Vettel verliest volgend jaar zijn plek bij de roden. Schumacher Jr mag ervaring opdoen bij alfa. Max heeft niet het geduld om nog een seizoen voor de 4e plaats te rijden. Jos probeert alsnog max in een rode overall te krijgen..Hamilton voor de 6e keer. Bottas blijft bij de zilveren.....Mark my words...
. De teams hebben afgelopen jaren allemaal geklaagd dat de banden te snel oververhit raken als ze dicht achter iemand anders rijden, en dat ze niet lang kunnen pushen.
"Allemaal geklaagd"? Dit lijkt me niet helemaal juist. Alle teams met een Mercedes torretje achterin wellicht. Dit is duidelijk een regel die op maat is geintroduceerd voor de teams die veel problemen hadden met de banden. En dat was zeker niet Red-bull maar met name Merc!
Als ik Max mag geloven hebben alle teams ermee ingestemd. Dat was blijkbaar achteraf een verkeerde inschatting van RB?
Dat is niet achteraf want het was vorig jaar al overduidelijk dat Mercedes enorm gebaat was bij de dunnere banden. Op de 4 circuits waar we die toen al hadden (degene met vers asfalt) kregen ze geen blaren, op veel anderen wel. Ik denk dat RB gewoon sportief is geweest. En geen blaren is beter dan wel blaren. Het zijn betere banden. Alleen metname Mercedes had daar de grootste problemen.
Je hebt volkomen gelijk ik wilde alleen maar laten zien dat die 0.7sec volkomen onzin was.
Overigens denk ik dat Max Vettel ook niet op de top van zijn kunnen aan het binnen hengelen was anders waren zijn bandjes er volkomen aangegaan. even in resumé voor alle bar zitters met een half leeg glas voor hun neus dat de race pace van Mercedes en die van Red Bull liggen helemaal niet zover uit elkaar liggen
Hoe ik daar op kom? Bottas moest eerst Leclerc bijbenen en daarna Hamilton van zijn lijf houden en dat gaat nou eenmaal niet met een motor in spaarstand vooral de laatste ronden gingen voluit.
Jammer van de VSC anders hadden we dit ook tussen Vettel en Max gehad
Je hebt volkomen gelijk ik wilde alleen maar laten zien dat die 0.7sec volkomen onzin was.
Overigens denk ik dat Max Vettel ook niet op de top van zijn kunnen aan het binnen hengelen was anders waren zijn bandjes er volkomen aangegaan. even in resumé voor alle bar zitters met een half leeg glas voor hun neus dat de race pace van Mercedes en die van Red Bull liggen helemaal niet zover uit elkaar liggen
Hoe ik daar op kom? Bottas moest eerst Leclerc bijbenen en daarna Hamilton van zijn lijf houden en dat gaat nou eenmaal niet met een motor in spaarstand vooral de laatste ronden gingen voluit.
Jammer van de VSC anders hadden we dit ook tussen Vettel en Max gehad
Hè, gelukkig nóg iemand wiens glas ook halfvol is!
Was me al opgevallen, maar ik wou jouw goede betoog nog even flink bevestigen.
RazorBiteXL Berichten: 191 Geregistreerd: december 2018
Formula 3
Op race pace ga je weinig races winnen in de huidige formule. Je moet flink sneller zijn dan de ander voor een succesvolle inhaal actie. De eerste startrij is garantie voor succes.
Max is voorlopig afhankelijk van pech van anderen, of een gelukkige safety car. Kijk naar vorig jaar, toen had RB ook echt niets gewonnen tot aan Monaco zonder geluk.
. De teams hebben afgelopen jaren allemaal geklaagd dat de banden te snel oververhit raken als ze dicht achter iemand anders rijden, en dat ze niet lang kunnen pushen.
"Allemaal geklaagd"? Dit lijkt me niet helemaal juist. Alle teams met een Mercedes torretje achterin wellicht. Dit is duidelijk een regel die op maat is geintroduceerd voor de teams die veel problemen hadden met de banden. En dat was zeker niet Red-bull maar met name Merc!
Als ik Max mag geloven hebben alle teams ermee ingestemd. Dat was blijkbaar achteraf een verkeerde inschatting van RB?
Dat is niet achteraf want het was vorig jaar al overduidelijk dat Mercedes enorm gebaat was bij de dunnere banden. Op de 4 circuits waar we die toen al hadden (degene met vers asfalt) kregen ze geen blaren, op veel anderen wel. Ik denk dat RB gewoon sportief is geweest. En geen blaren is beter dan wel blaren. Het zijn betere banden. Alleen metname Mercedes had daar de grootste problemen.
Toch grappig dat op het verstappen forum een aantal mensen er anders in staan dan Verstappen zelf als het over complot denken gaat. Of over het proberen weg te nemen van de hegemonie van Mercedes door het rare voorstel van Olav Mol (nog maar 1 engine setting toestaan die zowel in quali als race mag worden gebruikt). Want daardoor zou het helemaal een endurance kampioenschap worden, nu kunnen we in ieder geval tijdens de quali nog de wagens op hun toppen van wat ze kunnen zien.
Verstappen zelf zegt daarover 'nee tuurlijk niet. Mercedes hoeft niet benadeeld te worden omdat ze hun zaakjes gewoon goed voor elkaar hebben. Wij moeten dan maar zorgen dat we net zo goed worden'. In ieder geval is Max wel reeel
Op race pace ga je weinig races winnen in de huidige formule. Je moet flink sneller zijn dan de ander voor een succesvolle inhaal actie. De eerste startrij is garantie voor succes.
Er wordt hier gesproken over een bemoedigende situatie en een goede race pace kan lijden tot een succesvolle inhaal actie een slechte race pace leid nergens toe.
De eerste startrij is geen garantie tot winst of succes want de volgende opmerking die daarbij hoort is dat je goed moet kunnen starten start je slecht kun je maar beter een goede race pace hebben.
Vettel verliest volgend jaar zijn plek bij de roden. Schumacher Jr mag ervaring opdoen bij alfa. Max heeft niet het geduld om nog een seizoen voor de 4e plaats te rijden. Jos probeert alsnog max in een rode overall te krijgen.
Hamilton voor de 6e keer. Bottas blijft bij de zilveren.....Mark my words...
Grappig al die aannames. Jos op 9 april in Motorsport.com:
"We zijn juist heel tevreden bij Red Bull en over de samenwerking met Honda. We zijn samen bezig om een droom te verwezenlijken."
En ehh, Max rijdt dit seizoen niet voor een vierde plaats. Vanaf Barcelona ziet alles er anders uit. Mark my words... Mijn aanname.
Toch grappig dat op het verstappen forum een aantal mensen er anders in staan dan Verstappen zelf als het over complot denken gaat
Beste Mbuna, Toch 'grappig' dat je telkens andere forumleden zaken in de mond legt en alles maar even over dezelfde kam scheert zoals jij het blijkbaar leest. En daar zit nu waarschijnlijk ook het probleem. Doe dit nu niet. iedereen mag een eigen mening hebben en dat hier ook op het forum plaatsen, maar zeg nu niet telkens dat er mensen anders in staan dan verstappen zelf, of zeg nu niet dat als iemand een andere mening heeft dat meteen complot denken is... Onzin! Probeer eens je reactie zo te smeden dat het wel inhoud (en wat mij betreft jou kijk op de zaak) heeft, zonder daar meteen de rest van het forum in af te schilderen als complot denkers en anti-merc. Dat is voor iedereen veel plezieriger. Tuurlijk heeft Merc de zaakjes goed voor elkaar dat is duidelijk, en als zodanig verdienen ze het ook te winnen. Dat er een luchtje aan bepaalde regelgeving zit is ook evident en dat de FIA daar ook (g)een onbesproken rol in heeft is voor mij volledig duidelijk. (Let op: Dat is mijn persoonlijke mening gebaseerd op ervaringen uit het verleden en niet de rest van het forum daar in betrekken aub als er 2 gebruikers anders reageren)
Dat gevoel deel ik ook. Het is altijd een doel geweest om in de F1 te rijden voor de Verstappens, en dan wel in een Ferrari.
Dat is echt totaal niet waar. De Verstappens willen gewoon winnen, en het liefst met loyaliteit. Misschien dat hij ooit bij Ferrari komt maar dat is echt geen doel op zich. Ze gaan nu echt veel liever naar Mercedes dan naar Ferrari.
Ik ben blij dat de Verstappens niet zo wispelturig zijn geweest in carrierekeuzes als veel gebruikers hier zeg...
Forumlid Hasika, een Japanner, heeft op het Autosport forum de hoofdzaken uit een Japans artikel over de Honda motor vertaald.
Citaat:
From f1sokuho.mopita.com
·Spec2 is a planned update,not a reaction to KVYT's issue during chinese GP.But Unfortunately it was not ready for chinese GP(so the two Toro Rosso had to change to another set of Spec1 during chinese GP).
·KVYT's issue is still under investigation,but Honda still decide to introduce Spec2 in Baku because the parts where KVYT's Spec1 had problem is different(designed?) in Spec2.
·About KVYT's PU which had an issue.The ICE cant be uesed again,the other component is OK.
·About Albon's PU after a huge crash in FP3 during chinese GP,ICE is still under investigation,other components seems OK.
·Spec2 dint improve much in Maximum Power output.Its more like a total performance improvement,just like how to use the PU.
·Gasly's exceeded fuel flow limit in Q1.When Gasly's RB15 Hits at 334.1km/h,that moment,his car exceeded fuel flow limit because of an unexpected oscillation.But its only about 0.2kg,so it didnt make much difference to his laptime.Red Bull and Honda changed the Parameter of the SECU for galsy's car.But they didnt know how this could happen so they will investigate it before Spain GP.
Robert Doornbos stelt in zijn column dat Max in Barcelona een compleet nieuwe auto tot zijn beschikking krijgt. Ondanks dat Doornbos wellicht bij RBR een ingewijde is lijkt het mij allemaal wat overdreven en over de top.
Als er toch mensen zijn die het beter weten dan Robert en daarover een gestaafde mening hebben kunnen hierop reageren met hetgeen zij er over weten. Ik ben benieuwd hoe die nieuwe RB15b er dan in werkelijkheid uit zou moeten zien ondanks dat ik het persoonlijk een sterk verhaal vind van Doornbos.
Formule 1 liefhebber, fan van Max en jarenlang van Jos
Robert Doornbos stelt in zijn column dat Max in Barcelona een compleet nieuwe auto tot zijn beschikking krijgt. Ondanks dat Doornbos wellicht bij RBR een ingewijde is lijkt het mij allemaal wat overdreven en over de top.
Als er toch mensen zijn die het beter weten dan Robert en daarover een gestaafde mening hebben kunnen hierop reageren met hetgeen zij er over weten. Ik ben benieuwd hoe die nieuwe RB15b er dan in werkelijkheid uit zou moeten zien ondanks dat ik het persoonlijk een sterk verhaal vind van Doornbos.
Tijdens de afgelopen race is Horner er al meermaals na gevraagd en die heeft aangegeven dat dit niet het geval is, er komen wel wat updates maar geen B versie van de wagen.
Misschien dat Doornbos bedoeld dat Max een nieuw chassis ter beschikking krijgt, maar die had hij al eens gekregen toen er een probleem was met de tank. Misschien dat dit chassis ook een probleem heeft waardoor het vervangen moet worden. Maar het lijkt mij stug dat er een b versie komt, volgens mij is Horner daarin best wel duidelijk geweest.
Robert Doornbos stelt in zijn column dat Max in Barcelona een compleet nieuwe auto tot zijn beschikking krijgt. Ondanks dat Doornbos wellicht bij RBR een ingewijde is lijkt het mij allemaal wat overdreven en over de top.
Als er toch mensen zijn die het beter weten dan Robert en daarover een gestaafde mening hebben kunnen hierop reageren met hetgeen zij er over weten. Ik ben benieuwd hoe die nieuwe RB15b er dan in werkelijkheid uit zou moeten zien ondanks dat ik het persoonlijk een sterk verhaal vind van Doornbos.
Tja, wat is de definitie van een nieuwe auto?
Stel nou ze hebben een nieuwe voor en achtervleugel, vloer, aanpassingen aan de bargeboards, aanpassingen aan de ophanging, een aanpassing aan de packaging en kappen. Dit lijkt me allemaal op zich nog reëel. Zou je dan van een nieuwe auto mogen spreken?
Gasly krijgt een nieuw stoeltje, waardoor zijn zithouding aanzienlijk verbetert.
Hij zegt dat zijn verbeterde prestaties bij de Grand Prix van Azerbeidzjan te danken waren aan wijzigingen in zijn rijpositie,
en hij verwacht verdere vooruitgang in Spanje.
Citaat:
Gasly credits new driving position for recent improvement.
Pierre Gasly says his improved performance at the Azerbaijan Grand Prix was down to modifications to his driving position,
and he expects further progress in Spain.
"But there are a lot of positives to take from Baku; it is the best feeling I have had since the start of the season
because the changes made were in the right direction, including the change to my driving position.
I am much more comfortable with the pedal; I can attack easier and the first laps were really exciting with attacking
and overtaking every lap. A new seat will arrive soon, and we will also have improvements for Barcelona."
Red Bull komt in de openingsfase van dit Formule 1-seizoen met enkele vernieuwende concepten op de proppen. Vooral de innovatieve wielophanging springt daarbij in het oog. Motorsport.com analyseert dit met een uniek 3D-model.
Daarnaast probeerde rivaal Ferrari in Baku met enkele updates Mercedes het vuur aan de schenen te leggen. Deze missie faalde hopeloos, waardoor de SF90 vooralsnog geen winnende bolide blijkt. Jake Boxall-Legge en Edd Straw bespreken met Glenn Freeman hoe beide teams technisch voor de dag komen en hoe de veranderingen precies werken.
Red Bull: Honda now delivering stronger race modes.
An engine upgrade, which requires component changes, in race four of a 21-race season is not ideal but Red Bull took it on the chin when Honda did just that in Baku, in the hope that it will help the Japanese manufacturer close the gap to their rivals. And it seems there was progress evidenced in the race...
Honda said the update to the internal combustion engine was focused on reliability, but that it would have some performance benefits. Both Max Verstappen and Pierre Gasly showed strong pace throughout the weekend, with Verstappen finishing fourth and matching the pace of the Ferraris, while Gasly fought back from a pit-lane start to run a comfortable sixth before suffering a driveshaft failure.
"It's been positive," said Red Bull Team Principal Christian Horner. "They had a strong race, and then we could run the engine a little bit harder in the race as well. So it's all part of that evolution.
"There were no issues with the previous engine that we have, so they'll be used on Fridays. We were always planning this year to take more than three engines [before incurring penalties for taking more units]. This is part of that for them to catch [Mercedes and Ferrari] they've got to push the boundaries, which is exactly what they're doing."
Red Bull have struggled to get the RB15 into the right operating window this year, but Horner reckons they "made progress" with their understanding of the car in Baku and have "closed the gap since the beginning of the year" to Mercedes and Ferrari.
"In Melbourne we had a strong race," he said. "I think Max was pushing Lewis for the majority of that Grand Prix. Bahrain was a tough race for us but I think actually exposed some things that we've managed to improve since then.
Robert Doornbos stelt in zijn column dat Max in Barcelona een compleet nieuwe auto tot zijn beschikking krijgt. Ondanks dat Doornbos wellicht bij RBR een ingewijde is lijkt het mij allemaal wat overdreven en over de top.
Als er toch mensen zijn die het beter weten dan Robert en daarover een gestaafde mening hebben kunnen hierop reageren met hetgeen zij er over weten. Ik ben benieuwd hoe die nieuwe RB15b er dan in werkelijkheid uit zou moeten zien ondanks dat ik het persoonlijk een sterk verhaal vind van Doornbos.
Robert Doornbos heeft deze uitspraak toegelicht.
Citaat:
"Daarom verwacht ik ook dat Red Bull met een vrijwel nieuwe auto in Barcelona zal landen. Willen ze echt meedoen en races winnen, dan kan je niet met alleen een nieuwe voorvleugel komen. Zeker niet als je weet dat het met de motor achterin de wagen wel goed zit.
Ik weet dat ze niet schromen flink geld uit te geven om dat voor elkaar te krijgen dus ik ben heel benieuwd wat ze zullen brengen in Spanje."
Compleet nieuwe auto is dus een aanname en geen feit. Ook hij is net als wij gewoon benieuwd welke updates het gaan worden.
Mercedes heeft wel degelijk een voordeel en zoals ook al eerder is opgemerkt werkten ze hier eind vorig jaar al aan. Goed stuk van AMuS overf de banden.
In hun powerranking vertelt AMuS ook dat RB de banden beter begrijpen...
'Red Bull-Honda hat ebenfalls sein Paket verbessert. Die Ingenieure brachten die Reifen erstmals in ihr Arbeitsfenster und fanden den richtigen Kompromiss zwischen Abtrieb und Top-Speed. Honda sicherte den PS-Sprung über den Winter durch ein Upgrade ab. Auf den Medium-Reifen war Max Verstappen der schnellste Mann auf der Strecke. '
Beter pakket, banden beter begrepen, goed compromis en Max was de snelste....
Schummie01 Berichten: 260 Geregistreerd: maart 2017
Formula 3
Op 9 april kon ik het volgende bericht plaatsen.
Te leuk om niet te delen, en waarschijnlijk snel te controleren.
In MK zegt men te weten dat ze in 2020 naar Zandvoort komen.
Dan kan het niet anders dan dat FOM binnenkort een en ander officieel zal bevestigen.
Ik kan alvast niet wachten. Dan maar in de file, of een lange strandwandeling !!!
De cirkel is rond. Na Niki Lauda kan ik weer, gewoon in eigen land.
Er komen vast nog leuke acties van Heineken, Shell en Jumbo.
Er zijn inmiddels voorlopige contracten met hotels in Nederland. Gaat over opties in mei.
Het gaat gewoon gebeuren!! Fantastisch toch.
Horner is nu een beetje aan het sandbaggen. Subtiele veranderingen aan voor en achtervleugel. Een evolutie.
Nu, dat laatste klopt. De koers van de voorvleugel van RBR blijft gehandhaafd. Dus niet van out naar inwash of zo.
Vandaar evolutie.
Ferrari gaat kennelijk de zaak wel omgooien. "Massive upgrades on front en rear wing".
Ik lees hier en daar wat teleurstelling over de evolutie van RBR, en geen nieuwe auto.
Welnu, teleurstelling is niet nodig, evenmin als een "nieuwe auto".
Gelukkig maar, anders hadden ze bij RBR hetzelfde probleem als Ferrari.
Newey heeft dus de plank niet misgeslagen, en had gewoon gelijk met het gebrek aan ontwikkelingspotentieel bij de route van Ferrari.
Baku heeft veel data opgeleverd als het gaat om de banden en men heeft bij RBR het lek boven als het gaat om voldoende temperatuur in de banden te krijgen.
Die aangekondigde evolutie is in principe voldoende om de afstand naar Mercedes te overbruggen.
Uiteraard is niet bekend wat Mercedes en Ferrari zelf nog weten te winnen, dus het blijft afwachten of het gat helemaal gedicht zal zijn.
We kunnen ons opmaken voor een mooie race. Hamilton die Bottas niet voor zich wil zien. En Bottas die heeft ontdekt dat een agressievere instelling hem veel verder brengt.
Vooralsnog is hij geen tweede rijder.
Max heeft het fantastisch gedaan tot nu toe, en de achterstand zeer beperkt gehouden.
Ik zal wel weer te optimistisch zijn, maar ik zou nog niet willen uitsluiten dat de volgende ingegraveerde naam in die oude F1 wisselbokaal gewoon Max Verstappen is.
Fijne week in aanloop naar het race weekend. Op moederdag nog wel.
@Schummie01 daar word ik echt vrolijk van. Dat het in MK best goed gaat is een goed teken voor de RBR fans. Newey is echt niet gek en kan blijkbaar goed vooruit denken. Dat de weg om de banden op temperatuur te krijgen is gevonden is al een evolutie op zich.
Er zullen weer forummers zijn die je als ingewijde tegen zullen spreken, maar veel van je epistels zijn vooralsnog uitgekomen. Ik kijk nu alweer uit naar het weekend en wellicht kunnen we weer eens juichen!
Formule 1 liefhebber, fan van Max en jarenlang van Jos
De feiten van Baku spreken voor zich. Op de gele band was niemand sneller. Als ze het window voor de zachtere banden kunnen vinden, dan moet het goed kunnen komen.
Horner is nu een beetje aan het sandbaggen. Subtiele veranderingen aan voor en achtervleugel. Een evolutie.
Nu, dat laatste klopt. De koers van de voorvleugel van RBR blijft gehandhaafd. Dus niet van out naar inwash of zo.
Vandaar evolutie.
@Schummie,
Op 19 april schreef je:
"De grote aanpassing komt in Barcelona en betreft wederom voorvleugel, maar ook de barge-boards, bodemplaat, diffuser en achtervleugel."
Bedoel je met sandbaggen dat dit tóch wel allemaal veranderd gaat worden of wordt hier niets aan veranderd?
Horner is nu een beetje aan het sandbaggen. Subtiele veranderingen aan voor en achtervleugel. Een evolutie.
Nu, dat laatste klopt. De koers van de voorvleugel van RBR blijft gehandhaafd. Dus niet van out naar inwash of zo.
Vandaar evolutie.
@Schummie,
Op 19 april schreef je:
"De grote aanpassing komt in Barcelona en betreft wederom voorvleugel, maar ook de barge-boards, bodemplaat, diffuser en achtervleugel."
Bedoel je met sandbaggen dat dit tóch wel allemaal veranderd gaat worden of wordt hier niets aan veranderd?
Alvast bedankt voor jouw antwoord.
Ga je de voorvleugel veranderen heeft dit ook grote gevolgen voor de rest dus bargeboards,vloer en achtervleugel moeten wel mee ontwikkeld worden voor zover we aan de buitenkant kunnen zien ,om nog maar niet te spreken over wat onder de motorkap gebeurt ophanging, gewichtsverdeling ,rake ,electronica ,etc etc.
Interview met James Allison om e.e.a.duidelijk te maken
Deel 1 https://streamable.com/x1val
Deel 2 https://streamable.com/xdcpx
Oudtelegraaf-journalist en Cruyff en Verstappen adept Jaap de Groot heeft tegenwoordig een column in Het Parool en daar bevestigt hij dat op 3 mei 2020 de GP van Zandvoort wordt verreden. Tussen 14 en 26 mei wordt bekendgemaakt dat er een contract is voor drieën jaar met een optie voor nog 2 jaar.
Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
Schummie01 Berichten: 260 Geregistreerd: maart 2017
Formula 3
@Wouter,
Volgens mijn info worden al die zaken aangepast. Dat blijft.
Maar het is wel gewoon evolutie. Dus het concept van de wagen veranderd niet.
Dus niet ineens geen rake meer, Of een geheel andere achterzijde. Niet een compleet nieuwe wagen omdat de oude versie er compleet naast zou zitten. Geen RBR15-B.
In principe hetzelfde soort van ontwikkeling als vorig jaar. En gelukkig ook met dezelfde effecten van vorig jaar.
Als tenminste de cijfers vanuit MK waar gemaakt kunnen worden op de baan.
Maar ik heb in elk geval niets vermogen over correlatieproblemen.
In MK gaat men ervan uit dat ze verder inlopen op met name Mercedes. En ik ook.
Nu nog wat pech voor Mercedes, die dat langzamerhand ook wel eens verdienen., of recht op hebben.
Crash tussen Lewis en Bottas. En als dan Max weer eens zou winnen, dan wordt de achterstand al weer heel overzichtelijk.
Ik weet het, het kan ook andersom. Gelukkig is de F1 minder voorspelbaar als weleens gedacht wordt.
Dan nog even dit. Er zijn prestatieclausules. En nee, ik ken het contract niet. Maar veel heeft te maken met de Honda motor.
Als je daar Max over hoort denk ik dat de motor goed genoeg is gebleken om die clausule niet te kunnen activeren.
Nog los van de loyaliteit die kamp Verstappen kenmerkt.
Kijk maar eens naar Jumbo, en in mindere mate Exact die beloond worden voor hun steun in het verleden, en nu relatief voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Max eerste rijder met ervaring in het RBR-Honda project. Als het ook maar een beetje beter gaat lopen, zal Max nog jaren bij RBR blijven.
En dat zou ook het verstandigste zijn.
RazorBiteXL Berichten: 191 Geregistreerd: december 2018
Formula 3
Ik vond RB in Baku een heel goede indruk maken. Met wat goede upgrades is winst in Monaco mogelijk.
Geruchten over een nieuwe wagen kun je altijd naar het rijk der fabelen verwijzen. Zelfs Mclaren met hun budget en "dog of a car" vorig jaar is het niet gelukt een nieuw chassis neer te zetten. Zit je er naast, heb je gewoon pech. RB had/heeft gewoon wat onderdelen die niet werkten zoals verwacht.
Is de nieuwe voorwielophanging opgevallen? Die zorgt ervoor dat de RB automatisch camber krijgt in de bochten en op de rechte stukken dus minder rubber op de baan heeft: dus sneller in beide aspecten. Geniaal!
De vraag is altijd of niemand sneller was op de gele band omdat ze niet konden of omdat het niet perse hoefde. In geval van Mercedes denk ik nog altijd het laatste.... Max kruipt wel steeds dichterbij en ik denk dat het niet heel lang meer gaat duren voordat RB niet meer afhankelijk is van pech van anderen om te kunnen winnen. Dus zoveel mogelijk punten sprokkelen en straks toeslaan. Ik blijf het wel opvallend vinden dat de correlatie van de computer bij RB toch steeds behoorlijk afwijkt van de realiteit op het circuit. Tenslotte waren er vanuit MK in de winter toch echt hosanna verhalen op te tekenen......
Weet je, ik heb toch meer het idee, dat het tegenwoordig onafhankelijk van de baan, het voor meer dan 65% afhankelijk is waar je staat bij de start.
Geheid dat als Max zijn starts weer beter voor elkaar heeft, hij er gelijk vanaf het begin beter bij zit.
En niet eerst driekwart race nodig heeft, om in het laatste kwart nog te kunnen toeslaan.
Ondanks Max begin ik mijn interesse in F1 langzaamaan te verliezen.
Spannend is het alleen voor degene die alles uitpluist, en na de race alle stats nodig heeft om achteraf nog te kunnen zeggen, het was helemaal niet saai. (en het is nog waar ook)...
Op het moment dat ik naar de tv kijk, moet het knallen van begin tot eind...
Het is geen kampioenschap van coureurs, maar meer van ingenieurs..
Ik vond RB in Baku een heel goede indruk maken. Met wat goede upgrades is winst in Monaco mogelijk.
Geruchten over een nieuwe wagen kun je altijd naar het rijk der fabelen verwijzen. Zelfs Mclaren met hun budget en "dog of a car" vorig jaar is het niet gelukt een nieuw chassis neer te zetten. Zit je er naast, heb je gewoon pech. RB had/heeft gewoon wat onderdelen die niet werkten zoals verwacht.
Is de nieuwe voorwielophanging opgevallen? Die zorgt ervoor dat de RB automatisch camber krijgt in de bochten en op de rechte stukken dus minder rubber op de baan heeft: dus sneller in beide aspecten. Geniaal!
Nieuwe auto = nieuwe FIA crashtest. Daar hebben we nog niets over gehoord. Zal dus idd wel meevallen.
Dit is een mooi voorbeeld van het gegoochel met woorden in de F1. Eerst
een grote update, dan alleen een kleine evolutie met een nieuwe voor- en
achtervleugel en nu toch volgens Schummi ook bargeboards en bodemplaat.
Je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat die elementen alleen
in combinatie met elkaar werken. Daar zijn talloze uren in de CFD aan te
pas gekomen, wat minder uren in de windtunnel om de cijfers uit de CFD
te verifieren. Ze hebben een betere manier gevonden om hun ideëen te
implementeren en dan is het of je het nu wilt of niet toch een kompleet
nieuwe aero. Het zou de F1 flink intressanter maken als ze dat gewoon
normaal kommuniceren. Dat kan makkelijk zonder het geheim van de smit
weg te geven.
Geen enkele renstal verklapt het geheim van de smid na gedane arbeid. Komend weekend gaan we zien wat deze updates hebben opgeleverd.
Haha, ja nu ik 20 jaar buiten Nederland woon, gaat de spelling (en de grammatica) geregeld mis
Ik verwacht ook niet dat ze geheimen prijsgeven, maar een meer direkte kommunikatie geeft je misschien niet de hele tijd het gevoel dat je als F1-fan als noodzakkelijk kwaad wordt gezien en dus met een kluitje het ried in dient te worden gidirigeerd.
Het is ook de interpretatie van de journalist die het opschrijft, waardoor er allerlei andere conclusies worden getrokken dan hetgeen de geinterviewde daadwerkelijk bedoelde.
Geen enkele renstal verklapt het geheim van de smid na gedane arbeid. Komend weekend gaan we zien wat deze updates hebben opgeleverd.
Haha, ja nu ik 20 jaar buiten Nederland woon, gaat de spelling (en de grammatica) geregeld mis
Ik verwacht ook niet dat ze geheimen prijsgeven, maar een meer direkte kommunikatie geeft je misschien niet de hele tijd het gevoel dat je als F1-fan als noodzakkelijk kwaad wordt gezien en dus met een kluitje het ried in dient te worden gidirigeerd.
Tizz.
O
Ach, Jan Smit is veel bekender dus we begrijpen de verwarring😉
Max Verstappen kreeg dit seizoen in de persoon van Pierre Gasly een nieuwe teamgenoot bij Red Bull. Verondersteld werd dat Max Verstappen daardoor de logische nummer één-coureur zou worden, maar niets is minder waar volgens de Nederlander.
Wie dit de wereld heeft in geholpen is voor Max een raadsel, maar zegt hij: "Pierre Gasly en ikzelf krijgen dezelfde kansen, waarbij ik niks anders doe dan vorig jaar."
Uitleg over de problemen in de langzame bochten en wat de voorvleugel daar mee te maken heeft.
Citaat:
Es fällt nur auf, dass viele Teams über Probleme in langsamen Kurven klagen. Wir erklären, was die neuen Frontflügel damit zu tun haben.
........
Mercedes hat diese Aufgabe bis jetzt am besten gelöst. Und weil die Weltmeister auch die 2019er Pirelli-Reifen am besten verstehen, sind sie in langsamen Kurven konkurrenzlos. Doch Ferrari und Red Bull holen langsam auf. „Wir waren schon in Shanghai in den Kurven mit einer Ausnahme so schnell wie die Mercedes", freut sich Red Bull-Teamchef Christian Horner. Die Ausnahme war die Zielkurve.
Red Bull hatte sich bis jetzt mit kleinen Retuschen am Frontflügel und Setup-Änderungen beholfen. „Für Barcelona haben die Aerodynamiker Lösungen versprochen, die das Problem vollständig lösen sollten", kündigt Sportdirektor Helmut Marko an. Ferrari zog einen Teil des für Barcelona geplanten Aero-Pakets vor. Leitbleche, Unterboden und Diffusor wurden überarbeitet. Prompt lief es in Baku auch in den langsamen Kurven besser.
Ik denk dat het helemaal ligt aan de definitie van "nr 1 status". Als dat inhoudt dat GAS direct van het gas af moet als VER er aan komt dan denk ik inderdaad niet dat er (momenteel) bij RB sprake is van een nr 1 en 2. Ook zal het beschikbare materiaal gelijk zijn voor beide coureurs.
Maar als nummer 1 status inhoudt dat er beter naar jouw input wordt geluisterd dan naar die van je teamgenoot (al dan niet i.v.m. meer en betere ervaring) of dat je als eerste mag aangeven met welke engineers je wilt werken dan denk ik zeker dat er een verschil is tussen VER en GAS. Alleen is dit nooit handig om publiekelijk naar buiten te brengen. Racefans en sponsoren houden daar namelijk niet zo van.
Ik denk dat het helemaal ligt aan de definitie van "nr 1 status". Als dat inhoudt dat GAS direct van het gas af moet als VER er aan komt dan denk ik inderdaad niet dat er (momenteel) bij RB sprake is van een nr 1 en 2. Ook zal het beschikbare materiaal gelijk zijn voor beide coureurs.
Maar als nummer 1 status inhoudt dat er beter naar jouw input wordt geluisterd dan naar die van je teamgenoot (al dan niet i.v.m. meer en betere ervaring) of dat je als eerste mag aangeven met welke engineers je wilt werken dan denk ik zeker dat er een verschil is tussen VER en GAS. Alleen is dit nooit handig om publiekelijk naar buiten te brengen. Racefans en sponsoren houden daar namelijk niet zo van.
Volgens mij zoeken/vermoeden wij, en vorig jaar ook Daniel, iets wat er helemaal niet is. Gewoon twee rijders bij RB die hetzelfde behandeld worden. De strategie wordt per race bepaald dan wel aangepast tijdens de race zelf. Niets meer en niets minder. Daniel nam vrij laat de beslissing om niet bij te tekenen en op dat moment was de RB15 al lang uitgetekend op de tekentafel van Adrian Newey. Dus verhalen dat de RB15 wel of niet past bij Gasly gaat niet echt op. Gasly was niet in de picture tijdens het ontwerp, Daniel zou bij het team blijven.
Het verschil tussen Max en Daniel is of was dat bijvoorbeeld een akkefietje als in Baku 2018, Max het de volgende dag al vergeten is en het uit zijn systeem is en richt op de volgende GP. Daniel wil, nog steeds, publiekelijk zijn recht halen/krijgen wat blijkbaar heel belangrijk voor hem is, (emotie).
Geen enkele renstal verklapt het geheim van de smid na gedane arbeid. Komend weekend gaan we zien wat deze updates hebben opgeleverd.
Kijk eens goed wat op het tafeltje staat links achter James hier wordt toch enigszins een tipje van de sluier opgelicht van het grote geheim van de Smit van Mercedes ... https://youtu.be/WDIePnJEcTA
Geen enkele renstal verklapt het geheim van de smid na gedane arbeid. Komend weekend gaan we zien wat deze updates hebben opgeleverd.
Kijk eens goed wat op het tafeltje staat links achter James hier wordt toch enigszins een tipje van de sluier opgelicht van het grote geheim van de Smit van Mercedes ... https://youtu.be/WDIePnJEcTA
Zandzakje
Wow, dat lijkt echt een zandzak. Zitten ze nou serieus te trollen?
Red Bull schijnt met een hele nieuwe auto te komen'
Van der Garde heeft ook zo zijn verwachtingen over Red Bull. 'Red Bull schijnt met een hele nieuwe auto te komen, dus met echt een grote update. Daar wordt wel veel van verwacht. Begin van het seizoen zag je dat die Red Bull niet goed was, ze hadden echt een probleem met de achterkant van de auto. Max ging er goed mee om, maar zijn teamgenoot was één groot drama. Ze hebben een heel nieuw pakket voor de onderkant en de achterkant, dus ik verwacht er heel veel van.'
Er wordt (best wel terecht) vaak wat cynisch gedaan over updates, ontwikkelingen. Er kan nooit wat veranderen, Mercedes blijft toch wel de beste. Gevolgd door Ferrari en dan op iets afstand redbull. Hier zit ook wel een kern van waarheid in, gelet op de budgetten. Dan móet je als Mercedes zijnde eigenlijk ook jaar over jaar de beste zijn.
Dat gezegd hebbende. Mega grote stappen worden meestal niet echt gezet, maar ze zijn in het verleden weldegelijk gezet. Imho was Redbull Ferrari echt voorbij de 2e helft van 2016. Begin 2017 (over die winter) heeft Ferrari echter een enorme stap gezet (naar verluid 200 miljoen extra ertegenaan gegooid) en vanaf dat moment waren ze redbull weer voorbij. Dat is toch gewoon ook een flinke stap? Het kan dus wel. Dit jaar heeft Mercedes echt een zeer grote stap gezet, kijk maar naar de tijdsverschillen 2018/2019 Mercedes tov Redbull. Kijk ook maar naar Bottas, die is nu untouchable voor Max. Of geloven we echt dat de beard 2.0 ineens veel beter is geworden.
Waarom kan met deze doorontwikkeling redbull niet óók een grote stap zetten. Ik geloof er wel in. Ik heb iig hoop en spreek deze uit. Verschuivingen zijn er weldegelijk en ik denk dat redbull met Honda zeker ook in staat is om weer voor vol mee te gaan doen. Hopelijk vanaf dit weekend.
Mercedes doet in VTs misschien rustiger aan maar dat ze in races bewust inhouden om het spannend te houden, maar geloof ik niet in. Misschien in 2014, maar nu niet meer. Dus Mercedes is wel de beste maar de marge is niet gigantisch.
Ik denk ook dat Giedo vd Garde stiekem meer info heeft dan hij meestal laat blijken, terwijl Doornbos een beetje andersom is. Maar tussen de regels door merk je dat vd Garde niet zomaar iets roept maar hij heeft echt een idee wat er wel of niet komt. Hij kent de Verstappens ook super goed, wil daarom niet zeggen dat hij die info heeft van hen, en krijgt daardoor ook wat vaker wat info omdat hij niet vervolgens zegt dat hij het van Jos of Max heeft.
Dus de woorden van Giedo geven me best wel vertrouwen... De rest komt ook met updates natuurlijk maar als Red Bull 0.2 op de rest wint zijn ze al een heel eind weer, en zoiets is niet ondenkbaar.
Een titel wordt lastig maar als Max in Spanje P3 en in Monaco P1 pakt, wie weet...
Geciteerde tekst: Gewoon twee rijders bij RB die hetzelfde behandeld worden. De strategie wordt per race bepaald dan wel aangepast tijdens de race zelf. Niets meer en niets minder.
Nou, ik weet niet helemaal zeker of dat zo is. Natuurlijk krijgen ze beiden hetzelfde materiaal maar bij RB is er wel altijd een voorkeur voor de best presterende en/of diegene die commercieel het meest interessant is. Zowel H. Marko als D. Mateschitz hebben zich diverse keren dusdanig uitgelaten over Max dat een (lichte) voorkeur niet ondenkbaar is. (maar dat is nog iets anders dan een 1ste of 2de rijder)
Geciteerde tekst: Gewoon twee rijders bij RB die hetzelfde behandeld worden. De strategie wordt per race bepaald dan wel aangepast tijdens de race zelf. Niets meer en niets minder.
Nou, ik weet niet helemaal zeker of dat zo is. Natuurlijk krijgen ze beiden hetzelfde materiaal maar bij RB is er wel altijd een voorkeur voor de best presterende en/of diegene die commercieel het meest interessant is. Zowel H. Marko als D. Mateschitz hebben zich diverse keren dusdanig uitgelaten over Max dat een (lichte) voorkeur niet ondenkbaar is. (maar dat is nog iets anders dan een 1ste of 2de rijder)
Gasly zal zich als nieuwkomer zijn plekje moeten veroveren binnen het RB team. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Er zal altijd een lichte voorkeur zijn voor de meer ervaren en snellere rijder als er een situatie voordoet. Maar situaties zoals bij Ferrari zien we niet bij RB.
Gezellig filosoferen over het hoe en waarom van de motorupdate. Ik hoorde wel een onwaarheid voorbij komen. Ze wisten de oorzaak van kvyat spec2.0 probleem nog niet voor de beslissing de natuurljk al lang gemaakte spec2.0 te introduceren werd genomen.