Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » FORMULA 1 PIRELLI 2018 UNITED STATES GRAND PRIX (29-21 Oktober)
Re: Deze keer wel, en hoe!! [bericht #18970 is een antwoord op bericht #18960] ma, 22 oktober 2018 20:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sport is op dit moment afwezig  Sport
Berichten: 285
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Mm en laat ik nu begrepen hebben dat het gaat om wat TR honda inloopt op RB.
 
Re: Deze keer wel, en hoe!! [bericht #18972 is een antwoord op bericht #18970] ma, 22 oktober 2018 20:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Nee, daar ging het echt niet over, volgens mij dan!

Renault b spec 905 pk c spec 930pk
Honda 2.0 915 pk 3.0 955pk 3.1 nog iets meer.

RBR zou dus aanzienlijk meer pk hebben gehad tov een (wat teruggeschroefde? Renault c spec) waarschijnlijk dus 0,6 seconden per ronde waard.
 
Blaren en velgen Lewis.... [bericht #18973 is een antwoord op bericht #18928] ma, 22 oktober 2018 20:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Ik lees net dat de FIA MB voor de GP van Austin toch heeft verzocht de gaten in de velgen te dichten.......
Of het waar is? Ergens had ik dit wel verwacht, had het zelfs willen posten hier.
Ergens een standaard procedure aan het worden bij die corrupte FIA........
Niks mis met Ferrari totdat ze een 2de sensor geplaatst hebben en weg is de snelheid......
Olie mee verbranden dat mag nog steeds alleen het verbruik werd terug geschroefd waardoor men het minder vaak kon gebruiken en een goede meting alleen in Q3 was niet mogelijk. Waarom hebben ze niet meteen het verbruik terug geschroefd naar 0,1 liter per 100km???
Iedere renstal mag rustig een stapje over de grens zetten hoe later ze terug gefloten worden hoe meer races ze er toch voordeel van hebben gehad......


 
Re: Blaren en velgen Lewis.... [bericht #18975 is een antwoord op bericht #18973] ma, 22 oktober 2018 21:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment afwezig  Mulder
Berichten: 420
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Dat stukje over die Honda tov Renault is een beetje wazig..het wordt mij niet onomstotelijk duidelijk wat Horner nou zegt..0.6 tussen TR en RB dat is niet zo..RB was veel sneller..ik neig er naar om te denken dat hij aangeeft dat TR 0.6 sneller is met de Honda dan met de Renault en dat dan weer ten opzichte van RB..
Met Renault bv 1.8 langzamer dan RB en met de Honda 1.2 langzamer dan de RB..zoiets denk ik..dat kunnen ze in hun simulaties redelijk uitwerken natuurlijk om dat ze alle data hebben van die 2 wagens en motoren.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18977 is een antwoord op bericht #18972] ma, 22 oktober 2018 21:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2446
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Sieper schreef op ma, 22 oktober 2018 20:26
Nee, daar ging het echt niet over, volgens mij dan!

Renault b spec 905 pk c spec 930pk
Honda 2.0 915 pk 3.0 955pk 3.1 nog iets meer.

RBR zou dus aanzienlijk meer pk hebben gehad tov een (wat teruggeschroefde? Renault c spec) waarschijnlijk dus 0,6 seconden per ronde waard.

Deze getallen kloppen echt niet Sieper.
De A spec van Renault had al 950 pk (totale aandrijflijn)
Tussen de Honda 2.0 en 3.0 zit maar liefst 54 pk verschil en geen 40.

En wat Horner vertelde is op meerdere manieren uit te leggen. Hij reageert niet op Webber zijn vraag,
maar praat weer eens op zijn bekende cryptische manier.
 
Re: Blaren en velgen Lewis.... [bericht #18978 is een antwoord op bericht #18975] ma, 22 oktober 2018 21:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

0.6 sneller in de Toro Rosso met de huidige Honda motor. Dat betekent ongeveer 50 pk meer (0.12 s per 10 pk per rondje van 100 seconden is waarmee men in het algemeen rekent in de F1). Ze zeggen er echter niet bij waarmee ze vergelijken.

Marko houdt het expres vaag, en Horner ook, zij het iets minder. Ze willen gewoon hun voordeel nog niet prijsgeven op dit moment, en dat is logisch. Bovendien weet je nog niet wat het echt oplevert. Verder houden ze ook in het midden of dit qualy modus is of niet, en het continu erop en er weer af schroeven van aero-onderdelne maakt het ook nog eens extra moeilijk om in te schatten wat er nu precies aan de hand is, en nog meer omdat de twee auto's van TR ook nog eens continu met verschillende onderdelen rondrijden.

Verder zeggen ze er ook niet bij in vergelijking met welke Renault of Honda motor dit is, B-spec, C-spec of misschien wel een oudere.

Als we uitgaan van de B-spec Renault, komen we uit op een totaal van ongeveer 765 pk voor de Honda motor, wat een verschil is van ongeveer 40 pk t.o.v. Ferrari en Mercedes, zonder daar de MGU bij te tellen. 40 pk is nog eens 0.5 sec, maar gezien de pace van de RB14 verwacht ik eigenlijk dat die dan wel mee kan doen, alleen in quali nog niet helemaal.

Als je Renault moet geloven, dan komt de Honda nog 15 pk tekort op de Renault spec-C, en inderdaad ongeveer 50 pk op Ferrari.

Bij de snelheden die ze maken, draagt de auto zelf echter ook een groot deel bij, kijk maar bijv. eens naar McLaren, en niet te vergeten, de prestatie van Max afgelopen zondag. Zoveel verschil kan gewoon een auto nog maken, met dezelfde motor.

Als je echter uitgaat van de oude Honda spec, en telt er de 54 pk bij op waarover ze het ergens anders over hadden, kom je uit op 769 pk, ook weer exclusief MGU. Dat zou betekenen dat ze maar iets meer dan 20 pk achter Ferrari staan momenteel. Als dat echt zo is, dan gaat Max waarschijnlijk al meestrijden om het WDC volgend jaar.

Maar goed, ze hebben echt hun best gedaan om het zo ondoorzichtig mogelijk te maken, en ze houden zich erg op de vlakte. Als Max echter 0.6 sec sneller zou zijn dan hij nu al is ....

Mvg, Wim

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18979 is een antwoord op bericht #18977] ma, 22 oktober 2018 21:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Deze getallen komen uit het Renault 710 pk topic. Mercedes zou 980 en Ferrari 990 pk hebben volgens de getallen in dat topic volgens mij.

Als de a spec van Renault al 950 had, hoe ver zijn ze nu dan wel niet?

Honda zou op 955 zitten ( volgens mij had de Honda spec 2.0 idd 910, niet 915 wat ik net schreef) volgens die bronnen (f1technical, zou uit de gps metingen van Renault zijn gebleken, de Honda 3.0 was er toen nog niet. 910 naar 955 is 45 pk. Komt toch in de buurt.

Als hier echt helemaal niks van klopt zijn die getallen allemaal fout, maar dit was meermaals te lezen en lijkt ook aardig bij de realiteit aan te sluiten.
 
Re: Blaren en velgen Lewis.... [bericht #18980 is een antwoord op bericht #18978] ma, 22 oktober 2018 22:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

.....wazig is misschien wel het juiste woord....TR maakt rare sprongen van te voren besproken grote chassis update word gewoon na vrijdag weer verwijderd, is dat logisch? Wat hebben ze te verliezen? Een chassis update wil je toch zeker ook op zaterdag op een droge baan kunnen testen!!!Honda die na 1gp meteen weer met de 3.1 versie komt....allemaal wel enigzins van te voren aangekondigd maar het lijkt er stiekem een beetje op dat ze toch enigzins verstoppertje spelen. Ze testen veel maar willen de echte concurrenten zo weinig mogelijk echte data laten meten......
Er is en zal nog best lang een grote vraag blijven zonder antwoord......hoe sterk is de Honda PU nu echt......
Ik ga er langzaam vanuit dat die PU behoorlijk sterk gaat zijn in 2019!!!
 
Re: Blaren en velgen Lewis.... [bericht #18981 is een antwoord op bericht #18980] ma, 22 oktober 2018 22:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 396
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

@MadMax en daar sluit ik me helemaal bij aan, er worden grote mist wolken op getrokken door Red Bull, Toro Rosso en Honda.
Die zijn echt als een malle aan het ontwikkelen als je van spec 3 naar spec 3.1 kunt gaan in 2 weken ligt er een hoop op de plank klaar.
Daarbij nog de +/- 6 maanden die ze nu nog hebben zie ik het zonnig in, het enige wat we nog niet echt weten hoe betrouwbaar is het pakket
over een race of 5/6.

Kan haast niet meer wachten op de eerste test en de eerste paar races en alles op zijn plaats valt, of dat we nog een jaar moeten wachten.
Maar als je nu al ziet wat Max uit een mindere auto perst gaan we mooie tijden tegemoet.
 
Re: Blaren en velgen Lewis.... [bericht #18982 is een antwoord op bericht #18981] ma, 22 oktober 2018 22:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Smoke hebben we al van ferrari en nu houd Honda ze een spiegeltje voor, smoke & mirrors!

Max ontschoot tijdens het ziggo peptalk interview toch ook even (heb je Hamilton niet in de kaarten laten kijken als je zegt dat hij meer had kunnen knijpen? Nee, volgend jaar dan kan hij toch niet zo veel druk zetten) of iets in die trant, dat hij toch wel een bups meer vermogen verwacht.
 
Re: Formule1 Subforum [bericht #18986 is een antwoord op bericht #18954] ma, 22 oktober 2018 23:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
riesje is op dit moment afwezig  riesje
Berichten: 200
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

ik vind een wedstrijd of film kijken met 4x 8min reclame is hetzelfde als op het moment dat je seks hebt en je schoonmoeder die dan ff 4x opbelt dan zeg ik na de 2e keer ik ga slapen. Boink Angry
 
Re: Formule1 Subforum [bericht #18987 is een antwoord op bericht #18986] ma, 22 oktober 2018 23:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Lees ik toch even seks met je schoonmoeder. Wil je dit nooit meer doen riesje.

[Bijgewerkt op: ma, 22 oktober 2018 23:11]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18990 is een antwoord op bericht #18979] ma, 22 oktober 2018 23:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Sieper schreef op ma, 22 oktober 2018 21:51
Deze getallen komen uit het Renault 710 pk topic. Mercedes zou 980 en Ferrari 990 pk hebben volgens de getallen in dat topic volgens mij.

Als de a spec van Renault al 950 had, hoe ver zijn ze nu dan wel niet?

Honda zou op 955 zitten ( volgens mij had de Honda spec 2.0 idd 910, niet 915 wat ik net schreef) volgens die bronnen (f1technical, zou uit de gps metingen van Renault zijn gebleken, de Honda 3.0 was er toen nog niet. 910 naar 955 is 45 pk. Komt toch in de buurt.

Als hier echt helemaal niks van klopt zijn die getallen allemaal fout, maar dit was meermaals te lezen en lijkt ook aardig bij de realiteit aan te sluiten.
Ik gaf vermogen aan aan zonder MGU. Je moet er 163 pk bijtellen voor de MGU, en dan misschien nog eens het totaal vermenigvuldigen met 1.05 voor de werkelijke waarde.

Wel ben ik zo langzamerhand kwijt waar Honda nu precies staat met alle verwarring die bewust of onbewust gezaaid wordt.

In Sochi was het in ieder geval met MGU
Fer: 953 pk
Mer: 943 pk
Ren Spec-B: 873 pk
Ren Spec-C: 893 pk (volgens Renault 928 pk)
Hon Spec-B: 878 pk
Hon Spec-C: 913 pk (volgens Renault 903 pk)

En de Honda Spec-C in Austin zou dan 932 pk moeten hebben, 54 pk meer dan de Spec-B (en evenredig minder volgens Renault, al zeggen die nu ook dat ze bang zijn voor Honda).

M.a.w., ik geloof zeker dat Honda Renault voorbij is.
Als hier nog 40 pk bijkomen gedurende de winter, dan verwacht ik dat Ferrari, Mercedes en Honda volgend jaar ongeveer op hetzelfde niveau beginnen, er vanuitgaande dat ze er elk nog rond de 20 pk bij weten te sprokkelen (en ja, ik houd dit bij in een spreadsheet Smile).

Laten we zo vriendelijk zijn Renault ook 20 pk te gunnen, en dan komen we 2019 wintertests op het volgende uit:

Ferrari: 973 pk
Mercedes: 963 pk
Renault: 913 pk (of als je hun cijfers aanhoudt, 948 pk)
Honda: 972 pk

Overigens heeft Honda er dan in anderhalf jaar 100 pk bijgesprokkeld, en dat is een hoeveelheid die ook de omloop doet.

Mvg, Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18991 is een antwoord op bericht #18990] ma, 22 oktober 2018 23:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

P.S.: Ik heb ook al eens aangegeven dat je nog een factor moet toepassen, die ergens tussen de 105% en de 110% ligt, anders kloppen de cijfers niet met 2017, tenzij Renault toen ook meer olie verbrandde bij de kwalificaties dan ze toegaven.

De kale vermogenscijfers lagen in 2017 hoger dan bij de aanvang van dit jaar, namelijk, na de verscherping van de olieverbrandingsregels m.i.v. dit jaat.

Mvg, Wim

[Bijgewerkt op: ma, 22 oktober 2018 23:34]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18992 is een antwoord op bericht #18990] ma, 22 oktober 2018 23:35 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

913 + 40 = 953. Hoe kom je op 972 dan?
 
Re: Formule1 Subforum [bericht #18994 is een antwoord op bericht #18986] ma, 22 oktober 2018 23:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
Berichten: 1110
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

riesje schreef op ma, 22 oktober 2018 23:00
ik vind een wedstrijd of film kijken met 4x 8min reclame is hetzelfde als op het moment dat je seks hebt en je schoonmoeder die dan ff 4x opbelt dan zeg ik na de 2e keer ik ga slapen. Boink Angry
En Ziggo heeft tussen de kwalificatie sessies reclames zitten, Sky niet. Keuzes.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18996 is een antwoord op bericht #18992] ma, 22 oktober 2018 23:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Sieper schreef op ma, 22 oktober 2018 23:35
913 + 40 = 953. Hoe kom je op 972 dan?
Honda gaf ergens aan dat ze nu, sinds Spec-B, 54 pk erbij hadden gevonden, dus 19 pk meer dan die 913. Dus in Austin hadden ze niet de 913 van Sochi, maar al 932. Tel daar nog 40 bij voor de winterstop, en dan zit je op 972.

M.a.w.:
Spec-2: 878 pk
Spec-3: 913 pk (Sochi, 35 pk meer dan Spec-2)
Spec-3.1: 932 pk (Austin, 54 pk meer dan Spec-2)

En dan nog 40 pk voor de winterstop, dat maakt 972 pk. Maar dat is pas in maart volgend jaar dus.

Mvg, Wim

P.S.: Sorry dat ik Honda Spec-B en C gebruikte, bedoelde natuurlijk Spec-2 en Spec-3 etc.

[Bijgewerkt op: ma, 22 oktober 2018 23:43]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #18998 is een antwoord op bericht #18996] ma, 22 oktober 2018 23:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Shinji
Berichten: 170
Geregistreerd: oktober 2017
Formula 3

@riesje lol

@wg dankje voor de cijfers en als jij een mogelijkheid vindt om deze spreadsheet te delen met mij zou ik dat heel leuk vinden.


Het is zoals het is, en niet anders
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19001 is een antwoord op bericht #18998] di, 23 oktober 2018 00:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ok, duidelijk, bedankt Wim. Maar hopen dat het klopt, dat Honda idd nog 40 pk kan toveren en dat Mercedes en Ferrari uitgetovert zijn.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19004 is een antwoord op bericht #19001] di, 23 oktober 2018 01:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Sieper schreef op di, 23 oktober 2018 00:24
Ok, duidelijk, bedankt Wim. Maar hopen dat het klopt, dat Honda idd nog 40 pk kan toveren en dat Mercedes en Ferrari uitgetovert zijn.
Dat is wat er hier en daar geroepen werd Smile. En er werd ook hier en daar geroepen dat Merc en Fer nog wel 20 pk erbij kunnen toveren in de winterstop, vandaar mijn verwachtingen voor 2019.

Het zijn uiteindelijk maar speculaties, maar wel leuk te zien welke kant het uit lijkt te gaan Smile.

Mvg, Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19005 is een antwoord op bericht #18998] di, 23 oktober 2018 01:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Shinji schreef op ma, 22 oktober 2018 23:48
@riesje lol

@wg dankje voor de cijfers en als jij een mogelijkheid vindt om deze spreadsheet te delen met mij zou ik dat heel leuk vinden.
Zie mijn email.

Mvg, Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19007 is een antwoord op bericht #18990] di, 23 oktober 2018 08:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2446
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

wg schreef op ma, 22 oktober 2018 23:28


In Sochi was het in ieder geval met MGU
Fer: 953 pk
Mer: 943 pk
Ren Spec-B: 873 pk
Ren Spec-C: 893 pk (volgens Renault 928 pk)
Hon Spec-B: 878 pk
Hon Spec-C: 913 pk (volgens Renault 903 pk)
Mvg, Wim

Waar komen deze cijfers vandaan @WG? Als deze cijfers kloppen, klopt het onderstaande van Renault niet.
Renault had dit in maart 2018 op hun site staan en overal was te lezen dat Renault met 955 pk's zou starten.

Citaat:
Technical specifications
Renault R.E.18
ENGINE

Displacement
1.6L V6
Number of cylinders
6
Rev limit
15,000rpm
Pressure charging
Single turbocharger, unlimited boost pressure (typical 5 bar abs)
Fuel flow limit
100kg/h
Permitted Fuel quantity per race
105kg
Configuration
90° V6
Bore
80mm
Stroke
53mm
Crank height
90mm
Number of valves
4 per cylinder, 24
Fuel
Direct fuel injection
ENERGY RECOVERY SYSTEMS
MGU-K rpm
Max 50,000rpm
MGU-K power
Max 120kW
Energy recovered by MGU-K
Max 2 MJ/lap
Energy released by MGU-K
Max 4 MJ/lap
MGU-H rpm
>100,000rpm
Energy recovered by MGU-H
Unlimited
GENERAL
Weight
Min 145kg
Number of Power Units permitted per driver in 2018
3 ICE/Turbo/MGUH and 2 MGUK/ES/CU
Total horsepower
More than 950hp

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19008 is een antwoord op bericht #19007] di, 23 oktober 2018 09:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Emilio is op dit moment afwezig  Emilio
Berichten: 107
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 08:44

Waar komen deze cijfers vandaan @WG? Als deze cijfers kloppen, klopt het onderstaande van Renault niet.
Renault had dit in maart 2018 op hun site staan en overal was te lezen dat Renault met 955 pk's zou starten.

In het begin van het jaar werd vaak gesproken van het vermogen wat de motor direkt afgeeft.
Later heeft AMUS het over het vermogen wat op de weg werd gelegd. Tussen motor en banden wordt nog wat van het motorvermogen verloren. Waarschijnlijk vandaar die verschillen .

En Renault zal misschien ook wel iets teveel hebben aangegeven, om de stand wat rooskleuriger te doen voorkomen...

[Bijgewerkt op: di, 23 oktober 2018 09:46]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19009 is een antwoord op bericht #19004] di, 23 oktober 2018 10:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment afwezig  NextYear
Berichten: 194
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Gasly is onder de indruk ,Hulk en checko zien de bui al hangen voor volgend jaar...
https://streamable.com/npm90
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19010 is een antwoord op bericht #19008] di, 23 oktober 2018 10:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Wouter, Rebault had toch in Januari nooit 955 pk met de spec A de spec C is 25pk meer dan de spec B, hoeveel de spec B was tov A weet ik even niet maar dan zou Renault minimaal op 980 PK zitten. Dat kan toch niet! Meer dan Ferr en Merc.
 
Re: Jos en Jordan [bericht #19011 is een antwoord op bericht #18941] di, 23 oktober 2018 10:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wingleader is op dit moment afwezig  Wingleader
Berichten: 17
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Jos was met zijn manager Rothengatter in onderhandeling met Jordan over een contract. Rothengatter was zo brutaal om een 0 extra op het contract te schrijven bij Jos zijn salaris, hier was Eddy niet van gediend.

Was meteen over en uit voor Jos dankzij deze lompe actie.
 
Re: Jos en Jordan [bericht #19012 is een antwoord op bericht #19011] di, 23 oktober 2018 10:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 550
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Och, jordan zat toen al enkele jaren in een neerwaartse spiraal. Had dus centen nodig. Eddy Jordan was een krent pur sang!
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19013 is een antwoord op bericht #19004] di, 23 oktober 2018 10:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 550
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Inderdaad leuke speculaas. Maar door het testprogramma STR waarbij er constant onderdelen van de motor er op en er af worden gehaald is het voor buitenstaanders lastig om de ontwikkelingen te doorgronden. Waarschijnlijk om de concurrentie niet teveel inzicht te geven in de ontwikkelingen. Het zou leuk zijn als STR in de laatste drie races echt de mogelijkheden van de hondakrachtbron op het asfalt weet te leggen! Dan kunnen we rustig de winterslaap in. Af en toe een leuke kwali is wat karig.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19014 is een antwoord op bericht #19008] di, 23 oktober 2018 11:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2446
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Emilio schreef op di, 23 oktober 2018 09:44
Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 08:44

Waar komen deze cijfers vandaan @WG? Als deze cijfers kloppen, klopt het onderstaande van Renault niet.
Renault had dit in maart 2018 op hun site staan en overal was te lezen dat Renault met 955 pk's zou starten.
In het begin van het jaar werd vaak gesproken van het vermogen wat de motor direkt afgeeft.
Later heeft AMUS het over het vermogen wat op de weg werd gelegd. Tussen motor en banden wordt nog wat van het motorvermogen verloren. Waarschijnlijk vandaar die verschillen .

En Renault zal misschien ook wel iets teveel hebben aangegeven, om de stand wat rooskleuriger te doen voorkomen...

Heb even de cijfers gezocht van AMuS januari 2018, over het vermogen op de weg, artikel van 5 januari 2018.

Citaat:
Auto Motor und Sport reports that the Mercedes power unit M08 EQ Power + develops the highest power of 949 HP while Ferrari has 15 HP less (934 HP).

The third is Renault with a 42 HP gap to Mercedes (907 HP) while Honda with their latest specification of RA617H drive unit has 881 HP.

F1 2017 POWER UNIT OVERVIEW
MANUFACTURER
TOTAL POWER ...(V6+ERS)....ONLY V6....GAP

Mercedes M08.... 949 HP.... 786 HP
Ferrari 062.... 934 HP.... 771 HP.... 15 HP
Renault R.E.17.... 907 HP.... 744 HP.... 42 HP
Honda RA617H.... 881 HP.... 718 HP.... 68 HP

Volgens de gegevens die @WG geplaatst heeft, zouden Mercedes en Renault dit jaar achteruit zijn gegaan.
Vandaar dat ik graag zou willen weten waar het lijstje van @WG vandaan komt.


@WG: In Sochi [2018] was het in ieder geval met MGU
Fer: 953 pk
Mer: 943 pk
Ren Spec-B: 873 pk
Ren Spec-C: 893 pk
Hon Spec-B: 878 pk
Hon Spec-C: 913 pk
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19015 is een antwoord op bericht #19013] di, 23 oktober 2018 12:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Pistoni is op dit moment afwezig  Pistoni
Berichten: 10
Geregistreerd: april 2017
Karting

Dejavu01 schreef op di, 23 oktober 2018 10:52
...Het zou leuk zijn als STR in de laatste drie races echt de mogelijkheden van de hondakrachtbron op het asfalt weet te leggen!
Denk dat je moet zeggen : dat ze van RBR toestemming krijgen, om de mogelijkheden van die Honda op het asfalt te mogen leggen. Very Happy
Het zou wel een goede grap zijn als Honda voor de laatste race in Abu Dhabi, zonder er iets in de media over te melden, de snelste spec in die STR lepelt met de opmerking "Veel succes en plezier er mee!". drive
Even lekker de concurrentie met wat extra onzekerheid de winterstop in sturen... surprised
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19017 is een antwoord op bericht #19015] di, 23 oktober 2018 12:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Als ze écht verstoppertje spelen dan MOET je dat natuurlijk ook op de laatste race nog gewoon volhouden.
 
Complete boardradio MAX, HAM, SEB. [bericht #19018 is een antwoord op bericht #18600] di, 23 oktober 2018 14:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2446
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Complete boardradio MAX, HAM, SEB.

https://soundcloud.com/matt-betros
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19019 is een antwoord op bericht #19014] di, 23 oktober 2018 15:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 11:13
Emilio schreef op di, 23 oktober 2018 09:44
Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 08:44

Waar komen deze cijfers vandaan @WG? Als deze cijfers kloppen, klopt het onderstaande van Renault niet.
Renault had dit in maart 2018 op hun site staan en overal was te lezen dat Renault met 955 pk's zou starten.
In het begin van het jaar werd vaak gesproken van het vermogen wat de motor direkt afgeeft.
Later heeft AMUS het over het vermogen wat op de weg werd gelegd. Tussen motor en banden wordt nog wat van het motorvermogen verloren. Waarschijnlijk vandaar die verschillen .

En Renault zal misschien ook wel iets teveel hebben aangegeven, om de stand wat rooskleuriger te doen voorkomen...
Heb even de cijfers gezocht van AMuS januari 2018, over het vermogen op de weg, artikel van 5 januari 2018.

Citaat:
Auto Motor und Sport reports that the Mercedes power unit M08 EQ Power + develops the highest power of 949 HP while Ferrari has 15 HP less (934 HP).

The third is Renault with a 42 HP gap to Mercedes (907 HP) while Honda with their latest specification of RA617H drive unit has 881 HP.

F1 2017 POWER UNIT OVERVIEW
MANUFACTURER
TOTAL POWER ...(V6+ERS)....ONLY V6....GAP

Mercedes M08.... 949 HP.... 786 HP
Ferrari 062.... 934 HP.... 771 HP.... 15 HP
Renault R.E.17.... 907 HP.... 744 HP.... 42 HP
Honda RA617H.... 881 HP.... 718 HP.... 68 HP
Volgens de gegevens die @WG geplaatst heeft, zouden Mercedes en Renault dit jaar achteruit zijn gegaan.
Vandaar dat ik graag zou willen weten waar het lijstje van @WG vandaan komt.


@WG: In Sochi [2018] was het in ieder geval met MGU
Fer: 953 pk
Mer: 943 pk
Ren Spec-B: 873 pk
Ren Spec-C: 893 pk
Hon Spec-B: 878 pk
Hon Spec-C: 913 pk
Ik kan nu even niet bij mijn spreadsheet, zal vanavond even checken.

Mijn cijfers heb ik verzameld n.a.v. de discussie in het Honda motor draadje.

Het verschil met vorig jaar, d.w.z., minder vermogen aan het begin van dit jaar in vergelijking met eind vorig jaar, m.n. bij Fer en Mer, komt volgens mij doordat ze minder olie mogen verbranden dit jaar. Ik heb daar al eens eerder berekeningen op losgelaten, en dat betekent een verschil van minstens 2%, en mogelijk tot 4%, dus grofweg tussen de 20 en 40 pk die ze vorig jaar meer hadden, vergeleken bij de aanvang van dit jaar. Honda had daar geen last van (gebruikt nauwelijks olie), en Renault officieel ook niet, maar dat geloof ik niet helemaal, zal ik maar zeggen. Renault lijkt wel vaker dingen te zeggen die niet met de cijfers overeenkomen.

Later meer ... Smile

Mvg, Wim

[Bijgewerkt op: di, 23 oktober 2018 15:24]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19020 is een antwoord op bericht #18990] di, 23 oktober 2018 15:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Espresso
Berichten: 217
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op ma, 22 oktober 2018 23:28


...
Laten we zo vriendelijk zijn Renault ook 20 pk te gunnen, en dan komen we 2019 wintertests op het volgende uit:

Ferrari: 973 pk
Mercedes: 963 pk
Renault: 913 pk (of als je hun cijfers aanhoudt, 948 pk)
Honda: 972 pk

Overigens heeft Honda er dan in anderhalf jaar 100 pk bijgesprokkeld, en dat is een hoeveelheid die ook de omloop doet.

Mvg, Wim
Begin voor Renault maar met een nulmeting. Abiteboul heeft aangegeven dat Renault in 2019 met een volledig nieuwe ontwerp komt omdat het huidige motorontwerp beperkend is.
(Motor niet door te ontwikkelen, de overige componenten niet betrouwbaar....)

[Bijgewerkt op: di, 23 oktober 2018 15:28]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Karun ziet het zo ... [bericht #19021 is een antwoord op bericht #18956] di, 23 oktober 2018 16:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Berichten: 856
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

NextYear schreef op ma, 22 oktober 2018 17:25
Schummie01 schreef op ma, 22 oktober 2018 01:04
@Shinji,

Yep,
Op die ( sommigen niet bestaande) opstelling in MK blijkt dat de RB14 hier in Austin 0,6 seconde per ronde sneller zou zijn geweest met de Honda achterin.
2020 is gewoon aan de voorzichtige kant om voor het echhie mee te kunnen doen voor het DWC en CWC.
Maar ik snap Horner, Max en Marko wel. Wat voor voordeel heb je door nu al te roepen dat je komend jaar voor het wereldkampioenschap gaat.
Maar Horner kon het in z'n enthousiasme toch niet laten om die 0,6 seconde te delen met de jongens van Sky.
Op naarr Mexico!!!
Beste ...
Dit is verkeerd geïnterpreteerd. Horner zegt hier dat de Toro Rosso met de Honda motor nog 0,6 sec per ronde toegeeft op de RB14 met Renault motor .
Wat de testopstelling met Honda motor betreft denk niet dat daar enige info van naar buiten komt ...

Verschil tussen Red Bull en Toro Rosso wordt kleiner

Horner gaf ook een concreet voorbeeld van de progressie die Honda boekt. 'Het gat tussen ons met het pakket dat wij bij ons hadden en Toro Rosso was hier gemiddeld zes tienden van een seconde per ronde', legt de Brit uit. 'Dat is echt heel bemoedigend.'


Karun Chandhok (werkzaam bij ch4 ) omschrijft de uitspraak van Horner als volgt in zijn column ...

Citaat:
Christian told us on Channel 4 that the difference between the Honda and the Renault engine around Austin was a massive six tenths of a second. If Honda keep making progress, it will be brilliant for Formula 1 as a sport to see Red Bull battling on track and strategically with Mercedes and Ferrari on a regular basis.
https://drivetribe.com/p/karuns-us-gp-verdict-how-kimi-took- Ogut0wFeT36L4No8wG-Y7A?iid=cfCHr1yaSEKDcVjoawh75g


Honda power !!!
 
Maart 2019 [bericht #19023 is een antwoord op bericht #19017] di, 23 oktober 2018 16:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Denk dat we er maar vanuit moeten gaan dat we echt tot maart 2019 moeten gaan wachten.......
Ook tijdens de wintertests gaan ze echt niet de echte kracht van Honda laten zien.
We zullen dan op details moeten gaan letten, snelle sectortijden met waarschijnlijk volle tank enz. Enz. Word weer een geweldig avontuur om deze winter door te komen en tijdens de tests enigzins een beeld te krijgen van de krachtsverhoudingen.....tel daarbij op de temperaturen die er kunnen heersen in Barcelona...
Van mij hoeft Honda niks meer te laten zien dit jaar, ergens ben ik al lang en breed overtuigd van wat ze gaan laten zien volgend jaar, hoop dat mijn gevoel uitkomt.
Wat ik al eerder schreef is belangrijker de vooruitgang van MB en Ferrari dat is het enige waar Honda geen invloed op heeft. Daarom kunnen ze ook helemaal nog niet hardop zeggen of ze volgend jaar meegaan doen voor de titel. Als MB en Ferrari maar 20pk vinden dan komt het wel goed, hebben zij ergens weer iets unieks gevonden en plakken ze er toch weer 40 of 50pk bij dan hebben ze bij RB in het begin van het seizoen weer een flinke kluif om bij te blijven...
Denk dat een vooruitgang van 25/30pk bij MB en Ferrari realistischer is dan 20pk maar blijft allemaal maar giswerk.
Men leert het meeste van fouten, wie heeft er de laatste jaren het meeste fouten gemaakt.....Honda.
 
Re: Complete boardradio MAX, HAM, SEB. [bericht #19024 is een antwoord op bericht #19018] di, 23 oktober 2018 18:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
riesje is op dit moment afwezig  riesje
Berichten: 200
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

mooi dat max zegt dat hij kimi sensibele binnenhaalt en bewust banden spaart toppertje die gast.
 
Re: Maart 2019 [bericht #19031 is een antwoord op bericht #19023] di, 23 oktober 2018 20:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Shinji
Berichten: 170
Geregistreerd: oktober 2017
Formula 3

MadMax schreef op di, 23 oktober 2018 16:52
Denk dat we er maar vanuit moeten gaan dat we echt tot maart 2019 moeten gaan wachten.......
Ook tijdens de wintertests gaan ze echt niet de echte kracht van Honda laten zien.
We zullen dan op details moeten gaan letten, snelle sectortijden met waarschijnlijk volle tank enz. Enz. Word weer een geweldig avontuur om deze winter door te komen en tijdens de tests enigzins een beeld te krijgen van de krachtsverhoudingen.....tel daarbij op de temperaturen die er kunnen heersen in Barcelona...
Van mij hoeft Honda niks meer te laten zien dit jaar, ergens ben ik al lang en breed overtuigd van wat ze gaan laten zien volgend jaar, hoop dat mijn gevoel uitkomt.
Wat ik al eerder schreef is belangrijker de vooruitgang van MB en Ferrari dat is het enige waar Honda geen invloed op heeft. Daarom kunnen ze ook helemaal nog niet hardop zeggen of ze volgend jaar meegaan doen voor de titel. Als MB en Ferrari maar 20pk vinden dan komt het wel goed, hebben zij ergens weer iets unieks gevonden en plakken ze er toch weer 40 of 50pk bij dan hebben ze bij RB in het begin van het seizoen weer een flinke kluif om bij te blijven...
Denk dat een vooruitgang van 25/30pk bij MB en Ferrari realistischer is dan 20pk maar blijft allemaal maar giswerk.
Men leert het meeste van fouten, wie heeft er de laatste jaren het meeste fouten gemaakt.....Honda.
laat het mij zo zeggen, voor volgend jaar heb ik zo een goede buikgevoel voor RB en Max die heb ik nog nooit gehad als ze nog met renault een seizoen begonnen


Het is zoals het is, en niet anders
 
Lambiase [bericht #19032 is een antwoord op bericht #19018] di, 23 oktober 2018 21:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 550
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

British undercooled type. Ze zouden eens van die man een interview moeten afnemen.
 
als Max maar niet wint [bericht #19054 is een antwoord op bericht #18600] do, 25 oktober 2018 10:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
ForzaOlanda is op dit moment afwezig  ForzaOlanda
Berichten: 174
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wat een heerlijke race! Laat Max gewoon elke race achteraan starten, dan gebeurt er wat.

De laatste ronden met Kimi op kop, was de eerste keer dat ik hoopte dat Max niet zou winnen. apart. In ieder geval heeft Max veel Goodwill gekweekt ook in Italie. Daar denken ze nu ook, waarom hebben we Verstappen er niet in gezet, met Vettel gaat het niet gebeuren.

Cheers ForzaOlanda
 
Re: als Max maar niet wint [bericht #19055 is een antwoord op bericht #19054] do, 25 oktober 2018 11:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik was vooral bezig met hopen dat hij Hamilton af zou slaan (en please geen crash, want dan zouden de haters weer los kunnen) en dacht niet eens aan een aanval op Kimi (alhoewel hij DRS had) maar dat was ook vooral om zelf niet kwetsbaar te worden voor een aanval van Lewis zoals uit de radio berichten met Gianpiero Lambiase Bleek. Het is Kimi gegunt hoor (een keertje!)

Hopelijk vh weekend weer zo een mooie Max show, liefst wel van voren want dat je op P2 weet te komen kan normal niet, dan moet je en zelf fantastisch racen en moeten de anderen strategische foutjes maken of pech hebben (Ricciardo).

Moet je voorstellen als Ricci niet kapot was gegaan, Max met zijn 0,6 seconden sneller per rondje hem had binnengehengeld en dan samen met Ric een crash. Zou dan altijd op Max zijn conto worden geschreven. Nu ging Ric op zwart (electrisch system shut down) en kon Max de top aanvallen door ook de VSC (Lewis ging (naar later dus bleek) te vroeg pitten en Max kon het gaatje gedurende de VSC ook wat dichten (door sluw op de delta te rijden).

[Bijgewerkt op: do, 25 oktober 2018 11:31]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19057 is een antwoord op bericht #19019] do, 25 oktober 2018 11:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
Berichten: 1110
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

wg schreef op di, 23 oktober 2018 15:22
Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 11:13
Emilio schreef op di, 23 oktober 2018 09:44
Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 08:44

Waar komen deze cijfers vandaan @WG? Als deze cijfers kloppen, klopt het onderstaande van Renault niet.
Renault had dit in maart 2018 op hun site staan en overal was te lezen dat Renault met 955 pk's zou starten.
In het begin van het jaar werd vaak gesproken van het vermogen wat de motor direkt afgeeft.
Later heeft AMUS het over het vermogen wat op de weg werd gelegd. Tussen motor en banden wordt nog wat van het motorvermogen verloren. Waarschijnlijk vandaar die verschillen .

En Renault zal misschien ook wel iets teveel hebben aangegeven, om de stand wat rooskleuriger te doen voorkomen...
Heb even de cijfers gezocht van AMuS januari 2018, over het vermogen op de weg, artikel van 5 januari 2018.

Citaat:
Auto Motor und Sport reports that the Mercedes power unit M08 EQ Power + develops the highest power of 949 HP while Ferrari has 15 HP less (934 HP).

The third is Renault with a 42 HP gap to Mercedes (907 HP) while Honda with their latest specification of RA617H drive unit has 881 HP.

F1 2017 POWER UNIT OVERVIEW
MANUFACTURER
TOTAL POWER ...(V6+ERS)....ONLY V6....GAP

Mercedes M08.... 949 HP.... 786 HP
Ferrari 062.... 934 HP.... 771 HP.... 15 HP
Renault R.E.17.... 907 HP.... 744 HP.... 42 HP
Honda RA617H.... 881 HP.... 718 HP.... 68 HP
Volgens de gegevens die @WG geplaatst heeft, zouden Mercedes en Renault dit jaar achteruit zijn gegaan.
Vandaar dat ik graag zou willen weten waar het lijstje van @WG vandaan komt.


@WG: In Sochi [2018] was het in ieder geval met MGU
Fer: 953 pk
Mer: 943 pk
Ren Spec-B: 873 pk
Ren Spec-C: 893 pk
Hon Spec-B: 878 pk
Hon Spec-C: 913 pk
Ik kan nu even niet bij mijn spreadsheet, zal vanavond even checken.

Mijn cijfers heb ik verzameld n.a.v. de discussie in het Honda motor draadje.
Zou je ze nog kunnen laten zien Wim? Hoe je aan die gegevens komt? Vind het namelijk beetje raar dat Mercedes er zo op achteruit
is gegaan. Aan het begin van het seizoen las ik nog dingen waarin stond dat Mercedes heel dichtbij de 1000pk was. Volgens jouw
gegevens zijn ze ver van dat en zelfs achteruit gegaan.
 
Re: als Max maar niet wint [bericht #19058 is een antwoord op bericht #19055] do, 25 oktober 2018 11:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2446
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Sieper schreef op do, 25 oktober 2018 11:29
Ik was vooral bezig met hopen dat hij Hamilton af zou slaan (en please geen crash, want dan zouden de haters weer los kunnen)

Je blijft maar in herhaling vallen met jouw "haters", Sieper. Die heeft elke coureur, gewoon niet meer lezen. Razz
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19059 is een antwoord op bericht #19057] do, 25 oktober 2018 13:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Jip schreef op do, 25 oktober 2018 11:49
wg schreef op di, 23 oktober 2018 15:22
Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 11:13
Emilio schreef op di, 23 oktober 2018 09:44
Wouter schreef op di, 23 oktober 2018 08:44

Waar komen deze cijfers vandaan @WG? Als deze cijfers kloppen, klopt het onderstaande van Renault niet.
Renault had dit in maart 2018 op hun site staan en overal was te lezen dat Renault met 955 pk's zou starten.
In het begin van het jaar werd vaak gesproken van het vermogen wat de motor direkt afgeeft.
Later heeft AMUS het over het vermogen wat op de weg werd gelegd. Tussen motor en banden wordt nog wat van het motorvermogen verloren. Waarschijnlijk vandaar die verschillen .

En Renault zal misschien ook wel iets teveel hebben aangegeven, om de stand wat rooskleuriger te doen voorkomen...
Heb even de cijfers gezocht van AMuS januari 2018, over het vermogen op de weg, artikel van 5 januari 2018.

Citaat:
Auto Motor und Sport reports that the Mercedes power unit M08 EQ Power + develops the highest power of 949 HP while Ferrari has 15 HP less (934 HP).

The third is Renault with a 42 HP gap to Mercedes (907 HP) while Honda with their latest specification of RA617H drive unit has 881 HP.

F1 2017 POWER UNIT OVERVIEW
MANUFACTURER
TOTAL POWER ...(V6+ERS)....ONLY V6....GAP

Mercedes M08.... 949 HP.... 786 HP
Ferrari 062.... 934 HP.... 771 HP.... 15 HP
Renault R.E.17.... 907 HP.... 744 HP.... 42 HP
Honda RA617H.... 881 HP.... 718 HP.... 68 HP
Volgens de gegevens die @WG geplaatst heeft, zouden Mercedes en Renault dit jaar achteruit zijn gegaan.
Vandaar dat ik graag zou willen weten waar het lijstje van @WG vandaan komt.


@WG: In Sochi [2018] was het in ieder geval met MGU
Fer: 953 pk
Mer: 943 pk
Ren Spec-B: 873 pk
Ren Spec-C: 893 pk
Hon Spec-B: 878 pk
Hon Spec-C: 913 pk
Ik kan nu even niet bij mijn spreadsheet, zal vanavond even checken.

Mijn cijfers heb ik verzameld n.a.v. de discussie in het Honda motor draadje.
Zou je ze nog kunnen laten zien Wim? Hoe je aan die gegevens komt? Vind het namelijk beetje raar dat Mercedes er zo op achteruit
is gegaan. Aan het begin van het seizoen las ik nog dingen waarin stond dat Mercedes heel dichtbij de 1000pk was. Volgens jouw
gegevens zijn ze ver van dat en zelfs achteruit gegaan.
Ik zal het even checken, hoopte dat gisteren te doen, maar heb momenteel slechte en beperkte internetverbinding 's avonds. Ben morgen weer thuis.

Het verschil wordt in principe veroorzaakt door een tweetal zaken.

1. Er is inderdaad een achteruitgang geweest van 2%-4% t.o.v. vorig jaar i.v.m. beperking van het meeverbranden van olie als brandstof.
2. Dit zijn vermogens aan het wiel, niet aan de krukas. Je moet hier zo'n 10% bijtellen, of beter 11%. Van krukas naar wiel gaat ongeveer 10% verloren.

Met vriendelijke groet,
Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19090 is een antwoord op bericht #19059] vr, 26 oktober 2018 16:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Even ter aanvulling, ik heb het net gecheckt, en er een plaatje van gemaakt om het als tabel te kunen weergeven.

https://www.lumifer.com/images/f1/vermogens.jpg

De waarden zijn gebaseerd op AMuS, en een stapel andere sites, blogs, videos etc. die ik regelmatig gecheckt heb.

De waarden zijn dus niet achteruit gegaan uiteindelijk, dit jaar, dat leek alleen maar zo door de verschillende metingen voor de getallen die gebruikt werden overal.

Het betekent wel dat Honda een fabelachtige vooruitgang geboekt heeft, en dat ze gelijk lijken te hebben met hun eigen opmerkingen dat ze 20 pk achterlopen bij de top.

Mvg, Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19091 is een antwoord op bericht #19090] vr, 26 oktober 2018 16:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2008
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik moet zeggen dat dit er toch wel indrukwekkend uitziet, zowel de cijfers als de gedachtegang erachter. Het zou maar zo eens kunnen, gps data is natuurlijk van op de weg, en de fabriekscijfers zijn krukas. Iets wat anders telkens veel verwarring kweekt. Als het klopt komt Honda nu érg dichtbij en hebben ze verreweg het meeste momentum.

[Bijgewerkt op: vr, 26 oktober 2018 16:17]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19093 is een antwoord op bericht #19091] vr, 26 oktober 2018 16:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Sieper schreef op vr, 26 oktober 2018 16:15
Ik moet zeggen dat dit er toch wel indrukwekkend uitziet, zowel de cijfers als de gedachtegang erachter. Het zou maar zo eens kunnen, gps data is natuurlijk van op de weg, en de fabriekscijfers zijn krukas. Iets wat anders telkens veel verwarring kweekt. Als het klopt komt Honda nu érg dichtbij en hebben ze verreweg het meeste momentum.
Ja, erg indrukwekkend inderdaad.

Overigens heb ik wel het vermogen van de MGU als een constante genomen (163 pk), omdat ik niet precies weet hoe dit wordt overgebracht. Het zou zomaar kunnen dat je bij de krukas-waarden dan nog 19 pk bij mag tellen, maar dat geldt dan voor iedereen. AmuS doet dat echter niet, dus heb ik het op dezelfde manier als AMuS gedaan.

Mvg, Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19112 is een antwoord op bericht #19093] vr, 26 oktober 2018 20:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 396
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Super bedankt voor sharing that info Yay
Het zou zomaar een heel mooi race jaar kunnen worden in 2019.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19146 is een antwoord op bericht #19090] za, 27 oktober 2018 00:57 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Berichten: 167
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op vr, 26 oktober 2018 16:02
Even ter aanvulling, ik heb het net gecheckt, en er een plaatje van gemaakt om het als tabel te kunen weergeven.

https://www.lumifer.com/images/f1/vermogens.jpg

De waarden zijn gebaseerd op AMuS, en een stapel andere sites, blogs, videos etc. die ik regelmatig gecheckt heb.

De waarden zijn dus niet achteruit gegaan uiteindelijk, dit jaar, dat leek alleen maar zo door de verschillende metingen voor de getallen die gebruikt werden overal.

Het betekent wel dat Honda een fabelachtige vooruitgang geboekt heeft, en dat ze gelijk lijken te hebben met hun eigen opmerkingen dat ze 20 pk achterlopen bij de top.

Mvg, Wim
ik heb toch wat twijfels bij de verschillen tussen 2018 en 2017. Eind 2017 kwam Mercedes met het bericht dat men 50% thermal efficiency bereikt had. Omdat er een maximum zit aan de hoeveelheid brandstof die gebruikt mag worden (100kg/h) is het van eminent belang om de motor zo zuinig (efficient) mogelijk te maken.
https://www.autosport.com/f1/news/131772/mercedes-engine-hit s-remarkable-dyno-target

in dit artikel wordt ook genoemd dat er tussen 2014 en 2017 ongeveer 109 Pk gewonnen zou zijn. Dat is dus drie jaar en je mag aannemen dat de pk-winsten de eerste jaren makkelijker te behalen zijn dan nu. Een verbrandingsmotor heeft ook een theoretische maximale efficiency, dat heeft te maken met zaken als Carnot efficiency

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency#Carnot_effi ciency

De maximale efficiency, bij een compressieratio van 17 en bepaalde temperatuurverschillen zal misschien 65% of daar in de buurt liggen.

lang verhaal kort: ik kan mij niet voorstellen dat een Mercedes de efficency van het verbrandingsproces in 3 jaar tijd van 44% naar 50% hebben weten op te schroeven en het jaar daarna ineens naar 54% of zo. Dit alles gegeven een gelijkblijvende fuelflow van max. 100kg/h.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19157 is een antwoord op bericht #19146] za, 27 oktober 2018 12:42 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

maxtrash schreef op za, 27 oktober 2018 00:57
wg schreef op vr, 26 oktober 2018 16:02
Even ter aanvulling, ik heb het net gecheckt, en er een plaatje van gemaakt om het als tabel te kunen weergeven.

https://www.lumifer.com/images/f1/vermogens.jpg

De waarden zijn gebaseerd op AMuS, en een stapel andere sites, blogs, videos etc. die ik regelmatig gecheckt heb.

De waarden zijn dus niet achteruit gegaan uiteindelijk, dit jaar, dat leek alleen maar zo door de verschillende metingen voor de getallen die gebruikt werden overal.

Het betekent wel dat Honda een fabelachtige vooruitgang geboekt heeft, en dat ze gelijk lijken te hebben met hun eigen opmerkingen dat ze 20 pk achterlopen bij de top.

Mvg, Wim
ik heb toch wat twijfels bij de verschillen tussen 2018 en 2017. Eind 2017 kwam Mercedes met het bericht dat men 50% thermal efficiency bereikt had. Omdat er een maximum zit aan de hoeveelheid brandstof die gebruikt mag worden (100kg/h) is het van eminent belang om de motor zo zuinig (efficient) mogelijk te maken.
https://www.autosport.com/f1/news/131772/mercedes-engine-hit s-remarkable-dyno-target

in dit artikel wordt ook genoemd dat er tussen 2014 en 2017 ongeveer 109 Pk gewonnen zou zijn. Dat is dus drie jaar en je mag aannemen dat de pk-winsten de eerste jaren makkelijker te behalen zijn dan nu. Een verbrandingsmotor heeft ook een theoretische maximale efficiency, dat heeft te maken met zaken als Carnot efficiency

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency#Carnot_effi ciency

De maximale efficiency, bij een compressieratio van 17 en bepaalde temperatuurverschillen zal misschien 65% of daar in de buurt liggen.

lang verhaal kort: ik kan mij niet voorstellen dat een Mercedes de efficency van het verbrandingsproces in 3 jaar tijd van 44% naar 50% hebben weten op te schroeven en het jaar daarna ineens naar 54% of zo. Dit alles gegeven een gelijkblijvende fuelflow van max. 100kg/h.
Het blijft natuurlijk altijd speculatie, omdat geen van de teams de werkelijke, door henzelf gemeten waarden ter beschikking stelt.

Ik was zelf ook enigszins verrast door de verschillen, aangezien mijn berekeningen op grond van de limieten op olieverbruik dit jaar aangaven dat er een vermogensverlies zou zijn van tussen de 2% en 4% voor Mercedes en Ferrari, en verwachtte daarom dat de verschillen kleiner zouden zijn, en de berekende vermogens minder hoog. Overigens zou ik ook een tabelletje kunnen maken met vermogens aan de wielen - dat is minder extreem ;).

Wat dit in ieder geval wel lijkt aan te geven is de pikorde qua vermogen, en ik denk dat en de relatieve verschillen wel goed zitten.

Verder heb ik het altijd interessant gevonden dat er mensen zijn, voornamelijk in Duitsland, die het klaar spelen om met een turbo-geblazen, gemodificeerde VW Polo, 900 pk tot 1000 pk en meer uit een 4-cilinder 1,2 tot 1,4 liter motor te halen, en snelheden van over de 300 kph. Dus vanuit dat oogpunt zijn deze snelheden en pks niet zo heel apart.

Ik betwijfel daarnaast of de motoren inderdaad efficiënter zijn geworden. Het gaat hier om maximum vermogen, en dat zegt natuurlijk niets over brandstofgebruik. Tenslotte zijn alle teams hier gedurende de race ook bezig met het besparen van brandstof, en dat speelt zoals we weten een aanzienlijke rol. Er is tenslotte een aanzienlijk verschil in rondetijden tussen quali en de race.

Mvg, Wim
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19161 is een antwoord op bericht #19157] za, 27 oktober 2018 13:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment afwezig  maxtrash
Berichten: 167
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op za, 27 oktober 2018 12:42
maxtrash schreef op za, 27 oktober 2018 00:57
wg schreef op vr, 26 oktober 2018 16:02
Even ter aanvulling, ik heb het net gecheckt, en er een plaatje van gemaakt om het als tabel te kunen weergeven.

https://www.lumifer.com/images/f1/vermogens.jpg

De waarden zijn gebaseerd op AMuS, en een stapel andere sites, blogs, videos etc. die ik regelmatig gecheckt heb.

De waarden zijn dus niet achteruit gegaan uiteindelijk, dit jaar, dat leek alleen maar zo door de verschillende metingen voor de getallen die gebruikt werden overal.

Het betekent wel dat Honda een fabelachtige vooruitgang geboekt heeft, en dat ze gelijk lijken te hebben met hun eigen opmerkingen dat ze 20 pk achterlopen bij de top.

Mvg, Wim
ik heb toch wat twijfels bij de verschillen tussen 2018 en 2017. Eind 2017 kwam Mercedes met het bericht dat men 50% thermal efficiency bereikt had. Omdat er een maximum zit aan de hoeveelheid brandstof die gebruikt mag worden (100kg/h) is het van eminent belang om de motor zo zuinig (efficient) mogelijk te maken.
https://www.autosport.com/f1/news/131772/mercedes-engine-hit s-remarkable-dyno-target

in dit artikel wordt ook genoemd dat er tussen 2014 en 2017 ongeveer 109 Pk gewonnen zou zijn. Dat is dus drie jaar en je mag aannemen dat de pk-winsten de eerste jaren makkelijker te behalen zijn dan nu. Een verbrandingsmotor heeft ook een theoretische maximale efficiency, dat heeft te maken met zaken als Carnot efficiency

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency#Carnot_effi ciency

De maximale efficiency, bij een compressieratio van 17 en bepaalde temperatuurverschillen zal misschien 65% of daar in de buurt liggen.

lang verhaal kort: ik kan mij niet voorstellen dat een Mercedes de efficency van het verbrandingsproces in 3 jaar tijd van 44% naar 50% hebben weten op te schroeven en het jaar daarna ineens naar 54% of zo. Dit alles gegeven een gelijkblijvende fuelflow van max. 100kg/h.
Het blijft natuurlijk altijd speculatie, omdat geen van de teams de werkelijke, door henzelf gemeten waarden ter beschikking stelt.

Ik was zelf ook enigszins verrast door de verschillen, aangezien mijn berekeningen op grond van de limieten op olieverbruik dit jaar aangaven dat er een vermogensverlies zou zijn van tussen de 2% en 4% voor Mercedes en Ferrari, en verwachtte daarom dat de verschillen kleiner zouden zijn, en de berekende vermogens minder hoog. Overigens zou ik ook een tabelletje kunnen maken met vermogens aan de wielen - dat is minder extreem ;).

Wat dit in ieder geval wel lijkt aan te geven is de pikorde qua vermogen, en ik denk dat en de relatieve verschillen wel goed zitten.

Verder heb ik het altijd interessant gevonden dat er mensen zijn, voornamelijk in Duitsland, die het klaar spelen om met een turbo-geblazen, gemodificeerde VW Polo, 900 pk tot 1000 pk en meer uit een 4-cilinder 1,2 tot 1,4 liter motor te halen, en snelheden van over de 300 kph. Dus vanuit dat oogpunt zijn deze snelheden en pks niet zo heel apart.

Ik betwijfel daarnaast of de motoren inderdaad efficiënter zijn geworden. Het gaat hier om maximum vermogen, en dat zegt natuurlijk niets over brandstofgebruik. Tenslotte zijn alle teams hier gedurende de race ook bezig met het besparen van brandstof, en dat speelt zoals we weten een aanzienlijke rol. Er is tenslotte een aanzienlijk verschil in rondetijden tussen quali en de race.

Mvg, Wim
Meer vermogen is niet moeilijk, kwestie van meer toeren en meer brandstof inspuiten. In het verleden zijn er ook F1 wagens geweest in kwali mode die richting 1500 PK gingen. De FIA limiteert zaken om het vermogen binnen de perken te houden en dat weer ivm de veiligheid. De techniek is flink verbeterd in de afgelopen jaren, de belangrijkste limiterende factor is volgens mij die 100kg/h aan brandstof die op ieder moment maximaal gebruikt mag worden. Als een race twee uur duurt en je 100kg meeneemt zal het gemiddelde 50kg/h zijn, maar bij vol gas mag er nooit meer dan die 100kg/h door de leiding stromen.
stel een kg benzine bevat om en nabij 45 MJ. Dat is 12,5 kWh. Met 100kg/h kom je dan op 1250 kW = 1676 Pk.
De efficiency is dus allesbepalend. Bij 50% kun je 838 Pk mechanisch vermogen uit de brandstof halen. 838 + 163 = 1001 Pk.

Persoonlijk denk ik dat Mercedes misschien vorig jaar al wat verder was en ik verdenk ze er sowieso van dat ze het e.e.a. achter de hand houden. Ik schat ze vrij conservatief in voor wat betreft het vol belasten van de motor. Niet voor niets dat ze zo'n goede betrouwbaarheid hebben. Als het er echt op aan komt (stel Honda sluit het gat volgend jaar) ben ik benieuwd of we vaker een ploffende motor gaan zien.
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19163 is een antwoord op bericht #19161] za, 27 oktober 2018 14:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Shinji
Berichten: 170
Geregistreerd: oktober 2017
Formula 3

maxtrash schreef op za, 27 oktober 2018 13:30

Persoonlijk denk ik dat Mercedes misschien vorig jaar al wat verder was en ik verdenk ze er sowieso van dat ze het e.e.a. achter de hand houden. Ik schat ze vrij conservatief in voor wat betreft het vol belasten van de motor. Niet voor niets dat ze zo'n goede betrouwbaarheid hebben. Als het er echt op aan komt (stel Honda sluit het gat volgend jaar) ben ik benieuwd of we vaker een ploffende motor gaan zien.
waarom zouden ze iets achter de hand houden? dan hadden ze het oproepen kunnen als Ferrari al sneller was als zij


Het is zoals het is, en niet anders
 
Re: 0.6 sec STR en RBR. [bericht #19191 is een antwoord op bericht #19163] za, 27 oktober 2018 19:54 Naar vorige bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Shinji schreef op za, 27 oktober 2018 14:01
maxtrash schreef op za, 27 oktober 2018 13:30

Persoonlijk denk ik dat Mercedes misschien vorig jaar al wat verder was en ik verdenk ze er sowieso van dat ze het e.e.a. achter de hand houden. Ik schat ze vrij conservatief in voor wat betreft het vol belasten van de motor. Niet voor niets dat ze zo'n goede betrouwbaarheid hebben. Als het er echt op aan komt (stel Honda sluit het gat volgend jaar) ben ik benieuwd of we vaker een ploffende motor gaan zien.
waarom zouden ze iets achter de hand houden? dan hadden ze het oproepen kunnen als Ferrari al sneller was als zij
Mercedes zegt altijd dat ze bang zijn van iedereen, en dat het allemaal niet geweldig is. Vervolgens winnen ze toch weer, of halen toch weer pole. M.a.w.: ik denk dat ze altijd wat achter de hand hebben, alleen zullen ze dat nooit toegeven. En Ferrari liet vroeger nooit het achterste van hun tong zien, en reden vervolgens in quali weer eens een stuk sneller dan in de vrije trainingen.

We moeten het maar afwachten volgend jaar Smile.

Mvg, Wim
 
Vorige onderwerp: FORMULA 1 2018 HONDA JAPANESE GRAND PRIX
Volgende onderwerp: FORMULA 1 2018 MEXICAN GRAND PRIX
Naar forum gaan: