Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Formule 1 » Numerieke Racevoorspellingen (Berekeningen van racevolgordes op basis van motorvermogens etc. en eerdere prestaties)
Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20310] vr, 16 november 2018 20:52 Naar volgende bericht
wg
Formula 3

Beste mensen,

Een aantal leden hier heeft mij verzocht om de berekeningen die ik in andere topics gepost heb voor verwachte tijdsverschillen op basis van motorvermogens, vermogensverlies op hoogte, waarbij eerdere prestaties meegenomen werden, in één topic te plaatsen.

Bij deze dus.

Per race zal ik een nieuw subdraadje starten, te beginnen met de Abu Dhabi Grand Prix.

De bedoeling is om zowel simpele berekeningen te doen, als statistische analyses, ofschoon ik hiervoor pas later in het jaar tijd zal hebben. Dit laatste vereist namelijk nogal wat voorbereidingen in data verzamelen en alles zodanig opzetten dat in de loop van het jaar hier zo makkelijk mogelijk voorspellingen mee gedaan kunnen worden. Momenteel ben ik aan het bekijken wat goede analyse-tools hiervoor zijn waarmee het ook makkelijk is zaken te visualiseren.

Simpele voorspellingen lijken echter ook al goed te werken Smile. Voor Brazilië volgde uit een zeer simpele berekening dat de RB14 met Spec-B motor zo'n 9,3 sec. voorsprong op de Mercedes zou hebben. Dat leek voordat een zekere Fransman zich met de uitslag bemoeide inderdaad op een getal rond de 10 seconden voorsprong uit te komen. Deze berekening was gebaseerd op de 17 sec. voorsprong die Max had in Mexico op nummer 2, al was dat eigenlijk een Ferrari. Feitelijk dus een conservatieve berekening, omdat de Ferrari een iets krachtigere motor heeft dan Mercedes. Hoogte- en daarmee zuurstofpercentageverschil was ook in aanmerking genomen.

Een iets complexere, minder algemene berekening leverde een voorsprong van de RB14 van 6,4 sec op Ferrari en 7,7 sec op Mercedes op. Het verschil is hierin waarschijnlijk te wijten aan het rijden in zuivere lucht, en beter bandenmanagement. Dat is iets wat ik echter niet in cijfers kan uitdrukken, en ik weet ook niet of ik dat op enig tijdstip zal kunnen doen zonder een supercomputer en meer gegevens dan rondetijden.

Gezien dat de cijfers echter conservatief lijken te zijn, is het wel een goed startpunt volgens mij voor het numeriek maken van onze verwachtingen Smile.

Hopelijk kunnen de bijdragen hier tot leuke en interessante discussies leiden.

Mvg, Wim

Verwachtingen Abu Dhabi Grand Prix [bericht #20318 is een antwoord op bericht #20310] vr, 16 november 2018 22:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Uitgaande van 17 seconden voorsprong in Mexico van de RB14, zuurstofpercentage een factor 0,78 van dat van zuurstofpercentage op zeeniveau, kwamen we in Brazilië uit op een verwachte voorsprong van 7,7 seconden bij een zuurstofpercentage een factor van 0,92 van dat van zeeniveau en natuurlijk de gerelateerde vermogensverschillen.

De vermogensfactor die hierbij eveneens in de berekening is opgenomen is het algemene statement dat 50 pk verschil op een rondje van 100 seconden een rondetijdsverschil van 0,6 seconden oplevert, ofwel voor elke 50 pk minder ook 0,6 seconden minder. Vermogensverschil is lineair met zuurstof, al is topsnelheid niet lineair daarin.

Verder pas ik ondertussen ook een conversie toe voor de rondeduur, naar 100 seconden dus voor de winst/verlies, die vervolgens ook weer wordt toegepast op de rondetijden voor de race track van de berekening. Dat betkent ongeveer 102 seconden voor Abu Dhabi - dat was de gemiddelde rondetijd van de winnaar vorig jaar.

Startende dus van 17,32 seconden voorsprong in Mexico, gemiddelde rondetijd daar van 83,22 seconden voor 71 ronden, luchtpercentage van 78% van zeeniveau, een gemiddelde rondetijd van 102,8 seconden in Abu Dhabi vorig jaar voor 55 ronden, en 100% zuurstofniveau, met vermogens die al eens eerder getabuleerd zijn, zijn de verwachte resultaten voor Abu Dhabi daarmee als volgt:

Spec-B motor vs Mercedes: + 1,52 sec (sneller)
Spec-B motor vs Ferrari: - 0,27 sec (langzamer dus)

Spec-C motor vs Mercedes: + 3,37 sec (sneller)
Spec-C motor vs Ferrari: + 1,37 sec (sneller)

Er is door Helmut Marko aangegeven dat de Spec-C gebruikt gaat worden, dus dat zou dan de tweede set cijfers inhouden.

Het lijkt er hiermee op dat het wel eens een heel spannende race zou kunen worden, op voorwaarde dat de RB14s het verlies op de rechte stukken in de bochten goed kunnen maken.

Als ik nog wat tijd heb, zal ik kijken of ik daar ook nog wat berekeningen op kan loslaten, maar het ziet er op het eerste gezicht naar uit dat het heel, heel spannend zou kunnen gaan worden.

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20322 is een antwoord op bericht #20310] vr, 16 november 2018 22:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment afwezig  Neo33
Formula 3

Je gaat in je berekening uit van Mexico waarin max 17 sec voorsprong had op Vettel, wat als Max die extra stop niet had gemaakt?. Hij had tenslotten nog veel meer snelheid achter de hand? en hij "laten we eens zeggen" op 30 tot misschien wel 40 sec voorsprong op Vettel was geindigd? Hoe had je berekening er dan uitgezien?.

Hoe zou je berekening eruit zien als Mercedes de laatste 3 races wel met de beruchte wiel spacers zou rijden en mogelijk helemaal geen banden problemen (oververhitting) zou hebben gehad?

Hoe zou je berekening eruit zien als Ferrari niet de verkeerde weg was ingeslagen met hun updates en hadden moeten terug vallen op de wagen zoals ze hem voor Singapore hebben gebruikt.

Wat ik probeer te zeggen is dat je een berekening maakt gebaseerd op verschillen tussen wagens die tijdens de races zijn behaald terwijl je niet inzichtelijk hebt wat hun werkelijke snelheid geweest zou zijn als ze niet tegen problemen zouden zijn aangelopen, strategisch (Bottas blokkade bijvoorbeeld), mechanische problemen (sensor Vettel, uitelkaar vallende motor Hamilton) en dan heb ik het nog niet eens over de werking van de Pirelli bandjes waarbij de karakteristieken van de wagens ervoor zorgt dat sommige wagens beter om gaan met de ene band dan de andere band zoals de RB14 waarvan we inmiddels weten dat die heel goed op de bandjes is. Of karakteristieken van de banen die voor de een beter is dan voor de ander. En zo kan ik nog wel een paar variabelen noemen waarvan het "managen van de race" misschien nog wel de belangrijkste is.

Ik probeer je post niet naar beneden te halen ofzo, maar ik begrijp de berekening totaal niet als er niet met dat soort zaken rekening wordt gehouden. Als Max niet had gepit en gewoon die race had uitgereden in Mexico en gewoon zijn snelheid had mogen benutten dan had hij misschien wel op 30 tot 40 sec voor Vettel kunnen eindigen hoe had dan je berekening eruit gezien??

Ik vind het maar lastig, er zijn zo veel variabelen in het spel.

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20334 is een antwoord op bericht #20322] za, 17 november 2018 06:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Formula 3

VET! HEEL graag, dankjewel!

En de mensen die hier geen behoefte aan hebben, lees het gerust niet. Ik sla ook het meeste over op dit forum omdat ik geen interesse heb, geen probleem.

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20335 is een antwoord op bericht #20310] za, 17 november 2018 09:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Formula 3

Interessant draadje, iedere race is het weer spannend en heb ik ook een voorspelling in mijn hoofd.
Ik begrijp dat we elke race een racetopic hebben met dank aan Jip!!
Maar om overzicht te behouden en alle circuits zo goed mogelijk met elkaar te proberen te vergelijken is dit misschien wel overzichtelijker.
De hoogte en de lengte van de baan is natuurlijk maar een klein deel van de bepalende factoren maar misschien wel de factoren die voor het gemak vaak niet meegeteld worden. Ik lees altijd de nieuwe specificatie is 0,2sec. sneller........wat ik als eerste dan altijd denk en wat ik nooit in ditzelfde interview lees, op welke baan is hij 0,2 sec. sneller????
Op Monaco is dit waarschijnlijk maar 0,05 maar op Monza zou dit 0,3 zijn.....
Als we hier samen zoveel mogelijk factoren proberen te combineren (percentage vol gas, type bochten enz.) en zodoende tot een eigen voorspelling zien te komen ben ik wel nieuwsgierig om te zien hoeveel kennis en gevoel voor f1 hier aanwezig is....

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20337 is een antwoord op bericht #20322] za, 17 november 2018 10:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment afwezig  Neo33
Formula 3

Bedankt dat je even uitgebreid de tijd hebt genomen om te antwoorden. Yay Yay Mijn punt wat ik eigenlijk probeer te maken is dat externe variabelen (waarvan er veel zijn) van invloed "zijn/kunnen zijn" vooral als je de tijdverschillen tussen rijders na een race als uitgangspunt neemt. En dat is eigenlijk een beetje het punt waar ik over val zoals je hebt begrepen. Ik snap dat het zich soms tegen elkaar wegstreept maar denk nog steeds dat dat iets te makkelijk door de bocht is.

Maar goed je geeft zelf al aan dat je het simpel en vrijblijvend wil houden, daar heb ik geen probleem mee gezien het een voorspelling betreft. Maar ik zou er ook geen problemen mee hebben als de uitgebreidere berekeningen ook worden gepost dan is het in ieder geval denk ik beter duidelijk hoe het tot stand komt. Hier laat ik het dan ook bij, ik zal dit draadje in ieder geval met interesse volgen. Cool

[Bijgewerkt op: za, 17 november 2018 10:31]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20341 is een antwoord op bericht #20310] za, 17 november 2018 13:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
OllieBB is op dit moment afwezig  OllieBB
Karting

Beste Wim,

Ik vind het super dat je deze berekeningen met ons gaat delen. Ik kijk er nu al naar uit en ben heeeeeeeel benieuwd hoe dat volgend jaar met de Honda in de RB eruit gaat zien.
Ik kijk er nu al naar uit. Mijn motto is "Meten is weten" en ben ook wel een cijferfreak in de zin van dat ik graag zaken met cijfers wil onderbouwen. Tevens geven jouw berekeningen het raceweekend een extra dimensie die op geen ander bij mij bekende site te vinden is.

Heb je al enig idee of je berekeningen in het begin van volgend seizoen direct in de goede richting zitten of heb je daar tijd voor nodig om de Honda motor en het nieuwe RBR chassis te "leren" kennen.

Kortom: een mooi nieuw topic op dit forum gemaakt door een toegewijde formule1 fan. Ik zeg KLASSE WIM drive Yay Yay

Als alles opeens op je afkomt, dan rij je aan de verkeerde kant

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20369 is een antwoord op bericht #20335] zo, 18 november 2018 21:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

MadMax schreef op za, 17 november 2018 09:31
Interessant draadje, iedere race is het weer spannend en heb ik ook een voorspelling in mijn hoofd.
Ik begrijp dat we elke race een racetopic hebben met dank aan Jip!!
Maar om overzicht te behouden en alle circuits zo goed mogelijk met elkaar te proberen te vergelijken is dit misschien wel overzichtelijker.
De hoogte en de lengte van de baan is natuurlijk maar een klein deel van de bepalende factoren maar misschien wel de factoren die voor het gemak vaak niet meegeteld worden. Ik lees altijd de nieuwe specificatie is 0,2sec. sneller........wat ik als eerste dan altijd denk en wat ik nooit in ditzelfde interview lees, op welke baan is hij 0,2 sec. sneller????
Op Monaco is dit waarschijnlijk maar 0,05 maar op Monza zou dit 0,3 zijn.....
Als we hier samen zoveel mogelijk factoren proberen te combineren (percentage vol gas, type bochten enz.) en zodoende tot een eigen voorspelling zien te komen ben ik wel nieuwsgierig om te zien hoeveel kennis en gevoel voor f1 hier aanwezig is....
Hallo MadMax,

In de formule 1 wordt dit de laatste jaren altijd gerelateerd aan tijdwinst per rondje van 100 seconden, tenzij er is aangegeven dat het voor een bepaald circuit geldt. Voor het gemak wordt zo ook met pk's gerekend: per 50 pk verschil verlies of win je ongeveer 0,6 sec. per rondje van 100 seconden, ofwel 0,12 sec. per 10 pk per rondje van 100 seconden. Dat is wel iets waar je natuurlijk voorzichtig moet zijn, omdat bij hogere snelheden de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, maar voor veramderingen rond de 50 tot 70 pk klopt dit wel ongeveer.

Het zal ook duidelijk zijn dat een auto die beter werkt voor een bepaald circuit, ook tijdwinst kan boeken, die dan ook nog eens meer kan zijn dan het pk-verschil doet vermoeden, en daarnaast maakt de bestuurder ook een fors verschil.

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20370 is een antwoord op bericht #20337] zo, 18 november 2018 21:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Neo33 schreef op za, 17 november 2018 10:23
Bedankt dat je even uitgebreid de tijd hebt genomen om te antwoorden. Yay Yay Mijn punt wat ik eigenlijk probeer te maken is dat externe variabelen (waarvan er veel zijn) van invloed "zijn/kunnen zijn" vooral als je de tijdverschillen tussen rijders na een race als uitgangspunt neemt. En dat is eigenlijk een beetje het punt waar ik over val zoals je hebt begrepen. Ik snap dat het zich soms tegen elkaar wegstreept maar denk nog steeds dat dat iets te makkelijk door de bocht is.

Maar goed je geeft zelf al aan dat je het simpel en vrijblijvend wil houden, daar heb ik geen probleem mee gezien het een voorspelling betreft. Maar ik zou er ook geen problemen mee hebben als de uitgebreidere berekeningen ook worden gepost dan is het in ieder geval denk ik beter duidelijk hoe het tot stand komt. Hier laat ik het dan ook bij, ik zal dit draadje in ieder geval met interesse volgen. Cool
Graag gedaan, en zal ik doen.

Momenteel ben ik bezig met opzetten van een berelkening met de oude Abi Dhabi resultaten en de behaalde resultaten voor dit jaar, maar het wordt nogal complex gezien de hoeveelheid data die ik daarvoor nodig heb, en moet aanpassen zodat ik er ook mee kan rekenen. Smile

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20371 is een antwoord op bericht #20341] zo, 18 november 2018 21:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

OllieBB schreef op za, 17 november 2018 13:48
Beste Wim,

Ik vind het super dat je deze berekeningen met ons gaat delen. Ik kijk er nu al naar uit en ben heeeeeeeel benieuwd hoe dat volgend jaar met de Honda in de RB eruit gaat zien.
Ik kijk er nu al naar uit. Mijn motto is "Meten is weten" en ben ook wel een cijferfreak in de zin van dat ik graag zaken met cijfers wil onderbouwen. Tevens geven jouw berekeningen het raceweekend een extra dimensie die op geen ander bij mij bekende site te vinden is.

Heb je al enig idee of je berekeningen in het begin van volgend seizoen direct in de goede richting zitten of heb je daar tijd voor nodig om de Honda motor en het nieuwe RBR chassis te "leren" kennen.

Kortom: een mooi nieuw topic op dit forum gemaakt door een toegewijde formule1 fan. Ik zeg KLASSE WIM drive Yay Yay
Dank je, OllieBB!

Mijn verwachting is dat we redelijk vlug uit de voeten kunen met de berekeningen voor volgend jaar, als we tenminste min of meer kunnen voortbouwen op de resultaten van dit jaar, en de testen een Spanje een redelijk goed beeld geven.

Ik verwacht wel dat gedurende het seizoen de boel wel aangescherpt kan worden, moeten we even zien. En misschien zit ik er helemaal naast Smile.

In ieder geval ben ik momenteel bezig met het verwerven van data, heb het meeste van 1950 tot 2017 nu, en ben dat aan het omzetten naar een werkbaar formaat voor mijn berekeningen straks, op een manier dat het te volgen is. 2018 wordt nog een probleem: ziet ernaar uit dat ik dat met de hand mag gaan intikken met een beetje pech, zeker als ik dat nu nog wil gebruiken. Verder ben ik bezig met de selectie van een analyse-tool, liefst iets dat ook goed is in visualisatie Smile. Dat kost ook best veel tijd. Maar goed, wel lekker mee bezig. Smile

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20375 is een antwoord op bericht #20371] ma, 19 november 2018 00:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Formula 3

als ik zelf een berekening zou maken zou ik iets als het volgende doen. Neem voor alle circuits de mediane rondetijd (dus bij 100 rondes de rondetijd waarbij 50% langzamer is en 50% sneller) voor beide rijders. Neem ook de kwalificatietijd. Pak dan het gemiddelde van de 3 top teams.
Bepaal een historische correctie per circuit. Dus bijv in Monaco in 2015 was de rondetijd van Red bull bijvoorbeeld 99,1% van het gemiddelde, in 2016 100,3% en in 2017 99,4%. Gemiddeld is Redbull in Monaco dus kennelijk sneller: verwachte rondetijd is 99,6% van het gemiddelde.
Op een ander circuit (Interlagos of zo) kan het gemiddelde bijv. 100,7% zijn omdat dat circuit ze minder ligt.
Vervolgens kijk je in 2019 naar de snelheid. Per circuit bepaal je de afwijking met het gemiddelde. Dus als ze in Monaco 99% van de rondetijd van de concurrenten hebben zijn ze dat jaar 0,6% sneller dan verwacht mag worden. Je kunt vervolgens de trend bepalen. Misschien zijn ze op andere circuits 0,5% sneller dan andere jaren. Zo kun je ook voor circuits waar ze minder presteren toch zien of ze dichterbij komen.

of je gooit de hele boel in een tensor flow model (machine learning) en laat het de computer uitzoeken....

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20376 is een antwoord op bericht #20375] ma, 19 november 2018 00:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

maxtrash schreef op ma, 19 november 2018 00:26
als ik zelf een berekening zou maken zou ik iets als het volgende doen. Neem voor alle circuits de mediane rondetijd (dus bij 100 rondes de rondetijd waarbij 50% langzamer is en 50% sneller) voor beide rijders. Neem ook de kwalificatietijd. Pak dan het gemiddelde van de 3 top teams.
Bepaal een historische correctie per circuit. Dus bijv in Monaco in 2015 was de rondetijd van Red bull bijvoorbeeld 99,1% van het gemiddelde, in 2016 100,3% en in 2017 99,4%. Gemiddeld is Redbull in Monaco dus kennelijk sneller: verwachte rondetijd is 99,6% van het gemiddelde.
Op een ander circuit (Interlagos of zo) kan het gemiddelde bijv. 100,7% zijn omdat dat circuit ze minder ligt.
Vervolgens kijk je in 2019 naar de snelheid. Per circuit bepaal je de afwijking met het gemiddelde. Dus als ze in Monaco 99% van de rondetijd van de concurrenten hebben zijn ze dat jaar 0,6% sneller dan verwacht mag worden. Je kunt vervolgens de trend bepalen. Misschien zijn ze op andere circuits 0,5% sneller dan andere jaren. Zo kun je ook voor circuits waar ze minder presteren toch zien of ze dichterbij komen.

of je gooit de hele boel in een tensor flow model (machine learning) en laat het de computer uitzoeken....
Dank je, maxtrash.

Ik wil eigenlijk wel iets verder gaan, ik heb ondertussen de meeste rondetijden per coureur per race, en nog heel wat meer data. Helaas heb ik totnogtoe quali-tijden alleen maar tot op 1 decimaal nauwkeurig gevonden, als ik het tenminte niet allemaal zelf in wil gaan typen.

Voor mij is stap 1 alle data verzamelen en in een bruikbaar formaat krijgen Smile. Stap 2 is het vinden van een goed bruikbaar tool. Stap 1 en 2 kan in parallel, Daarna wat experimenteren Smile. En dan wat modellen verzinnen, en zien hoe zaken op een goede manier te visualiseren.

We zien wel...

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20388 is een antwoord op bericht #20376] ma, 19 november 2018 20:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
sanchez is op dit moment afwezig  sanchez
Formula 3

De Ergast API / database heeft preciezere quali tijden al weet ik niet zeker of ze voor jou snel genoeg beschikbaar zijn.
De hele db is ook downloadable naar een eigen sql database zodat je eigen queries kunt maken.
De db bevat een schat aan gegevens over circuits, rijders, teams, races, rondetijden etc en biedt wel wat mogelijkheden om zaken te automatiseren

https://ergast.com/mrd/

Raised on F1GP1, matured on F1GP2

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20389 is een antwoord op bericht #20388] di, 20 november 2018 01:16 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

sanchez schreef op ma, 19 november 2018 20:29
De Ergast API / database heeft preciezere quali tijden al weet ik niet zeker of ze voor jou snel genoeg beschikbaar zijn.
De hele db is ook downloadable naar een eigen sql database zodat je eigen queries kunt maken.
De db bevat een schat aan gegevens over circuits, rijders, teams, races, rondetijden etc en biedt wel wat mogelijkheden om zaken te automatiseren

https://ergast.com/mrd/
Dank je, Sanchez.

Die had ik al gevonden, en ben ik aan het vertimmeren. Het leek of de quali-tijden daar maar 1 decimaal hadden, maar dat bleek gelukkig alleen de formattering te zijn zoals ik vandaag uitvond. Datzelfde gold voor een aantal andere tijden. Ondertussen wel nog wat data toegevoegd die er niet in opgenomen waren, en heel 2018 moet er ook nog in. Die ben ik aan het sourcen van andere plekken, ofschoon dat ook nog wel wat betekent om het in dezelfde structuur te krijgen. Het lijkt in eerste instantie een genormaliseerde database te zijn, maar dat is toch niet helemaal zo, zeker als je meer data voor de races zelf wil hebben, en de circuits door de jaren heen. M.a.w., nog genoeg aan te vullen en te wijzigen.

Mvg` Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20393 is een antwoord op bericht #20389] di, 20 november 2018 11:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Yupiteru is op dit moment afwezig  Yupiteru
Karting

Dit zijn de leuke onderwerpen, dankjewel Wim en iedereen die meedenkt !

Groeten,

Yupiteru

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20404 is een antwoord op bericht #20389] wo, 21 november 2018 02:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
sanchez is op dit moment afwezig  sanchez
Formula 3

2018 zit gewoon in de database. In ieder geval op maandag na de race al beschikbaar.Bijvoorbeeld de rondetijd van Max in ronde 44 van Brazilie:

https://ergast.com/api/f1/current/last/drivers/max_verstappe n/laps/44

Inderdaad is het niet super genormaliseerd maar verder goed bruikbaar

Raised on F1GP1, matured on F1GP2

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20405 is een antwoord op bericht #20404] wo, 21 november 2018 09:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

sanchez schreef op wo, 21 november 2018 02:45

2018 zit gewoon in de database. In ieder geval op maandag na de race al beschikbaar.Bijvoorbeeld de rondetijd van Max in ronde 44 van Brazilie:

https://ergast.com/api/f1/current/last/drivers/max_verstappe n/laps/44

Inderdaad is het niet super genormaliseerd maar verder goed bruikbaar
Dank je, Sanchez!

Ik had de database van kaggle gehaald, die gaat maar t/m 2017. Ik zag API staan bij ergast, dus ging ik er van uit dat het alleen een developer-gerichte site was Smile. Geweldig dat deze database up-to-date is, maakt het leven een stuk gemakkelijker Smile.

Van het weekend weer wat meer experimenteren, ben nu weer weg van huis voor werk de hele week, met gelimiteerde toegang tot de resources die ik nodig heb.

Heel hartelijk dank nogmaals, dit gaat enorm helpen!

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen [bericht #20406 is een antwoord op bericht #20393] wo, 21 november 2018 09:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Yupiteru schreef op di, 20 november 2018 11:22
Dit zijn de leuke onderwerpen, dankjewel Wim en iedereen die meedenkt !

Groeten,

Yupiteru
Dank je, Yupiteru!

En ook allen die meedenken, dat stel ik enorm op prijs!

Mvg, Wim

Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24073 is een antwoord op bericht #20406] zo, 31 maart 2019 17:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Ok, ben nogal druk geweest de afgelopen tijd, maar heb deze week (afgelopen week) wel nog wat simpele extrapolaties gedaan voor vandaag, gebaseerd op Melbourne vorig jaar en dit jaar, de testen dit jaar, en de kwalificaties gisteren.

Ik heb helaas niet veel tijd om het momenteel allemaal netjes hier uit te werken, maar op basis van deze simpele extrapolaties, verwacht ik dat Ferrari de snelste rondjes draait, gemiddeld ongeveer 1:35.2, gevolgd door Mercedes, 0.1 per ronde daarachter, en dan pas Red Bull, nog eens ongeveer 0.4 sec. daarachter.

De snelste ronden verwacht ik op ongeveer dezelfde hoogte als vorig jaar, 1:33.7, misschien iets sneller.

De vraag is wat er nog gebeurt qua strategie, banden, etc., maar mijn verwachting is in principe dat Ferrari wint, plaats 1 en 2, Merdese 3 en 4, en Red Bull (Max) 5.

Ik zal dit later nog verder onderbouwen. Overigens was mijn verwachting voor Melbourne al precies wat de uitslag was, 1 en 2 Mercedes, 3 Red Bull (Max).

Later deze week hopelijk meer, het zou iets rustiger moeten worden qua werk, als alles goed gaat Smile.

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24074 is een antwoord op bericht #24073] zo, 31 maart 2019 18:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
spark is op dit moment afwezig  spark
Formula 1

wg schreef op zo, 31 maart 2019 17:23
Ok, ben nogal druk geweest de afgelopen tijd, maar heb deze week (afgelopen week) wel nog wat simpele extrapolaties gedaan voor vandaag, gebaseerd op Melbourne vorig jaar en dit jaar, de testen dit jaar, en de kwalificaties gisteren.

Ik heb helaas niet veel tijd om het momenteel allemaal netjes hier uit te werken, maar op basis van deze simpele extrapolaties, verwacht ik dat Ferrari de snelste rondjes draait, gemiddeld ongeveer 1:35.2, gevolgd door Mercedes, 0.1 per ronde daarachter, en dan pas Red Bull, nog eens ongeveer 0.4 sec. daarachter.

De snelste ronden verwacht ik op ongeveer dezelfde hoogte als vorig jaar, 1:33.7, misschien iets sneller.

De vraag is wat er nog gebeurt qua strategie, banden, etc., maar mijn verwachting is in principe dat Ferrari wint, plaats 1 en 2, Merdese 3 en 4, en Red Bull (Max) 5.

Ik zal dit later nog verder onderbouwen. Overigens was mijn verwachting voor Melbourne al precies wat de uitslag was, 1 en 2 Mercedes, 3 Red Bull (Max).

Later deze week hopelijk meer, het zou iets rustiger moeten worden qua werk, als alles goed gaat Smile.

Mvg, Wim

Ik zie weinig nieuws. RB/Honda gaat voor de titel in 2020, zoals in de verwachting lag. Bottas is niet constant genoeg om WK te worden. Vettel is langzamerhand op zijn retour wat gemaskeerd werd door Kimi. M.a.w. de nabije toekomst behoord aan de jeugd, Max, Charles en Lando kan me trouwens ook bekoren. Gasly zakt toch wel een beetje door het ijs.

Re: Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24089 is een antwoord op bericht #24074] zo, 31 maart 2019 19:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
GP winner

Russell is dus al vergeten. Albon maakt op mij ook indruk en was een absolute karting crack. Ik denk niet dat Kvyat in een topstoeltje moet, veel te dom in race situaties.

Re: Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24110 is een antwoord op bericht #24074] zo, 31 maart 2019 23:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

spark schreef op zo, 31 maart 2019 18:01
wg schreef op zo, 31 maart 2019 17:23

Mvg, Wim

Ik zie weinig nieuws. RB/Honda gaat voor de titel in 2020, zoals in de verwachting lag. Bottas is niet constant genoeg om WK te worden. Vettel is langzamerhand op zijn retour wat gemaskeerd werd door Kimi. M.a.w. de nabije toekomst behoord aan de jeugd, Max, Charles en Lando kan me trouwens ook bekoren. Gasly zakt toch wel een beetje door het ijs.
Nee, was ook niet echt te verwachten. De verschillen zijn te groot, beide kanten op. RBR zit momenteel tussen midveld en top in qua auto, tenminste, met Max aan het stuur - anders zouden ze nog verder naar achteren zitten.

Ik hoop binne nu en een paar weken meer gedetailleerde analyses te kunnen doen, work permitting (heb 2 banen tegelijkertijd, en dat maakt het niet altijd even makkelijk Smile).

Groetjes, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24111 is een antwoord op bericht #24089] zo, 31 maart 2019 23:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Sieper schreef op zo, 31 maart 2019 19:50
Russell is dus al vergeten. Albon maakt op mij ook indruk en was een absolute karting crack. Ik denk niet dat Kvyat in een topstoeltje moet, veel te dom in race situaties.
Eens met Albon, die positief verrast. Zouy het zomaar eens better kunne doen in een Red Bull Smile. En Kvyat lijkt een rood waas voor zijn ogen te krijgen bij elke race. Met een situatie waar dan geen treintje gereden wordt, wordt dat gelijk moeilijk.

Russell is wel goed, maar die rijdt met een wat mindere auto ... Smile
CL heeft het geluk dat hij in ieder geval in deze race in de beste auto reed, tot het probleem zich voordeed, maar ik schat hem wel hoog in, eigenlijk net onder Max Smile. Max heeft hem in het verleden net wat meer verslagen. Dan komt Norris, en Russell, maar die kan ik niet zo precies inschatten. Hamilton hoort ook in dat rijtje thuis, en Vettel lijkt wel op het einde van zijn carrière te zijn.

Maar goed, pas 2 races achter de rug, dus conclusies zijn bij voorbaat wat voorbarig. Wat we wel zien is dat de verschillen in Spanje de werkelijkheid lijkt weer te geven, voor de top teams tenminste.

Mvg, Wim

[Bijgewerkt op: zo, 31 maart 2019 23:56]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

Re: Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24148 is een antwoord op bericht #24111] ma, 01 april 2019 16:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment afwezig  Griffel
Formula 3

voor je berekeningen wim, volgens ITA motorsport

Wat betreft PK's

Mercedes/ferrari ongeveer gelijk
honda + 37 PK
Renault + 44 PK

Ik kan je berekeningen altijd erg waarderen en je zit vaker goed dan fout!

Thanks.

Re: Numerieke Racevoorspellingen Bahrein [bericht #24308 is een antwoord op bericht #24148] do, 04 april 2019 22:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Griffel schreef op ma, 01 april 2019 16:49
voor je berekeningen wim, volgens ITA motorsport

Wat betreft PK's

Mercedes/ferrari ongeveer gelijk
honda + 37 PK
Renault + 44 PK

Ik kan je berekeningen altijd erg waarderen en je zit vaker goed dan fout!

Thanks.
Dank je, Griffel.

Ik neem deze cijfers mee. Ik heb het afgelopen jaar alle cijfers in de gaten gfehouden, maar ITA motorsport kende ik nog niet. Overigens heeft Ferrari er wel degelijk bij, en Mercedes ook. Voor race-modus niet zoveel, en Mer ook niet extra veel voor kwali, maar Fer heeft ergens tussen de 50-80 pk meer voor kwali dan vorig jaar. Daar lijkt het tenminste op op dit moment. Ik ga daar nog wat berekenigen op los laten, maar ik verwacht pas duidelijker cijfers te hebben na China, of zelfs pas na Spanje, zodra we wat meer "normale" circuits gehad hebben Smile.

Mvg, Wim

Numerieke Racevoorspellingen Shanghai [bericht #24637 is een antwoord op bericht #24308] za, 13 april 2019 17:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Even wat simpele, snelle berekeningen gemaakt op basis van bekende pk-verschillen en resultaten van vorig jaar in vergelijking met de resultaten van kwalificatie vorig jaar en dit jaar, en dat geeft wel een heel interessant beeld Smile.

Op 1 zou dan Mercedes zijn (1 en 2 gezien de kleine verschillen), met een tijd voor de winnaar van rond de 1 uur, 37 minuten, en 15.184 seconden Smile.

Daar zit Red Bull dan zo'n 7 seconden achter (Max), Gasly zo'n 42 seconden achter de winnar, dan Renault 70 seconden achter de winnaar, en daarachter pas Ferrari, 1 minuut 25.

Echter geen rekening gehouden met long runs, dat hoop ik ook nog te doen, plus dat Ferrari een stuk beter is dit jaar dan vorig jaar. Ik verwacht daarom dat het wel iets spannender gaat zijn in het echt, en een hoop is natuurlijk, zoals gebruikelijk, afhankelijk van bandenmanagement en strategie.

De snelste ronde verwacht ik op grond van bovenstaande veronderstellingen te eindigen rond 1:35.959, voor Red Bull Smile.

Hopelijk later meer, met in achtneming van long runs, als ik de tijd kan vinden (heb eerst nog even wat werk af te ronden).

Mvg, Wim

Re: Numerieke Racevoorspellingen Shanghai [bericht #24646 is een antwoord op bericht #24637] za, 13 april 2019 22:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mark is op dit moment afwezig  Mark
Formula 3

Huh? Wellicht dat ik iets mis maar Ferrari stond vorig jaar op 1 en 2 in de kwali met een halve seconde voorsprong. Hoe kunnen ze nou bijna op een ronde en zelfs achter Renault eindigen?

Re: Numerieke Racevoorspellingen Shanghai [bericht #24703 is een antwoord op bericht #24646] zo, 14 april 2019 21:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Formula 3

Mark schreef op za, 13 april 2019 22:18
Huh? Wellicht dat ik iets mis maar Ferrari stond vorig jaar op 1 en 2 in de kwali met een halve seconde voorsprong. Hoe kunnen ze nou bijna op een ronde en zelfs achter Renault eindigen?
Hallo Mark,

Ik zei al dat het gebaseerd was op kwali en tijden vorig jaar, en kwali dit jaar, niet longruns, en dus geen rekening houdend met het feit dat Ferrari het nu beter doet.

Geen tijd om toch nog een extra setje berekeningen te doen met longruns etc., net pas klaar met werken (gister tot erg laat, en vanochtend maar met een half oog naar de race gekene, en nu net pas weer afgerond).

Max heeft het beter gedaan dan eigenlijk mogelijk was, dus ik klaag niet Smile.

Nou nog even relaxen, en morgen weer vroeg uit de veren. Pas rond Pasen wat meer rust Smile.

Groetjes, Wim.

Re: Numerieke Racevoorspellingen Shanghai [bericht #24709 is een antwoord op bericht #24703] zo, 14 april 2019 23:43 Naar vorige bericht
Mark is op dit moment afwezig  Mark
Formula 3

En ik zei al dat Ferrari vorig jaar 1 en 2 stond met halve seconde verschil;) Hoezo doet Ferrari het nu beter dan?

Vorige onderwerp: Test Bahrein
Volgende onderwerp: F1 TV Pro
Naar forum gaan: