FORMULA 1 2018 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX [bericht #17571] |
di, 04 september 2018 17:08 |
Jip
Berichten: 1312 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
FORMULA 1 2018 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX
Marina Bay Street Circuit
De Italiaanse Grand Prix van een paar dagen geleden was de laatste Europese race van het Formule 1 seizoen in 2018. Dat betekent dat het nu tijd is voor de zogeheten flyaway races. De eerste volgende flyaway race is ronde 15 van het FIA F1 Werelkampioenschap 2018 in Nederland. Het is tijd voor de echte 'nacht race', die verreden gaat worden op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Een Grand Prix die vooral bekend staat om de entourage en het mooie stratencircuit. De Singapore Grand Prix is ook de zwaarste race die de coureurs in een seizoen te verduren krijgen. Door de hete omgeving en benauwde lucht is het fysiek erg lastig. Ook is deze race de langste race van het seizoen, wat het voor de coureurs ook weer fysiek lastig maakt. Vorig jaar was de eerste nacht regen race verreden op het circuit van Singapore, wat eindigde in een spektakel. Bij de start knalde de Ferrari's op elkaar met daartussen Max Verstappen, daardoor vielen meerdere coureurs uit de race en won Hamilton. Het incident werd gezien als een van de spectaculairste starts van het 2017 seizoen. De eerste Grand Prix van Singapore werd verreden in 2008, waar Fernando Alonso won in zijn Renault auto. Dit jaar is dan ook de elfde editie van de Singapore Grand Prix. Sebastian Vettel heeft op dit moment het record van de meeste overwinning, Lewis Hamilton kan dat echter dit jaar evenaren (4 overwinningen). Mercedes en Red Bull zijn historisch het beste op dit circuit, ze hebben allebei 3 keer gewonnen op dit circuit. Een record dat Red Bull dit jaar kan vergroten, ze zijn namelijk een van de grootste kanshebbers op dit circuit voor de overwinning. Het beloofd ongetwijfeld weer een geweldige Grand Prix te worden, zoals we vaak gezien hebben.
Race Tijden in Nederland
We zitten weer in de flyaway races, wat betekent dat de tijden wat onregelmatig zijn. Echter word deze Grand Prix in de avond verreden, waardoor we maar een uur eerder hoeven te kijken in Nederland. De race start in Nederland om 14:10uur:
Circuit Informatie
Het Marina Bay Circuit Park is een stratencircuit rondom de haven van Singapore. Vanaf 2008 wordt er de Grand Prix van Singapore gehouden. Het is de eerste nachtrace in de geschiedenis van de Formule 1. Ondanks dat het om een stratencircuit gaat, is het, zoals veel huidige Grand Prix-circuits, ontworpen door Hermann Tilke. Het circuit heeft een lengte van 5.073 meter.
Max VerstappenIn Singapore racen we niet alleen bij nacht, maar ook nog eens op een stratencircuit, wat altijd lastiger is. Het doet me aan Monaco denken, omdat we dicht langs de vangrail rijden en het niet gemakkelijk is om in te halen. Maar het is een erg uitdagend circuit: lang, met veel bochten, remmen, hobbelig.
- Ronde Lengte: 5.065km
- Race Laps: 61
- Race Lengte: 308.828km
- Fastest Lap (race): 1:45.008 (Lewis Hamilton, 2017)
- Fastest Lap (elke sessie): 1:39.491 (Sebastian Vettel, 2017 Q3)
- Pole Position: Rechter kant van de grid
- Baan Volgorde: Tegen de klok in
- Afstand tot bocht 1: 300m
- Pitlane afstand: 420m
- Langste rechte stuk: 832m, aankomend bocht 7
- Snelste bocht: 240km/h, bocht 23
- Langzaamste bocht: 75km/h, bocht 13
- DRS Zones: Twee DRS zones, aankomend bocht 1 en bocht 7
- Full throttle: 49%
- Top Speed: 320km/h, aankomend bocht 1 en 7
- Fuel verbruik: Ongeveer 1.65kg per lap, wat gemiddeld is
- ERS verbruik: Medium, de snelle acceleraties van low speed bochten maakt het erg moeilijk voor de ERS, maar er zijn genoeg momenten om te halen
- Rem slijtage: Hoog, er zijn maar 16 rem zones op het circuit, met maar weinig momenten om te koelen
- Downforce: Hoog
- Versnellingen per lap: 70
- Safety Car kans: 100% kans, wat extreem hoog is, tot nu toe is in elke Singapore Grand prix een safety car geweest
Race Weekend - Bandenkeuze
Pirelli kiest bij deze Grand Prix voor de soft, ultrasoft en hypersoft. Wat een vrij aparte keuze is die we nog niet eerder gezien hebben:
Mercedes kiest als enige van het veld voor de hardste strategie van het hele veld: 3 soft, 4 ultrasoft en 6 hypersoft. Ferrari gaat daarentegen voor de zachtste strategie van het veld: 1 soft, 3 ultrasoft en 9 hypersoft. Red Bull zit daar een beetje tussenin, ze kiezen voor 3 soft, 3 ultrasoft en 7 hypersoft. Naast Ferrari kiezen Force india en Haas ook voor deze zachte strategie.
Drivers World Championship (Ronde 14/21)
Hamilton heeft nog steeds de leiding in het wereldkampioenschap, met nu een nog grote voorsprong op Sebastian Vettel: 30 punten. Het kampioenschap gevecht gaat door in Singapore, wat de komende races heel belangrijk worden, er mogen geen fouten gemaakt worden. Raikkonen staat nog steeds op plek 3 en heeft het gat naar Bottas vergroot naar 5. Verstappen staat nog steeds in plek 5 en heeft het gat naar Ricciardo vergroot naar 12 punten. Het verschil tussen tussen Verstappen en Bottas is 29 punten. Perez en Alonso hebben evenveel punten, 44 punten. Het word dus hard strijden voor plek 9 en plek 10 in het kampioenschap.
Constructors' World Championship (Ronde 14/21)
Mercedes heeft nog steeds de leiding in het constructors kampioenschap, en heeft het gaat naar Ferrari vergroot met 25 punten. Red Bull nog steeds steady op plek 3 met 248 punten. Renault is nog steeds best of the rest met 86 punten, maar wel met maar 10 punten verschil met Haas. Force India is opgeschoven naar plek 7, staat nu al na twee races op 32 punten. Toro Rosso zit daar vlak achter met 2 punten verschil. Williams heeft inmiddels 7 punten, maar is wel nog steeds allerlaatste.
Technisch overzicht en rijders informatie
Kwalificatie van vorig jaar
Race van vorig jaar
[Bijgewerkt op: zo, 16 september 2018 18:29] door moderator Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
|
|
|
|
|
Re: FORMULA 1 2018 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX [bericht #17584 is een antwoord op bericht #17583] |
di, 04 september 2018 21:57  |
Sieper
Berichten: 2255 Geregistreerd: juli 2017
|
GP winner |
|
|
In de race weet je het nooit, die duurt lang, maar vorig jaar kon hij echt meedoen in de kwalificatie en ik ben bang dat we straks toch weer tegen 5 en 6 aan zitten te kijken.
Ferrari was hier vorig jaar al sterk en die hebben een grote stap gezet, Mercedes was vorig jaar minder goed (maar heeh, wonnen de race! Dat kan altijd) maar ook die hebben een flinke stap gezet, ik denk dat de kwali heel moeilijk zal zijn. Gelukkig is de spec c er idd en die is ook wel weer wat waard. Hopelijk ben ik te negatief.
[Bijgewerkt op: di, 04 september 2018 21:58] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Re: Voorspelling [bericht #17660 is een antwoord op bericht #17659] |
zo, 09 september 2018 21:36  |
Wet!
Berichten: 535 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 1 |
|
|
Eerst eens kijken of ze nu wel in kwali mode iets kunnen betekenen. Hongarije viel ook al zwaar tegen. Ja het regende, maar dan nog. Hoop dat Ferrari en Mercedes het wat minder voor elkaar hebben, al vrees ik er voor gezien de wedloop die ze met elkaar aan het houden zijn. Geen enkel finacieel middel wordt geschuwd op dit moment.
Let it rain, rain, rain!!
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Re: FORMULA 1 2018 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX [bericht #17727 is een antwoord op bericht #17725] |
di, 11 september 2018 15:16  |
ROYALERE
Berichten: 8 Geregistreerd: september 2018
|
Karting |
|
|
ROYALERE schreef op di, 11 september 2018 15:13Hallo allemaal na af en toe gelezen te hebben hier heb ik mezelf toch maar even aangemeld, ben op verschillende forums actief geweest maar de haat en gescheld naar elkaar toe dwong me ertoe om me niet meer in te laten met die ´figuren´.
dus hier ben ik hupmax
Nu even on=topic:
ik denk ook dat RB in de kwali nog te kort komt zelfs op deze baan die ze goed moet liggen. als hij bij de eerste 3/4 kan starten moet een podium gewoon haalbaar zijn. de racepace op Monza was sterk van Max. Laten we hopen op een mooie race met een podium als relultaat 1e 2e 3e
ik reageerde op het hoofdbericht maar nu staat dit als los topic? sorry voor de chaos maar kan iemand uitleggen hoe je op het hoofdbericht reageerd?
edit: ik zie het nu.
[Bijgewerkt op: di, 11 september 2018 15:21] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
Re: FORMULA 1 2018 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX [bericht #17728 is een antwoord op bericht #17727] |
di, 11 september 2018 15:23  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
ROYALERE schreef op di, 11 september 2018 15:16
ik reageerde op het hoofdbericht maar nu staat dit als los topic? sorry voor de chaos maar kan iemand uitleggen hoe je op het hoofdbericht reageerd?
Je hebt op het hoofd bericht gereageerd en staat in de vertakte versie nu dus ook boven aan.
Waarschijnlijk gebruik je zelf de onvertakte versie en dan komt jouw bericht gewoon onderaan te staan.
Als je de vertakte versie kiest in gebruik, komt jouw bericht te staan waar je het zelf plaatst.
[Bijgewerkt op: di, 11 september 2018 15:24] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Re: Stinkt dit????.... [bericht #17794 is een antwoord op bericht #17791] |
do, 13 september 2018 15:12  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
MadMax schreef op do, 13 september 2018 14:51
Of is dit een fake verhaal omdat het vorige race toch geen versnellingsbak was maar iets in de PU maar zijn dit de afspraken dat dit nooit openbaar gemaakt zou mogen worden, alleen om de toch al slechte naam van Renault te beschermen. Was dit de afspraak met RB die kosten wat kost de C-spec. Wilde gebruiken?????
Dit waren ook mijn eerste gedachtes. Lijkt me een plausibele verklaring.
Horner kwam mij iets te snel met: "Het ZOU WAARSCHIJNLIJK wel eens de koppeling KUNNEN ZIJN."
| |
|
|
|
|
|
Max: "Vandoorne niet naar Toro Rosso." [bericht #17799 is een antwoord op bericht #17571] |
do, 13 september 2018 15:48  |
Wouter
Berichten: 2814 Geregistreerd: maart 2017
|
GP winner |
|
|
Max op het Marina Bay Street Circuit in gesprek met de Nederlandse pers. Een paar citaten:
Citaat: Max vindt het jammer dat Vandoorne buiten de boot lijkt te vallen. "In de eerste plaats omdat ik Stoffel super aardig vind en het een hele goede coureur is."
Gevaagd of Vandoorne een slachtoffer is van de situatie bij het kwakkelende McLaren, antwoordt Verstappen: "Ja. Fernando heeft op zich dezelfde auto, maar ik denk wel dat Fernando altijd nieuwere onderdelen heeft. Dat is wel jammer, want bij zo'n groot team als McLaren zou je verwachten dat er altijd twee onderdelen van iets nieuws beschikbaar zijn."
Citaat:De teams van Sauber en Toro Rosso zijn genoemd als mogelijke opties voor Vandoorne. Sauber-teambaas Frédéric Vasseur verklaarde eerder echter al dat de Vlaming daar 'geen kandidaat' is en volgens Verstappen hoeft Vandoorne ook niet op een zitje bij Toro Rosso de opleidingsstal van zijn team Red Bull, waarvoor hij zelf debuteerde te rekenen. "Dat gaat niet gebeuren."
Heeft Verstappen dan al een idee van wie er bij Toro Rosso gaan rijden? "Misschien", zegt hij met een dikke grijns. "Dat kan ik niet zeggen." Een voorkeur heeft hij niet. "Maar ik weet wie er komt."
Citaat:Een ander talent dreigt, net als Vandoorne, echter buiten de boot te vallen en dat is Esteban Ocon. "Er zijn weinig zitjes vrij. Bij Force India blijven lijkt een lastig verhaal voor hem en als je dan aan Mercedes verbonden bent, is het niet makkelijk."
"Ik denk dat Esteban alsnog een mooie carrière kan hebben in de Formule 1. Misschien niet volgend jaar, maar daarna wel. De timing zit hem niet mee en dat is uiteraard vervelend."
Uit dit laatste zou je kunnen opmaken dat Ocon ook niet naar Toro Rosso gaat. Wie dan wel?
| |
|
|
|
Re: Max: "Vandoorne niet naar Toro Rosso." [bericht #17801 is een antwoord op bericht #17800] |
do, 13 september 2018 16:24  |
Shinji
Berichten: 170 Geregistreerd: oktober 2017
|
Formula 3 |
|
|
Sieper schreef op do, 13 september 2018 16:02Vergne/ Buemi / Kvyat / Hartley en een door Honda zo zeer gewenste Japanse Coureur.
Vergne = wil niet
Buemi = heel goed mogelijk
Kvyat = zo goed als zeker voor Gasly
Hartley = is een optie zal men geen andere vinden
Japanse coureur= geen een heeft een superlicentie
Het is zoals het is, en niet anders
| |
|
|
|
|
Re: Heerlijk weekend!!! [bericht #17812 is een antwoord op bericht #17811] |
vr, 14 september 2018 00:01  |
Peter
Berichten: 1218 Geregistreerd: januari 2017
|
GP winner Forum_Mod |
|
|
MadMax schreef op do, 13 september 2018 23:43Zou eigenlijk niet weten welk circuit nu eigenlijk mijn nummer 1 is van allemaal.......
Maar 1 ding is zeker Singapore staat 100% in de top 3 misschien wel echt het weekend waar ik mij het meeste op verheug van allemaal!!
Geweldige beelden in het donker!! Race met veel spanning welke door de "100%" kans op safetycar pas afgelopen is als de laatste ronden ingaat!!!
Altijd een dreigen van regen die nauwelijks te voorspellen is.......tja kan niks meer mis gaan zou je zeggen het word een top race weekend!!!
Maar dat dacht ik vorig jaar ook en iedereen weet hoe het afliep......
Zijn er meer mensen die dit circuit wel heeeeeel erg gaaf vinden???
Spa MadMax staat toch wel nummmer 1,tenminste vind ik.
grt
Moderator www.verstappen.nl
| |
|
|
|
Re: Max: "Vandoorne niet naar Toro Rosso." [bericht #17817 is een antwoord op bericht #17801] |
vr, 14 september 2018 08:14  |
mk10
Berichten: 154 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 3 |
|
|
Shinji schreef op do, 13 september 2018 16:24Sieper schreef op do, 13 september 2018 16:02Vergne/ Buemi / Kvyat / Hartley en een door Honda zo zeer gewenste Japanse Coureur.
Vergne = wil niet
Buemi = heel goed mogelijk
Kvyat = zo goed als zeker voor Gasly
Hartley = is een optie zal men geen andere vinden
Japanse coureur= geen een heeft een superlicentie
Ik denk dat het ook Kvyat en Buemi gaan worden en om de simpele redenen die je hierboven weergeeft.
Tenzij er op tijd een Japanner zijn Super Licentie haalt zou Honda misschien een droom in vervulling kunnen gaan.
En voor de rest moet RB wel uit eigen vijver vissen om de geloofwaardigheid van het junior programma levend te houden.
Dan kom je wel gauw uit bij Buemi...ik zie geen andere junior rijder de stap maken, laat staan of die een super licentie hebben.
1e zitje Buemi
Dan zou de keuze voor het 2e zitje kunnen worden;
pole position - Kvyat
Als die niet wil misschien Vergne en komen ze daar niet mee uit wordt het gewoon Hartley en kijken ze de 1e paar races aan.
Presteert die Toro Rosso goed, maar blijven resultaten uit bij Hartley zal een Kvyat of Vergne denken om alsnog in te stappen om in the picture te blijven.
“Als je in een wagen wordt geplaatst moet je racen om te winnen. Een tweede of derde plaats is altijd onvoldoende”
| |
|
|
|
|
Re: Max: "Vandoorne niet naar Toro Rosso." Kvyat? [bericht #17820 is een antwoord op bericht #17819] |
vr, 14 september 2018 09:28  |
bernuldi
Berichten: 456 Geregistreerd: maart 2017
|
Formula 3 |
|
|
Is Ticktum niet ook nog een optie? Of redt hij het niet qua superlicentie?
Verder vind ik dit een geweldig circuit, ook op de PS4. Een van mijn favorieten, omdat het zo eigen is.
Voor je het vergeet: alle kanalen van ziggo zijn gratis dit weekend, dus de vrije trainingen zijn ook te volgen. Gelukkig heb ik een vrije dag:)
Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
[Bijgewerkt op: vr, 14 september 2018 09:29] Dit bericht aan een moderator rapporteren
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|