de motor, en geeft die ook sneller af aan de radiator.
Ik heb van mijn bron begrepen dat andere teams niet over deze speciale vloeistof beschikken, die wel volledig legaal zou zijn.
Allemaal om toch vooral maar niet stuk te gaan tijdens een race. Het grote trauma van Honda.

Nog even over dat "pingelen". Bij het voorkomen daarvan speelt Exxon Mobile een heel grote rol. Dus ook als de brandstof zelf geen extra vermogen brengt, is hun rol van zeer groot belang bij de samenwerking met Honda.
Ze worden ook betrokken bij de spec 6 1 cilinder opstellingen in Japan waarover ik eerder vandaag schreef.
Dat is natuurlijk een enorm voordeel ten opzichte van de Renault tijd, waar RBR maar moest afwachten wat hun brandstof met de Renault motor deed als ie eenmaal achterin de Red Bull geschroefd werd.
Een beetje technisch allemaal, maar ik heb het zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.
Ik hoop dat het gelukt is, want mijn moeder begrijp niet waar ik het allemaal over heb.
Maar ik schat de lezers van ons forum wat hoger in.
Uiteraard alleen op F1 gebied. Want ik wil zeker geen ruzie met mijn moeder.

Op naar Hockenheim dus.

Oke , helder en ik hoop dat we een mooie periode tegemoet gaan (Ferrari en Mercedes worden niet voor niets nerveus)....
De schroom is er af (een beetje) bij Honda en Red Bull staat bekend om agressief door te ontwikkelen gedurende een seizoen , beginnen zonder achterstand zal het sleutel moment zijn volgend jaar .
Voor nu , kijken wat ze dit jaar nog kunnen ...

Cheers
Ohja ... , nooit ruzie maken met je moeder .... Laughing

Honda power !!!

[Bijgewerkt op: vr, 19 juli 2019 21:52]

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27489 is een antwoord op bericht #27488] vr, 19 juli 2019 23:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment niet actief  Mulder
Formula 3

Wel leuk hoe iedereen het over de Turbo lag heeft..terwijl Max helemaal geen last heeft van Turbo lag, hij heeft last van Lag.

Turbo lag is het verschijnsel dat het even duurt voordat de Turbo genoeg toeren krijgt om het verschil te maken..en dat heeft te maken met de flow in de uitlaat..bij een bepaalde flow aan gassen gaat die turbo goed werken. Of simpel gezegd..bij een bepaald toerental.
Als turbo lag je probleem is..dan zit je eigenlijk gewoon en versnelling te hoog...een puur mechanish verschijnsel dat de coureur zelf op gevoel oplost door te schakelen op het optimale moment.

maar het bekt lekker..ok..en klinkt stoer enzo..net zoals dat overspeed waar die eikels nu steeds mee strooien..ze horen wat op Sky en gaan maar nalullen.

Wat Max had is lag..geen turbolag..hij trapt zijn fly by wire in en het duurt even een fractie van een seconde voor de motor lekker reageert..puur een engine mapping ding..als je dat pedaal inramt moet je vermogen hebben. En om dat electronish te regelen daar zat dus een foutje in. Heeft 0,0 te maken de Turbo. vandaar ook de verklaring..door de verbetering in de wagen gaat Max sneller op het gas en dan treed het probleem op in de mapping..had ie voorheen niet omdat toen de wagen de beperking was.. ontwikkeling van correlatie tussen wagen en motor..wagen beter..dan moet je de mapping aanpassen op de nieuwe limiet van de wagen.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27490 is een antwoord op bericht #27489] za, 20 juli 2019 08:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Formula 1

Mooi, dat betekent tijdswinst en een hogere bochtensnelheid bij het uitkomen.

Let it rain, rain, rain!!

honda.gif  Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27491 is een antwoord op bericht #27485] za, 20 juli 2019 08:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

Bedankt Schummie voor je update, belooft een spannende tweede seizoenshelft te worden. Als alles blijft werken tenminste.
Volgens Doornbos in het F1 Cafe komt Honda nog voor de zomerstop met een upgrade.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27492 is een antwoord op bericht #27489] za, 20 juli 2019 10:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Mulder schreef op vr, 19 juli 2019 23:38
Wel leuk hoe iedereen het over de Turbo lag heeft..terwijl Max helemaal geen last heeft van Turbo lag, hij heeft last van Lag.

Turbo lag is het verschijnsel dat het even duurt voordat de Turbo genoeg toeren krijgt om het verschil te maken..en dat heeft te maken met de flow in de uitlaat..bij een bepaalde flow aan gassen gaat die turbo goed werken. Of simpel gezegd..bij een bepaald toerental.
Als turbo lag je probleem is..dan zit je eigenlijk gewoon en versnelling te hoog...een puur mechanish verschijnsel dat de coureur zelf op gevoel oplost door te schakelen op het optimale moment.

maar het bekt lekker..ok..en klinkt stoer enzo..net zoals dat overspeed waar die eikels nu steeds mee strooien..ze horen wat op Sky en gaan maar nalullen.

Wat Max had is lag..geen turbolag..hij trapt zijn fly by wire in en het duurt even een fractie van een seconde voor de motor lekker reageert..puur een engine mapping ding..als je dat pedaal inramt moet je vermogen hebben. En om dat electronish te regelen daar zat dus een foutje in. Heeft 0,0 te maken de Turbo. vandaar ook de verklaring..door de verbetering in de wagen gaat Max sneller op het gas en dan treed het probleem op in de mapping..had ie voorheen niet omdat toen de wagen de beperking was.. ontwikkeling van correlatie tussen wagen en motor..wagen beter..dan moet je de mapping aanpassen op de nieuwe limiet van de wagen.
Nou Mulder, hier sla je de plank finaal mis. Zowel qua toon als qua inhoud. Je verhaal gaat op voor een normale turbo, een traditionele turbo die opspint puur door de uitlaatgassen die uit de cilinders komen (en daardoor meer compressie door het verbonden schoepenrad aan de inlaatzijde dat sneller gaat draaien, meer verbrandingsgassen verlaten daardoor de cilinder etc. Etc.) daar zit inderdaad altijd een physieke vertraging.

Traditioneel kon je dan een kleinere turbo gebruiken, die had daar door zijn physieke omvang minder last van maar was ook in staat tot minder boost omdat ze nu eenmaal wat kleiner was. Daarna kwamen er oplossingen met twee turbo's, een grotere en een kleinere, snelle ondersteuning door de kleine en grote kracht aan het topeinde door de grotere.

Maar bij de formule 1 (en ik meen zelfs ook al in straat auto's) Wordt de turbo wanneer je zelf geen gas geeft elektrisch aangedreven/ op toeren gehouden (door de mgu-h) dat is ook gewoon een electro motor, verbonden aan de turbo as. Hierdoor heb je geen enkele lag. Nul. Nooit. Bij Mercedes en Honda is de turbo gespleten en zit de inlaatkant voor het blok en de uitlaatkant achter het blok. De as die normaal dus alleen in de turbo zit loopt bij deze oplossing dwars door het blok heen. Op deze as zit dan (bovenop het blok) de mgu-h. Dat is een electro motor die ook terug kan winnen (wanneer de motor haar maximale boost al heeft wordt de extra kracht door de mgu-h verwerkt tot stroom die in de batterij wordt opgeslagen.

Maar wanneer de motor niet haar maximale boost (voor en in een bocht) heeft mag de mgu natuurlijk niet kracht wegsnoepen, dan moet ze vrij meedraaien (en wordt de batterij niet opgeladen) en wanneer de coureur weer op het gas gaat moet de mgu-h de turbo dus alvast (software matig, dit is een van de belangrijkste mapping settings per circuit) op laten spinnen naar het benodigde toerental voor maximale boost.

Dit wil je zo laat mogelijk doen omdat het stroom kost, en je wil zo veel mogelijk elektrische ondersteuning optimaal benutten (efficiëntie) en niet te vroeg onnodig de turbo al op toeren zetten.

Max vraagt dus al eerder bij het uitkomen van bochten het maximale vermogen dan Honda met haar mapping had verwacht. Daar werken ze nu dus aan.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27493 is een antwoord op bericht #27489] za, 20 juli 2019 10:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Billgates307 is op dit moment niet actief  Billgates307
Karting

Mulder schreef op vr, 19 juli 2019 23:38

@Mulder,

Vreemd dan dat de Turbo-Lag inmiddels is bevestigd door Honda en er nergens te lezen is dat het een lag-probleem is van het fly-by wire systeem of iets dergelijks.

Motorsport;

Horner, teambaas van Red Bull Racing, zei al dat het probleem met de turbo waarschijnlijk bij Honda lag. Dit wordt nu door de Japanners zelf bevestigd. Bij monde van technisch directeur Tanabe laat de motorfabrikant weten dat het inderdaad een probleem is dat aan hun zijde moet worden opgelost. "We bekijken welke calibratie we moeten veranderen en hoeveel we het moeten bijstellen om te verbeteren", zo wordt Tanabe geciteerd door Motorsport.com. "We hebben er met Max over gesproken: bij hoeveel toeren gebeurt dit? Waar in het gaspedaal zit het? Wanneer voelt hij de lag? Vervolgens hebben we precieze locatie in kaart gebracht."

Volgens Honda is het turboprobleem van Verstappen een groot issue binnen het bedrijf. "Je gaat er niet dood aan, het is niet iets wat de betrouwbaarheid in het geding brengt. Het is een ander soort probleem, maar voor ons is het wel een groot probleem op technisch gebied", zo laat Tanabe weten.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27494 is een antwoord op bericht #27492] za, 20 juli 2019 10:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Sieper schreef op za, 20 juli 2019 10:19

...Maar bij de formule 1 (en ik meen zelfs ook al in straat auto's) Wordt de turbo wanneer je zelf geen gas geeft elektrisch aangedreven/ op toeren gehouden (door de mgu-h) dat is ook gewoon een electro motor, verbonden aan de turbo as.
Hierdoor heb je geen enkele lag. Nul. Nooit.
Bij Mercedes en Honda is de turbo gespleten en zit de inlaatkant voor het blok en de uitlaatkant achter het blok. De as die normaal dus alleen in de turbo zit loopt bij deze oplossing dwars door het blok heen. Op deze as zit dan (bovenop het blok) de mgu-h. Dat is een electro motor die ook terug kan winnen (wanneer de motor haar maximale boost al heeft wordt de extra kracht door de mgu-h verwerkt tot stroom die in de batterij wordt opgeslagen.

Maar wanneer de motor niet haar maximale boost (voor en in een bocht) heeft mag de mgu natuurlijk niet kracht wegsnoepen, dan moet ze vrij meedraaien (en wordt de batterij niet opgeladen) en wanneer de coureur weer op het gas gaat moet de mgu-h de turbo dus alvast (software matig, dit is een van de belangrijkste mapping settings per circuit) op laten spinnen naar het benodigde toerental voor maximale boost.

Dit wil je zo laat mogelijk doen omdat het stroom kost, en je wil zo veel mogelijk elektrische ondersteuning optimaal benutten (efficiëntie) en niet te vroeg onnodig de turbo al op toeren zetten.

Max vraagt dus al eerder bij het uitkomen van bochten het maximale vermogen dan Honda met haar mapping had verwacht. Daar werken ze nu dus aan.
Kijk, ik ben nooit te laat om te leren, dank je wel voor de uitleg!

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27495 is een antwoord op bericht #27493] za, 20 juli 2019 10:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Billgates307 schreef op za, 20 juli 2019 10:21

@Mulder,
..
Vreemd dan dat de Turbo-Lag inmiddels is bevestigd door Honda en er nergens te lezen is dat het een lag-probleem is van het fly-by wire systeem of iets dergelijks.
..
Zie hierboven, waar ik een lesje Hybride turbo techniek krijg. Mijn technische kennis was verouderd, ik voel mij oud ;)

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27496 is een antwoord op bericht #27495] za, 20 juli 2019 10:54 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Top Mulder! Ja, het is ook wel een heel gebeuren aan techniek. Het heeft bij mij ook wel even geduurd (paar jaar) voor ik snapte hoe die mgu h werkte. Ik dacht dat een of ander magisch apparaat was dat op de een of andere manier iets deed met warmte.

Het is dus wel een soort turbo lag, maar niet de traditionele.

Overigens, ik denk dat het hoe en wanneer de mgu-h kracht aftapt en wanneer hij het teruggeeft nog wel iets anders zal werken als mijn huidige begrip. Is hier iemand actief die hier echt diepe kennis van heeft?

[Bijgewerkt op: za, 20 juli 2019 11:01]

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27497 is een antwoord op bericht #27496] za, 20 juli 2019 11:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Ik denk bijvoorbeeld (eigenlijk, itt tot wat ik net opschreef) dat juist bij het afremmen voor de bocht en in de vrijloop in de bocht, dat de mgu-h dan juist heel zwaar aftapt (niet zo maar vrijloopt) Zo win je dan veel energie terug en versterk je de motorrem werking (vraag je minder van de remschijven).

Is er hier iemand die daar echt veel van weet/begrijpt?

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27499 is een antwoord op bericht #27497] za, 20 juli 2019 12:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment niet actief  Neo33
Formula 3

Sieper schreef op za, 20 juli 2019 11:09
Ik denk bijvoorbeeld (eigenlijk, itt tot wat ik net opschreef) dat juist bij het afremmen voor de bocht en in de vrijloop in de bocht, dat de mgu-h dan juist heel zwaar aftapt (niet zo maar vrijloopt) Zo win je dan veel energie terug en versterk je de motorrem werking (vraag je minder van de remschijven).

Is er hier iemand die daar echt veel van weet/begrijpt?
Wat ik wel weet is dat de MGU-H in principe geen effect heeft op de "engine braking" of motor rem zoals jij het noemt. De MGU-H is een elektro motor die wordt aangedreven door de Turbo en niet de motor zelf dat is namelijk de MGU-K en die kan wel een remmende werking op de motor hebben omdat deze ook fysiek is verbonden met de krukas om het maar even simpel te zeggen.

De H wordt aangedreven door de Turbo, en de Turbo wordt aangedreven door de hete gassen van de motor. Op het moment dat een coureur afremt worden er minder hete gassen geproduceerd waardoor de Turbo in toeren zal afnemen. Op dat moment ontstaat er dus het befaamde turbo gat, turbo lag. Om dit te voorkomen schakelen ze de MGU-H dus om en in plaats van energie op te slaan in de batterij of de K te voeden zal deze energie uit de batterij onttrekken en de turbo opspoelen/blijven spoelen voordat de coureur weer op het gas gaat.

Enigste wat ik niet weet is hoelang ze de Turbo blijven opspoelen, of dit dus gedurende de gehele acceleratie over het rechte stuk is of alleen maar even in het begin en zodra de rijder weer op snelheid komt dat deze dan al is omgeschakeld om energy op te slaan.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27500 is een antwoord op bericht #27497] za, 20 juli 2019 12:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@Sieper,
Op elk moment dat de turbo niet aangedreven wordt door de MGU-H, maar uitsluitend door de uitlaatgassen wordt stroom opgewekt voor de accu.
Dus ook bij het afremmen en vrijloop.
Echter de meeste stroom wordt opgewekt als de motor op vol vermogen draait.
De MGU-K levert bij het afremmen.
Voor de helderheid, dit is dus ook gewoon de elektromotor die het extra vermogen levert.
Bij het belasten, dus als die motor staat te laden in de dynamo werking ontstaat grote weerstand.
Er wordt dan dus extreem op de motor afgeremd.
De MGU-K is vast verbonden met de motor zelf.

Dit is eigenlijk vrijwel hetzelfde als bij bijvoorbeeld een Prius of andere hybride wagen die zelf de stroom opwekt.

De remmende werking is zodanig dat je kleinere achterremmen nodig hebt.
Dat betekent dus ook dat als de MGU-K stuk is, je ook een remprobleem achter kunt krijgen. En je bent natuurlijk het extra vermogen kwijt.
De rembalans moet dan zwaar aangepast worden.
Dit overkwam Ricciardo vorig jaar in Monaco.

De MGU-H levert verreweg de meeste stroom voor de accu. Veel meer dan de MGU-K.

Tot slot. Er zijn nog geen straatauto's die beschikken over een elektrisch aangedreven turbo om lag te voorkomen.
Door de verbeterde en vooral lichtere turbo's komt het vermogen er wel regelmatig bij. En niet ineens met een schop in de rug zoals vroeger.
Maar je kunt nog steeds merken dat er vanaf ongeveer 3000 toeren duidelijk meer vermogen vrijkomt bij de gemiddelde straatauto.
Waarvan er inmiddels heel veel voorzien zijn van een turbo.

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27501 is een antwoord op bericht #27500] za, 20 juli 2019 13:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Thanks Gents!

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27504 is een antwoord op bericht #27501] za, 20 juli 2019 17:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

In den beginne werd er bij met name rally auto's naast de turbo, nog een compressor geplaatst.
De compressor zorgde voor de druk van 100 tot +- 3500 rpm, daarna spinnde de turbo voldoende om het weer over te nemen..

als je op youtube zoekt naar wat oudere filmpjes van bv de Lancia Delta HF Integrale, dan hoor je vaak de compressor gieren.

effe snel gezocht.
https://youtu.be/LR3qknARFyU

GEEN spec 5 voor Japanse GP. [bericht #27505 is een antwoord op bericht #27451] za, 20 juli 2019 17:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Citaat:
koos schreef op do, 18 juli 2019 20:09

Citaat:
Wouter:
De site die je quote is niet bepaald betrouwbaar. Ze hebben het Japanse artikel niet echt goed vertaald.
Asaki zegt daarin dat ze vóór Japan de spec 4 goed uit willen testen op betrouwbaarheid en prestaties vanaf Monza of
Rusland of zo en dan vervolgens in Japan extra willen belasten om een goed resultaat te krijgen, dus geen nieuwe motor.
Ik heb vanmorgen een Japanner op een buitenlands forum gevraagd om het voor mij te vertalen,
maar ik heb nog geen antwoord gehad.

Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk de vertaling van die Japanse man gekregen. Hij vatte het in het kort samen:
"Recipient: Wouter
They are just asking if there will be a special engine for Suzuka and the answer is basically no. They would like to introduce a Spec 4 around Round 14 and have it completely dialed in by Japan be able to "open it up" fully for Suzuka without taking any penalties."

GEEN spec 5 voor de Japanse GP dus. Helder. GP Blog zat er weer eens naast.

Honda
The Power of Dreams

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27506 is een antwoord op bericht #27500] za, 20 juli 2019 18:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Billgates307 is op dit moment niet actief  Billgates307
Karting

"Tot slot. Er zijn nog geen straatauto's die beschikken over een elektrisch aangedreven turbo om lag te voorkomen."

Jawel, die zij er;

https://www.autobahn.eu/7747/zo-maakt-audi-een-einde-aan-het -turbogat/

Lag? [bericht #27509 is een antwoord op bericht #10992] za, 20 juli 2019 22:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Alex is op dit moment niet actief  Alex
Karting

Ik meen me te herinneren dat een aantal jaren geleden Alonso in de kwalificatie op Spa ook iets deed wat de Honda motor niet verwachte en daardoor de war in ging. Hij nam een bocht vol gas wat hij eerder nog niet had gedaan, de motor wist toen niet niet meer 'waar die was' ofzo. Wellicht is dit eenzelfde issue als de 'lag'.

Edit, linkje gevonden:
https:// www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/alonso-laat-honda -motor-flippen/

[Bijgewerkt op: za, 20 juli 2019 22:43]

Re: Lag? [bericht #27510 is een antwoord op bericht #27509] za, 20 juli 2019 23:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Dat verhaal vond ik toen een beetje de geur hebben van een ander probleem verhullen. Maar het kán inderdaad wel. De mapping worden echt per bocht specifiek toegespitst. Ga je er ineens heel anders doorheen dan klopt die mapping echt niet meer. Krijgt de turbo ineens het commando op te spoelen terwijl hij nog op volle toeren draaide.

Re: Lag? [bericht #27511 is een antwoord op bericht #27510] zo, 21 juli 2019 07:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Lees ik nu echt dat de mapping per bocht op elk circuit word aangepast?
als dat waar is dan zit een coureur commando's uit te voeren.

Dan zou in elke wagen een plattegrond van het circuit moeten zitten, met een constante update van waar de wagen is op het circuit.

Mmm, nu ik het zo neertype, geloof ik zelf ook, maar het maakt het racen er niet beter op,

Re: Lag? [bericht #27512 is een antwoord op bericht #27511] zo, 21 juli 2019 08:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Sieper schreef op za, 20 juli 2019 23:51
De mapping worden echt per bocht specifiek toegespitst. Ga je er ineens heel anders doorheen dan klopt die mapping echt niet meer. Krijgt de turbo ineens het commando op te spoelen terwijl hij nog op volle toeren draaide.

Sport schreef op zo, 21 juli 2019 07:41
Lees ik nu echt dat de mapping per bocht op elk circuit word aangepast?
als dat waar is dan zit een coureur commando's uit te voeren.

Dan zou in elke wagen een plattegrond van het circuit moeten zitten, met een constante update van waar de wagen is op het circuit.

Mmm, nu ik het zo neertype, geloof ik zelf ook, maar het maakt het racen er niet beter op,

Als de mapping per bocht op elk circuit word aangepast, dan kan de coureur dus nooit andere lijnen gaan rijden.
Dat lijkt me vreemd, vooraf bepalen hoe je een bocht neemt, zo werkt het toch niet?

Honda
The Power of Dreams

Re: Lag? [bericht #27513 is een antwoord op bericht #27512] zo, 21 juli 2019 10:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Nee, volgens mij ook niet.
Het is al eerder uitgelegd, en zoals horner al eerder zei, het zit in de manier waarop max zijn gaspedaal bediend.
Dat zorgt ervoor dat de mgu of hoe dat ding ook heet, soms zijn vermogen iets te vroeg vrijgeeft waardoor iets later net wat tekort komt (net te weinig stroom).

Honda heeft al aangegeven dat het bij hun zit, en het eigenlijk vrij eenvoudig is op te lossen.
Echter men is echt volledig op Max aan het bouwen, en daardoor is het toch wat lastiger om de mapping helemaal naar max stijl van gas geven aan te passen.

Max is gewent om .. om de problemen van een motor heen te rijden.
Dat probleem is aan het verdwijnen, en zal best wel even wennen zijn voor hem.
Gezien hoe makkelijk Max zich aanpast, en hoe Honda reageert, zie ik eigenlijk geen grote problemen.

Re: Lag? [bericht #27514 is een antwoord op bericht #27513] zo, 21 juli 2019 12:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Anonymous

kijk maar hier, een uitleg wat mapping is en doet

Re: Lag? [bericht #27516 is een antwoord op bericht #27514] zo, 21 juli 2019 14:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Mooi, maar ik heb vast niet goed opgelet, nergens word gesproken over een andere mapping voor elke bocht.
alleen over een vroege of late reactie op het pedaal, afhankelijk of een circuit vele snelle, of juist langzame bochten heeft.

Re: Lag? [bericht #27517 is een antwoord op bericht #27516] zo, 21 juli 2019 14:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Sport schreef op zo, 21 juli 2019 14:48
Mooi, maar ik heb vast niet goed opgelet, nergens word gesproken over een andere mapping voor elke bocht.
alleen over een vroege of late reactie op het pedaal, afhankelijk of een circuit vele snelle, of juist langzame bochten heeft.

Haha, je bent me net voor. Ik wou precies hetzelfde zeggen.

Honda
The Power of Dreams

Re: Lag? [bericht #27519 is een antwoord op bericht #27517] zo, 21 juli 2019 15:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Het gaat niet alleen om de engine-mapping. Maar ook over hoe snel omgeschakeld wordt naar opladen. En nog heel veel andere variabelen.
Maar in principe wordt wel degelijk rekening gehouden met elke bocht en bocht-type.
Maar ook met de lengte van de rechte stukken.

Vervolgens kan afgeweken worden door bijvoorbeeld extra op te laden als je comfortabel voor ligt, of in niemandsland rijdt.

En andersom door extra vermogen vanuit de accu vrij te geven samen met de ICE om een inhaalactie te forceren.
Als daarna bijvoorbeeld een bochtencombinatie volgt waar je makkelijk kunt verdedigen, kun je daar weer extra gaan laden.

Ricciardo kon bijvoorbeeld in Monaco, zonder de MGU-K, dus met vrijwel steeds 120 KW minder dan Vettel, toch zodanig verdedigen dat Vettel niet kon inhalen.

Het is in elk geval een feit dat de motor "weet" in welke bocht de auto zich bevindt, en welke mappings van de motor daar het best bij passen.

Ook Max heeft daar wel eens last van gehad toen dat niet helemaal goed ging, en het vermogen eerder dan verwacht vrijkwam.
Hij spinde toen. Hoewel door sommigen werd gezegd dat dit door Max zelf kwam, bleek later dat dit inderdaad aan de motor lag.

De motoren zijn zodanig ingewikkeld door het samenspel van MGU-K, MGU-H, ICE, laden en ontladen dat die motoren eigenlijk niet bruikbaar zijn voor demo's.
Het is dus niet uitsluitend voor het mooie geluid dat je slechts oude auto's gebruikt ziet worden.
Door welk team dan ook.

Ik vraag me dan ook af of we deze jaargangen auto's ooit terug gaan zien in bijvoorbeeld de BOSS series.
Ik denk eigenlijk van niet.

Dus nog maar eens; het gaat om heel veel meer dan uitsluitend de meeste PK's uit de ICE. En juist daarom zullen we ook geen andere fabrikanten dan de huidige motorfabrikanten zien toetreden zolang de motorformule blijft zoals ie is.
En dat is precies wat de huidige motorfabrikanten ook willen.
Niet dat bijvoorbeeld Porsche rustig een jaar of twee kan gaan ontwikkelen op een eenvoudiger motorformule, terwijl de huidige fabrikanten dan in feite 2 formules moeten gaan, en blijven ontwikkelen.

Ik voorspel dat binnen 2 jaar alle 4 de fabrikanten binnen 20 PK van elkaar zitten wat vermogen betreft, en ook binnen een procent van elkaar als het gaat om de efficiëntie van het totale elektrische laad en ontlaad systeem.

En juist om de reden denk ik ook dat ook na 2020 niet iets wezenlijks veranderd wordt aan de huidige motorformule.
Eenvoudigweg omdat alle huidige fabrikanten dat niet willen als het er echt op aankomt.

De cijfers voor Hockenheim van de simulator met weer nieuwe updates zien er heel goed uit.
RBR gaat ervan uit dat ze definitief voor Ferrari liggen, en dicht, heel dicht bij Mercedes.
En ervoor als het inderdaad zo warm wordt als beloofd.

Ik zeg, tijd voor nummer 2 in het rijtje van Marko.
Compleet met de eerste pole voor Max, en voor hem een redelijk saaie race.
Op naar de eerste indicaties op vrijdag.

Interview Christian Horner. [bericht #27521 is een antwoord op bericht #10992] zo, 21 juli 2019 17:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Christian Horner says car's potential has been unlocked

Citaat:
Christian Horner says: "We've definitely unlocked some potential in the car.

"We have confidence going to Hockenheim given the performance at Silverstone. Hungary is a track we have always performed well at, so that's encouraging for us, and certainly for a circuit like Hockenheim."

Horner says there were a number of reasons for their slight step backwards following their switch from Renault engines, particularly the new front-wing rules introduced for this season in an attempt to improve racing.

"First of all, there was a significant change in the regulations in two fundamental areas on the chassis side, where the front wing was quite a big hit for us," Horner explains.

"We had optimised the previous regulations by the point of 2018. We had a very, very strong car, and I think the front-wing change did hurt us probably more than most.

"A stiffer, different construction of tyre probably compounded things as well.

"2019 was always going to be a transitionary year from a partnership point of view with the engine. I would say, in the early races, perhaps the engine delivered more and we delivered less than we thought on the chassis.

"The net result was about where we thought we would be - but through different means.

"As we've understood the regulation change better and better, and managed to optimise the car more and more, the performance has been getting stronger and stronger."

"But I think the guys are getting a very good handle on that now and you can see, race by race, the car is improving," he adds.

More aerodynamic developments are coming, while on the engine front the lag issue should be resolved for Germany. There is also a third performance upgrade coming at some point.

Horner says: "We have had two third places and a victory in the first nine races. We should have finished second in Monaco and pushed Lewis all the way there.

"It has been a reasonable first half of the year, and with the momentum we're building I would expect us to have a more competitive second half of the year."

Het hele interview.

Honda
The Power of Dreams

Re: Interview Christian Horner. [bericht #27523 is een antwoord op bericht #27521] zo, 21 juli 2019 18:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Mooi interview Wouter Yay , dit is journalisme van de oude school .
Andrew Benson zit in mijn optiek in een select klein groepje professionele F1 journalisten die nog journalistiek bedrijven zoals het hoort .
Dit interview zul je in stukken gesneden de komende dagen voorbij zien komen op al die verzamelsites die de dagelijkse drang naar "clicks" hebben , dus met het lezen van dit origineel kun je je die moeite besparen . Yay

Honda power !!!

Re: Max op pole? [bericht #27524 is een antwoord op bericht #27519] zo, 21 juli 2019 19:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Schummie01 schreef op zo, 21 juli 2019 15:55
De cijfers voor Hockenheim van de simulator met weer nieuwe updates zien er heel goed uit.
RBR gaat ervan uit dat ze definitief voor Ferrari liggen, en dicht, heel dicht bij Mercedes.
En ervoor als het inderdaad zo warm wordt als beloofd.

Ik zeg, tijd voor nummer 2 in het rijtje van Marko.
Compleet met de eerste pole voor Max, en voor hem een redelijk saaie race.
Op naar de eerste indicaties op vrijdag.

Denk niet dat Max hier zijn eerste pole haalt. Mercedes komt met een grote update van hun wagen, thuisrace!
Mochten ze de motor terug moeten schroeven vanwege de warmte, dan compenseert hun update van de wagen dat wel.
Als alles goed gaat, moet Max hier wel voor de tweede of derde plaats kunnen gaan.

Honda
The Power of Dreams

Re: Lag? [bericht #27525 is een antwoord op bericht #27510] zo, 21 juli 2019 19:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment niet actief  Neo33
Formula 3

Sieper schreef op za, 20 juli 2019 23:51
Dat verhaal vond ik toen een beetje de geur hebben van een ander probleem verhullen. Maar het kán inderdaad wel. De mapping worden echt per bocht specifiek toegespitst. Ga je er ineens heel anders doorheen dan klopt die mapping echt niet meer. Krijgt de turbo ineens het commando op te spoelen terwijl hij nog op volle toeren draaide.
Die motor ging toen inderdaad in een safe mode omdat Alonso een bepaalde bocht vol gas nam wat ze nog niet eerder hebben gedaan. Je zet er inderdaad vraagtekens bij maar dat verhaal is toen gewoon bevestigd door Honda. En als er nou 1 motor fabrikant zeer open is geweest over het reilen en zijlen van hun motor dan is het Honda wel. Zowel in goede tijden als slechte tijden zijn ze altijd open geweest, wisten ze wat de problemen waren en waarom bepaalde dingen gebeurde.

Dus ja ik geloof dat verhaal wel.

Re: Max op pole? [bericht #27528 is een antwoord op bericht #27524] zo, 21 juli 2019 22:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Wouter schreef op zo, 21 juli 2019 19:39
Denk niet dat Max hier zijn eerste pole haalt. Mercedes komt met een grote update van hun wagen, thuisrace!
Mochten ze de motor terug moeten schroeven vanwege de warmte, dan compenseert hun update van de wagen dat wel.
Als alles goed gaat, moet Max hier wel voor de tweede of derde plaats kunnen gaan.

Lees net een bericht op Motorsport Italia. Het is de vraag of Mercedes al in Hockenheim met een update komt.
Het is trouwens geen update, maar een compleet nieuwe wagen.
Incredibile Mercedes: omologato un nuovo telaio della W10! Vertaald met Google translate:

Citaat:
Door: Franco Nugnes
21 juli 2019, 16:36

Ongelooflijke Mercedes: een nieuwe W10-chassis goedgekeurd!

Het Brackley-team heeft alle crashtests op Cranfield met een lichtgewicht lichaam doorstaan ​​dat een aantal nieuwe concepten introduceert. Er is niet beslist of hij zijn debuut zal maken in Hockenheim. Het wereldkampioenenteam bereidt zich voor op een kwalitatieve sprong uit angst voor Ferrari en Red Bull Racing.

De Mercedes is klaar om een ​​geavanceerde versie van de W10 naar het circuit te brengen: volgens geruchten die zijn gefilterd door Cranfield, zou Brackley's team de crashtests van een nieuw lichaam hebben doorstaan.

Het is verbazingwekkend hoe het team dat letterlijk het wereldkampioenschap 2019 domineert met negen successen over tien GP's, klaar is om halverwege het seizoen een nieuw chassis in te zetten met wijzigingen om de zilveren pijl nog concurrerender te maken dan hij al is, terwijl bijvoorbeeld de Ferrari minder snel lijkt in de ontwikkeling van de SF90.

Het moet gezegd worden dat alle ontwikkelingswerk dat dit jaar wordt uitgevoerd ook gericht is op het volgende kampioenschap, aangezien de technische regels van 2020 stabiel zullen blijven in afwachting van de revolutie van 2021 die we de afgelopen dagen verwachtten met enkele tekeningen van Giorgio Piola.

Het nieuwe carbonframe van de W10 zal niet herkenbaar zijn wanneer de auto is gemonteerd, maar de technici van Brackley hebben geprobeerd het gewicht van het lichaam te verkleinen, aangezien de zilveren eenzitter degene is met de langste wielbasis en daarom onderhevig is aan een massa groter.

Elk team maakt gewoonlijk vijf frames om een ​​seizoen te dekken, als er geen shells worden vervangen voor ongelukken: de Mercedes die de laatste twee twee prestaties van dit kampioenschap moet voorbereiden, heeft geïntervenieerd en introduceerde ook een paar nieuwe concepten dat op de huidige W10 er geen .

Daarvoor wordt niet gezegd dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de evolutieframes al in Duitsland zullen hebben: het debuut zal vrijwel zeker niet plaatsvinden in Hockenheim, hoewel ze bij Brackley geen tijd willen verspillen na het zien van de groei van Red Bull die nu in staat is om de Rode te dagen. omdat hij de uitdager van zilveren pijlen is.

https://it.motorsport.com/f1/news/incredibile-mercedes-omolo gato-un-nuovo-telaio-della-w10/4498638/

Honda
The Power of Dreams

Re: Max op pole? [bericht #27530 is een antwoord op bericht #27528] zo, 21 juli 2019 22:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment niet actief  spark
Formula 1

Wouter schreef op zo, 21 juli 2019 22:01
Wouter schreef op zo, 21 juli 2019 19:39
Lees net een bericht op Motorsport Italia. Het is de vraag of Mercedes al in Hockenheim met een update komt.
Het is trouwens geen update, maar een compleet nieuwe wagen.
Incredibile Mercedes: omologato un nuovo telaio della W10! Vertaald met Google translate:

Citaat:
Door: Franco Nugnes
21 juli 2019, 16:36

Ongelooflijke Mercedes: een nieuwe W10-chassis goedgekeurd!

Het Brackley-team heeft alle crashtests op Cranfield met een lichtgewicht lichaam doorstaan ​​dat een aantal nieuwe concepten introduceert. Er is niet beslist of hij zijn debuut zal maken in Hockenheim. Het wereldkampioenenteam bereidt zich voor op een kwalitatieve sprong uit angst voor Ferrari en Red Bull Racing.

De Mercedes is klaar om een ​​geavanceerde versie van de W10 naar het circuit te brengen: volgens geruchten die zijn gefilterd door Cranfield, zou Brackley's team de crashtests van een nieuw lichaam hebben doorstaan.

Het is verbazingwekkend hoe het team dat letterlijk het wereldkampioenschap 2019 domineert met negen successen over tien GP's, klaar is om halverwege het seizoen een nieuw chassis in te zetten met wijzigingen om de zilveren pijl nog concurrerender te maken dan hij al is, terwijl bijvoorbeeld de Ferrari minder snel lijkt in de ontwikkeling van de SF90.

Het moet gezegd worden dat alle ontwikkelingswerk dat dit jaar wordt uitgevoerd ook gericht is op het volgende kampioenschap, aangezien de technische regels van 2020 stabiel zullen blijven in afwachting van de revolutie van 2021 die we de afgelopen dagen verwachtten met enkele tekeningen van Giorgio Piola.

Het nieuwe carbonframe van de W10 zal niet herkenbaar zijn wanneer de auto is gemonteerd, maar de technici van Brackley hebben geprobeerd het gewicht van het lichaam te verkleinen, aangezien de zilveren eenzitter degene is met de langste wielbasis en daarom onderhevig is aan een massa groter.

Elk team maakt gewoonlijk vijf frames om een ​​seizoen te dekken, als er geen shells worden vervangen voor ongelukken: de Mercedes die de laatste twee twee prestaties van dit kampioenschap moet voorbereiden, heeft geïntervenieerd en introduceerde ook een paar nieuwe concepten dat op de huidige W10 er geen .

Daarvoor wordt niet gezegd dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de evolutieframes al in Duitsland zullen hebben: het debuut zal vrijwel zeker niet plaatsvinden in Hockenheim, hoewel ze bij Brackley geen tijd willen verspillen na het zien van de groei van Red Bull die nu in staat is om de Rode te dagen. omdat hij de uitdager van zilveren pijlen is.
https://it.motorsport.com/f1/news/incredibile-mercedes-omolo gato-un-nuovo-telaio-della-w10/4498638/
Begrijp ik nou uit het bovenstaande verhaal dat de huidige Mercedes boven het minimum gewicht zit?

Re: Max op pole? [bericht #27538 is een antwoord op bericht #27530] zo, 21 juli 2019 23:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@Spark,

Het schijnt zo te zijn dat de nieuwe concepten waarover gesproken wordt het chassis nog eens 12 kilo lichter maken.
Dat gaat natuurlijk wel ergens over.
De vraag, ook in Brackley is een beetje of de stijfheid van het chassis in de praktijk ook goed blijft.
Dat is niet of nauwelijks te testen, en moet blijken op het circuit.
De klassieke chassis gaan ook mee, en behalve gewicht is er geen sprake van werkelijk nieuwe concepten.

Ik denk dat je het ook zo kunt bekijken;
Mercedes begint zich zorgen te maken over de vraag of van de periode van dominantie het begin van het natuurlijke en onontkoombare einde in zicht komt.

Ik denk, en hoop ook dat de komende titel van Hamilton de laatste zal zijn, in elk geval bij Mercedes.
Mooi dat de grote Schumacher in elk geval het belangrijkste record voorlopig blijft houden.

De voorspellingen van Hockenheim tikken wat temperatuur betreft de 40 graden aan.
Leve de koeling van Honda!!!

En het wordt gewoon tijd voor de eerste pole van Max lijkt me zo.

Tot slot; de Mercedes is momenteel op Wiliams na, de zwaarste wagen van het veld.
Een gevalletje van typisch Duitse " over engineering" wellicht.
Met het nieuwe chassis wijken ze van hun basis af, met alle risico's van dien.

We wachten het af. Mijn kaarten staan onverminderd op RBR-Honda.
Maar dat zal niet verassend zijn toch??

Re: Mogelijk spec 5? [bericht #27543 is een antwoord op bericht #27465] ma, 22 juli 2019 01:21 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Formula 3

NextYear schreef op vr, 19 juli 2019 17:49

Okay, mogelijk dus het volgende scenario:

spec 3 Hockenheim
spec 4 Hungaroring (penalty)
zomerstop
spec 4 Spa-Francorchamps
spec 4 Monza
spec 4 Marina Bay
spec 5 Sochi (penalty)
spec 5 Suzuka
spec 5 Mexico Stad
spec 5 Circuit of the Americas
spec 5 Interlagos
spec 5 Yas Marina

Spec 4 in Hongarije (aldus Fabrega en Doornbos) klinkt niet logisch, aangezien het daar nou niet heel makkelijk is om naar voren te rijden. Echter, een verse spec 4 voor Spa en Monza is wel een goed idee.

Spec 5 zou dan ROND Sochi komen en het seizoen kunnen afmaken.

Mogelijk, met Schummie's informatie, zien we spec 6 nog debuteren in Amerika indien de WK stand redelijk vast zit, met Red Bull op P2 bijvoorbeeld.

Vorige onderwerp: Max Verstappen schaalmodellen
Volgende onderwerp: Poll functionaliteit: stemmen maar!
Naar forum gaan: