|
|
|
|
|
|
|
Mooie welverdiende twee plaats! [bericht #17949 is een antwoord op bericht #17912] |
zo, 16 september 2018 17:13  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
Schummie01 schreef op za, 15 september 2018 20:33"Ze moeten de problemen met de motor dus nog oplossen voor morgen, maar dat mag toch niet tijdens Parc Fermé, tenzij het de veiligheid betreft?"
De problemen zijn specifiek voor de kwalificatie setting. In die setting staat niet alleen de ICE in de maximale stand, maar werken vooral ook de elektrische systemen totaal anders.
Dus als het goed is, is er morgen geen enkel probleem als de normale race settings gebruikt worden. Als Max buiten startproblemen kan blijven, is alles, tot aan een overwinning mogelijk.
De problemen bleken niet alleen in de kwalificatie setting voor te komen. Voor het begin van de race zei Newey al dat
de problemen niet verholpen waren en hij vooral bang was voor problemen tijdens een safetycar.
Max heeft de hele race met andere versnellingen moeten rijden en dan nóg op de plaats eindigen. Super!!
En terecht daarom "Driver of the Day" geworden.
Wat een verschil in tijd met Kimi, Bottas en Ricciardo, 40-45 sec er voor geëindigd !!
Klasse gereden !!
| |
|
|
Re: Mooie welverdiende twee plaats! [bericht #17958 is een antwoord op bericht #17949] |
zo, 16 september 2018 18:21  |
Griffel
Berichten: 241 Geregistreerd: juli 2017
|
Formula 3 |
|
|
De rijder die voor mij echt door de mand is gevallen vandaag is Bottas.
Mijn god, wat had die een poep pace.
Op versere banden achter vettel, die zijn banden naar huis moest nursen.
Een betere rijder had hem afgestraft, beschamend dat zo'n iemand in een mercedes mag rondrijden.
Gelukkig komt voor hem Rusland er aan, dat is volgens mij zijn beste baan, ben benieuwd.
Als die zo doorgaat komt Ocon er nog wel in.
Lewis en Max vandaag net als in quali, klasse apart.
Wat zal t mooi worden volgend seizoen als Max over net zoveel power beschikt als Mercedes, of in ieder geval het gat kleiner is.
Dan gaan we zien of Lewis nog een keer kan bijschakelen, zoals die van Rosberg naar Vettel deed.
Max> Vettel op dit moment, fijn dat hij in ieder geval dat heeft kunnen laten zien op deze baan
[Bijgewerkt op: zo, 16 september 2018 18:26] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
Re: Mooie welverdiende twee plaats! [bericht #17959 is een antwoord op bericht #17949] |
zo, 16 september 2018 18:30  |
Roelof
Berichten: 512 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 1 |
|
|
Wouter schreef op zo, 16 september 2018 17:13Schummie01 schreef op za, 15 september 2018 20:33"Ze moeten de problemen met de motor dus nog oplossen voor morgen, maar dat mag toch niet tijdens Parc Fermé, tenzij het de veiligheid betreft?"
De problemen zijn specifiek voor de kwalificatie setting. In die setting staat niet alleen de ICE in de maximale stand, maar werken vooral ook de elektrische systemen totaal anders.
Dus als het goed is, is er morgen geen enkel probleem als de normale race settings gebruikt worden. Als Max buiten startproblemen kan blijven, is alles, tot aan een overwinning mogelijk.
De problemen bleken niet alleen in de kwalificatie setting voor te komen. Voor het begin van de race zei Newey al dat
de problemen niet verholpen waren en hij vooral bang was voor problemen tijdens een safetycar.
Max heeft de hele race met andere versnellingen moeten rijden en dan nóg op de plaats eindigen. Super!!
En terecht daarom "Driver of the Day" geworden.
Wat een verschil in tijd met Kimi, Bottas en Ricciardo, 40-45 sec er voor geëindigd !!
Klasse gereden !!
Dus ja, wat ik mij al afvroeg waarom dit de vorige race met de spec-C motor niet is voorgekomen.
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
Re: Strategie RBR [bericht #17976 is een antwoord op bericht #17975] |
zo, 16 september 2018 23:41  |
Sieper
Berichten: 2255 Geregistreerd: juli 2017
|
GP winner |
|
|
Ze hebben inderdaad al zo lang mogelijk gewacht, (hij begon echt tijd te verliezen) maar als er een safetycar had gekomen voor Rics 1e pitstop had hij zo maar naar P3 of misschien nog voor Max op P2 kunnen komen, zelfs toen hij dan de ultra's eenmaal had had hij na ineenschuiven veld nog wat kunnen doen op einde race. Maar er kwam geen reddingsboei.
Bij RBR doen ze niet aan 2e man opofferen. Wellicht als Max strijd voor WDC maar nu proberen ze gewone met iedere rijder ee voor hem optimale strategie. Ricci moest hopen op SC geluk omdat hij op 6 zat, Max ging juist naar geel om P2 te houden, evt een aanval op Lewis of Seb (hoefde niet meer omdat hij vast kwam achter Perez en zelf toen voor de paarse banden ging (in feite was het voor ultra's gaan met Seb ook een gok op een SC op een gunstig moment voor Seb). Lewis was gewoon te sterk en uiteindelijk Max ook.
[Bijgewerkt op: zo, 16 september 2018 23:47] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
Re: VT 2 Uitslag. [bericht #17978 is een antwoord op bericht #17901] |
ma, 17 september 2018 03:36  |
Theo
Berichten: 190 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 3 |
|
|
Schummie01 schreef op zo, 16 september 2018 01:44Ik ben ervan overtuigd, en intern RBR ook, dat 2019 helemaal geen overgangsjaar gaat worden.
Toch zei Max zelf (op zaterdag geloof ik) dat ie volgend jaar rond dezelfde tijd (Monza/Spa/Singapore?) verwacht dat Honda op het gewenste niveau gaat zijn. Dat klinkt toch nog niet meteen heel hoopgevend. Ook niet zorgelijk, maar misschien moeten we onze verwachtingen niet al te hoog opschroeven voordat ze een meter hebben gereden.
Sterker, het zou me niet verbazen als het Renault en Red Bull zijn die voor p5 gaan vechten aan het begin van 2019. Wat op zich natuurlijk wel veel plezier biedt voor de kijker. Hopelijk gaan Red Bull dan flinke stappen nemen en op bepaalde circuits met Mercedes en Ferrari kunnen vechten.
Andere vraag nog @Schummie: heb jij ook gehoord dat de RB14 al maanden niet meer ontwikkeld wordt wegens 100% focus op de RB15?
[Bijgewerkt op: ma, 17 september 2018 03:40] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
|
Re: VT 2 Uitslag. [bericht #17980 is een antwoord op bericht #17978] |
ma, 17 september 2018 08:09  |
Schummie01
Berichten: 260 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 3 |
|
|
@Theo,
Klopt niet. Uiteraard is men bezig met de 2015 wagen, net als elk ander topteam.
Maar voor bijvoorbeeld Mexico zijn nog updates gepland voor de RB14.
V.w.b. Honda. Max heeft altijd al de reele benadering gehad van; eerst zien en dan geloven.
Maar het is een feit dat met de komende update de Honda de C-spec Renault voorbij gaat. Diezelfde C-spec die Renault zelf nog niet durft te gebruiken.
Die update van Honda is betrouwbaar.
Max gaat voor Sochi terug naar de B-spec van Renault, en zal een gridstraf voor de kiezen krijgen.
Er is dan in elk geval een nieuwe, betrouwbare B-spec die het einde van het seizoen zal moeten halen.
Dan nog even kort over Vettel.
Die zal geen DWC's meer aan zijn palmares toe kunnen voegen is mijn stellige overtuiging. Door zijn eigen fouten, maar zeker oook door steeds strategische fouten van Ferrari zelf zijn teveel punten verspeeld.
Ferrari heeft daarnaast ingezet op de wisseling naar een nieuwe generatie. Levlerc die voor maar liefts 4 seizoenen getekend heeft.
Daar waar Vettel nog graag een jaar langer met zijn vaste wingman had blijven rijden.
Ook F1 is een mentale sport. En de afgelopen maand heeft Vettel dermate dreunen gekregen dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid daar niet meer van zal herstellen.
Leclerc die weleens hetzelfde met Vettel zou kunnen gaan doen wat ene Hamilton ooit met Alonso deed.
De generatie waarvan Max het spits afbeet, zal de komende jaren onderling de prijzen gaan verdelen, waarbij Lewis nog als spelbreker kan optreden.
Als Honda naast de al uitstekende driivability ook het vermogen genoeg omhoog krijgt, waar het inmiddels wel naar uitziet, komt er een mooie RBR Honda periode aan.
Max heeft een opt-out in zijn contract als de Honda motor in 2019 slechter blijkt dan Renault.
Maar er is ook een omgekeerde optie, waarbij al in 2019 zijn contract met RBR verlengd kan worden als blijkt dat Honda definitief de aansluiting met Ferrari en Mercedes heeft gevonden.
Stabiliteit in een team is naast voldoende geld en andere middelen een onontbeerlijk ingredient om tot wereldkampioenschappen te kunnen komen.
Het is daarom dat de nieuwe coureurs bij McLaren sportief een zeer slechte toekomst tegemoet gaan.
En Mercedes heeft zichzelf in de hoek geschilderd door Bottas voor 2019 bij te laten tekenen. Daar hadden ze Ocon moeten durven inzetten.
Toto heeft die plaats nu min of meer beloofd voor 2020.
Volgens mij dus gewoon een verspild jaar, waarin Occon alvast had kunnen wennen aan een topteam.
| |
|
|
|
|
Re: RBR laatste zes races. [bericht #17983 is een antwoord op bericht #17980] |
ma, 17 september 2018 10:30  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
Schummie01 schreef op ma, 17 september 2018 08:09@Theo,
Klopt niet. Uiteraard is men bezig met de 2015 wagen, net als elk ander topteam.
Maar voor bijvoorbeeld Mexico zijn nog updates gepland voor de RB14.
V.w.b. Honda. Max heeft altijd al de reele benadering gehad van; eerst zien en dan geloven.
Maar het is een feit dat met de komende update de Honda de C-spec Renault voorbij gaat. Diezelfde C-spec die Renault zelf nog niet durft te gebruiken.
Die update van Honda is betrouwbaar.
Max gaat voor Sochi terug naar de B-spec van Renault, en zal een gridstraf voor de kiezen krijgen.
Er is dan in elk geval een nieuwe, betrouwbare B-spec die het einde van het seizoen zal moeten halen.
@Schummie,
RBR heeft nog zes races te gaan. Honda komt de volgende race met een motor die veel beter is dan de B-spec van Renault.
Er was sprake van dat RBR MISSCHIEN nog dit jaar met Honda zou gaan rijden.
Als ze dit vanaf Rusland doen, kost hen dat hooguit de derde plaats in de constructeurs stand en misschien niet eens.
Je had het over een rookgordijn bij RBR. "In Rusland met de B-spec en in Japan weer met de C-spec."
Klopt dat wel of is dat een rookgordijn en gaan ze ook vanaf Rusland met de Honda motor rijden? Als iets hierover gehoord Schummie?
| |
|
|
|
|
|
Re: Perez.............. [bericht #17988 is een antwoord op bericht #17986] |
ma, 17 september 2018 12:06  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
Tizz schreef op ma, 17 september 2018 11:57Perez maakte er een lekker rommeltje van.
Tizz
Dat vind ik nog zachtjes uitgedrukt. Hij heeft heel bewust twee keer een andere coureur aangereden.
Eerst z'n teammate en daarna Sirotkin, wat helemaal nergens op sloeg.
Hij was zeer gefrustreerd, zoals wel vaker is gebeurd op de baan. Gaat zijn contract bij RPFI soms niet door?
Zou zijn humeur kunnen verklaren.
https://twitter.com/SkySportsF1/status/1041337452445741057
| |
|
|
|
Re: Perez.............. [bericht #17991 is een antwoord op bericht #17988] |
ma, 17 september 2018 17:12  |
wg
Berichten: 135 Geregistreerd: september 2018
|
Formula 3 |
|
|
Wouter schreef op ma, 17 september 2018 12:06Tizz schreef op ma, 17 september 2018 11:57Perez maakte er een lekker rommeltje van.
Tizz
Dat vind ik nog zachtjes uitgedrukt. Hij heeft heel bewust twee keer een andere coureur aangereden.
Eerst z'n teammate en daarna Sirotkin, wat helemaal nergens op sloeg.
Hij was zeer gefrustreerd, zoals wel vaker is gebeurd op de baan. Gaat zijn contract bij RPFI soms niet door?
Zou zijn humeur kunnen verklaren.
https://twitter.com/SkySportsF1/status/1041337452445741057
Er zijn geruchten dat Mercedes gezegd heeft geen motoren meer te leveren als Ocon zijn plek verliest ....
Nou kan dat niet echt, gezien de FIA_reglementen, maar als het waar is dat ze dat gezegd hebben, zou het wellicht kunnen meespelen.
Mvg, Wim
| |
|
|
|
|
|
Re: RBR laatste zes races. [bericht #17996 is een antwoord op bericht #17994] |
ma, 17 september 2018 19:17  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
Mark schreef op ma, 17 september 2018 18:32Het lijkt me echt heel onwaarschijnlijk dat ze dit jaar nog naar Honda wisselen. Ze pakten tot nu toe 18.27 punten per race, waarmee ze op 6 races tijd 109.6 punten zouden pakken naar verwachting. Haas zou op hun gemiddelde op 106.4 uitkomen, Renault een stuk hoger, echter Haas scoort de laatste tijd beter weer, dus ik zou niet uitsluiten dat die boven de 110 komen. Ze riskeren dan dus zelfs 5e te worden.
En wat zou het voordeel nog zijn? Ze zetten er vooral veel druk mee op Honda al... Áls ze ervoor hadden willen gaan, had het imo voor België moeten gebeuren, ik kan me echt niet voorstellen dat het nu nog gaat gebeuren. Lekker het seizoen uitzitten nog maar. Vergeet trouwens niet dat RIC ook een extra complicatie is, die zullen ze niet graag met een Honda laten rijden nog.
@Mark, ben het met je eens vwb België en Ricciardo.
Met een betere/snellere Honda motor denk ik echter dat ze zeker nog zo'n 6 keer 25 punten binnen kunnen halen. Derde of vierde plaats moet kunnen.
Het voordeel is dan dat ze zes weken lang allerlei ervaring opdoen met het rijden met een andere motor en werken met Honda mensen tijdens de weekends.
Ook problemen mbt chassis in samenwerking met de H motor op de baan komen aan het licht. Kan op de testbank wel mooi lijken, maar kan in de praktijk tegenvallen.
| |
|
|
Re: RBR laatste zes races. [bericht #17999 is een antwoord op bericht #17983] |
ma, 17 september 2018 20:56  |
Schummie01
Berichten: 260 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 3 |
|
|
@Wouter,
Het is technisch mogelijk om de Honda in te gaan zetten. Ik lees hier ook dat ze dan geen derde meer zouden kunnen worden. Echter ingeval een renstal gedurende het seizoen van motorleverancier veranderd vervallen wel de constructeurs punten, maar niet de daaraan gekoppelde televisiegelden, en ook niet de berekening voor het prijzengeld.
M.a.w. je eindigt dan wel als vijfde bijvoorbeeld, maar het heeft geen financiële gevolgen.
Er was wel behoorlijke weerstand bij de FOM, om de simpele reden dat dan Renault, een oude F1 partner, enorm gebruuskeert zou worden.
Nu zitten Horner en Marko daar doorgaans niet zo mee, maar de mogelijkheid was nog niet in de ijskast gezet.
Maar bij het totaal onverwacht tekenen van Ricciardo bij Renault is er wel wat veranderd.
Beide auto's moeten namelijk wel met dezelfde motor rijden.
En wat je niet wil is dat Ricciardo in welke vorm dan ook data van Honda mee zou kunnen nemen naar Renault.
Om dezelfde reden is de mogelijkheid om Ricciardo terug te zetten naar STR waarover ook is gedacht niet uitgevoerd.
Dan zou Ricciardo immers ook over Honda info gaan beschikken.
Ik heb begrepen dat er dit seizoen in principe geen RB14b met Honda op het circuit te zien zal zijn.
Maar die 14b is niet voor niets gebouwd. De afwijkende aero achterkant is gewoon getest in de windtunnel. Die info dient als basis voor de RB15.
Ondanks alle vage uitlatingen vanuit het RBR kamp weet men exact de prestaties van de Honda motor in de RB14B configuratie.
Daar zijn ook simulator gegevens van.
Horner lichtte een tipje van de sluier op toen ie zei dat met Honda dit jaar net zoveel punten gehaald zouden zijn als met Renault. En dat was nog gebaseerd op de cijfers van voor de laatste update, en ook voor de komende update van Honda.
Met Renault is afgesproken dat het seizoen zo chique mogelijk afgesloten zal gaan worden.
Dan heb je ook de verklaring waarom Horner ineens de Renault monteurs roemde die zo hard hadden gewerkt om de problemen van Max te verhelpen.
Ook al omdat Renault gelijk had waar ze spraken over koelingsproblemen.
De problemen waren dus niet uitsluitend aan Renault te wijten.
Maar die motor is niet kapot,dus de C-spec is nog in te zetten. Zeker op de wat koelere circuits.
Er is wel een nieuwe B-spec nodig om het einde van het seizoen te halen, vandaar dat waarschijnlijk in Rusland al gekozen gaat worden voor een penalty voor Max.
Samenvattend; Honda is wat vermogen betreft nu al over de B-spec Renault heen, met een betere drivability. Met de komende update over de C-spec Renault heen.
Voor 2019 nog eens met 70 pk erbij.
Geen wonder dat de oogjes van Max wat glimmen als ie zegt dat de getallen er goed uitzien bij Honda.
En volgens mij ook de komende races nog genoeg om naar uit te kijken.
En Ricciardo. Voor hem is het afgelopen. Na Alonso versus Vandoorne is Max versus Ricciardo de volgende op de lijst als het gaat om kwalificatieduels. En dan deed Max in Monaco nog niet eens mee.
Dat is eenvoudigweg teveel.
Die gaat nog spijt krijgen van zijn overstap naar Renault. Ondanks de goedgevulde bankrekening.
| |
|
|
Re: RBR laatste zes races. [bericht #18002 is een antwoord op bericht #17999] |
ma, 17 september 2018 22:53  |
bernuldi
Berichten: 456 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 3 |
|
|
Ricciardo gaat geen spijt krijgen hoor. Die is veel te blij dat ie van Max is verlost straks.
Honda krijgt er voor 2019 70pk bij? Hoe verhoudt zich dat tot Mercedes en Ferrari voor zover in te schatten? En hoe zit het met de mogelijkheid om in Q3 extra vermogen te genereren?
Wat mij gisteren opviel trouwens was de enorme vreugde bij Max dat ie Vettel verschalkte na pitstop. Zo'n vreugdekreet tijdens de race heb ik van hem niet eerder gehoord. Snap zijn engineer wel dat ie hem opriep te focussen op de race:)
Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
| |
|
|
Re: RBR laatste zes races. [bericht #18003 is een antwoord op bericht #18002] |
ma, 17 september 2018 23:26 |
Roelof
Berichten: 512 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 1 |
|
|
Maar gezien de de Honda al iets meer PK heeft dan de Renault B-spec en Torro Rosso een beetje op gelijk niveau staat als de McLaren (Alonso en Gasly strijden in dezelfde regionen) doet mij zeggen dat het TR chassis net zo slecht is als de McLaren en dat vind ik moeilijk te geloven. OK, Alonso weet best veel uit het hok te halen maar maakt dat dan Alonso beter dan Gasly? OK, toegegeven dat Stoffel zijn naam naar de gelijknamige schildpad uit de fabeltjeskrant eer doet.
Er wordt veel positief over de Honda gepraat maar ik mag aannemen dat het TR chassis ook wat RB snufjes krijgt om het testwerk op de baan een beter beeld te geven. In de tijd dat Max bij TR reed met dezelfde motor als de RB kon max ook strijden met de RB's, als ze nu echt een gelijkwaardige motor hebben valt dit chassis gewoon erg tegen.
| |
|
|