Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » De schaal van Max (Max als vergelijkingsmateriaal)
Boulevard of broken dreams [bericht #30048 is een antwoord op bericht #219] ma, 14 oktober 2019 14:59 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Pancake is op dit moment niet actief  Pancake
Berichten: 97
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Daar waar voor de zomerstop het enthousiasme en vertrouwen nog hoogtij vierden kunnen we na 5 races daarna concluderen dat het voor RedBull inderdaad een overgangsjaar betreft. De weg naar boven bleek een heuveltje dat ook nog een stukje naar beneden loopt. De onverwachte en onmachtige uitvalbeurten (België en Japan) daargelaten heeft RedBull de verwachtingen toch niet helemaal waargemaakt. Van de ene kant wordt er steeds geroepen dat Honda levert wat ze beloven maar van de andere kant komt het er toch niet uit. De ontwikkeling van Honda zou genoeg zijn voor 5 overwinningen dit seizoen. Met de chassis updates en de sterk verbeterde brandstof erbij zou dat zelfs appeltje-eitje zijn. Tenminste dat is wat Helmut Marko ons steeds wil doen geloven. Maar kan iemand de beste man uitleggen dat ze bij Ferrari en Mercedes ook aan het door ontwikkelen zijn. Dat ze daar ook steeds tienden van een seconde blijven vinden. RB blijft op deze manier achter de feiten aanlopen en er wordt op de manier valse (of ijdele ?) hoop gecreëerd. Waar anderen (MER en FER) steeds aan het sandbaggen zijn, zijn ze bij RB juist over-optimistisch over de winkansen. Het probleem hierbij is dat je dan de geloofwaardigheid aan het verliezen bent. Want hoe goed is RB nu eigenlijk ? Ze zeggen dat je de kwaliteit van de auto kunt afmeten aan de prestaties van de 2de rijder. Hoewel Albon het op zich niet eens onverdienstelijk doet moet hij toch eerder achterom kijken naar bv McLaren dan dat hij voorruit kan kijken naar MER of FER. Zowel GAS als ALB zijn er het hele jaar nog niet in geslaagd een podiumplaats te bereiken. Conclusie kan dan zijn dat op dit moment Max beter presteert dan de auto. De Verstappens voelen dit ook aan en Jos gebruikt dit handig om de boel nog maar eens op scherp te zetten. Komende races zal duidelijk worden in hoeverre er nog kansen liggen en er inderdaad een basis gelegd kan worden naar een WC titel volgend jaar. Om met Max te spreken: "we gaan het zien". Wat mij betreft minder optimisme en wat meer realisme.

Overigens is ook voor Ferrari de WC droom van dit jaar over en uit. Een slecht begin en tactische blunders maken dat zij zich 4 races voor het eind geen illusies meer hoeven te maken.
Andere vervlogen dromen: Haas, Racing Point, Renault (maar die leven al langer in een nachtmerrie) en Kubica. Allemaal met hooggespannen verwachtingen en gedroomde resultaten aan het seizoen begonnen maar door de realiteit bruut zijn wakker geschrokken. Te veel optimisme of te weinig realisme ?

Maar ik begrijp wel meer dingen niet. Zoals het toepassen van de regels en mate van straffen. Die discussie wordt overal al gevoerd dus laat ik hier even voorbij gaan. Wat ik wel erg kwalijk en gevaarlijk vond is het doorrijden van LEC met een kapotte vleugel. Nog voor de GP (krokodillen?) tranen huilen over het ongeluk van Bianchi op dit circuit, nu 5 jaar geleden, en nu niet begrijpen dat hij naar binnen moest komen. Het rondvliegend carbon had ernstige gevolgen kunnen hebben voor HAM (had ook zomaar tussen zijn Halo kunnen belanden) en heeft de race van Norris verpest. Ook FER heeft hier zijn verantwoordelijkheid niet genomen want zij moesten door de FIA gesommeerd worden om LEC binnen te halen. We moeten dus wel met LEC meehuilen om zijn vriend Jules Bianchi (wat natuurlijk ook vreselijk is wat er gebeurd is) maar hij is wel bereid zijn huidige collega coureurs in gevaar te brengen. Qua persoonlijkheid is hij hierdoor wat mij betreft behoorlijk gezakt op de schaal van Max.....

Wat ik ook niet begrijp is waarom sommige teams maar 1 setje witte banden meenemen en deze vervolgens niet durven te gebruiken omdat ze er geen trainingsdata van hebben. Er zal toch wel een idee achter zitten wat je met de harde compound wilt doen. Neem ze anders niet mee (of is het verplicht minimaal 1 setje van alles mee te nemen ?)

Waarom zeggen bepaalde teams dat ze geen updates meer brengen en alle aandacht naar 2020 verlegd hebben ? Als de regels nauwelijks wijzigen kun je toch gewoon blijven door ontwikkelen en blijven updaten ?

Genoeg vragen dus en genoeg om naar uit te kijken. Het laatste kwartet races komen er al weer aan. Gezien de laatste 2 jaar zou Mexico wel eens een mooie eindpositie voor Max kunnen opleveren maar laten we waken voor te veel optimisme. Andere teams kunnen "zomaar" iets gevonden hebben of er kan altijd een Leclerc uit de bocht vliegen.....


Met racende groet,
Pancake

[Bijgewerkt op: ma, 14 oktober 2019 15:02]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Boulevard of broken dreams [bericht #30067 is een antwoord op bericht #30048] ma, 14 oktober 2019 20:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Berichten: 535
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Voor een overgangsjaar gaat het meer dan uitstekend met 2 overwinningen en een pole position. Dat had ik gezien de snelheid van de Honda vorig jaar zeker niet verwacht.


Let it rain, rain, rain!!
 
Re: Boulevard of broken dreams [bericht #30106 is een antwoord op bericht #30067] di, 15 oktober 2019 11:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Pancake is op dit moment niet actief  Pancake
Berichten: 97
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Ja en nee. Als je het afzet tegenover vorig jaar dan zijn de prestaties prima te noemen. Maar er is een vol jaar ervaring met TR opgedaan en RB zal echt wel heel goed onderzoek hebben gedaan voordat ze de finale beslissing hebben genomen. Het gaat er meer om wat er daarna gebeurt. Steeds dat optimisme; "we zijn Ferrari voorbij", Ferrari vindt iets en ze lopen weer achter de feiten aan. "We zijn net zo snel als Mercedes". Die schroeven vervolgens de boel wat verder open en ze zijn weer gezien. Hoe geloofwaardig ben je dan nog ? De komende races zullen uitwijzen of er echt vooruitgang geboekt is met motor, brandstof en chassis en of ze een goede uitgangspositie hebben voor komend jaar......

Met racende groet,
Pancake
 
Re: Boulevard of broken dreams [bericht #30107 is een antwoord op bericht #30106] di, 15 oktober 2019 11:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sport is op dit moment niet actief  Sport
Berichten: 327
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Nou ze liegen niet zowel Ferrari als Mercedes moeten zodra de Honda wat extra heeft, de registers weer wat verder open trekken.
De Honda's hebben het, alleen gebruiken het "nog" niet, en dat is het frustrerende.

[Bijgewerkt op: di, 15 oktober 2019 11:44]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Boulevard of broken dreams [bericht #30110 is een antwoord op bericht #30107] di, 15 oktober 2019 11:59 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Pancake is op dit moment niet actief  Pancake
Berichten: 97
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Dat kunnen ze dan mooi de komende races laten zien. Er is weinig meer te verliezen.
Maar je geeft terecht aan dat Fer en Mer de registers wat verder open moeten trekken als de Honda beter presteert. Het probleem is dat ze dat elke keer ook gewoon nog kunnen doen......


Met racende groet,
Pancake
 
Bye, bye 2019, welcome 2020 [bericht #31864 is een antwoord op bericht #219] wo, 11 december 2019 10:51 Naar vorige bericht
Pancake is op dit moment niet actief  Pancake
Berichten: 97
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Nu er in Abu Dhabi nog even 4500 bandjes zijn opgerookt (jammer voor Pirelli maar het blijven volgend jaar de 2019 banden) en er nog wat prijzen zijn uitgereikt op het FIA Gala kunnen de auto's klaargemaakt worden voor het museum. Het seizoen 2019 zit erop. Coureurs lopen nog wat talkshows af en gaan even voor de rust. Lekker vakantie.
Ook wij maken ons op voor een aantal rustige weekenden en wat bezinning onder de kerstboom. Wat zullen we het missen. Toch ? Want hoe hebben wij het seizoen beleefd ?

Ik praat even voor mijzelf: De hoge verwachtingen (door RB zelf aangewakkerd) zijn toch niet helemaal uitgekomen. Heeft dat te maken met het "valsspelen" van Ferrari, met de "mismatch" tussen de Honda motor en het chassis in het begin van het seizoen of toch gewoon de suprematie van Mercedes ? Feit is dat Max zijn beste seizoen ooit heeft gehad. Maar ja, dat hebben Bottas, Sainz, Leclerc en Kvyat ook. Dat is dus niet goed genoeg.
Ik denk (ook zonder oranje bril) dat we kunnen concluderen dat Max zelf wel goed genoeg is. Op België en Japan na heeft hij op de top van zijn kunnen gepresteerd. Zoals ook her en der valt te lezen heeft hij meer uit de auto gehaald dan er in zit. En ja, natuurlijk hebben GAS en ALB minder ervaring maar ook dan is het verschil nog (te) groot.

Er zijn ook coureurs die minder uit hun auto hebben gehaald dan er in zit. VET zou met zijn ervaring en met deze auto dit seizoen toch eigenlijk makkelijk LEC van zich af hebben moeten kunnen houden. En hoe heeft BOT gepresteerd ? Ook bij hem zit er meer in zou je zeggen maar hij doet keurig zijn werk en zorgt er toch maar steeds voor dat MER gemakkelijk de constructeurstitel binnen hengelt. In het begin ging het nog keurig gelijk op (2x HAM, 2x BOT) maar daarna nam HAM de overhand. Heeft dat dan te maken met de driving (skills) of met drive, het heilige vuur om de beste te willen zijn. Want dat laatste zie je wel terug bij de "echte" racers, de kampioenskandidaten.

Er zijn eigenlijk 3 soorten rijders: de smaakmakers (HAM, VER, VET, LEC, SAI, NOR en nog een beetje RIC), de mee-rijders (ALB, GAS, KVY, PER, RAI, BOT, HUL, GRO, MAG en RUS) en de pay-rijders (KUB, STR, en volgend jaar LAF). Een vergelijkbare verdeling zien we ook terug in de schaal van Max. De smaakmakers hebben een prima seizoen gehad en zijn op de schaal gestegen (op VET en RIC na) en de rest......tsja, de rest niet.

Het wordt nog interessant hoe zich dat komend seizoen gaat ontwikkelen. Hopelijk worden er grote ontwikkel stappen gemaakt en krijgen we 21 races lang een epische strijd tussen de rijders op de eerste 6 of 8 posities. Dat het tot het laatste weekend spannend blijft. Als je er dan met de eindzege vandoor gaat dan ben je een echte kampioen. Iemand die de concurrentie verslagen heeft. Niet alleen op basis van 6 jaar achter elkaar de beste auto maar omdat hij met een veld vol goede auto's gewoon ook de beste coureur was. Als dat dan Max blijkt te zijn dan is dat natuurlijk helemaal fantastisch maar als dat iemand anders wordt dan zou dat niet minder verdiend zijn. En dan hebben wij in ieder geval een spannend seizoen. Ik ben erg benieuwd naar de winter ontwikkelingen, naar de prestaties in de eerste paar races en natuurlijk naar de Dutch GP.
Het zou wel eens een mooi jaar kunnen worden ! 2020; kom er maar in....

Fijne feestdagen !




Met racende groet,
Pancake

[Bijgewerkt op: wo, 11 december 2019 10:56]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Vorige onderwerp: FORMULA 1 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX 2019
Volgende onderwerp: Alles aangaande het Aston Martin Red Bull Racing team.
Naar forum gaan: