Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team.
Re: Waarom de overwinning van Bottas ook goed nieuws voor Max is. [bericht #23599 is een antwoord op bericht #23597] di, 19 maart 2019 08:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Formula 3

bernuldi schreef op di, 19 maart 2019 08:01
Axelq2 schreef op di, 19 maart 2019 07:51
Aan de andere kant is het misschien ook wel goed dat RIC weg is gegaan, nu kan Max zoveel mogelijk punten binnen harken. Je had wel kunnen verwachten dat als RIC was gebleven, dat hij ook een aantal overwinningen zou behalen. Dit geeft veel meer rust in het hoofd van Max. Ik durf te wedden dat RBR teamorders uit gaat voeren mocht het zo ver komen!
Deels eens, Max is nu onbetwist eerste man bij RBR, niemand die dat ter discussie gaat stellen. Maar ook met Ricciardo zou Max weleens alle overwinningen naar zich toe kunnen trekken. Ga maar na, de zeges van Ricciardo in China en Monaco waren vooral dankzij het falen van Max.
of Max pakt alle punten en Ricciardo was extreem salty geworden, of Ricciardo had wel punten gepakt en het zou ten koste gaan van de stand in het WK. Achteraf bezien is het beter dat Daniel weg is gegaan.
Nadeel zou kunnen zijn dat Max nu geen concurrent meer heeft die hem naar grotere hoogte stuwt. Ik geloof echter dat dat niet echt meer van toepassing is. Max kan zelf zijn setup zoeken en hoeft dat niet af te kijken van Gasly. Ook denk ik dat hij meer dan genoeg motivatie heeft om hoog te kwalificeren t.o.v. Vettel/Hamilton en daar geen interne strijd voor nodig is (ik ga er gemakshalve vanuit dat hij de kwali-battle dik gaat winnen)

Re: Waarom de overwinning van Bottas ook goed nieuws voor Max is. [bericht #23604 is een antwoord op bericht #23599] di, 19 maart 2019 10:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
GP winner

Dat vraag ik me af, Gasly is echt wel snel over een ronde, dat hij dan nu Q2 niet eens halt was een enorme pech. Max zal daarvoor echt nog wel zijn best moeten doen.

Re: Waarom de overwinning van Bottas ook goed nieuws voor Max is. [bericht #23606 is een antwoord op bericht #23604] di, 19 maart 2019 10:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment afwezig  spark
Formula 1

Sieper schreef op di, 19 maart 2019 10:19
Dat vraag ik me af, Gasly is echt wel snel over een ronde, dat hij dan nu Q2 niet eens halt was een enorme pech. Max zal daarvoor echt nog wel zijn best moeten doen.

Ik hoop het oprecht voor Gasly. Er worden meer F1 carrières kapot gemaakt bij Red Bull dan een succes.

Max en wilskracht [bericht #23607 is een antwoord op bericht #23606] di, 19 maart 2019 11:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sport is op dit moment afwezig  Sport
Formula 3

De enige teammaat waar Max nog wat aan zou kunnen hebben is Hamilton, de rest heeft die al in de broekzak.
Max beschikt over voldoende wilskracht, om tegen zichzelf te racen, om steeds weer dat kleine beetje extra/meer eruit te halen.

Weet je nog, Riciardo dacht aan zijn top te zitten destijds met kvyat.
Tot Max kwam, en een tandje bij moest zetten, wat tot zijn verbazing ook nog eens lukte.

Dat heeft Max niet, en ik geloof niet dat hij ooit dat gevoel zal hebben zo van, dit is het, meer heb ik niet meer in het vat.

Re: Max en wilskracht [bericht #23608 is een antwoord op bericht #23607] di, 19 maart 2019 11:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Dat gevoel heeft iedereen, en het kan soms ook heel demotiverend zijn. Al schat ik zelf Max ook in van de absolute buitencategorie, echt een once in a generation.

Marko heeft al eens gezegd dat Gasly over een lap net zo snel is (kan zijn) als Max. Ergens hoop ik op een comfortable snellere Max maar iemand die je pusht is ook wat waard.

Re: Max en wilskracht [bericht #23610 is een antwoord op bericht #23607] di, 19 maart 2019 12:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Sport schreef op di, 19 maart 2019 11:17

Max beschikt over voldoende wilskracht, om tegen zichzelf te racen, om steeds weer dat kleine beetje extra/meer eruit te halen.
Dat heeft Max niet, en ik geloof niet dat hij ooit dat gevoel zal hebben zo van, dit is het, meer heb ik niet meer in het vat.

Max zijn slogan is dan ook: "Het kan altijd beter." Daar heeft hij ook idd geen ander voor nodig.

Re: Max en wilskracht [bericht #23612 is een antwoord op bericht #23608] di, 19 maart 2019 12:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Sieper schreef op di, 19 maart 2019 11:26
Dat gevoel heeft iedereen, en het kan soms ook heel demotiverend zijn. Al schat ik zelf Max ook in van de absolute buitencategorie, echt een once in a generation.

Marko heeft al eens gezegd dat Gasly over een lap net zo snel is (kan zijn) als Max. Ergens hoop ik op een comfortable snellere Max maar iemand die je pusht is ook wat waard.
Bottas is soms ook Lewis de baas maar over een heel seizoen genomen is hij duidelijk de mindere. Ik hoop voor Gasly dat de overstap naar Red Bull niet een jaar te vroeg komt. Omdat Daniel voor de centjes koos was er geen andere optie dan gelijk door te schuiven.

Re: Max en wilskracht [bericht #23614 is een antwoord op bericht #23612] di, 19 maart 2019 13:08 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Ja, dat is zo. De enige andere optie was evt Kvyat geweest (Sainz zal na zijn media campagne stunt nooit meer in een RedBull zitten) maar dan schoffeer je eigenlijk Gasly weer vandaar dat hij inderdaad nu wel door moest worden geschoven. Buiten Kvyat dient nu ook Albon zich aan, dat lijke me ook een snelle jongen.

Re: Vanuit MK; vermogen, brandstof, Honda en Exxon-Mobile [bericht #23617 is een antwoord op bericht #23570] di, 19 maart 2019 14:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Indy91 is op dit moment afwezig  Indy91
Karting

Schummie01 schreef op ma, 18 maart 2019 19:41
@ Koos,
...
Hopelijk dus de eerste startrij.
het huidige concept wordt geacht na de aanvang nog 50KW aan potentieel te hebben gedurende het seizoen. Of dat optimistisch is, of juist voorzichtig zal moeten blijken. Maar we kennen Honda eerder als aan de voorzichtige kant."

Inderdaad, Honda was aan de voorzichtige kant. Marko houdt het op 10Kw. Het ontwikkelingspotentieel van 50Kw is ook aan de voorzichtige kant. Maar we mogen dus 2 stappen verwachten van minimaal 25Kw gedurende het seizoen als alles heel blijft.
Voor wat betreft die brandstof. Inmiddels hebben we bevestigd kunnen zien dat Exxon Mobile bezig is met een agressieve ontwikkeling van de brandstof.
Dat heeft nadrukkelijk te maken met de ontwikkelingsrichting die Honda in is gegaan, en refereert aan het katalysator bericht van 30 november.

Bij de eerste geplande motorwissel mogen we dus weer een behoorlijke vermogenstoename verwelkomen. Die 25 Kw zou dan nog aan de voorzichtige kant zijn.
Ik ben ook erg benieuwd welke toename Honda tegen die tijd zelf aangeeft.

Schummie01 schreef op za, 02 maart 2019 19:21
De resultaten van Barcelona waren dermate goed, dat Honda het volle vermogen plus de party mode vrijgeeft voor Melbourne.
Daarbovenop komt nog een ontwikkelpotentieel voor 2019 van tussen de 25 en 30 Kw. Omdat Honda al heel vorig seizoen, en ook betreffende de winter ontwikkeling waarmaakt wat ze beloven is men in MK zeer positief.
In elk geval voor Max, en waarschijnlijk toch ook nog voor Gasley zijn alle laatste updates van het chassis beschikbaar in Melbourne.
Dat gaat dus om updates die we nog niet allemaal gezien hebben in Barcelona.
Dus vroeg voor het scherm de betreffende donderdagnacht om de updates te spotten.
Eens kijken of Helmut terecht zo optimistisch is, zodanig dat ie bijna bij mij in de buurt komt. hupmax hupmax hupmax
@Schummie01:

Klopt het dat de oorspronkelijke ontwikkel potentieel van de HONDA PU dus verschoven is van 25KW naar 50KW voor het gehele seizoen?

Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23618 is een antwoord op bericht #10992] di, 19 maart 2019 14:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Indy91 schreef op di, 19 maart 2019 14:05
Schummie01 schreef op za, 02 maart 2019 19:21
Daarbovenop komt nog een ontwikkelpotentieel voor 2019 van tussen de 25 en 30 Kw.

Schummie01 schreef op ma, 18 maart 2019 19:41
@ Het ontwikkelingspotentieel van 50Kw is ook aan de voorzichtige kant. Maar we mogen dus 2 stappen verwachten van minimaal 25Kw gedurende het seizoen als alles heel blijft.

Bij de eerste geplande motorwissel mogen we dus weer een behoorlijke vermogenstoename verwelkomen. Die 25 Kw zou dan nog aan de voorzichtige kant zijn.

@Schummie01:
Klopt het dat de oorspronkelijke ontwikkel potentieel van de HONDA PU dus verschoven is van 25KW naar 50KW voor het gehele seizoen?

@Schummie, daar zou ik ook graag een antwoord op hebben, want normaal gesproken komt Honda altijd met minimaal 25 KW per upgrade.

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23621 is een antwoord op bericht #23618] di, 19 maart 2019 15:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Formula 3

@Indy91
@Wouter,

Inderdaad. Het is niet voor niets dat Toto zich zorgen begint te maken, en ook Helmut Marko nu al begint over het naar voren halen van de upgrade.
Nu de betrouwbaarheid goed lijkt, ook in warme racecondities, kan de ontwikkeling zich dus sneller of eerder richten op hogere vermogens.
Beter gezegd. Die ontwikkeling was er al, maar zou de betrouwbaarheid haperen, dan moet dat eerst uiteraard geadresseerd worden voordat er weer vermogen bij komt.
Buiten het vermogen blijkt ook de drivability, en in samenhang daarmee de hybride systemen boven verwachting te fungeren.
Ik durf de voorspelling wel aan, of beter een gefundeerde analyse, dat nog voor het eind van het seizoen Honda de te kloppen motor is.
Kortom, minimaal 2 maal 25Kw erbij. Inderdaad, minimaal.

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23622 is een antwoord op bericht #23621] di, 19 maart 2019 15:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment afwezig  SpeeDirk
Formula 3

Dat zijn uitstekende vooruitzichten drive drive

Formule 1 liefhebber, fan van Max en jarenlang van Jos

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23623 is een antwoord op bericht #23621] di, 19 maart 2019 16:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frontwinger is op dit moment afwezig  Frontwinger
Formula 3

Hoop het, Schummie. Dan mag Red Bull ondertussen wel bijna een B-spec auto gaan bouwen...want met die extra KW's kan er een hoop downforce bijgetimmerd worden. Vind het interessant om te volgen hoe Newey de transitie naar een meer 'draggy' concept gaat maken.

Attack the post, not the poster...

[Bijgewerkt op: di, 19 maart 2019 16:05]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23625 is een antwoord op bericht #23623] di, 19 maart 2019 16:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Gewoon net als Merc overal flopjes en flapjes op flapperen zie ik Newey niet zo snel doen. Dat is ook de reden dat de auto van Merc zo'n diva genoemd wordt.

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23626 is een antwoord op bericht #23625] di, 19 maart 2019 16:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Espresso
Formula 3

Newey is volgens mij momenteel totaal hyperactief, die heeft plotsklap PK's ter beschikking om een nieuwe chassis concept te ontwerpen.

Laat dat nu net iets zijn om hem voor de 110% te motiveren. Die gaat nog iets uit de hoge hoed toveren....

[Bijgewerkt op: di, 19 maart 2019 16:44]

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23639 is een antwoord op bericht #23626] di, 19 maart 2019 19:08 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Axelq2 is op dit moment afwezig  Axelq2
Karting

Zijn ze dan niet te huiverig met de updates/upgrades te snel te brengen? Dat kan soms ook totaal verkeerd uitpakken. Soms is op je handjes zitten wel het beste.

Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig heb ik geld.

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23641 is een antwoord op bericht #23639] di, 19 maart 2019 19:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment afwezig  Roelof
Formula 3

Opvallend was dat over de boordradio te horen was dat Max de "overtake button" kon gebruiken en in div media was te lezen dat voor die inhaalactie de paty mode werd gebruikt.

Als je dus een party mode in de race kan gebruiken als een soort Mario kart boost heb je toch veel vertrouwen in je product gezien die 7 races mee moet gaan. (OK, er wordt over een 3e upgrade gepraat, dus een 4e motor)

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23645 is een antwoord op bericht #23641] di, 19 maart 2019 21:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Formula 3

Slechts 5 seconden indrukken met een beperkt aantal per race.

Let it rain, rain, rain!!

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23659 is een antwoord op bericht #23645] wo, 20 maart 2019 08:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Emilio is op dit moment afwezig  Emilio
Formula 3

"Pierre Gasly habe unter dem Überholknopf nicht die erwartete Power gefunden, sonst wäre auch er trotz Start von Platz 17 in den Punkterängen gelandet."

"Pierre Gasly heeft de verwachte extra power onder de inhaalknop niet gevonden, anders zou hij ondanks zijn start van de 17e plaats in de punten zijn beland."

Honda schijnt dus inderdaad deze optie te hebben.....

Bron : https:// www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/red-bull-verstappen-hon da-podium-gp-australien-2019/

Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23664 is een antwoord op bericht #10992] wo, 20 maart 2019 16:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Wouter schreef op ma, 18 maart 2019 09:09
Volgens Helmut Marko is de motor nu hun sterke punt en moeten ze nu met het chassis aan de slag. Ze hebben meer downforce nodig.

Citaat:
Red Bull: Motor unsere Stärke, Schwächen am Chassis.

Dr. Helmut Marko war vor lauter Euphorie kaum zu bremsen. "Wir haben einen super Motor!", lobte er im Gespräch mit Motorsport-Magazin.com. Doch letztendlich kann auch der dritte Platz von Max Verstappen nicht darüber hinwegtäuschen, dass Red Bull mehr als 20 Sekunden hinter Sieger Valtteri Bottas ins Ziel kam.

Doch wo liegen dann die Defizite? "Wir müssen am Chassis arbeiten", gesteht Marko überraschend. "Wir brauchen mehr Downforce." Binnen weniger Monate wurde Red Bull vom Schlägertyp zum Prügelknaben.

Warum aber hat Red Bull nun Defizite am Chassis? "Über lang Jahre hinweg hatten wir den Luxus eines starken Motors nicht. Deshalb sind wir bei der Philosophie vielleicht nicht richtig an die Sache rangegangen."

Het Duitse artikel.

Een vraag: Als ze nu meer downforce krijgen, gaat de topsnelheid toch omlaag?! Bedoelt hij niet mechanische grip?

[Bijgewerkt op: wo, 20 maart 2019 16:25]

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23665 is een antwoord op bericht #23664] wo, 20 maart 2019 16:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Meer downforce (aerodynamische grip) betekent inderdaad minder topsnelheid en een hogere bochtensnelheid. Maar als Honda de extra pk's kan blijven leveren...dan compenseert de extra power de extra drag. Dus Red Bull moet een balans gaan zoeken. Als het chassis echt zo goed is...dan levert een aantal punten extra downforce wellicht 3 tienden op terwijl de extra drag 1 tiende topsnelheid kost (of in het geval van meer pk's dezelfde topsnelheid).

Mechanische grip komt van de banden en de manier hoe die samenwerken met het chassis.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23676 is een antwoord op bericht #23665] wo, 20 maart 2019 20:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Frontwinger schreef op wo, 20 maart 2019 16:48
Meer downforce (aerodynamische grip) betekent inderdaad minder topsnelheid en een hogere bochtensnelheid. Maar als Honda de extra pk's kan blijven leveren...dan compenseert de extra power de extra drag. Dus Red Bull moet een balans gaan zoeken. Als het chassis echt zo goed is...dan levert een aantal punten extra downforce wellicht 3 tienden op terwijl de extra drag 1 tiende topsnelheid kost (of in het geval van meer pk's dezelfde topsnelheid).

Bedankt voor deze uitleg @Frontwinger. Dat van die 0.3 en 0.1 wist ik niet.

Re: Vraag over Upgrades van Honda. [bericht #23686 is een antwoord op bericht #23641] wo, 20 maart 2019 22:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment afwezig  Mulder
Formula 3

Roelof schreef op di, 19 maart 2019 19:49
Opvallend was dat over de boordradio te horen was dat Max de "overtake button" kon gebruiken en in div media was te lezen dat voor die inhaalactie de paty mode werd gebruikt.

Als je dus een party mode in de race kan gebruiken als een soort Mario kart boost heb je toch veel vertrouwen in je product gezien die 7 races mee moet gaan. (OK, er wordt over een 3e upgrade gepraat, dus een 4e motor)
Max had vorig jaar ook al overtake ter beschikking, dit is wat anders dan de party mode in Qually.
Overtake is een korte periode extra power van de electrische motor, een sprintje om in te halen of te verdedigen zonder daarna strucutureel vermogen tekort te komen, party mode is in 1 ronde alles eruit trekken zowel van de verbrandingsmotor als de electrische waarna je ook echt de ronde erna veel langzamer bent om alles weer op te laden.. Renault kreeg dit niet voor elkaar zonder betrouwbaarheid en duurzaamheid te verliezen.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23691 is een antwoord op bericht #23676] do, 21 maart 2019 01:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Formula 3

Wouter schreef op do, 21 maart 2019 06:26
Dat van die 0.3 en 0.1 wist ik niet.
Dat is een voorbeeld he Razz .

Maar punt blijft staan: vorig jaar moest Red Bull compenseren voor een zwakkere motor door minder vleugel te zetten (aerodynamische downforce) en daardoor waren ze in de bochten relatief minder goed af. In feite zegt Marko nu dat ze niet meer hoeven te compenseren en dus meer aerodynamische downforce op de auto kan, wat zal leiden tot hogere bochtensnelheid. Dat baseert ie denk ik op het feit dat alle Honda auto de hoogste snelheid noteerden op de 3 meetpunten in Australie.

Mercedes heeft dit voordeel al sinds 2014 en hebben dus altijd meer bochtensnelheid gehad dan Red Bull, terwijl ze nog steeds snel genoeg op het recht stuk gingen (vaak zelfs nog steeds sneller dan Red Bull).

Je moet uiteindelijk een balans vinden tussen rechte stuk snelheid (gelimiteerd door drag) en bochtensnelheid (gelimiteerd door downforce). Noteer dus dat drag en downforce een direct verband hebben (bijvoorbeeld 1 op 3). Newey's werk is om meer downforce te creëren met zo min mogelijk drag. Als derde component komt daar natuurlijk de bandenslijtage bij (hogere bochtensnelheid = meer bandenslijtage).

Voor Red Bull is dit dus een nieuwe situatie en dat zal even duren voordat ze daar optimaal van kunnen profiteren. Ze hebben 4 jaar ontwikkeling in te halen op Mercedes.

[Bijgewerkt op: do, 21 maart 2019 01:30]

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23692 is een antwoord op bericht #23691] do, 21 maart 2019 08:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Formula 3

Theo schreef op do, 21 maart 2019 01:26
Wouter schreef op do, 21 maart 2019 06:26
Dat van die 0.3 en 0.1 wist ik niet.
Dat is een voorbeeld he Razz .

Maar punt blijft staan: vorig jaar moest Red Bull compenseren voor een zwakkere motor door minder vleugel te zetten (aerodynamische downforce) en daardoor waren ze in de bochten relatief minder goed af. In feite zegt Marko nu dat ze niet meer hoeven te compenseren en dus meer aerodynamische downforce op de auto kan, wat zal leiden tot hogere bochtensnelheid. Dat baseert ie denk ik op het feit dat alle Honda auto de hoogste snelheid noteerden op de 3 meetpunten in Australie.

Mercedes heeft dit voordeel al sinds 2014 en hebben dus altijd meer bochtensnelheid gehad dan Red Bull, terwijl ze nog steeds snel genoeg op het recht stuk gingen (vaak zelfs nog steeds sneller dan Red Bull).

Je moet uiteindelijk een balans vinden tussen rechte stuk snelheid (gelimiteerd door drag) en bochtensnelheid (gelimiteerd door downforce). Noteer dus dat drag en downforce een direct verband hebben (bijvoorbeeld 1 op 3). Newey's werk is om meer downforce te creëren met zo min mogelijk drag. Als derde component komt daar natuurlijk de bandenslijtage bij (hogere bochtensnelheid = meer bandenslijtage).

Voor Red Bull is dit dus een nieuwe situatie en dat zal even duren voordat ze daar optimaal van kunnen profiteren. Ze hebben 4 jaar ontwikkeling in te halen op Mercedes.
En misschien nog een toevoeging: men staart zich vaak blind op de topsnelheid. Maar die zegt maar een klein deel van het verhaal, in de tijdenlijstjes staan vaak de 'mindere teams' bovenaan qua snelheid.

Het gaat er vooral om hoe hard de wagen kan blijven rijden in de bochten én hoe snel de wagen accelereert vanuit de bocht. Die combi die zoeken ze. Als je top 5 km lager ligt maar die bereik je eerder, ben je per saldo toch sneller over het rechte stuk.

Die bandenslijtage blijft een lastig verhaal. Te weinig downforce kan ook veel bandenslijtage opleveren omdat de wagen teveel gaat glijden. Voor zover ik heb begrepen is er wel een soort sweet-spot; je kun de wagen laten glijden zónder teveel van je banden te raspen door oververhitting. Dan moet je vooral zorgen dat de druk constant blijft en niet teveel varieert. Een stevige downforce die constant blijft dus. Beetje te vergelijken met een gum die je over het papier haalt. Kijk maar eens wat er gebeurt als je dezelfde druk houdt maar sneller opzij beweegt, of ineens harder gaat drukken.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23693 is een antwoord op bericht #23692] do, 21 maart 2019 08:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

mbuna schreef op do, 21 maart 2019 08:21
Het gaat er vooral om hoe hard de wagen kan blijven rijden in de bochten én hoe snel de wagen accelereert vanuit de bocht. Die combi die zoeken ze. Als je top 5 km lager ligt maar die bereik je eerder, ben je per saldo toch sneller over het rechte stuk.

Daar was RBR toch juist altijd goed in, tijd winnen in de bochten?
Nu hebben ze meer vermogen en zijn ze daar ineens niet meer goed in??
Het lijkt me dat ze een slechtere wagen dan vorige seizoenen hebben ontworpen wat de bochten betreft.
Deze wagen heeft dus minder downforce dan vorig seizoen, terwijl ze wisten dat ze meer vermogen zouden krijgen.
Vreemd verhaal van Marko. Mijn redenatie kan natuurlijk ook helemaal verkeerd zijn. Zit ik ernaast?

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23694 is een antwoord op bericht #23693] do, 21 maart 2019 09:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Formula 3

Marko laat gewoon duidelijk weten dat het chassis nog beter kan. Het is niet zo dat Red Bull geen downforce kan genereren en dat ze dat ze ineens nu moeten gaan uitvinden hoe dat te doen. Op circuits als Monaco creëeren ze ook meer downforce dan bijv. in Australie.
Lang verhaal kort: je wil de downforce vs drag altijd optimaliseren per circuit op rondetijd. In het verleden moesten ze dan nog wel eens kiezen alsnog minder vleugel te zetten (daarmee een langere rondetijd accepterend) puur om voldoende snelheid te houden op het rechte stuk.
Optimale rondetijd is een ding, track positie is ook belangrijk. Als je constant wordt ingehaald op het rechte stuk en vervolgens sneller bent in de bochten (maar dan niet kunt inhalen) win je nog geen races. Nu de motor op orde is, zijn dit soort compromissen minder nodig. Dat geeft vrijheid.

Er zal... [bericht #23700 is een antwoord op bericht #23694] do, 21 maart 2019 17:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment afwezig  Tizz
Formula 3

vast het één en ander aan het chassis en de aero gesleuteld moeten worden, maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat de windtunnel en de CFD machinerie vereenvoudigingen van de werkelijkheid zijn. Zo'n wagen ontwerpen is één zaak maar de werkelijkheid is vaak gecompliceerder. Maar volgens mij is het ook gewoon een spelletje voor de pers.

Tizz.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23701 is een antwoord op bericht #23693] do, 21 maart 2019 17:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ForzaOlanda is op dit moment afwezig  ForzaOlanda
Formula 3

Wouter schreef op do, 21 maart 2019 08:37
Het lijkt me dat ze een slechtere wagen dan vorige seizoenen hebben ontworpen wat de bochten betreft.
Deze wagen heeft dus minder downforce dan vorig seizoen, terwijl ze wisten dat ze meer vermogen zouden krijgen.
Vreemd verhaal van Marko. Mijn redenatie kan natuurlijk ook helemaal verkeerd zijn. Zit ik ernaast?
Waarschijnlijk hadden ze met Renault meer downforce, nu minder, zodat Honda er ook goed uit ziet. Eigenlijk logisch Smile

ik geloof dat ze ook een beetje het McLaren virus hebben opgelopen, altijd maar Renault de schuld geven, en ondertussen met het chassis niet meer beter worden.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23702 is een antwoord op bericht #23701] do, 21 maart 2019 17:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Dat denk ik ook wel ForzaOlanda, het zal vast ook voor een stuk marketing zijn, Honda wordt ook uitgebreid gelauwerd. Honda was destijds ook erg terughoudend met instappen in RBR. Ik denk dat die als de dood zijn voor verder gezichtsverlies (want project kost honderden miljoenen en wat als het alleen maar hoon oplevert). RBR zal afgesproken hebben dat Honda daar niet bang voor hoeft te zijn. Ik denk dat ze samen een heel traject van progressie maar ook de marketing daaromheen hebben afgesproken.

Maar het gaat uiteindelijk altijd om de balans tussen PKs en aero/drag soort banden soort ondergrond, wellicht dat ze zich de 1e race / wintertest ook wat vergist hebben in de daadwerkelijke kracht van de motor en kunnen ze nu naar een iets meer drag intensieve oplossing verschuiven.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23703 is een antwoord op bericht #23701] do, 21 maart 2019 17:56 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

ForzaOlanda schreef op do, 21 maart 2019 17:31
Wouter schreef op do, 21 maart 2019 08:37
Waarschijnlijk hadden ze met Renault meer downforce, nu minder, zodat Honda er ook goed uit ziet. Eigenlijk logisch Smile

ik geloof dat ze ook een beetje het McLaren virus hebben opgelopen, altijd maar Renault de schuld geven, en ondertussen met het chassis niet meer beter worden.

Dat lijkt me zeer plausibel , daar waar McLaren op het laatst met extreem veel vleugel ging rijden om het maar aan te dikken dat het aan (Honda) power lag , daar heeft Red Bull het teveel op save gespeeld om Honda er juist beter uit te laten zien ....

Honda power !!!

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23704 is een antwoord op bericht #23703] do, 21 maart 2019 18:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Denk dat we niet moeten vergeten dat toen de ontwikkeling van de RB15 begon de Honda PU nog geen schim was van de huidige versie. Dus de "save" keuze is qua uitgangspunt logisch en verstandig. Heb zo'n vermoeden dat we geen flauw benul hebben wat er voor nodig was om het grote tekort aan pk's te compenseren en toch snel te zijn.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23705 is een antwoord op bericht #23703] do, 21 maart 2019 18:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

het is nu (in deze witner) wel een nieuwe aero formule heh, er kunnen ook oprechte inschattingsproblemen zijn. Maar het is zeker een plausibel verhaal.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23706 is een antwoord op bericht #23704] do, 21 maart 2019 18:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Formula 1

Frontwinger schreef op do, 21 maart 2019 18:19
Denk dat we niet moeten vergeten dat toen de ontwikkeling van de RB15 begon de Honda PU nog geen schim was van de huidige versie. Dus de "save" keuze is qua uitgangspunt logisch en verstandig. Heb zo'n vermoeden dat we geen flauw benul hebben wat er voor nodig was om het grote tekort aan pk's te compenseren en toch snel te zijn.
Daar heb je gelijk in kun je nagaan hoeveel down force ze gemist zouden hebben als ze in Australië met het Australië pakket hadden geracet , nu hebben ze de China update gebruikt die al te wensen overlaat .
Met andere woorden , Honda heeft Red Bull echt verrast .....

Honda power !!!

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23709 is een antwoord op bericht #23706] vr, 22 maart 2019 01:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Formula 3

bacodraak schreef op vr, 22 maart 2019 04:31
Heb zo'n vermoeden dat we geen flauw benul hebben wat er voor nodig was om het grote tekort aan pk's te compenseren en toch snel te zijn.
Daar heb je gelijk in kun je nagaan hoeveel down force ze gemist zouden hebben als ze in Australië met het Australië pakket hadden geracet, nu hebben ze de China update gebruikt die al te wensen overlaat.
Je kan het ook zien als een andere zienswijze en benadering. Toen Red Bull kampioen werd met Renault was de motor ook zwakker dan sommige anderen, maar toen wist Red Bull de juiste combinatie tussen snelheid en downforce te vinden, zodat ze sneller dan de concurrentie waren.

Zoals iemand hierboven al zei: meestal heeft de sterkste motor niet de beste topsnelheid, aangezien ze dat voordeel uitbuiten met betere downforce en dus meer snelheid in (en uit) de bochten hebben. Afgelopen weekend bleek Honda telkens de hoogste snelheid te noteren en daarmee wordt het probleem meteen duidelijk. De auto moet harder door de bochten en daarvoor kan Red Bull rustig topsnelheid inleveren.

En nog een laatste ding over Marko: ik zou geen enkel woord van die man geloven! Hij is heel goed in uitspraken doen die de media halen, maar over het algemeen klopt helemaal niets van wat die man roept.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23710 is een antwoord op bericht #23709] vr, 22 maart 2019 08:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 1

Theo schreef op vr, 22 maart 2019 01:37
bacodraak schreef op vr, 22 maart 2019 04:31
Heb zo'n vermoeden dat we geen flauw benul hebben wat er voor nodig was om het grote tekort aan pk's te compenseren en toch snel te zijn.
Daar heb je gelijk in kun je nagaan hoeveel down force ze gemist zouden hebben als ze in Australië met het Australië pakket hadden geracet, nu hebben ze de China update gebruikt die al te wensen overlaat.

En nog een laatste ding over Marko: ik zou geen enkel woord van die man geloven! Hij is heel goed in uitspraken doen die de media halen, maar over het algemeen klopt helemaal niets van wat die man roept.

Misschien is dat wel 1 van de taken van Marko, proberen de concurrentie op het verkeerde been zetten. Tevens een beetje de verdeel en heers strategie toepassen, ook in de mode deze tijd.

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23711 is een antwoord op bericht #23709] vr, 22 maart 2019 09:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ik weet zeker dat de problemen met de RB15 snel worden opgelost, dus geen paniek! Razz Iets teveel Newey's... Laughing

[Bijgewerkt op: vr, 22 maart 2019 09:50]

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23712 is een antwoord op bericht #23711] vr, 22 maart 2019 10:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Ik denk ook dat problemen een groot woord is. Het zijn hooguit verbeterpunten. Maar we gaan de komende races zien dat ook Mercedes verbeterpunten heeft (joehoe bandenmanagement!)

RB15. [bericht #23713 is een antwoord op bericht #23704] vr, 22 maart 2019 11:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Denk dat we niet moeten vergeten dat toen de ontwikkeling van de RB15 begon de Honda PU nog geen schim was van de huidige versie. Dus de "save" keuze is qua uitgangspunt logisch en verstandig.

Helemaal mee eens.
Nog iets anders. RBR was gewend een wagen te ontwikkelen waarbij ze steeds elke race 3 á 4 pk meer power mochten gebruiken
van Renault, omdat de motor nooit betrouwbaar was vanaf het begin.
Dan komt nu ineens Honda met een motor die vanaf de allereerste race betrouwbaar is en ze dus het hele vermogen ineens mogen gebruiken. Dat was RBR niet gewend.
Bovendien had Honda voor de winter aangegeven dat ze zeker 15 KW meer vermogen zouden krijgen en wellicht iets meer.
Tijdens de winter kwam Honda erachter dat ze >25 KW vermogen hadden gevonden.
De wagen was hier niet op gebouwd, vandaar snel de China upgrades erop in Australië, maar dat bleek nog niet voldoende.
Nu maar hopen dat ze het eea voor Melbourne nog aan kunnen passen. Lijkt me niet zo moeilijk.
't Is toch wat als je ineens zoveel extra vermogen tot je beschikking krijgt! lol
Gaat een mooi jaar worden voor Max en hopelijk gaat Gasly het ook snel goed doen.
In de Super Formula liet hij ook een enorm steile leercurve zien na de 2e race!

Re: RB15. [bericht #23714 is een antwoord op bericht #23713] vr, 22 maart 2019 11:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Formula 3

Op het immer betrouwbare f1maximaal staat een verhaal over een probleem met enginebreaking bij Honda. Honda ontkent, maar waar komt dat verhaal nou weer vandaan??

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)

Re: RB15. [bericht #23715 is een antwoord op bericht #23714] vr, 22 maart 2019 11:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Max zijn uitstapje? Het werken aan zijn rempedaal vlak voor de race start?

[Bijgewerkt op: vr, 22 maart 2019 11:12]

Re: RB15. [bericht #23716 is een antwoord op bericht #23714] vr, 22 maart 2019 11:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Emilio is op dit moment afwezig  Emilio
Formula 3

bernuldi schreef op vr, 22 maart 2019 11:09
Op het immer betrouwbare f1maximaal staat een verhaal over een probleem met enginebreaking bij Honda. Honda ontkent, maar waar komt dat verhaal nou weer vandaan??
F1maximaal noemt het 'engine breaking'. Het zou 'engine braking' moeten zijn. En dat zou komen van geruchten van een soundcloud link. Maar niemand weet waar die link of opname is....

[Bijgewerkt op: vr, 22 maart 2019 11:41]

Re: RB15. [bericht #23717 is een antwoord op bericht #23716] vr, 22 maart 2019 12:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Annet is op dit moment afwezig  Annet
Karting

Emilio schreef op vr, 22 maart 2019 11:41
F1maximaal noemt het 'engine breaking'. Het zou 'engine braking' moeten zijn. En dat zou komen van geruchten van een soundcloud link. Maar niemand weet waar die link of opname is....
Af en toe flink haperend, maar hier is de link:

https://soundcloud.com/user-66419923/australia-2019-verstapp en?in=user-66419923/sets/f1-teamradio-australia-2019

Ik heb 't maar deels proberen te luisteren en waar ik denk dat het grasmoment was, heb ik er geen opmerking over engine braking gehaald..

Re: Meer downforce of mechanische grip? [bericht #23718 is een antwoord op bericht #23705] vr, 22 maart 2019 12:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Singapore2008 is op dit moment afwezig  Singapore2008
Formula 3

Sieper schreef op do, 21 maart 2019 18:19
het is nu (in deze witner) wel een nieuwe aero formule heh, er kunnen ook oprechte inschattingsproblemen zijn. Maar het is zeker een plausibel verhaal.
Volgens AMuS was het ook een inschattingsprobleem:

Die Kritik des Managements betraf das Team. Die Ingenieure hatten Heckflügel mit zu wenig Abtrieb im Gepäck, weil das seit den Zeiten des Power-Defizits so in ihren Köpfen drin sei. Außerdem dauerte es drei Trainingssitzungen, den RB15 perfekt abzustimmen. Sonst wäre der Rückstand auf Mercedes kleiner ausgefallen.

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/power-ranking-g p-australien-2019-formcheck/

Re: RB15. [bericht #23719 is een antwoord op bericht #23716] vr, 22 maart 2019 12:59 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Formula 3

Emilio schreef op vr, 22 maart 2019 11:41
Engine breaking zou idd een stuk ernstiger zijn!

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)

Re: RB15. [bericht #23722 is een antwoord op bericht #23719] vr, 22 maart 2019 14:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RazorBiteXL
Formula 3

Als ze problemen zouden hebben met Engine braking hebben ze ook problemen met het (opladen van) het elektische deel. Daar hebben we in de race niets van gezien of gehoord.

Fabeltjeskrant.

Re: RB15. [bericht #23725 is een antwoord op bericht #23722] vr, 22 maart 2019 17:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Espresso
Formula 3

RazorBiteXL schreef op vr, 22 maart 2019 14:25
Als ze problemen zouden hebben met Engine braking hebben ze ook problemen met het (opladen van) het elektische deel. Daar hebben we in de race niets van gezien of gehoord.

Fabeltjeskrant.
F1Maximaal=Fabeltjeskrant

...of heb ik het verkeerd begrepen? Oe-da-lolly

button_forum3.gif  Afmetingen van de diverse wagens. [bericht #23740 is een antwoord op bericht #10992] za, 23 maart 2019 12:16 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Plaats dit maar hier, want in het race topic is het later moeilijk terug te vinden.
Een artikel in AMuS over de precieze afmetingen van de diverse wagens.
RBR de kortste wielbasis en Mercedes de langste.
Ook wordt er verklaard waarom Mercedes ineens zoveel sneller was in Melbourne.

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/daten-abmessung en-radstand-anstellwinkel-f1-autos-2019/

pijlo.gif  Tabel: Benodigde downforce per circuit. [bericht #23743 is een antwoord op bericht #10992] za, 23 maart 2019 13:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

RBR kwam downforce tekort in Australië. Gelukkig is in Bahrein niet zo veel downforce nodig, dus dat komt wel goed. Razz

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190322/c0d82f9e7024437df349eee4942a17d1.jpg

Re: Tabel: Benodigde downforce per circuit. [bericht #23749 is een antwoord op bericht #23743] zo, 24 maart 2019 00:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tomaz is op dit moment afwezig  Tomaz
Karting

Waar zou Zandvoort zitten? 4 of 3?

Re: resultaten en voorspelling..... [bericht #23750 is een antwoord op bericht #23534] zo, 24 maart 2019 09:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Formula 3

Hallo Wim heb je al wat nieuwe uitgebreide berekeningen van het hele Melbourne weekend en een voorspelling voor Bahrein?

Re: Tabel: Benodigde downforce per circuit. [bericht #23751 is een antwoord op bericht #23749] zo, 24 maart 2019 10:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Tizz is op dit moment afwezig  Tizz
Formula 3

Zeker weten een 4...

Tizz.

Re: Afmetingen van de diverse wagens. [bericht #23752 is een antwoord op bericht #23740] zo, 24 maart 2019 20:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Singapore2008 is op dit moment afwezig  Singapore2008
Formula 3

Wouter schreef op za, 23 maart 2019 12:16

...
...
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/daten-abmessung en-radstand-anstellwinkel-f1-autos-2019/
Ik kan niet helemaal vinden waar dat staat, maar bedoel je misschien dit:?

Unsere Messung stammt jedoch aus der ersten Testwoche von Barcelona. In der zweiten hat Mercedes den Anstellwinkel offenbar signifikant erhöht. Nach unseren Informationen um fast 20 Millimeter. Prompt wurde das Auto auch schneller.

Re: Afmetingen van de diverse wagens. [bericht #23753 is een antwoord op bericht #23752] zo, 24 maart 2019 20:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Singapore2008 schreef op zo, 24 maart 2019 20:13

...
...
.

Unsere Messung stammt jedoch aus der ersten Testwoche von Barcelona. In der zweiten hat Mercedes den Anstellwinkel offenbar signifikant erhöht. Nach unseren Informationen um fast 20 Millimeter. Prompt wurde das Auto auch schneller.

Helemaal goed @Singapore. Door die verandering van de rake gingen ze volgens AMuS ineens een stuk sneller.

Re: Afmetingen van de diverse wagens. [bericht #23755 is een antwoord op bericht #23753] zo, 24 maart 2019 21:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Wouter schreef op zo, 24 maart 2019 20:23
Singapore2008 schreef op zo, 24 maart 2019 20:13
...
...
.

Helemaal goed @Singapore. Door die verandering van de rake gingen ze volgens AMuS ineens een stuk sneller.

Nu ik het nogmaals lees, waren ze daardoor in de TWEEDE testweek al een stuk sneller,
dus niet in Melbourne. Die snellere wagen in Melbourne is dus ergens anders door gekomen.

Re: resultaten en voorspelling..... [bericht #23756 is een antwoord op bericht #23750] zo, 24 maart 2019 21:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

MadMax schreef op zo, 24 maart 2019 09:43
Hallo Wim heb je al wat nieuwe uitgebreide berekeningen van het hele Melbourne weekend en een voorspelling voor Bahrein?
Sorry, ben het hele weekend aan het werk geweest, was een uur of zes vanochtend. En rond twaalven alweer aan de slag, tot nu Smile, maar nog niet klaar. Even kort aan het ontspannen met F1 nu Smile.

Groetjes, Wim

Ik ben benieuwd naar de aanpassingen aan de RB 15 [bericht #23758 is een antwoord op bericht #10992] ma, 25 maart 2019 10:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ik ben benieuwd naar de aanpassingen aan de RB 15? Wellicht kan Schummie01 nog het een en ander uit de doeken doen!
Uiteraard gaan we dat in het komende weekend wel zien, maar uit MK komt weinig of geen nieuws en Max laat het achterste van zijn tong niet zien. Wordt het een 1e 2e 3e plaats? drive hupmax

[Bijgewerkt op: ma, 25 maart 2019 10:13]

Re: Ik ben benieuwd naar de aanpassingen aan de RB 15 [bericht #23759 is een antwoord op bericht #23758] ma, 25 maart 2019 14:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@ Speedirk,
Je bent me net voor. Ja, ik denk dat ik nog wat uit de doeken kan doen.
Honda zou bereid zijn al in Bahrein extra vermogen ter beschikking te stellen. Geen nieuwe motor, maar het opschroeven van de huidige.
Dat is nog eens wat anders dan terugschroeven.
Geen werelschokkende vermogens, maar toch wel zo'n 15Kw extra.
RB gaat wat meer downforce inzetten. Een en ander is ingevoerd in de machtige computer/simulator combinatie te Milton Keynes, en de uitkomsten daarvan zijn zeer veelbelovend.
Je kunt de recente Honda uitlatingen hier niet los van zien.
Uiteraard doen ook Mercedes en Ferrari aanpassingen. Vandaar dat met name Max de rol heeft om e.e.a. wat te nuanceren.
Maar in werkelijkheid hoopt men al komend weekend om de overwinning te kunnen strijden.
Lukt dat niet, dan mag Max zijn relativerende praatje voortzetten, samen met Horner.
Lukt het wel, en blijft men consistent in China, dan gaan alle registers open.
Dan wordt ook risico genomen om te proberen beide wereldtitels binen te slepen.
Dus weer met alle schermpjes, micro sectoren an analyse tooltjes voor de schermen vanaf vrijdag.
Ik moet zeggen dat ik toch een beetje meegesleept wordt door de opwinding zie zich langzaam meester maakt van Milton Keynes.
Ook Honda en Exxon Mobile beginnen zich te roeren.
Een gewonnen veldslag kent vele vaderen.
Als je wint heb je vrienden.
Zomaar wat wijsheden waar je aan zou kunnen denken als je dit zo beschouwd.
Toch durven ze ook niet helemaal een Ferrari opstanding uit te sluiten.
Vandaar ook wat meer relativerende uitlatingen dus van Horner/Verstappen.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23760 is een antwoord op bericht #23759] ma, 25 maart 2019 14:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Schummie01 schreef op ma, 25 maart 2019 14:41
@ Speedirk, Je bent me net voor. Ja, ik denk dat ik nog wat uit de doeken kan doen.
Honda zou bereid zijn al in Bahrein extra vermogen ter beschikking te stellen. Geen nieuwe motor, maar het opschroeven van de huidige.
Dat is nog eens wat anders dan terugschroeven.
Geen wereldschokkende vermogens, maar toch wel zo'n 15Kw extra.

Bedankt voor deze informatie @Schummie.
Waar ik mijn vraagteken echter bij zet is het volgende....
Tijdens de winter had Honda met deze eerste spec 25 KW meer vermogen gevonden.
Nu zeg jij dat ze aankomende race 15 KW meer vermogen krijgen van Honda.
Dat houdt dus in dat ze in Melbourne slechts 10KW van het gevonden wintervermogen hebben gebruikt.
Dat lijkt me heel vreemd, want ze mochten van Honda het hele vermogen van deze spec gebruiken.
Dat zullen ze niet gedaan hebben, maar wellicht wel bijna het hele vermogen.
Hoe zit dat nu met die 15 KW volgende race? Waar komt die vandaan?

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23761 is een antwoord op bericht #23760] ma, 25 maart 2019 15:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Dat is vermogen wat men nog niet in heeft durven zetten omdat Honda kostte wat kost geen rokende uitvallende motoren wil zien.
Zie het als het meer structureel inzetten van een deel van de party-mode.

Kort gezegd een strijd tussen Marko, die best wel een risico wil nemen. Dus ook niet boos wordt als hierdoor eerder dan na 7 races al een nieuwe motor gestoken moet worden.
Dit tegenover Honda die met hun juist weer een beetje herwonnen prestige eigenlijk geen risico willen lopen.
Samenvattend; het hele vermogen is ingezet in Melbourne. Nu komt er dus waarschijnlijk in Bahrein al meteen een stuk van de veilige reserve, in casu 15 Kw bij.

Honda wil niet alleen aanhaken, maar uiteindelijk Mercedes en Ferrari uiterlijk in 2020 achter zich laten.
RBR wil als het ook maar even kan, al in 2019 voor het wereldkampioenschap gaan.
Met Max voor het dwc als de droom van Dieter, maar voor Honda is het cwc eigenlijk belangrijker.
Dat gaat een nadeel worden voor Gasley, omdat als Max mee kan strijden met de top, Gasley eigenlijk gelijk mee moet, om ook het constructeurskampioenschap in beeld te houden.
Waarmee de druk er veel eerder op komt te staan dan bijvoorbld de tijd die Max gehad heeft.
Maar de F1 is niet rechtvaardig, of eerlijk.
Nooit geweest ook trouwens.

Gaat het in Bahrein en China niet goed genoeg, dat gaat men over op plan B. Doorontwikkelen, een aantal overwinningen. In elk geval een paar om Honda aan de eerste F1 zege te helpen in het hybride tijdperk.
En dan in 2020 voor de dubbel.

Maar nogmaals, met name Helmut stelt dat als ze voor 2019 ook maar een halve kans hebben, ze er dan voor moeten gaan.
Stel dat ze in 2020 helemaal niet zo goed uit de startblokken komen, dan wil hij geeen spijt hebben het niet al in 2019 te hebben geprobeerd.

Re: Ik ben benieuwd naar de aanpassingen aan de RB 15 [bericht #23762 is een antwoord op bericht #23759] ma, 25 maart 2019 15:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

@schummie01 dat klink allemaal vrij positief, maar een slag om de arm calculeer ik net als Max/Horner wel in, haha.
Er is zo te lezen weer veel werk verricht in MK, waarvan we hopen dat dit ook zoden aan de dijk zet, maar dat moeten we komend weekend gaan zien. 15 Kw is 15 Kw en alle beetjes helpen en hopelijk blijft de PU ellende bespaart en gaat Max weer als een speer.
Ieder geval bedank voor deze info over de diverse aanpassingen en dat we zondag weer iets te vieren hebben!!!

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23763 is een antwoord op bericht #23761] ma, 25 maart 2019 15:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Ja, de F1 is bikkelhard en anderen staan al te trappelen indien dat nodig is.

Re: Ik ben benieuwd naar de aanpassingen aan de RB 15 [bericht #23764 is een antwoord op bericht #23759] ma, 25 maart 2019 15:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Formula 1

Die "machtige computer/simulatie" heeft toch niet de gebreken in de aerodynamica aan kunnen tonen die in Melbourne aan het licht kwamen. Dus dat neem ik maar met een korreltje zout.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23765 is een antwoord op bericht #23761] ma, 25 maart 2019 16:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Schummie01 schreef op ma, 25 maart 2019 15:26
[extra 15 KW in Bahrein] Dat is vermogen wat men nog niet in heeft durven zetten omdat Honda kostte wat kost geen rokende uitvallende motoren wil zien.
Zie het als het meer structureel inzetten van een deel van de party-mode.

Samenvattend; het hele vermogen is ingezet in Melbourne. Nu komt er dus waarschijnlijk in Bahrein al meteen een stuk van de veilige reserve, in casu 15 Kw bij.

Jij zegt: Het hele vermogen (=25KW meer dan vorig seizoen) is ingezet, maar die 15 KW is vermogen dat men nog niet in heeft durven zetten.

Hier kan ik echt geen touw aan vast knopen. Ze hebben alles ingezet, maar ze durfden niet alles in te zetten. Confused
En die 15 KW is een stuk van de veilige reserve?! Dus ze hebben nóg meer vermogen in petto? 25 + 15 + X ?!
En dat allemaal te samen zit in die 25 KW die ze in de winter gevonden hebben. Ik ga maar weer terug naar de Lagere School. Razz

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23766 is een antwoord op bericht #23765] ma, 25 maart 2019 16:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Wouter, volgens mij is het gewoon het opschroeven van 95% naar 100% vermogen... Heeft Mercedes ook al aangekondigd, dus je hoeft niet terug naar groep 8. ;-)

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23768 is een antwoord op bericht #23766] ma, 25 maart 2019 16:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
GP winner

Frontwinger schreef op ma, 25 maart 2019 16:23
Wouter, volgens mij is het gewoon het opschroeven van 95% naar 100% vermogen... Heeft Mercedes ook al aangekondigd, dus je hoeft niet terug naar groep 8. ;-)

Haha, dat ben ik ook niet van plan. Volgens @Schummie had Honda het hele vermogen vrij gegeven, dus niet 95%.
Vervolgens zegt hij dat die 15 KW vermogen is dat men nog niet in heeft durven zetten. Wat is het nu, wel of niet alles ingezet?
Geen enkel team rijdt trouwens op vol vermogen.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23769 is een antwoord op bericht #23768] ma, 25 maart 2019 17:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Formula 3

Schummie rondt 95% gewoon af naar 100... ;-). Wat natuurlijk wel kan, is dat de Japanners weer wat gevonden hebben door een betere mapping. Hoewel ik geen idee heb hoe dat proces precies werkt/gaat.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23771 is een antwoord op bericht #23768] ma, 25 maart 2019 17:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SuperKuup is op dit moment afwezig  SuperKuup
Karting

Wouter schreef op ma, 25 maart 2019 16:46
Frontwinger schreef op ma, 25 maart 2019 16:23
Haha, dat ben ik ook niet van plan. Volgens @Schummie had Honda het hele vermogen vrij gegeven, dus niet 95%.
Vervolgens zegt hij dat die 15 KW vermogen is dat men nog niet in heeft durven zetten. Wat is het nu, wel of niet alles ingezet?
Geen enkel team rijdt trouwens op vol vermogen.
Misschien moet je het zo lezen, ze hebben 100% van de 95% ingezet!

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23773 is een antwoord op bericht #23769] ma, 25 maart 2019 17:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
GP winner

Ik denk dat Schummie het zo bedoelde (of iig zo las ik het), tijdens de Q3 run in Australie is het gehele vermogen al even gebruikt, maar tijdens de race hebben ze een vrij veilige marge aangehouden. Nu, nu het allemaal goed is gegagaan met 4 wagens in de 1e race, mag men in Bahrein tijdens de race 15KW meer gebruiken. Dus het peikvermogen is denk ik nog niet omhoog (in de qualy mode) maar de race pace zal merkbaar beter zijn.

just my 2 cents.

Re: Ik ben benieuwd naar het extra Honda vermogen. [bericht #23774 is een antwoord op bericht #23765] ma, 25 maart 2019 17:35 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Espresso
Formula 3

@Wouter:
Even iets anders uitgelegd, de schuivende schalen....
hopelijk maakt dit het enigszins duidelijk.

Een motor heeft een 'ontwerp' met een bepaald (in theorie) te behalen vermogen
Duiden we voor het gemak aan met T --> Dus van T0% tot T100%

Nu wordt die vermogen niet helemaal vrijgegeven, dit heeft onder meer te maken met betrouwbaarheid en levensduur

In de race wordt dus wat anders gebruikt.
Duiden we voor het gemak aan met R --> Dus van R0% tot R100%

...tot zover de introductie.

In de theoretische schaal T wordt aangegeven wat het limiet (Tmax) is wat men wilt gebruiken en ook aan de rijders (R) wordt vrijgegeven.

Zeg maar (Melbourne) Tmax = T70%
Dat max vermogen is dan voor de rijder in de race de R100%
Deze R100% is dus de 100% waar iedereen over praat.

T70% = R100%

Extra vermogen erbij
Als ze dus de 15kW erbij zetten verschuift de Tmax naar bijvoorbeeld (Bahrain) Tmax = 75%

Wordt het dus: T75% = R100%

Dat is dus ook een van de redenen voor de 'party-mode/105%/motorvermogen erbij schroeven' en zo opmerkingen.
Men gaat wellicht op de R schaal boven de 100%
(Echt de T schaal blijft onder de 100%)

Disclaimer:
Tmax: Aan rijders beschikbaar gestelde vermogen = Motor gaat 7 races mee + trainingen + kwalificaties + inhaalacties + reserve

Ter info. Bovenstaande is dus puur als eenvoudige voorbeeld bedoeld, er komen nog wat meer details om de hoek kijken

[Bijgewerkt op: ma, 25 maart 2019 17:44]

Vorige onderwerp: Max in de media
Naar forum gaan: