Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team.
Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23775 is een antwoord op bericht #23773] ma, 25 maart 2019 18:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Formula 3

@Sieper,
Jij zit er het dichts bij. Honda had voor de seizoensopening 25 Kw meer beloofd dan het seizoenseinde. Na wat gedoe rondom die bekende resonanties., meer van vernomen dus inderdaad opgelost, kon vanaf Melbourne dat hele vermogen ingezet worden. Met de inhaalactie op Vettel onder andere als resultaat.
Gelet op de data uit de race van de 4 motoren durft men het kennelijk aan om een extra 15 Kw vrij te geven na wat lichte druk van Helmut.
Of de hele range nu met 15 Kw omhoog gaat, dus ook de party en de overtake mode, is me nog niet helemaal duidelijk. Maar het lijkt er op dat de hele range met 15 Kw vooruit gaat.
Zoals de Enelsen zeggen; de proof of the pudding is in the eating.
Dus vrijdag weten we meer, en zaterdag de rest.
Als al die info uit MK klopt, en Mercedes en Ferrari ontwikkelen minder snel mee, dan gaan we na de zomer een dominant Red Bull zien.
Maar laten we eerst die eerste overwinning in de zak steken. Het liefst komende zondag al.

Re: Ik ben benieuwd naar de aanpassingen aan de RB 15 [bericht #23777 is een antwoord op bericht #23759] ma, 25 maart 2019 19:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Formula 3

Schummie01 schreef op ma, 25 maart 2019 14:41
@ Speedirk,

RB gaat wat meer downforce inzetten. Een en ander is ingevoerd in de machtige computer/simulator combinatie te Milton Keynes, en de uitkomsten daarvan zijn zeer veelbelovend.
Dat te weinig downforce verhaal snap ik toch niet helemaal. Gaat het dan mechanische grip? Het sterke punt van afgelopen jaren? En wat is daar in de voorbereiding dan mis gegaan? Helemaal gezien het hernieuwde enthousiasme van Newey nav de cijfers over deHondamotor afgelopen seizoen.

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23778 is een antwoord op bericht #23774] ma, 25 maart 2019 19:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Espresso schreef op ma, 25 maart 2019 17:35
@Wouter:
Even iets anders uitgelegd, de schuivende schalen....
hopelijk maakt dit het enigszins duidelijk.

Een motor heeft een 'ontwerp' met een bepaald (in theorie) te behalen vermogen
...........

Bedankt Espresso, dat je de moeite en tijd hebt genomen om het eea zo duidelijk uit te leggen. Yay

Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar ik weet hoe het eea in z'n werk gaat mbt de kwalificatie en race vermogens en de percentages.
Schummie gebruikte echter nergens de termen kwalificatie en race.

Ze schijnen nu dus in de volgende race 15 Kw extra vermogen (van de totale 25KW) te mogen gebruiken.
Dat zou inhouden dat ze tijdens de race in Melbourne hooguit 10 KW van de totale 25 KW mochten gebruiken/hebben gebruikt.
Dat zou dus weer inhouden dat ze nu het volledige 25 KW vermogen in de volgende race mogen/gaan gebruiken.
Ze gaan dus de hele race in de kwalificatie stand rijden. Dan ploft de motor gegarandeerd.
IMO kan het daarom niet mogelijk zijn om de volgende race 15 KW erbij te krijgen in de race modus,
tenzij ze in Melbourne tijdens de race niets van de extra 25 KW hebben gebruikt, wat ik niet aannemelijk vind.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23779 is een antwoord op bericht #23778] ma, 25 maart 2019 20:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Formula 3

Bedankt weer @Schummie Yay

Ze zullen die motoren ook wel op de fabriek erlangs geven, dit zullen ze zeker getest hebben.
Het zou wel wat zijn als Max op 1e eindigt, ik laat me verrassen drive

[Bijgewerkt op: ma, 25 maart 2019 20:02]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23780 is een antwoord op bericht #23778] ma, 25 maart 2019 20:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
GP winner

Ik snap wel dat Honda er zeker de eerste race alles aan gelegen was geen rokende motoren te zien. Moet je je voorstellen hoe de publieke opinie dan was geweest. Ferrari ging al van (test) Hero naar zero maar Honda zou echt met de grond zijn gelijk gemaakt door de gehele buitenwacht. Redbull won ook relatief het minst tov vorig jaar afgelopen raceweekend. Nu is de eerste race voorbij, Honda heeft al een podium, de eerste Renault mgu is al in vlammen opgegaan, nu (ze toch ook dichtbij zitten) is het moment om door te pakken. Honda zal nog wel wat marge houden maar we gaan het zien (hopelijk).

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23782 is een antwoord op bericht #23780] ma, 25 maart 2019 20:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
raymondwitvoet is op dit moment afwezig  raymondwitvoet
Formula 3

Ik snap de verwarring niet helemaal. De motoren rijden altijd op beperkt vermogen, je weet nooit precies waar de grens ligt qua duurzaamheid immers. Daarvoor houd je marge. Door meer vermogen beschikbaar te maken maak je de marge wat kleiner. De grap is nog steeds dat je niet precies weet wat de marge is. Als het heel goed gaat heb je misschien veel meer marge dan je dacht en heb je zonder risico vermogen beschikbaar gesteld. Je komt er alleen pas echt achter als je het risico durft te nemen. Marko zegt doen, Honda, typisch Japans wil geen gezichtsverlies, hara kiri is daar uitgevonden... Nu met een zeer acceptabel resultaat al in de pocket en een uiterst aantrekkelijk lonkend perspectief is men bereid net iets verder te gaan.... my2cents

Einfach Kurven Machen

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23783 is een antwoord op bericht #23782] ma, 25 maart 2019 20:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment afwezig  Mulder
Formula 3

Ze kunnen 10 races per dag simuleren op de dyno en weten precies wat die motor kan.
Het zal meer in de temperatuur, koeling, invloed van wagens die voor je rijden op je koeling, vsc of sc, dat soort elementen.
Dat schijnt ook te zijn wat er bij Ferrari mis gaat..koeling die niet functioneert zoals verwacht..radiatoren die op de baan niet leveren wat op de dyno wel aanwezig was.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23784 is een antwoord op bericht #23783] ma, 25 maart 2019 21:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ze weten precies wat een motor kan..... binnen bepaalde tolerantie. In materiaal bijvoorbeeld zit al veel verschil en hoewel de toleranties vele malen kleiner zijn dan vroeger zijn ze er nog steeds. Een ander verschil zit tussen de dyno en real life zoals je zelf al aangeeft. Om het onverwachte het hoofd te kunnen bieden houd je marge.... je bevestigt het eerder dan dat je het ontkent...

Einfach Kurven Machen

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23785 is een antwoord op bericht #23784] ma, 25 maart 2019 22:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment afwezig  Griffel
Formula 3

Voor mij is het verhaal vrij logisch. Je kan beter stapje voor stapje de grens opzoeken dan in 1 keer de kraan vol open draaien. Zo kan je nauwkeuriger bepalen waar die grens precies ligt. Ik zie hier dan dus ook de rol van Torro Rosso duidelijk terugkomen, laat die bijv met een kleinere marge rijden dan de jongens van Red-Bull. Zou mij trouwens niets verbazen dat dit al gebeurt is in Melbourne. We gaan echt prachtige dingen zien dit seizoen van Red-Bull Honda. Geniet nog maar even van Max in de underdog rol, just my 2 cents.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23786 is een antwoord op bericht #23778] di, 26 maart 2019 01:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Formula 3

Wouter schreef op di, 26 maart 2019 05:55
Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar ik weet hoe het eea in z'n werk gaat mbt de kwalificatie en race vermogens en de percentages. Schummie gebruikte echter nergens de termen kwalificatie en race.
Het is wel vaker genoemd, oa door Raymond hierboven en hoewel ik mezelf ook wel herken, blijkt dat de huidige F1 en zeker de huidige motoren formule absoluut niet zwart-wit zijn. We hadden het eerst altijd over PK, nu al over KW, maar daarmee is de kous nog lang niet af. Het is hardware, software, temperatuur en binnen die variabelen kun je vermogen bepalen. Hoe dat vermogen vervolgens per ronde wordt toegepast maakt het verhaal nog eens oneindig veel ingewikkelder. Een rondje Spanje, Monaco en Monza vallen niet te vergelijken. Wat is dan 25pk of kw? What is vol vermogen?

Niet voor niets is een bekend gezegde: the stopwatch never lies.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23787 is een antwoord op bericht #23786] di, 26 maart 2019 05:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment afwezig  spark
Formula 1

Theo schreef op di, 26 maart 2019 01:42
Wouter schreef op di, 26 maart 2019 05:55
Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar ik weet hoe het eea in z'n werk gaat mbt de kwalificatie en race vermogens en de percentages. Schummie gebruikte echter nergens de termen kwalificatie en race.
Het is wel vaker genoemd, oa door Raymond hierboven en hoewel ik mezelf ook wel herken, blijkt dat de huidige F1 en zeker de huidige motoren formule absoluut niet zwart-wit zijn. We hadden het eerst altijd over PK, nu al over KW, maar daarmee is de kous nog lang niet af. Het is hardware, software, temperatuur en binnen die variabelen kun je vermogen bepalen. Hoe dat vermogen vervolgens per ronde wordt toegepast maakt het verhaal nog eens oneindig veel ingewikkelder. Een rondje Spanje, Monaco en Monza vallen niet te vergelijken. Wat is dan 25pk of kw? What is vol vermogen?

Niet voor niets is een bekend gezegde: the stopwatch never lies.
Er spelen in de huidige F1 zoveel variabelen mee dat het mij weinig zegt als bijvoorbeeld een Abitbull (shit) claimt dat Renault zoveel KW in de winter heeft gevonden. Degene die al die variabelen, inclusief coureur, op elkaar weet af te stemmen wordt WK.
De oudere F1 coureurs kunnen misschien een beetje lacherig doen over het feit dat jonkies als Max en Lando hun vrije tijd besteden aan sim racen maar ik denk dat het een absolute must is om bij te blijven. Het eindeloos proberen om de ideale afstelling te vinden.

Ik las bijvoorbeeld ergens dat de volgende generatie gewone automonteurs meer een IT-er gaat worden dan de man met een traditionele hamer en een schroevedraaier in zijn handen, even oneerbiedig gezegt.

Re: 4 of 7 races [bericht #23788 is een antwoord op bericht #23785] di, 26 maart 2019 07:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Formula 3

Ik denk persoonlijk dat de keus al gemaakt is en dat hij daarom nu meer vermogen mag leveren.......als het besluit is genomen om in Barcelona met een upgrade te komen hoeft deze PU maar 4 races mee te gaan en dus is het logisch dat hij iets meer belast mag worden. We gaan het zien maar ik denk echt dat MB de PU vorige race verder open heeft gedraaid omdat ze voelen dat Honda eraan gaat komen, en dat Honda op het gebied van de PU midden van dit jaar naast MB staat en er misschien eind van het jaar al voorbij gaat. Als de ontwikkeling van het chassis van RB inderdaad weer het beste is van allemaal is er heel veel mogelijk de 2de helft van het jaar.
De komende 2 races zijn heel spannend, ik verwacht dat Ferrari er weer staat maar als Max kan volgen en op of heel erg dicht bij het podium komt dan maakt hij serieus kans op de titel, ik hoop het.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23789 is een antwoord op bericht #23787] di, 26 maart 2019 07:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@Wouter,

Een voorbeeldje maakt het wellicht wat duidelijker.
Stel Honda weet per einde 2018 voor de race maximaal 700 Kw te genereren. Zodanog dat ze weten dat daarmee de motor het minimaal 7 races uithoudt.
Bij aanvang 2019 belooft Honda een verbetering van 25 Kw, te gebruiken vanag Melbourne.
Daarnaast is er voor 2019 nog een ontwikkelpotentieel van 2 maal 25 Kw. In tegenstelling tot Renault maakt Honda dit waar, en zit zelfs nog wat aan de conservatieve kant.
Die motoren worden voor de 7 races getest, en in het geval Honda ook nog eens een keer met opzettelijk iets te weinig koeling.
Alles blijft keurig heel.
Nu blijkt ook in Melbourne dat in de praktijk alles ruim in het groen blijft.
Zonder mechanische aanpassingen, maar middels andere settings kan men vanaf Bahrein 15 Kw extra vrijgeven.
Ook de verdere ontwikkeling gaat door. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat die komende 2 maal 25 Kw er niet meer komen. Misschien is het wel meer.
Maar het kan ook zo gaan dat er even een pas op de plaats gemaakt moet worden omdat anders de betrouwbaarheid in gevaar komt.
Maar voor dit moment geeft het aan dat men iets vooruit loopt op het aanvankelijke ontwikkelingsplan als het gaat om het verhogen van het vermogen van de ICE van Honda.
En niet onbelangrijk. De MGU-K blijft koel, evenals de MGU-H.
Resultaat, efficienter laden van de accu's. Langer beschikbaar zijn van de 120 Kw extra gepaard aan een goede drivability.
Dus gelijkmatig beschikbaar komen van het vermogen in plaats van een vertraging door een "turbo lag".
Kortom, na jaren malaise en ontwikkeling komen nu de vruchten.
En op een gegeven moment zal de ontwikkelcurve afvlakken. Omdat er gewoon naarmate je verder in de ontwikkeling komt, er steeds minder ruimte voor verbetering is.

De reden waarom je als je maar lang genoeg dezelfde motorformule aanhoudt, de vermogens van de 4 fabrikanten steeds meer bij elkaar in de buurt zullen gaan komen.

Maar dat is F1, die houden een formule nooit lang genoeg hetzelfde om dat helemaal te laten gebeuren.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23790 is een antwoord op bericht #23785] di, 26 maart 2019 07:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Emilio is op dit moment aanwezig  Emilio
Formula 3

Griffel schreef op ma, 25 maart 2019 22:14
Voor mij is het verhaal vrij logisch. Je kan beter stapje voor stapje de grens opzoeken dan in 1 keer de kraan vol open draaien. Zo kan je nauwkeuriger bepalen waar die grens precies ligt. Ik zie hier dan dus ook de rol van Torro Rosso duidelijk terugkomen, laat die bijv met een kleinere marge rijden dan de jongens van Red-Bull. Zou mij trouwens niets verbazen dat dit al gebeurt is in Melbourne. We gaan echt prachtige dingen zien dit seizoen van Red-Bull Honda. Geniet nog maar even van Max in de underdog rol, just my 2 cents.
Dat zou wel eens de reden kunnen zijn van het feit dat Gasly niets van de overtake button heeft gemerkt! Cool

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23791 is een antwoord op bericht #23789] di, 26 maart 2019 08:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Schummie01 schreef op di, 26 maart 2019 07:39
@Wouter,

Een voorbeeldje maakt het wellicht wat duidelijker.
Stel Honda weet per einde 2018 voor de race maximaal 700 Kw te genereren. Zodanog dat ze weten dat daarmee de motor het minimaal 7 races uithoudt.
Bij aanvang 2019 belooft Honda een verbetering van 25 Kw, te gebruiken vanag Melbourne.
Daarnaast is er voor 2019 nog een ontwikkelpotentieel van 2 maal 25 Kw. In tegenstelling tot Renault maakt Honda dit waar, en zit zelfs nog wat aan de conservatieve kant.
Dat ziet er goed uit.

700 kW = 951 pk (eind 2018)
725 kW = 985 pk (Melbourne)
740 kW = 1006 pk (Bahrain)
750 kW = 1020 pk (ergens op de helft vam het seizoen? )
775 kW = 1054 pk (ergens in de 2e helft)

En als het aan de conservatieve kant zit, dan zit er volgend jaar nog meer in... Ben benieuwd.

Nou geloof ik wel dat Mercedes dit nog gaat kunnen pareren, omdat ik gewoon niet geloof dat die al op hun absolute top zitten, en nog behoorlijk wat achter de hand hebben.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23792 is een antwoord op bericht #23783] di, 26 maart 2019 08:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Mulder schreef op ma, 25 maart 2019 20:36
Ze kunnen 10 races per dag simuleren op de dyno en weten precies wat die motor kan.
Het zal meer in de temperatuur, koeling, invloed van wagens die voor je rijden op je koeling, vsc of sc, dat soort elementen.
Dat schijnt ook te zijn wat er bij Ferrari mis gaat..koeling die niet functioneert zoals verwacht..radiatoren die op de baan niet leveren wat op de dyno wel aanwezig was.

Ik denk dat dat iets gecompliceerder ligt. Als je 10 races per dag simuleert, dan simuleer je niet de praktijk. De praktijk is dat je 7 eerste vrije trainingen (FP1), 7 FP2, 7 FP3, 7 Qualifyings, en dan nog 7 races moet simuleren. Dan koelt de motor tussen al die sessies weer af. Als je 10 races op een dag simuleert, dan blijft de motor de hele dag warm, en test je niet de werkelijkheid.

Dus er gaat nog wel wat meer tijd overheen om de motor echt goed te testen....

[Bijgewerkt op: di, 26 maart 2019 08:49]

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23793 is een antwoord op bericht #23792] di, 26 maart 2019 09:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Formula 3

Emilio schreef op di, 26 maart 2019 08:48
Mulder schreef op ma, 25 maart 2019 20:36
Ik denk dat dat iets gecompliceerder ligt. Als je 10 races per dag simuleert, dan simuleer je niet de praktijk. De praktijk is dat je 7 eerste vrije trainingen (FP1), 7 FP2, 7 FP3, 7 Qualifyings, en dan nog 7 races moet simuleren. Dan koelt de motor tussen al die sessies weer af. Als je 10 races op een dag simuleert, dan blijft de motor de hele dag warm, en test je niet de werkelijkheid.

Dus er gaat nog wel wat meer tijd overheen om de motor echt goed te testen....
Ik denk dat de heren van Honda met dit soort variabelen wel rekening houden hoor Cool . Er staan testopstellingen in Japan en in Engeland en ze kunnen daardoor 24/7 door blijven draaien. En dan ook nog eens andere brandstof en smering testen.

In de vrije trainingen worden vaak oudere motoren gebruikt trouwens, de 'echte racemotor' steken ze er zaterdagochtend pas in. Vorig jaar heeft Max dit ook regelmatig uitgesproken als er iets met zijn motor was 'dit is een oude die we voro de trainingen gebruiken'.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23794 is een antwoord op bericht #23793] di, 26 maart 2019 10:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

mbuna schreef op di, 26 maart 2019 09:44

Ik denk dat de heren van Honda met dit soort variabelen wel rekening houden hoor Cool . Er staan testopstellingen in Japan en in Engeland en ze kunnen daardoor 24/7 door blijven draaien. En dan ook nog eens andere brandstof en smering testen.

In de vrije trainingen worden vaak oudere motoren gebruikt trouwens, de 'echte racemotor' steken ze er zaterdagochtend pas in. Vorig jaar heeft Max dit ook regelmatig uitgesproken als er iets met zijn motor was 'dit is een oude die we voro de trainingen gebruiken'.
Ik weet wel zeker dat Honda daar rekening mee houdt. Dat van de 2e motor klopt, maar geld dat alleen als ze verder in het seizoen zijn? (na de eerste motorwissel, zodra deze ook niet geplofd is) Het lijkt mij dat ze nu nog maar 1 motor ter beschikking hebben staan!

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #23795 is een antwoord op bericht #10992] di, 26 maart 2019 11:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Axelq2 is op dit moment afwezig  Axelq2
Karting

Mogen ze dan tijdens de vrije trainingen een andere motor gebruiken? Lijkt me dat verder in het seizoen wanneer er al een motor wissel heeft plaatsgevonden dat ze dan tijdens de vrije trainingen de oude motor er in zetten. Nu rijden ze met motor 1, waar moet die andere motor dan vandaan komen?

Verder denk ik dat alles wel snor zit. Ze hadden in Melbourne gewoon met wat extra downforce moeten gaan rijden. Max gaf al aan dat ze de balans niet in orde kregen. VT3 was ruk, en voor de kwalificatie zei hij dat ze iets compleet anders hebben 'geprobeerd'. Ze zitten nu in een compleet andere window te rijden kwa balans, dat is ook even wennen en ervaring op doen.

Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig heb ik geld.

Re: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team. [bericht #23796 is een antwoord op bericht #23795] di, 26 maart 2019 11:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Billgates307 is op dit moment afwezig  Billgates307
Karting

Een hoop tegenstrijdige "berichtgeving" op verschillende fora.
o.a.dit heb ik opgevangen afgelopen weken buiten het verhaal van Schumi001;

"Honda heeft op dit moment al een grote upgrade kant en klaar liggen, voor het geval iemand crasht en er een nieuwe motor in moet.
Die krijgt dus niet de 1.0 spec, maar meteen de sterkere 2.0 spec.(stap van 25KW)
Daarnaast heeft Honda een nieuw verbrandingssysteem ontwikkeld,
waar Mobil in hoog tempo de juiste brandstof voor aan het ontwikkelen is.
Dat geeft ook weer de nodige extra HP.
Tussendoor komt er ook extra vermogen dmv software.
Iedereen staart zich echter blind op enkel het aantal HP/KW, echter....
Honda heeft het elektrische gedeelte aanzienlijk verbeterd.
Dat was ook geen overbodige luxe, want dat was hard nodig.
Mercedes heeft bv niet zo heel veel HP erbij gevonden deze winter,
maar wel weer het elektrische gedeelte sterk verbeterd.
Ferrari heeft wel een grote stap gezet, maar de betrouwbaarheid is een groot vraagteken."
Bron;GPToday

GPBLOG;
Honda komt in Frankrijk met tweede specificatie: 'Wellicht pakken we hem eerder'
Marko verklaarde tegenover het Spaanse AS dat er snel verbeteringen komen aan de motor en de tweede specificatie staat gepland voor het weekend in Frankrijk op het circuit van Paul Ricard.

Schumi001 heeft het over een stap van 25KW van de huidige spec 1.0 meteen in Bahrein.

Klinkt wel allemaal erg positief iig ;-)

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23798 is een antwoord op bericht #23794] di, 26 maart 2019 12:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment afwezig  Mulder
Formula 3

Emilio schreef op di, 26 maart 2019 10:07
mbuna schreef op di, 26 maart 2019 09:44

Ik weet wel zeker dat Honda daar rekening mee houdt. Dat van de 2e motor klopt, maar geld dat alleen als ze verder in het seizoen zijn? (na de eerste motorwissel, zodra deze ook niet geplofd is) Het lijkt mij dat ze nu nog maar 1 motor ter beschikking hebben staan!
Ze hebben een pool van 3 motoren, en hoe of wanneer ze die inzetten mogen ze zelf weten, zodra je in de Q de baan op rijdt rijd je met de wagen en motor waarmee de race gereden moet worden de setup mag dan ook nog maar op enkele onderdelen worden aangepast.

die pool van 3 motoren is dusdanig dat als er morgen een betere motor is en je hebt er pas 1 of 2 gebruikt dan mag deze nieuwe motor morgen als nummer 2 of 3 in de pool worden ingezet..hij telt mee in de pool zodra er mee gereden is in een sessie.

[Bijgewerkt op: di, 26 maart 2019 12:42]

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23799 is een antwoord op bericht #23798] di, 26 maart 2019 12:54 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Interessant Artikel (wel in het engels maar OK)

ANALYSIS HONDA RED BULL RACING

Red Bull and Honda teaming up was a gamble, a marriage of convenience even - Honda had three years of pain with McLaren, Red Bull had come to the end of their tether with engine partner Renault. But the early signs suggest it could actually turn out to be a match made in heaven.

OK, admittedly they have only spent pre-season and one Grand Prix weekend as a partnership, but already the signs look promising. The eight days of pre-season testing, which have in the past caused so many headaches, went remarkably smoothly. Honda managed 1,768 laps in that period, just 66 shy of Renault, but more than double what they achieved the previous year (822), albeit with two teams.

Honda have opted to stick with the concept they created in 2017 and thus are benefitting from their second successive winter of being able to evolve and enhance that design, rather than having to start from scratch. It meant they were able to bring the specification they wanted to race in the season-opener in Melbourne to the first day of the test, giving them plenty of time to calibrate and prove reliability before Australia.

Aside from a few minor niggles that didn't cost them major track time Honda got through pre-season unscathed. That put them on the front foot in Australia, where they hit the ground running. That whole weekend was a success, too, in terms of reliability. Yes, Pierre Gasly suffered a small loss of power during practice, but that was soon resolved and didn't cost them any running time.

All four Honda-powered cars made it to the finish in Melbourne. A fine feat for their first race supplying two teams. Reliability, then, looks encouraging. Not so much for Red Bull's old engine partner, though, who suffered yet another MGU-K failure, this time on Carlos Sainz's McLaren during the race.

2019 Australian GP
But what about the performance? It's all well and good having an engine that doesn't break down, but that's not so useful if you're well off the pace. Well, the initial data looks very encouraging for Red Bull-Honda.

Across the speed trap, start/finish line and intermediate one and intermediate two (at set points around the circuit) in Melbourne, Honda had a clean sweep across all four classifications. Admittedly, those figures don't take into account if the DRS is in use or if they had picked up a tow from another car, but it's an astonishing achievement nonetheless, given Honda were nowhere near the top of the charts last year.

In qualifying, when engine manufacturers turn their settings up to give the drivers a bit of extra juice, it was a Mercedes power unit that topped the charts at 322.5km/h. However, Honda was just a fraction 0.6km/h in fact behind at 321.9km/h. Again, it's dangerous to make firm conclusions from this kind of data, but it does at least give us a glimpse into the gains Honda have made over the winter.

Their qualifying gains are perhaps their most impressive recent achievement. There were signs last year that they had started to make improvements in this area when Toro Rosso got two cars into Q3 in Japan. Honda chief Toyoharu Tanabe says "from the end of last year, we have slightly more delta compared to the previous years between practice, qualifying and the race".

2019 Australian GP
While Honda won't profess to having a party mode, it's clear they have developed settings in order to give their drivers a bit more oomph over one lap. It was notable that in qualifying in Australia, Verstappen was able to improve by 1.198s from Q1 to Q2. That was a better gain than either Mercedes or Ferrari driver, having done a very strong lap in Q1 that was better than Vettel's.

That was the kind of gain that Verstappen could only have dreamed of last year. Q2 was traditionally the time when the Mercedes and Ferrari power units could stretch their legs and Renault had no response. On the evidence of Australia, that's no longer the case. Verstappen even managed an improvement of 0.358s in Q3, just short of a tenth less of a gain than pole-sitter Valtteri Bottas.

Verstappen was delighted. He hasn't been shy about praising Honda, indicating that they have delivered on their promises so far and offering particular praise for the performance side of things. In the race, he said he could "at least have a go" at attacking in the race something that wasn't often the case in the previous era. And he demonstrated the overall package's potential with a pass on Vettel for the final podium place.

2019-01-aus-top-10-race-plot.png
Verstappen's performance relative to Mercedes and Ferrari in the race was impressive, as the race plot above shows. He was able to run the same pace as Lewis Hamilton (who admittedly had damage) and Vettel, despite both his rivals having pitted for fresh tyres. In the closing stages of the race, only eventual race winner Bottas was quicker than him and he was able to catch and comfortably run with Hamilton.

Honda's dyno testing suggested they had made progress over the winter. The mood inside Honda has been getting consistently more positive over the last 18 months and the recent history has suggested a good correlation from factory to track. Red Bull seem delighted with Honda's progress, the duo enjoying the sweetest of honeymoon periods. Team boss Christian Horner declared the engine a "thing of beauty".

Of course, it's not just Honda that contributed to Verstappen's podium in Australia. Red Bull brought forward an aerodynamic upgrade package by two races while Verstappen started this year as he ended last year in staggering form. But Honda will have played a big part in Red Bull securing their best result in Australia a track which hasn't traditionally suited them - since Vettel finished third in 2013. Honda, in turn, were also rewarded with their first podium since 2008.

The form even caught Mercedes boss Toto Wolff's attention. He says Honda have made a "huge step" and marked Red Bull out as a contender for the title. Tanabe has moved to play things down, though. He still believes Honda have plenty of work ahead of them if they are to catch Mercedes and Ferrari in terms of performance. But they are doing everything right so far and Masashi Yamamoto's move into a newly-created role of F1 Managing Director from General Manager of Honda's Motorsport Division on April 1 to allow him to fully focus on F1 project can only help their bid to close that gap.

It won't be the work of a moment, but testing and Australia shows they are on the right path. Red Bull will hope Honda can stay on that trajectory and maintain that momentum. If they can, the glory days for both stakeholders may not be that far away

Lawrence Barretto
25 March 2019
https://www.formula1.com/en/latest/arti ... HLGdT.html

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23802 is een antwoord op bericht #23799] di, 26 maart 2019 16:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Formula 3

Nu hopen dat Red Bull de aerodynamica en de mechanische grip op tijd in orde heeft, zodat het potentieel ook ten volle wordt benut.

Let it rain, rain, rain!!

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23803 is een antwoord op bericht #23802] di, 26 maart 2019 16:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Formula 3

Er is in ieder geval door RB hard aangewerkt dus zal de aerodynamica en de mechanische grip in orde zijn! Yay drive

Formule 1 liefhebber, fan van Max en jarenlang van Jos

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23804 is een antwoord op bericht #23789] di, 26 maart 2019 17:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Schummie01 schreef op di, 26 maart 2019 07:39
@Wouter,

Nu blijkt ook in Melbourne dat in de praktijk alles ruim in het groen blijft.
Zonder mechanische aanpassingen, maar middels andere settings kan men vanaf Bahrein 15 Kw extra vrijgeven.

Als RBR in Bahrein 15KW vermogen van die totale 25KW mag gebruiken, mag ik dus concluderen dat RBR in Melbourne slechts <10KW
aan nieuw vermogen tijdens de race heeft gebruikt en dus in Bahrein al bijna aan het maximale vermogen van spec 1.0 zit.
Tot de volgende motorwissel geen extra vermogen (upgrade) meer mogelijk dus.
Ik ga er vanuit dat je het telkens over het vermogen tijdens de race hebt.
Heb ik jou nu dan goed begrepen? Of hebben ze tijdens de race helemaal niets van die 25 KW nieuw vermogen gebruikt?

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23805 is een antwoord op bericht #23804] di, 26 maart 2019 18:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
de MAX-fan is op dit moment afwezig  de MAX-fan
Karting

"Heb ik jou nu dan goed begrepen? Of hebben ze tijdens de race helemaal niets gebruikt?"

Beste Wouter,bij het lezen dezes moest ik plotsklap denken aan Giovanni. En z'n gedichtenbundel met als leidraad een wanhopige maar niet ongeestige zoektocht naar verlossing. Genaamd 'Een mens moet ook niet alles willen weten.'

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23806 is een antwoord op bericht #23804] di, 26 maart 2019 18:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Citaat:
Die motoren worden voor de 7 races getest, en in het geval Honda ook nog eens een keer met opzettelijk iets te weinig koeling.
Alles blijft keurig heel.
25 Kw bij de start in Melbourne + nogeens 15 Kw in Bahrein is opgeteld 35 Kw totaal. Yay

[Bijgewerkt op: di, 26 maart 2019 18:19]

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23807 is een antwoord op bericht #23806] di, 26 maart 2019 18:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Formula 1

Bijzonder: 25+15=35 drive

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23808 is een antwoord op bericht #23805] di, 26 maart 2019 18:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Formula 1

hupmax hupmax

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23809 is een antwoord op bericht #23804] di, 26 maart 2019 18:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@Wouter,
Had je mijn bericht met het voorbeeld gelezen?

Bij de start in Melbourne 25 Kw meer dan bij het eind van het seizoen. Voor de rest van 2019 nog eens 2 stappen begroot van 25 Kw. Dat zijn enorme stappen. Dat was het plan en uitgangspunt.
Nu krijgt RB al komend weekend waarschijnlijk 15 Kw extra ter beschikking. Dus dat zou betekenen 40 Kw meer dan eind vorig seizoen.
Zelfs al zou die 15Kw uitsluitend een eerdere inzet van een deel van die 50 Kw potentiieel zou zijn, dan nog zijn dit grote sprongen.
Dat zou betekenen dat eind 2019 Honda in totaal 90 Kw zou hebben gewonnen ten opzichte van 2018.
Max wordt er in elk geval erg vrolijk van.
Er is dus eerder dan begroot al 15 Kw van het potentieel van de eerste upgrade ingezet.
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker zou moeten maken.
Het is dus gewoon goed nieuws. Ik kan er niet anders van maken.
Honda ontwikkeld sneller dan Renault, Ferrari en Mercedes op dit moment.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23813 is een antwoord op bericht #23809] di, 26 maart 2019 19:59 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ben erg benieuwd naar de quali zaterdag en de race zondag. Kan bijna niet slechter dan vorig jaar.. 🤪 Qua punten is er best veel te halen aan het begin van het seizoen ten opzichte van vorig jaar..

Einfach Kurven Machen

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23814 is een antwoord op bericht #23813] di, 26 maart 2019 20:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

15 Kw is toch snel 0,2 per rondje. (10 pk goed voor 0,1 is de grove vuistregel dacht ik)

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23816 is een antwoord op bericht #23809] di, 26 maart 2019 21:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Schummie01 schreef op ma, 25 maart 2019 14:41
Honda zou bereid zijn al in Bahrein extra vermogen ter beschikking te stellen. Geen nieuwe motor, maar het opschroeven van de huidige.
Geen werelschokkende vermogens, maar toch wel zo'n 15Kw extra.

Schummie01 schreef op ma, 25 maart 2019 15:26
Dat is vermogen wat men nog niet in heeft durven zetten omdat Honda kostte wat kost geen rokende uitvallende motoren wil zien.
Zie het als het meer structureel inzetten van een deel van de party-mode.

Samenvattend; het hele vermogen is ingezet in Melbourne. Nu komt er dus waarschijnlijk in Bahrein al meteen een stuk van de veilige reserve, in casu 15 Kw bij.

Schummie01 schreef op ma, 25 maart 2019 18:21
@Sieper,Jij zit er het dichts bij.
Of de hele range nu met 15 Kw omhoog gaat, dus ook de party en de overtake mode, is me nog niet helemaal duidelijk.

Schummie01 schreef op di, 26 maart 2019 18:37
@Wouter, Had je mijn bericht met het voorbeeld gelezen?

Bij de start in Melbourne 25 Kw meer dan bij het eind van het seizoen. Voor de rest van 2019 nog eens 2 stappen begroot van 25 Kw.
Nu krijgt RB al komend weekend waarschijnlijk 15 Kw extra ter beschikking. Dus dat zou betekenen 40 Kw meer dan eind vorig seizoen.

Of ik jouw bericht met het voorbeeld heb gelezen?! Ik heb het zelfs gequote.

Lees even de onderlijnde stukjes uit jouw berichten.

-> Eerst schreef je dat de huidige motor opgeschroefd wordt met 15 Kw. (opschroeven betekent van bv 80% naar 90% van het Melbourne vermogen)
-> Daarna is die 15Kw een meer structureel inzetten van een deel van de party-mode (die deze motor al had met 25Kw meer).
-> Daarna is die 15Kw een stuk van de veilige reserve (die deze motor al had, met 25Kw meer).

-> En in jouw laatste bericht heeft de huidige motor ineens 40 Kw meer dan eind vorig seizoen. 25Kw in Melbourne en 15 Kw in Bahrein.

Maw dus niets opschroeven, niet vaker structureel inzetten van de party-mode en dus is die 15Kw óók niet een stuk van de veilige reserve,
want nu komt die 15 KW ineens bovenop al het bestaande, al dan niet gebruikte 25KW meer vermogen van Melbourne.

Misschien begrijp je nu waarom ik jouw berichten niet begrijp.
Ik hoop voor Max dat je de informatie die je hebt doorgekregen juist hebt geïnterpreteerd, want dan krijgt Max een leuk weekend.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23817 is een antwoord op bericht #23816] di, 26 maart 2019 22:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Formula 3

Schummie is een orakel en praat ook een beetje zo...

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23819 is een antwoord op bericht #23817] di, 26 maart 2019 23:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
kwibus is op dit moment afwezig  kwibus
Formula 3

Die 15kw is waarschijnlijk dan toch de vtec die in kickt! drive (sorry flauw)

Hoewel het leuk is om te speculeren denk ik eigenlijk dat praten over exacte vermogens echt geen klap zin heeft. Ook de berichten van schummi, ik vind ze erg leuk om te lezen maar het gaat altijd over zulke mooie ronde getalletjes, en wanneer er precies een bepaald vermogen bij komt. Waarom komt er nooit 7kw bij? Die motoren worden per weekend afgesteld afhankelijk van de omstandigheden per circuit, en niet overal haalt een motor hetzelfde vermogen. Het zal dus per circuit wisselen met welk vermogen ze rijden. Het is in mijn optiek een veel dynamischer iets waarbij veel meer variabelen komen kijken. Verder gaat het steeds over max vermogen, dat is natuurlijk wel interessant, maar veel interessanter is hoe de vermogenscurve er uit ziet. Leuk dat er 25kw ergens bij komt, maar bij welk toerental/bereik is dat dan? En koppel, hoe zit dat?

Ik kijk in ieder geval echt weer uit naar dit weekend, want na dit weekend weten we eindelijk weer een stukje meer. Laat die vtec's er maar weer lekker in kicken yo! Razz

..... the power of dreams!

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23821 is een antwoord op bericht #23819] di, 26 maart 2019 23:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Ik denk dat we ons wel op een sterk weekend mogen verheugen. RBR zat er hier vorig jaar bij en de Honda in de STR ook. Nu Honda goed op weg is geloof ik best dat er dit tweede weekend wat danoontje powerrr bij mag worden geschroefd, we love VTeC we do, oh VTec we love you (ja mijn (voetbal) cluppie speelt in het geelzwart en is Franse snelheid).

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23822 is een antwoord op bericht #23817] di, 26 maart 2019 23:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Tja,

De motor is begin van het seizoen krachtiger dan eind vorig seizoen. 25 Kw hoor ik. Max merkt ook verschil, maar zal geen vermogen noemen.
Nu wordt er nog ongeveer 15 Kw meer vrijgegeven begrijp ik.
Daar is niet veel orakeligs aan denk ik.
Ik krijg ook verder geen info over koppelkrommes, temperatuurdeviaties, hoogteverschillen en dergelijke mee.
De kern is dat er eerder meer vermogen is, en wel ongeveer 15 Kw.
En waar dat precies vandaan gehaald wordt, en of het dan 80 procent van 90 procent van eergisteren is met seizoenscorrectie weet ik ook niet, en is misschien ook minder interessant.

Nu zag ik straks het F1 cafe van afgelopen vrijdag, en daar bromde Jack ineens tussen de andere door elkaar pratende aanwezigen door dat Honda nog extra vermogen heeft.
Nu ging daar niemand diep op in, want gekke filmpjes waren belangrijker, maar het viel mij wel op.
Als het goed is gaan we dat hogere vermogen gewoon terug zien komend weekend.
Elke paar tienden helpen tenslotte.
Dat is in elk geval ook de visie van Helmut Marko.

Meer details heb ik niet, en kan daar dus ook niets over zeggen.

Die Honda motor is gewoon op weg naar een top motor denk ik, en het is niet voor niets dat Toto het er ook over heeft.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23823 is een antwoord op bericht #23805] wo, 27 maart 2019 01:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

de MAX-fan schreef op wo, 27 maart 2019 04:12
"Heb ik jou nu dan goed begrepen? Of hebben ze tijdens de race helemaal niets gebruikt?"

Beste Wouter,bij het lezen dezes moest ik plotsklap denken aan Giovanni. En z'n gedichtenbundel met als leidraad een wanhopige maar niet ongeestige zoektocht naar verlossing. Genaamd 'Een mens moet ook niet alles willen weten.'

lol

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23824 is een antwoord op bericht #23819] wo, 27 maart 2019 01:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

kwibus schreef op wo, 27 maart 2019 09:18

Hoewel het leuk is om te speculeren denk ik eigenlijk dat praten over exacte vermogens echt geen klap zin heeft. Ook de berichten van schummi, ik vind ze erg leuk om te lezen maar het gaat altijd over zulke mooie ronde getalletjes, en wanneer er precies een bepaald vermogen bij komt. Waarom komt er nooit 7kw bij? Die motoren worden per weekend afgesteld afhankelijk van de omstandigheden per circuit, en niet overal haalt een motor hetzelfde vermogen. Het zal dus per circuit wisselen met welk vermogen ze rijden. Het is in mijn optiek een veel dynamischer iets waarbij veel meer variabelen komen kijken. Verder gaat het steeds over max vermogen, dat is natuurlijk wel interessant, maar veel interessanter is hoe de vermogenscurve er uit ziet. Leuk dat er 25kw ergens bij komt, maar bij welk toerental/bereik is dat dan? En koppel, hoe zit dat?
Zo is het. Maar ik denk niet dat iedereen (Wouter) het met je eens is... Sommigen mensen snappen alleen een binaire wereld.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23825 is een antwoord op bericht #23807] wo, 27 maart 2019 07:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Klopt! Moet 40 Kw zijn, foutje bedankt Yay !

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23828 is een antwoord op bericht #23824] wo, 27 maart 2019 09:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Theo schreef op wo, 27 maart 2019 01:44
kwibus schreef op wo, 27 maart 2019 09:18
.
Zo is het. Maar ik denk niet dat iedereen (Wouter) het met je eens is... Sommigen mensen snappen alleen een binaire wereld.

" Sommigen mensen snappen alleen een binaire wereld." lol

Btw, ik ben het helemaal met @Kwibus eens. Misschien kun je het denken maar beter aan een ander overlaten.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23829 is een antwoord op bericht #23819] wo, 27 maart 2019 10:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

kwibus schreef op di, 26 maart 2019 23:18
En koppel, hoe zit dat?

Aan de inhaalactie op Vettel kan je geloof ik wel zien dat dat goed is. Vettel reed bij het uitkomen van de bocht veel meer naar buiten, kon dus veel meer snelheid uit de bocht meenemen. Max kwam meer aan de binnenkant uit die bocht, gaf ff gas, en je zag hem voorbij acceleren.... Laughing

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23830 is een antwoord op bericht #23829] wo, 27 maart 2019 10:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Daar klapte ook zn DRS open overigens.

Tractie is nooit het probleem geweest van RB. Vorig seizoen wonnen ze de meeste tijd tov de andere teams bij het uitkomen van de bochten.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23832 is een antwoord op bericht #23830] wo, 27 maart 2019 11:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Je moet ook niet vergeten dat Max daar op gloednieuwe banden zat, je zag hem echt "investeren" in die overtake door alle bochten echt aan te vallen, zo benut je je voordeel ten volle. Inhalen in Melbourne kan eigenlijk gewoon niet. Alleen op deze ene plek, door beide DRS stroken ten volle te benutten, en wanneer je bandenvoordeel hebt en zo slim en goed achterlangskruist heb je een kans. Lewis had hij denk ik nooit meer aan kunnen vallen (toen hij ronden later bij hem aan de staart zat).

[Bijgewerkt op: wo, 27 maart 2019 11:36]

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23846 is een antwoord op bericht #23832] wo, 27 maart 2019 16:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Formula 3

Sieper schreef op wo, 27 maart 2019 11:36
Je moet ook niet vergeten dat Max daar op gloednieuwe banden zat, je zag hem echt "investeren" in die overtake door alle bochten echt aan te vallen, zo benut je je voordeel ten volle. Inhalen in Melbourne kan eigenlijk gewoon niet. Alleen op deze ene plek, door beide DRS stroken ten volle te benutten, en wanneer je bandenvoordeel hebt en zo slim en goed achterlangskruist heb je een kans. Lewis had hij denk ik nooit meer aan kunnen vallen (toen hij ronden later bij hem aan de staart zat).
Dat vind ik inderdaad een onderbelicht verhaal. Overal lees ik mensen die over elkaar heen buitelen omdat Max Vettel heeft ingehaald... Ja dat was fijn enzo, maar wél met DRS en wél tijdens de 'sweetspot' van de nieuwe banden (de eerste 5 ronden). Max haalde vorig jaar in Bahrein ook Lewis in, met DRS maar ook met een Renault motor. Het kan dus gewoon op drs, die dit jaar nog eens extra effect heeft. Vettel was dus een redelijke sitting duck daar. Gasly had de pech dat hij achter Kvyat zat (zelfde vermogen) en in een DRS treintje reed waardoor het minder goed mogelijk was in te halen.

Ik wacht graag af wat er de komende twee races gebeurt. Maakt me verder niet veel uit met hoeveel KW meer dat gebeurt, als het team en de coureurs maar zeggen dat ze verschil merken en die kar steeds harder gaat.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23847 is een antwoord op bericht #23846] wo, 27 maart 2019 17:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment afwezig  Neo33
Formula 3

mbuna schreef op wo, 27 maart 2019 16:46
Sieper schreef op wo, 27 maart 2019 11:36
Dat vind ik inderdaad een onderbelicht verhaal. Overal lees ik mensen die over elkaar heen buitelen omdat Max Vettel heeft ingehaald... Ja dat was fijn enzo, maar wél met DRS en wél tijdens de 'sweetspot' van de nieuwe banden (de eerste 5 ronden). Max haalde vorig jaar in Bahrein ook Lewis in, met DRS maar ook met een Renault motor. Het kan dus gewoon op drs, die dit jaar nog eens extra effect heeft. Vettel was dus een redelijke sitting duck daar. Gasly had de pech dat hij achter Kvyat zat (zelfde vermogen) en in een DRS treintje reed waardoor het minder goed mogelijk was in te halen.

Ik wacht graag af wat er de komende twee races gebeurt. Maakt me verder niet veel uit met hoeveel KW meer dat gebeurt, als het team en de coureurs maar zeggen dat ze verschil merken en die kar steeds harder gaat.
Dwingt hij toch ook gewoon af met een betere strategie? Dat mag toch wel gezegd worden. Ik denk dat je Max dit jaar veel vaker een Ferrari of Mercedes op de baan zult zien inhalen. Ik denk namelijk dat ze nog steeds tekort zullen blijven komen in de kwalificatie maar vervolgens wel beter zullen zijn in de race waardoor het op de baan moet gaan gebeuren middels racesnelheid en strategie.

Zodra Red Bull op eigen houtje op banen als Hockenheim en Silverstone een pole kan pakken of de eerste start rij kan halen ga ik pas de polonaise lopen. Niet eerder.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23848 is een antwoord op bericht #23847] wo, 27 maart 2019 17:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Nou, toen Vettel ging gokken (die vroege undercut) en Hamilton reageerde door een ronde later mee te gaan toen werd hij wel kwetsbaar. Jazeker RBR heeft toen de juiste strategie gevolgd door Max wel buiten te houden tot de optimale window (lap27) en inderdaad, toen kwam Max dus met de ideale banden bij Vettel aan. Dat is op zich inderdaad goede strategie maar wel (alleen) mogelijk gemaakt door de dappere aanval van Ferrari (door Vettel zo vroeg te laten pitten). Had Ferrari dat niet gegokt dan had RBR ook geen "goede" strategie kunnen voeren.

Dan nog vond ik de overtake weldgelijk knap hoor. maar OK.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23850 is een antwoord op bericht #23824] wo, 27 maart 2019 18:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mark is op dit moment afwezig  Mark
Formula 3

Beetje jammer zo'n reactie, Wouter stelt gewoon wat kritische vragen, lijkt me weinig mis mee. En doen alsof je slimmer bent dan een ander is meestal ook een gebrek aan (emotionele) intelligentie, en volgens mij is weinig mis met de intelligentie van Wouter...

Ik vind de verhalen van schummie ook mooi om te lezen, maar op een jaar tijd 90 kW winnen, dan zit je tegen de 130pk, dat lijkt me ondanks de progressie van Honda ook vrij extreem en ik heb ook moeite dat te geloven. Ik heb ontzettend veel vertrouwen in Honda hoor maar de cijfers worden nu haast elke week extremer.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23860 is een antwoord op bericht #23850] wo, 27 maart 2019 22:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

[quote title=Mark schreef op do, 28 maart 2019 04:45]Theo schreef op wo, 27 maart 2019 01:44
Beetje jammer zo'n reactie, Wouter stelt gewoon wat kritische vragen, lijkt me weinig mis mee.
Dat spijt me dan. Kritische vragen horen hier thuis, maar sommigen leden blijven maar doorzagen over een kilowatt, terwijl door meerdere forumleden is uitgelegd dat je het niet zo zwart wit kan zien. Er zijn ongelooflijk veel variabelen die de discussie over een kilowatt meer of minder teniet doen. Het gaat inmiddels al pagina's lang over 25kw (erbij, nog niet erbij, wel erbij, helft erbij, potentieel erbij) en ik denk dat we best mogen terugkeren naar de kern van dit onderwerp: het reilen en zeilen in MK.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23861 is een antwoord op bericht #23860] wo, 27 maart 2019 23:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Peter
GP winner
Forum_Mod

[quote title=Theo schreef op wo, 27 maart 2019 22:46]Mark schreef op do, 28 maart 2019 04:45
Beetje jammer zo'n reactie, Wouter stelt gewoon wat kritische vragen, lijkt me weinig mis mee.
Dat spijt me dan. Kritische vragen horen hier thuis, maar sommigen leden blijven maar doorzagen over een kilowatt, terwijl door meerdere forumleden is uitgelegd dat je het niet zo zwart wit kan zien. Er zijn ongelooflijk veel variabelen die de discussie over een kilowatt meer of minder teniet doen. Het gaat inmiddels al pagina's lang over 25kw (erbij, nog niet erbij, wel erbij, helft erbij, potentieel erbij) en ik denk dat we best mogen terugkeren naar de kern van dit onderwerp: het reilen en zeilen in MK.
------------------------------------------------------------ -------------------------------------
Dat spijt me dan. Kritische vragen horen hier thuis.
------------------------------------------------------------ -------------------------------------

Precies ,kritische vragen stellen DAAR is een forum voor en spijt moet je niet hebben hoor ieder zijn mening. Yay

Moderator www.verstappen.nl

[Bijgewerkt op: wo, 27 maart 2019 23:45]

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23864 is een antwoord op bericht #23861] do, 28 maart 2019 08:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Zou het vrijgeven van het extra vermogen misschien ook te maken hebben met het brandstof verbruik van de motor? Dat het brandstofverbruik in de eerste race in Melbourne erg meegevallen is, en er nog wat reserves over zijn?

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23865 is een antwoord op bericht #23864] do, 28 maart 2019 09:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Formula 3

Emilio schreef op do, 28 maart 2019 08:51
Zou het vrijgeven van het extra vermogen misschien ook te maken hebben met het brandstof verbruik van de motor? Dat het brandstofverbruik in de eerste race in Melbourne erg meegevallen is, en er nog wat reserves over zijn?
Zou kunnen maar in bahrain draait het allemaal om de bandjes dus een goede race set-up is mega belangrijk en laat RBR en VER daar nu juist in uitblinken !

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23877 is een antwoord op bericht #23865] do, 28 maart 2019 13:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment afwezig  mokkie
Formula 3

Maar....
Volgens mij is dat nou net iets wat niet onder controle was in Melbourne. ik wil niet negatief overkomen maar positief wordt ik pas als Max na vrijdag zegt dat de wagen meteen goed aanvoelde. drive

Ciao,
Mokkie

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23878 is een antwoord op bericht #23877] do, 28 maart 2019 13:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Er schijnt een persbericht in Japan te zijn uitgebracht door Exxon waarin gesproken wordt over een vermogenswinst door brandstof van 15 pk. (of iets van die strekking) Even interessant om te volgen wat er opduikt. (of dat niet een gerucht een gerucht extra maakt)

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23880 is een antwoord op bericht #23878] do, 28 maart 2019 14:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

al die marketing! RBR en Honda besluiten wat meer risico te nemen (en zetten 15PK meer open) en dan mag Exxon zeggen dat het door de brandstof komt want wat zijn we toch innovatief!

Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23881 is een antwoord op bericht #10992] do, 28 maart 2019 15:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Mindgames , politieke spelletjes of zijn oprechte mening ?

Citaat:
They were both really strong here last year and Red Bull look like they're really stepping it up," Hamilton said. "I'm really hoping it's closer this weekend. I know some people think we were sandbagging or whatever in testing but, honestly, we came into the first race thinking it would be a lot closer than that and from the information I had we were behind.

"Coming into this weekend we had the pleasant surprise of being faster in the last race but it could absolutely change here. Maybe the tires weren't working for (others) or something in the last race, maybe it will work here, so I'm just as excited as you are to see how that pans out.

"Without doubt the Red Bulls have a much better power unit this year. Their engine performance is very, very close -- I think it's within 10 horsepower or something within the top cars, so if you look at their GPS speed on the straights they're pretty much just as quick as us in some places. That's a great start for them and I just really hope the reliability is good for them so they can stay in the fight."
Hele artikel https://racer.com/2019/03/28/hamilton-sees-red-bull-as-a-muc h-bigger-threat-with-honda/

Honda power !!!

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23882 is een antwoord op bericht #23881] do, 28 maart 2019 17:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Formula 3

bacodraak schreef op do, 28 maart 2019 15:55

Citaat:
They were both really strong here last year and Red Bull look like they're really stepping it up," Hamilton said. "I'm really hoping it's closer this weekend. I know some people think we were sandbagging or whatever in testing but, honestly, we came into the first race thinking it would be a lot closer than that and from the information I had we were behind.

"Coming into this weekend we had the pleasant surprise of being faster in the last race but it could absolutely change here. Maybe the tires weren't working for (others) or something in the last race, maybe it will work here, so I'm just as excited as you are to see how that pans out.

"Without doubt the Red Bulls have a much better power unit this year. Their engine performance is very, very close -- I think it's within 10 horsepower or something within the top cars, so if you look at their GPS speed on the straights they're pretty much just as quick as us in some places. That's a great start for them and I just really hope the reliability is good for them so they can stay in the fight."
Hele artikel https://racer.com/2019/03/28/hamilton-sees-red-bull-as-a-muc h-bigger-threat-with-honda/
Aha ik ga ook even meerekenen met het 'wie heeft de grootste ' speculaas ,HAM zegt Honda vorige race -10 HP ,Exxon zegt aankomende race +15 HP erbij dus Honda is de grootste als ik me niet vergis.

When the flag drops the (red)bullshit stops.

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23887 is een antwoord op bericht #23882] do, 28 maart 2019 19:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

https://pbs.twimg.com/media/D2wj8VEW0AI3rE3.jpg

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23889 is een antwoord op bericht #23882] do, 28 maart 2019 19:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

NextYear schreef op do, 28 maart 2019 17:49
bacodraak schreef op do, 28 maart 2019 15:55

Citaat:

Aha ik ga ook even meerekenen met het 'wie heeft de grootste ' speculaas ,HAM zegt Honda vorige race -10 HP ,Exxon zegt aankomende race +15 HP erbij dus Honda is de grootste als ik me niet vergis.

When the flag drops the (red)bullshit stops.
dit.
een willekeurig berichtje van maar vorig jaar: https://www.rtlgp.nl/item/174415/mercedes_ldquo_red_bull_wor dt_onze_grootste_concu

ik denk ook wel dat RB dichter bij zit dit jaar maar laten we elkaar niet gek maken met zijn allen. Mercedes heeft in mijn optiek nog steeds een voorsprong en als het kritisch wordt draaien ze de motor nog wat verder open.
Neemt niet weg dat het een leuk seizoen kan worden waar RB om meer overwinningen mee kan doen. Misschien worden ze wel 2e in het WK

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23894 is een antwoord op bericht #23887] vr, 29 maart 2019 09:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

@RazorBiteXL Wat wil je hier mee zeggen?

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23895 is een antwoord op bericht #23894] vr, 29 maart 2019 09:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Manual is op dit moment afwezig  Manual
Karting

Extra koeling voor dit weekend.

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23897 is een antwoord op bericht #23895] vr, 29 maart 2019 10:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Karting

Yay Yay

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23898 is een antwoord op bericht #23897] vr, 29 maart 2019 10:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Zo klinkt de Honda in Bahrain....

[Bijgewerkt op: vr, 29 maart 2019 10:52]

Re: Hamilton sees Red Bull as a much bigger threat with Honda [bericht #23899 is een antwoord op bericht #23898] vr, 29 maart 2019 11:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Een heerlijk geluid dus straks weer genieten!!! drive

Toto & Yamamoto onderonsje Melbourne [bericht #23900 is een antwoord op bericht #23898] vr, 29 maart 2019 11:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Espresso
Formula 3

https://streamable.com/64jp6

T: PU blijkt nu goed te werken

Y: Hallo goedemorgen

Y: Heel belangrijk voor dit jaar!

T: Yes, .motor heeft een prima vermogenoutput, een heel ander beest dan..

Y: nee, nee, nee, nee.... stap voor stap, we hebben nog een beetje meer. We zitten er tussenin

T: Maar.....

T: Blij om dat te horen

Y: Dank je

T/Y: Tot ziens...

Re: beide beentjes weer op de grond.... [bericht #23994 is een antwoord op bericht #10992] za, 30 maart 2019 19:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Formula 3

Het was een mooie winter, wat heb ik genoten.
Genoten van de mooie verhalen van schummi, ik houd ervan, van de hoop.....van die heerlijke positieve energie.......
Helaas lijkt de start van het seizoen weer helemaal vals....
Ben nu wel erg nieuwsgierig of de flowe nog steeds zo positief is wat er uit MK komt deze avond.....

Re: beide beentjes weer op de grond.... [bericht #23997 is een antwoord op bericht #23994] za, 30 maart 2019 20:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Pfft breek me de bek niet open. Er vliegt ergens nog steeds een plank al missend door de lucht.

Re: beide beentjes weer op de grond.... [bericht #24001 is een antwoord op bericht #23997] za, 30 maart 2019 21:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Formula 3

Om positief te blijven: de longruns lijken gewoon goed, het probleem zit m in de c3 band. Is dat een ontwerpfout of een kwestie van meer meters maken? Als het het eerste is, moeten we wachten op een oplossing uit MK en gaat RBR op hun traditioneel sterke circuits door de mand vallen.Is het het tweede, dan verwacht ik dat Max podia blijft pakken, en is het seizoen niet verloren. 8k ben geen orakel, maar blijf hopen.

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)

Re: beide beentjes weer op de grond.... [bericht #24020 is een antwoord op bericht #24001] zo, 31 maart 2019 00:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Annet is op dit moment afwezig  Annet
Karting

De c3 band is dat niet juist de band waarop ze het meest gereden hebben tijdens de wintertest in Barcelona?

Re: beide beentjes weer op de grond.... [bericht #24024 is een antwoord op bericht #24020] zo, 31 maart 2019 01:17 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Formula 3

Enige positieve is dat Mercedes en Ferrari elkaar ook veel punten gaan afpakken. En de coureurs onderling ook nog: Bottas heeft nu meer punten dan Hamilton en Leclerc gaat nu misschien punten van Vettel afsnoepen.
Als Max consistent blijft scoren is er nog niets aan de hand. Het seizoen is lang, heel lang

Vorige onderwerp: FORMULA 1 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX 2019
Naar forum gaan: