Na de Grand Prix van Belgie is het weer tijd voor een back-to-back race in het F1 wereldkampioenschap in 2018. Formule 1 reist af naar het Autodromo Nazionale Monza in Monza, Italië voor ronde 14 van het kampioenschap. Een Grand Prix die bekend staat om de vele Ferrari fans die afreizen naar het circuit om hun helden te zien winnen. Wat dit jaar geen gek idee is, dit circuit bevat veel rechte stukken waar veel engine power key is, wat erg goed bij de Ferrari auto past. Ook kiezen veel teams ervoor om bij deze Grand Prix gridstraffen te imponeren, wat je ook dit jaar moet verwachten. Red Bull is van plan om dat dit jaar ook te doen, Ricciardo moet een penalty nemen, en het is nog niet zeker of dat ook bij Max gaat gebeuren. Deze editie van de GP van Italië is de 68e editie in de Formule 1. Deze GP is samen met de Britse GP de enige GP die doorlopen word georganiseerd sinds de start van de Formule 1 in 1950. Sinds de eerste GP in 1950 werd het altijd gehouden op Monza, behalve in 1980 waar het in Imola werd gehouden. Michael Schumacher is recordhouder wat betreft de overwinningen op deze baan, hij heeft maar liefst 5 keer gewonnen. Lewis Hamilton kan dit jaar het record van Schumacher evenaren, die 4 overwinningen op zijn naam heeft staan. Ferrari is historisch erg sterk op deze baan, ze hebben maar liefst 18 keer gewonnen op Monza. Heel veel Ferrari fans zien graag een overwinning van Ferrari op dit circuit, al is de laatste keer dat dat is gebeurd 8 jaar geleden, dat was in 2010 wanneer Fernando Alonso won in zijn Ferrari. Mercedes is degene die de laatste 4 jaar op dit circuit heeft gewonnen.
Race Tijden in Nederland
Nederland zit in dezelfde tijdzone als Italië, betekent dat de Grand Prix, net zoals in Italië, om 15:10uur start:
Circuit Informatie
Het Autodromo Nazioniale Monza is één van de absolute klassiekers op de Formule 1-kalender en dé snelheidstempel van het F1-seizoen.
Het circuit van Monza werd in 1922 geopend en is een absolute must-see voor elke autosportliefhebber. Het circuit ligt midden in het Parco di Monza, waardoor de lange rechte stukken door de bossen een nog magischere sfeer uitademen.
De globale lay-ouy van het circuit van Monza is tegenwoordig nog hetzelfde als die van het oorspronkelijke ontwerp van 1922, al is er door de jaren heen uiteraard wel het nodige veranderd. Het circuit is altijd al een waar paradijs geweest voor liefhebbers van hoge snelheden en in de jaren vijftig en zestig werd er zelfs ook voor de Formule 1 een aantal keren gebruik gemaakt van de beroemde oval, wat de totale lengte van een rondje zo'n 10 kilometer maakte.
Max Verstappen
Monza is het type circuit dat ik leuk vind: hoge snelheid, geweldige remzones en het heeft een unieke sfeer. Hier racen, met snelheden tot 360km/uur, geeft een geweldig gevoel.
- Ronde Lengte: 5.793km - Race Laps: 53 - Race Lengte: 306.72km - Fastest Lap (race): 1:21.046 (Rubens Barrichello, 2004) - Fastest Lap (elke sessie): 1:19.525 (Juan Pablo Montoya, 2004 Q1) - Pole Position: Linker kant van de grid - Baan Volgorde: Met de klok mee - Afstand tot bocht 1: 638m - Pitlane afstand: 420m, pitstop kost ongeveer 19s - Langste rechte stuk: 1.120km, aankomend bocht 1 - Snelste bocht: 295km/h, bocht 3 - Langzaamste bocht: 70km/h, bocht 2 - DRS Zones: Twee DRS zones, aankomend bocht 1 en bocht 8 (derde DRS zone is nog mogelijk) - Full throttle: 75% (hoogste van het seizoen) - Top Speed: 370km/h, aankomend bocht 1 (snelste van het seizoen) - Fuel verbruik: Ongeveer 1.89kg per lap, wat gemiddeld is - ERS verbruik: Medium, er zijn 4 rechte stukken waar auto's de 320km/h aantikken, maar alleen een paar rem zones om energie te halen - Rem slijtage: Hoog, er zijn maar 6 rem zones in een lap, maar zijn allemaal in high speed - Downforce: Laag - Versnellingen per lap: 46 - Safety Car kans: 43% kans, wat laag is - Weer voorspelling: 22 graden, droog
Race Weekend - Bandenkeuze
Pirelli kiest bij deze Grand Prix voor de medium, soft en supersoft band.
Ferrari gaat erg agressief deze race in. Ze kiezen voor 10 SS banden, dat is de zachtste strategie van het veld. Mercedes kiest voor 8 SS banden, Ricciardo kiest ook 8 SS banden maar Max kiest maar 7 SS banden, dat is de hardste strategie van het veld. Bottas, Raikkonen en Max kiezen voor 1 M band. De rest van de top 3 kiest voor 2 M banden. Hamilton en Ricciardo hebben 3 S banden, Raikkonen 2, Bottas 4, en Max kiest voor 5 S banden, de meeste van het veld. Max heeft dus een vrij aparte bandenkeuze, vergeleken met de top 3 maar ook met het hele veld.
Drivers World Championship (Ronde 13/21)
Met nog maar 8 races te gaan, word het steeds spannender en spannender in het kampioenschap. Hamilton is nog steeds aan de leiding, al is het gat wel verkleind naar 17 punten. Bottas is heel dichtbij Raikkonen gekomen, voor de strijd voor plek 3. Het gat tussen de twee is maar 2 punten. Max is eindelijk voorbij Ricciardo in het kampioenschap, en staat nu op plek 5 met 120 punten: nog helemaal niet zo gek ver van Bottas af. Ricciardo heeft maar een 2 punten verschil met Max, dus er kan nog van alles gebeuren. Perez heeft er sinds de laatste race 10 punten bij gekregen, waar die nu heel dichtbij Alonso komt: het gat is 4 punten.
Constructors' World Championship (Ronde 13/21)
Het gat tussen Mercedes en Ferrari is vergroot naar 15 punten. Door het nieuwe team van Force India, is McLaren opgeschoven naar plek 6 in het kampioenschap. Toro Rosso zit in plek 7 met 30 punten. Haas komt dichterbij Renault, het gat tussen deze twee is maar 6 punten. The best of the rest team is dus nog niet bepaald. Red Bull nog steeds heel steady in plek 3 met 238 punten.
Technisch overzicht en rijders informatie
Kwalificatie van vorig jaar
Race van vorig jaar
[Bijgewerkt op: zo, 02 september 2018 22:06] door moderator
Bedankt Jip, de frustratie van vorig jaar, die gridstraf en dan Massa die even moet laten zien dat hij toch echt Massa is (en heeft) en Max van de baan drukte. Wellicht te optimistisch van Max maar waarom deed Massa dat toch. Weer een mooie baan voor revanche.
Daniel Ricciardo probeert komende vrijdag in de vrije trainingen voor de Grand Prix van Italië de Spec C power unit van Renault uit. Als de nieuwe krachtbron naar behoren functioneert, dan gaat Max Verstappen er ook mee rijden.
Het fabrieksteam maakt ondanks de stap in performance geen gebruik van de upgrade, omdat het niet honderd procent zeker is van de betrouwbaarheid. Ook McLaren, de andere klant van Renault, doet geen beroep op de Spec C. De installatie van de nieuwe power unit vereist namelijk 'significante veranderingen' aan het chassis. Dat laatste beaamt Horner.
"Vanwege de koeling en dergelijke zijn er flink wat kosten gemaakt om de motor in de auto te kunnen integreren. Dus als het een betere performance oplevert, wat met onze brandstofpartner het geval lijkt, dan nemen wij dit risico graag", refereert Horner aan eventuele problemen met de betrouwbaarheid. "We gaan de motor vrijdag uitproberen en beslissen vrijdagavond of we ermee verder gaan. Als het goed presteert in de auto van Daniel, dan krijgt Max hem ook op zaterdag."
Het is volle bak met het aantal motoren met nog 8 races te gaan! Alleen Max en Alonso (alleen limiet bij tc en mguk) hebben nog ruimte voor onderdelen. Dat wordt nog een dingetje voor de rest van het seizoen.
Er is van alles gaande bij FI.
Lance Stroll is vandaag bij Force India in de fabriek geweest. Naar verluid om een stoeltje te schuimen, maar dat is niet bevestigd.
Ocon heeft vandaag in de simulator bij FI gezeten (twitterde hij) en zal in Monza gewoon voor FI rijden.
Szafnauer heeft verkondigd dat hij heel erg onder de indruk is van Lance Stroll.
George Russeell schijnt een VT te rijden voor FI in Monza.
Citaat:
Lance Stroll visited the Force India factory at Silverstone today amid ongoing speculation the Williams driver could move to his father's Formula 1 team before the end of the season.
A Force India spokesperson would not elaborate on the reason for Stroll's visit, which RaceFans understands was to have a seat fitting.
The same spokesperson confirmed the team will retain its current driver line-up of Sergio Perez and Esteban Ocon for this weekend's Italian Grand Prix at Monza.
Citaat:
"Was mir am besten gefällt: Immer, wenn es regnet, dreht er auf", sagt er 'Sky Sports F1'.
"Das zeigt sein Talent und seine gute Fahrzeugbeherrschung", meint Szafnauer und erinnert daran, dass der viel gescholtene Stroll jun. in sich in seiner Karriere bereits zum Formel-3-Europameister krönte. "Lance hat sich dann auch bei Williams bewiesen und gleich in seiner ersten Saison einen Podestplatz eingefahren. Er war bei seinem Debüt nur drei WM-Punkte hinter Felipe Massa."
Citaat:
Nach Informationen von 'Motorsport-Total.com' soll Mercedes-Junior George Russell beim anstehenden Rennen in Monza sein Debüt als Freitagsfahrer geben.
Vind t heel erg, maar denk dat het er heel slecht uit ziet voor Ocon.. Hoop dat die echt een zitje gaat krijgen. In dat gesprek
met Vettel zag je ook dat die zelf niet eens wist waar die naartoe kon. McLaren lijkt me onwaarschijnlijk dat die daar naartoe
gaat, een Norris of een Vandoorne maken meer kans op het zitje. Haas gaat vol zitten. Renault zit vol. Denk sws dat die in het
Mercedes gebeuren wilt blijven, dan is alleen Williams nog een optie. Denk dat Sirotkin blijft, brengt veel geld binnen bij
Williams, maar weet niet of Mercedes liever Russel in die wagen zet dan Ocon. Hoop het voor hem in ieder geval.
Het zal vrijdag lastig worden om een goede indruk te krijgen van de spec-c motor waar Ricciardo mee gaat testen.
Voor vrijdag staan de hele dag regen- en onweersbuien op het programma. Elke weersite geeft dit aan.
Zaterdag kan er nog een onweersbui komen. Zondag droog.
Zou geen goed huwelijk zijn. Temeer nu ook de andere teams met minimale downforce zullen gaan rijden. Maar in Spa reed RBR met minimale downforce, waardoor de bochtensecties niet optimaal genomen konden worden. Desondanks kwamen ze redelijk mee. Ook op Monza zijn er bochtensecties: de 2 chicanes, de 2 lesmo's, ascari en de parabolica. Dus daar gaan de andere teams wel wat inleveren. Ook vorig jaar ging de red bull vrij goed.
Ik zag gister een livestream van een F1 show door de straten. Opvallend was deFerrari met Halo. Ik mag aannemen dat het om de auto van vorig jaar ging.
Ik zag gister een livestream van een F1 show door de straten. Opvallend was deFerrari met Halo.
Ik mag aannemen dat het om de auto van vorig jaar ging.
Neem aan dat je het over het F1 Milan Festival hebt, waar Sauber, STR en Ferrari aanwezig waren.
Het leek de Ferrari wagen van vorig jaar te zijn, maar Sauber gebruikte zoals gebruikelijk een demo wagen.
Ik zag gister een livestream van een F1 show door de straten. Opvallend was deFerrari met Halo.
Ik mag aannemen dat het om de auto van vorig jaar ging.
Neem aan dat je het over het F1 Milan Festival hebt, waar Sauber, STR en Ferrari aanwezig waren.
Het leek de Ferrari wagen van vorig jaar te zijn, maar Sauber gebruikte zoals gebruikelijk een demo wagen.
Volgens dit filmpje is het de Ferrari van dit jaar.
Dat mag toch niet, je mag buiten de races toch niet meer kilometers maken dan alleen op testdagen en seizoenspresentaties?
Buiten het circuit mag men met de huidige wagen max 15 km tijdens een demo rijden,
mits het een officiële F1 aangelegenheid betreft.
Gisteren werd de wagen van Kimi gebruikt van begin 2018, aangezien de spiegels nog niet aan de Halo vastzitten.
Staat er één gewoon op die vleugel (of beter gezegd, plaat) te leunen, dat zet toch stress op dat connectie armpje/demper system (natuurlijk niks vergeleken bij de rijwind op snelheid, maar er is nu ook geen hydraulische tegendruk want de motor draait niet) zoiets zou ik nou niet doen als ik monteur was.
Vettel vlog volledig in de stress tijdens Q3 SPA toen ze zijn auto wat ruw op de trolley schoven (om bij te gaan tanken in de pitbox) your scratching the floor!! (wat ook een zeer terechte zorg is hoor, als de vloer iets beschadigt ben je het bokje).
Tobias Grüner en Albert Fabrega hebben trouwens bericht vanaf het circuit
dat óók Max morgen met de C spec van Renault gaat rijden, dat terzijde.
Wouter schreef op do, 30 augustus 2018 18:02
Jip schreef op do, 30 augustus 2018 17:51
Tobi Gruner past het nu aan, en bevestigt wat al langere tijd gezegd werd:
Citaat:
Ricciardo will run the Renault C-spec engine first on Friday. Only if it proves to be a good enough progress Verstappen will run it as well from saturday onwards.
.
Ook Max heeft net bij Motorsport gezegd:
"Zoals het nu staat, hoef ik geen straf te nemen, maar het hangt er ook vanaf met welke motor we dit weekend gaan rijden,
nadat we eerst gekeken hebben hoe de C Spec bij Daniel werkt. Vooralsnog ziet het er goed uit bij ons, maar je hebt
maar één probleem nodig om daar verandering in te brengen."
Toch gek eigenlijk er zijn nog 8 races te gaan, maar kan me niet snel genoeg gaan zodat we aan het 2019 seizoen kunnen beginnen.
Op naar Monza en kijken wat ze nu voor een vleugel bedacht hebben en of het de zelfde is als in België en wat die spec c motor gaat brengen.
En heel benieuwd wat Toro Rosso/Honda op deze baan kan.
Als hij past zonder grote aanpassingen kunnen ze hem als de situatie op het rijdersveld verder zou veranderen gelijk inzetten.
Ook als ze dermate grote problemen krijgen met Renault dat ze er een Honda in moeten schroeven.
Dan nemen ze alle bijkomende penalty's voor lief maar zullen Ricardo dan langs de zijlijn gaan zetten.
Ik denk dat Red-Bull het hier helemaal niet slecht gaat doen mits die C spec heel blijft.
Als je die achtervleugel van RB bekijkt is die ver uit het kleinste.
Ben benieuwd naar de Race Pace, zal wss net tekort zijn voor serieus mee te doen maar ze zullen er minder ver vanaf zitten dan in Spa.
Eneee RIC kan ook wel weer eens een goed weekend gebruiken, wordt flink zoek gereden door Max.
Fijn weekend allemaal, ik voorspel P3 wederom voor Max!!!!!!!!!!!!
[quote title=peter-w schreef op do, 30 augustus 2018 23:17]Dat is ook strategie.
Als hij past zonder grote aanpassingen kunnen ze hem als de situatie op het rijdersveld verder zou veranderen gelijk inzetten.
Ook als ze dermate grote problemen krijgen met Renault dat ze er een Honda in moeten schroeven.
Dan nemen ze alle bijkomende penalty's voor lief maar zullen Ricardo dan langs de zijlijn gaan zetten.
quote]
Ik denk dat het gericht is op de auto voor komend jaar. De cockpit moet zo smal mogelijk zijn dus zetten ze de coureur erin en filmen terwijl hij stuurbewegingen maakt. Zo kunnen ze zien waar er nog ruimte gemaakt moet worden. Dat legde Max ook uit in -ik geloof China- bij de voorbeschouwing met Olav Mol. Toen waren ze dus al aan het kijken voor de auto van komend jaar.
Ben het helemaal met je eens Peter, rare acties dit?!
Als die dat zo graag gewild had, had die dat toch in MK kunnen doen.
Vermoeden doet inderdaad zo wel, dat er wel eens rare wissel komt tijden het
seizoen, wachten we niet meer tot het seizoen afgelopen?
Misschien heeft het wel te maken met de wisselen die FI in de pijpleiding
zit en gaat de actie van Strol het hele circus op de kop zetten
Sorry maar dit vind ik best wel grappig. Ricciardo heeft nog niet eens een lap gereden en hij heeft nu al een motorprobleem. Toch maar geen C-spec dit weekend?
Sorry maar dit vind ik best wel grappig. Ricciardo heeft nog niet eens een lap gereden en hij heeft nu al een motorprobleem. Toch maar geen C-spec dit weekend?
Tjonge, zou Daniel onderhand niet nerveus worden van zijn beslissing om over te stappen naar het 'fabriek team' Renault? Het wordt nu wel heel droevig.
- Daniel Ricciardo: nieuwe C-spec motor van Renault, alle onderdelen. 35 plaatsen penalty: start vanaf P19 - Nico Hulkenberg: nieuwe B-spec motor van Renault, alle onderdelen. 35 plaatsen (+10) penalty: start vanaf P20 - Max Verstappen: nieuwe B-spec motor van Renault, 3e ICE en 3e MGU-H.
Nou, hij vroeg het niet, hij deelde het mede. Maar wat was ie snel, die tijd bleef nog lang staan. Tuurlijk de mercs e.d. Reden op een nog nattere baan.
Update 13.53u - Horner bevestigt interesse in Kvyat
Christian Horner heeft vrijdag bij Skysports de interesse van Red Bull Racing in Daniil Kvyat bevestigd.
De Rus is een kandidaat om de vacature bij Toro Rosso voor 2019 op te vullen.
Horner laat weten dat Kvyat niet de enige kandidaat is. 'Hij is één van de rijders die op onze lijst staat.'
Hoe kan RBR nu zien of die spec C sneller is? Hoe zou Ric hebben gereden met de spec B?
Ze reden volgens mij ook niet op dezelfde band, of tóch wel? Ja, allebei op de SS.
Wat een enorme klapper van Ericsson. Gelukkig is hij er goed van af gekomen!!
Wat staat Renault weer voor joker zeg. Ik geloof best dat op een technische baan Max wel een paar 10en weg kan rijden van Daniel maar op Monza telt elke PK, C spec lijkt dus niet echt veel sneller dan die B spec. Aan de andeee kant, we kunnen niet onder de motorkap kijken, wie weet stond de motor maar op 90%?!
Ik denk idd niet dat je de Max van de c spec gezien hebt, sowieso telt verschil meer bij bijna lege tank. en ik meen dat Max hier vorig jaar juist behoorlijk sneller was dan Ricci.
Ben benieuwd wat ze doen, horen we vanavond/morgenochtend wel.
Ik zeg niet die C-spec erin. Je ziet niet een significant verschil tussen Max en Ricciardo wat je wel zou moeten zien. Ook op
de long run zijn de tijden ongeveer hetzelfde. Met het feit dat de motor ook nog is onbetrouwbaarder is zou ik morgen lekker
de B-spec erin gooien. Gewoon om safe te zijn, en zo te zien heeft die C-spec ook niet zo heel veel te bieden. Uiteraard
beschikt Red Bull over meer data dan ons dus misschien hebben zou een ander beeld over dit, we zullen zien..
Ik denk idd niet dat je de Max van de c spec gezien hebt, sowieso telt verschil meer bij bijna lege tank. en ik meen dat Max hier vorig jaar juist behoorlijk sneller was dan Ricci.
Ben benieuwd wat ze doen, horen we vanavond/morgenochtend wel.
Vorig jaar is VT3 verregend. Hebben ze geen tijd gezet.
VT2
Max 1.22.409 op SS
Ric.. 1.22.752 op SS
André Venema: "Wat interessant is: McLaren-baas Zak Brown had voor vandaag een persconferentie aangekondigd, maar die is naar zaterdagochtend verplaatst. Je vraagt je af waarom. Iedereen is benieuwd of het over McLarens tweede coureur voor 2019 gaat. Wat mij opviel, we hebben in het komende nummer van FORMULE 1 een interview met Carlos Sainz en hij zei dat hij volgend jaar bij McLaren een goede, ervaren coureur naast zich wil. En de naam van Sergio Pérez wordt genoemd... Pérez heeft er natuurlijk een verleden en zou met Telmex wel eens de titelsponsor kunnen meenemen die McLaren al zo lang zoekt en die Brown beloofd heeft. Zo worden er toch verbandjes gelegd. Natuurlijk, het kan niks zijn met Brown, maar je belegt geen persconferentie als je niks te zeggen hebt..."
NB. De laptimes van de long runs van Ric en Max lagen allemaal ruim boven de 1.25.
Merc en Fer onder de 1.25.
Lees net op ziggo sport dat ook Max de c-spec erin krijgt!
.
Heb ik ook gelezen. Is de enige site die dat zegt, en ik geloof Ziggo voor geen ene meter dus ik houd het nog op een twijfeltje.
Is nu op meerdere sites te lezen.
Ook AMuS bericht dat Max morgen met de C spec gaat rijden. Deze schijnt 1,5-2,0 sec sneller te zijn.
Citaat:
Was kann der neue Renault-Motor?
Bei Red Bull gingen die Daumen hoch. Die neue Motorenspezifikation von Renault, intern C-Motor gegannt, bringt mehr, als sich Red Bull erwartet hat. Die Ingenieure berechneten einen Fortschritt von eineinhalb bis zwei Zehnteln. Deshalb wird am Samstag auch in das Auto von Max Verstappen der neue Motor eingebaut. Trotzdem bleibt Red Bull auf der schnellsten Strecke im Kalender nur dritte Kraft. „In der Qualifikation verlieren wir eine Sekunde auf Ferrari", fürchtet Motorsportchef Helmut Marko. In den Longruns sieht es wie üblich besser aus. „Da liegen wir in Reichweite von Bottas", stellte Marko fest. Dank Mini-Flügeln kann Red Bull im ersten Sektor überraschend gut mit Ferrari und Mercedes mithalten. „Wir zahlen dann in den Sektoren 2 und 3 dafür."
Singapore2008 schreef op vr, 31 augustus 2018 21:19
Jip schreef op vr, 31 augustus 2018 20:54
Dejavu01 schreef op vr, 31 augustus 2018 20:46
Lees net op ziggo sport dat ook Max de c-spec erin krijgt!
Heb ik ook gelezen. Is de enige site die dat zegt, en ik geloof Ziggo voor geen ene meter dus ik houd het nog op een twijfeltje.
AMuS zegt het nu ook. Het zou anderhalf tot twee tienden verschil maken.
Dat sluit ook wel aan bij de verschillen tussen Ric en ver vorig jaar en nu. Ik ben blij dat ze voor de spec c gaan. Iig weer iets dichter bij, bij slechte kwali Bottas of Kimi kan hij er dan voor staan (niet hier natuurlijk, maar op andere banen).
geweldig he die slide hij weet ook gewoon dat als je dwars glijd dat de voorkant altijd het eerst terug komt en vangt hem dan keurig weer op je ziet nu wel dat het geen gelijk is maar pure drivers skills.