Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Formule 1 » Ondertussen in Milton Keynes 2018 ( )
Interview Helmut Marko AMuS. [bericht #10278 is een antwoord op bericht #9821] za, 27 januari 2018 09:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Citaat:
Red Bull RB14 im Zeitplan.
Diesmal muss Red Bull nicht zittern. Strengere Zeitpläne für die Ingenieure stellen sicher, dass der neue RB14 rechtzeitig fertig wird. Das Schwesterteam Toro Rosso ist trotz des Motorwechsels aber schon einen Schritt weiter.

„Honda ist sehr aktiv und hat schon einiges gefunden. Vielleicht gelingt es, dass sie mit dem zweiten Motor auf dem Niveau von Renault sind. Honda musste wegen der Chassisspezifikation von McLaren Kompromisse eingehen. Die konnten nicht frei entwickeln und waren ziemlich eingeschränkt. Dazu hat Alonso alles getan, den Motor schlecht aussehen zu lassen."
Mercedes wird beim Motor laut Marko auch in diesem Jahr eine Messlatte sein, die für alle schwer zu knacken ist.

Deze keer hoeft Red Bull niet te bang te zijn. Strengere schema's voor de ingenieurs zorgen ervoor dat de nieuwe RB14 op tijd klaar zal zijn. Het zusterteam Toro Rosso is, ondanks de motorwissel al een stap verder.

"Honda is erg actief en heeft al iets gevonden. Misschien slagen ze erin om op het niveau van Renault te zijn met de tweede motor. Honda moest een compromis sluiten met de McLaren-chassisspecificatie. Ze konden zich niet vrij ontwikkelen en waren behoorlijk beperkt. Alonso heeft er alles aan gedaan om de motor slecht te laten lijken. "
Volgens Marko zal Mercedes dit jaar ook een benchmark zijn voor de motor, die moeilijk te kraken is voor iedereen. [/ Quote]

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/f1-saison-2018- red-bull-rb14-im-zeitplan-1111539.html

[Bijgewerkt op: za, 27 januari 2018 09:22]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Interview Helmut Marko AMuS. [bericht #10291 is een antwoord op bericht #10278] za, 27 januari 2018 22:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 249
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

@ Wouter,

Bij deze.

Renault heeft inderdaad de betrouwbaarheid op orde. Die nieuwe lichtere MGU-H is nu betrouwbaar. Dat is de aangepaste 2017 versie. Dus zeg maar 2018 versie. In 2017 is die niet gebruikt, maar vervangen door de 2016 versie, die zwaarder maar minder onbetrouwbaar was.
Vanaf aanvang 2018 kan het volledige vermogen van 2017 gebruikt worden. Plus een deel van die 32 PK. De volledige 32 PK was op de testbank al betrouwbaar, maar er wordt nu eerst gekeken hoe het in Barcelona gaat. Voor de duidelijkheid. 2018 begint dus met de volledige power van 2017, die in 2017 bijna niet gebruikt kon worden, plus een beetje. Zeg de helft van dat 32 pk potentieel.
Ook de drivability en de inzet van de elektrische motor zijn verbeterd. Ook de injectiedrukken zijn met 50% verhoogd. Ook is de motor een stuk zuiniger geworden als ik het goed begrijp.
Mercedes staat ook niet stil. Maar Renault gaat ervan uit dat ze absoluut, en ook relatief weer dichter bij benchmark Mercedes zijn gekomen.
We moeten nog even wachten of die optimistische geluiden bewaarheid worden. Maar Barcelona duurt nog maar een maandje. Het eind van het lange wachten is in zicht.
 
Re: Interview Helmut Marko AMuS. [bericht #10292 is een antwoord op bericht #10291] za, 27 januari 2018 23:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RikRace is op dit moment afwezig  RikRace
Berichten: 60
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Mooi om te lezen Schummie!

Het RB14-chassis icm deze betrouwbare krachtbron en de skills van ons Max, gaat Maximale resultaten opleveren!


-RenaultSport-
 
Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10293 is een antwoord op bericht #10291] zo, 28 januari 2018 09:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Schummie01 schreef op za, 27 januari 2018 22:13
@ Wouter,

Bij deze.

Renault heeft inderdaad de betrouwbaarheid op orde. Die nieuwe lichtere MGU-H is nu betrouwbaar. Dat is de aangepaste 2017 versie. Dus zeg maar 2018 versie. In 2017 is die niet gebruikt, maar vervangen door de 2016 versie, die zwaarder maar minder onbetrouwbaar was.
Vanaf aanvang 2018 kan het volledige vermogen van 2017 gebruikt worden. Plus een deel van die 32 PK. De volledige 32 PK was op de testbank al betrouwbaar, maar er wordt nu eerst gekeken hoe het in Barcelona gaat. Voor de duidelijkheid. 2018 begint dus met de volledige power van 2017, die in 2017 bijna niet gebruikt kon worden, plus een beetje. Zeg de helft van dat 32 pk potentieel.
Ook de drivability en de inzet van de elektrische motor zijn verbeterd. Ook de injectiedrukken zijn met 50% verhoogd. Ook is de motor een stuk zuiniger geworden als ik het goed begrijp.
Mercedes staat ook niet stil. Maar Renault gaat ervan uit dat ze absoluut, en ook relatief weer dichter bij benchmark Mercedes zijn gekomen.
We moeten nog even wachten of die optimistische geluiden bewaarheid worden. Maar Barcelona duurt nog maar een maandje. Het eind van het lange wachten is in zicht.

Mooi dat je de doorgekregen informatie hier weer met ons deelt Schummie, bedankt.
Het ziet er naar uit dat Renault aardig wat problemen aangepakt heeft. Zoals je al zegt: "Even wachten of die optimistische geluiden bewaarheid worden."
In het AMuS artikel zei Michael Schmidt ook al dat hij positieve berichten over de betrouwbaarheid had vernomen vanuit Viry, Parijs.
Je schreef over de 2016/2017 MGU-H, maar dat gaat over de MGU-K. Die twee zijn makkelijk te verwarren.
Mooi dat ze deze winter weer 32 PK's erbij hebben gevonden. Nu nog een goed chassis en dan ziet het er in ieder geval beter uit dan begin vorig jaar.
Zo, nu eens kijken hoe het in Daytona gaat. Coffee
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10294 is een antwoord op bericht #10293] zo, 28 januari 2018 12:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 249
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

@ Wouter,

Klopt, je hebt gelijk. Dat deel gaat over de MGU-K. Maar ook de MGU-H zou nu betrouwbaar en verbeterd zijn. Daar was men eind 2017 al volop mee bezig. Vandaar dat er geen productiecapaciteit meer werd gestoken in de 2017 versie. Dat leidde tot die problemen met de MGU-H op het einde van het seizoen voor alle Renault teams. Dus ook de MGU-H is verbeterd, en mag weer op volle toeren draaien.
Ook over het chassis zijn goede geluiden te horen. Nu de correlatie problemen zijn verholpen neemt ook RBR aan dat de positieve cijfers uit de windtunnel en de computersimulaties overeenkomen met de werkelijke cijfers in Barcelona.
De coureurs weten zelf uiteraard waar ze aan toe zijn na Barcelona. Los van wat ze er openlijk van gaan zeggen. Ricciardo neemt na de wintertests de beslissing om al dan niet bij te tekenen bij RBR.
Als de wagen goed voelt en het motorvermogen blijkt voldoende dan blijft Ricciardo.
Blijft ie, dan weten wij dus de echte kwaliteit van de RBR, en gaat ie weg, dan is er voor 2018 nog geen DWC of CWC te vewachten voor RBR.
Het F1 circus is uit de winterslaap gekomen, en komt op toeren.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10295 is een antwoord op bericht #10294] zo, 28 januari 2018 13:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Berichten: 461
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Als hij weggaat dan is hij nog steeds voor 2018 aan Red Bull verbonden. waarom zou er geen dwc of cwc kunnen komen? Hij kan het ook mis hebben na Barcelona. We hebben allemaal de ontwikkelsnelheid en kracht gezien van Red Bull.

Let it rain, rain, rain!!
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10296 is een antwoord op bericht #10295] zo, 28 januari 2018 14:06 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Als ik even een interview van december in Australie voor de geest haal dan bedoelt hij niet dat hij een beslissing zal nemen na de tests. Als hij een goed gevoel overhoudt dan kan dat het eerste moment zijn om te beslissen. Meer niet. Hij geeft zichzelf echter meer tijd als dat nodig is. Het team legt het kritische moment nu nog op een later tijdstip (ergens juni/juli).
Eerlijk gezegd gaat Daniel verder kijken dan de auto. Ongetwijfeld zal hij kritisch kijken naar zijn positie in het team. Red Bull zal op zijn beurt geen aanleiding geven om Daniel te laten denken dat alle ballen op Max gaan. Ofwel, Red Bull wil Daniel zo lang mogelijk binnen boord houden. En dat past bij wat ik Max zijn engineer hoorde zeggen: Max heeft stevige interne competitie nodig om nog beter te worden. En dat laatste willen ze wel zien gebeuren bij Red Bull want alleen dan kan RB oogsten in de jaren erna.

Overigens, Carlos is heel erg blij bij Renault...ben beniewd hoe lang dat duurt.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10297 is een antwoord op bericht #10296] zo, 28 januari 2018 14:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Berichten: 406
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Mooie geluiden, maar Mercedes en Ferrari zitten inmiddels boven de 1000pk met hun motor. Hoe ver zit Renault daar nog vanaf?

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
 
Re: Ondertussen in Milton Keynes 2018 [bericht #10298 is een antwoord op bericht #9821] zo, 28 januari 2018 15:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frosty is op dit moment afwezig  Frosty
Berichten: 35
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Ik verwacht niet veel van Renault. Denk dat RB "gewoon" weer het derde team zal zijn.
Hoop dat ik het mis heb...
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10299 is een antwoord op bericht #10297] zo, 28 januari 2018 15:40 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 249
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Ze zeggen dat ze dat op de testbank gehaald hebben. En dat ze er nu bij een betrouwbare motor, die 7 tot 8 race weekenden mee moet nog zo'n 50 pk vanaf zitten.
Het is die combinatie met de betrouwbaarheid die de piekvermogens die werkelijk gebruikt kunnen worden behoorlijk dempt.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10300 is een antwoord op bericht #10299] zo, 28 januari 2018 18:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Berichten: 406
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

50PK is overbrugbaar met coureur en chassis, hoop ik. Maar hoe zit dat in kwalificatiemodus?

Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10301 is een antwoord op bericht #10300] zo, 28 januari 2018 19:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 396
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

We gaan het zien, ik laat me verrassen dit jaar.
Ben blij dat het bijna zover is, al dat wachten en hopen Smile
Na een race of 3 weten we wat de auto en het blok aankan!
Hoop wel stilletjes dat Honda ons positief gaat verrassen en dat het Renault blok in ieder geval betrouwbaar is,
dat alleen al zou een grote sprong voorwaarts zijn.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10302 is een antwoord op bericht #10301] zo, 28 januari 2018 22:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

50 pk is niet overbrugbaar, dat was het vorig seizoen niet eens (50 pk, het gat was toen minder) volgens een lijstje dat iemand hier laatst postte. Ferrari had maar 15 pk minder dan Mercedes en dat was al te veel.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10303 is een antwoord op bericht #10302] ma, 29 januari 2018 01:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Die getallen op de testbank zeggen mij niet veel. Hang de motor in een chassis, laat hem met 5g door de bocht gieren, geef hem de hitte van Maleisie. Ronde na ronde. Dan zie je pas wat de motor echt levert. En al dat vermogen moet ook nog eens op het asfalt gelegd worden. Ik wacht het rustig af.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10304 is een antwoord op bericht #10303] ma, 29 januari 2018 01:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment afwezig  Griffel
Berichten: 234
Geregistreerd: juli 2017
Formula 3

Je slaat de spijker op zijn kop.
De eerste spec honda motor van 2017 was ook betrouwbaar op de testbank...
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10305 is een antwoord op bericht #10302] ma, 29 januari 2018 08:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Om een kleine kans te maken op het kampioenschap moeten ze binnen die 20pk van MB komen maar het liefst richting de 10pk!! Anders is het zo goed als onmogelijk......het grootste probleem blijft de kwalificatie modus, het inhalen is moeilijker geworden (af en toe onmogelijk) dus met de kwalificatie modus staat MB al mijlenver voor. Hopelijk heeft MB met de limiet van 0,6 liter olieverbranding veel minder voordeel tijdens Q3 en zorgen de zachtere banden en meer variatie in strategie voor meer inhaal acties en mooie races. Maar inderdaad komt MB weer met een super PU die veel sneller is en betrouwbaar dan weten we na race 1 al welk team en voor mij ook al welke rijder kampioen gaat worden......
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10306 is een antwoord op bericht #10305] ma, 29 januari 2018 10:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
LotusJPS is op dit moment afwezig  LotusJPS
Berichten: 85
Geregistreerd: mei 2017
Karting

Het belangrijkste is dat Renault (en ook Honda) een stuk inlopen op Mercedes en Ferrari en dat ze betrouwbaar zijn.

Als de Renault motor goed is, maar ietsje minder betrouwbaar, dan zal de schade meevallen als ze er dit jaar 5 van nodig hebben
Max eindigt toch wel in de top 6 als hij achteraan start.

Het wordt nog interessanter als de top 6 punten van elkaar af gaan snoepen.
Ik zie Max lang mee doen om het WK en wie weet, klopt alles dit jaar.

Newey heeft zich meer dan de laatste jaren weer met de nieuwe wagen bemoeit, dus die auto zal concurrerend zijn.

Verder heeft Max meer ervaring, grotere input bij RB en Renault heeft een veel groter budget.
Slechter dan vorig jaar kan het niet worden.

Het kan zo maar eens allemaal gaan kloppen....
RB14.... Toch weer die connectie met JC.




 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10307 is een antwoord op bericht #10306] ma, 29 januari 2018 13:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Newey schrijft in zijn boek wel dat alle grote winsten (aerodynamisch) al gepakt zijn (al wat jaartjes terug). Zo veel winst engineren dat je auto en mindere motor kan overwinnen zit er niet echt meer in. Zelfs voor een Newey. Maar wie weet, vorig jaar sloegen ze de plank wat mis (vooral door die last minute voorwielophanging verbodsregel) , later pakte ze weer veel winst (Singapore t/m mexico) met een nieuwe truc die per brazilie er weer af moest maar Max testte ook daarna/toen een paar keer een nieuwe voorvleugel die wel lekker leek te gaan, iig ging hij in de 1e vrije trainingen toen erg hard, maar misschien moest hij ook wel pushen om die vleugels te testen in de situaties waar het er echt toe doet (en zeggen de snelle tijden niet veel). iig ik leef tussen hoop en vrees.
 
ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10309 is een antwoord op bericht #10306] ma, 29 januari 2018 19:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
duif is op dit moment afwezig  duif
Berichten: 118
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Daar gaan we weer:

ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL

https://www.thecheckeredflag.co.uk/2018/01/engine-limits-red uce-renault-qualifying-pace-deficits-abiteboul/

Abitterbal denkt dat de Q modus niet echt haalbaar is dankzij de limitatie tot 3 motoren per seizoen Boink


When nothing goes right, go left
 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10310 is een antwoord op bericht #10309] ma, 29 januari 2018 19:54 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Berichten: 461
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Tja, als hij nu al begint te roepen.

Let it rain, rain, rain!!
 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10311 is een antwoord op bericht #10310] ma, 29 januari 2018 20:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Berichten: 406
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Ik lees niks geks in zijn woorden.
Betrouwbaarheid is nog belangrijker, oiltricks mogen niet meer, Renault is bezig extra performance te ontsluiten in een gelimiteerd aantal ronden, dus per saldo ziet hij het positief in.
Voor wat het waard is uiteraard.


Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)

[Bijgewerkt op: ma, 29 januari 2018 20:27]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10312 is een antwoord op bericht #10309] ma, 29 januari 2018 21:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
RikRace is op dit moment afwezig  RikRace
Berichten: 60
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Duif schreef op ma, 29 januari 2018 19:51
Daar gaan we weer:

ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL

https://www.thecheckeredflag.co.uk/2018/01/engine-limits-red uce-renault-qualifying-pace-deficits-abiteboul/

Abitterbal denkt dat de Q modus niet echt haalbaar is dankzij de limitatie tot 3 motoren per seizoen Boink

Hij ziet in, dat andere motorleveranciers geen of juist een gereduceerde Kwalificatiemodus zullen hanteren, om de betrouwbaarheid te kunnen garanderen gedurende het seizoen. Positief dus! Cheers


-RenaultSport-
 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10313 is een antwoord op bericht #10309] ma, 29 januari 2018 22:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frosty is op dit moment afwezig  Frosty
Berichten: 35
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Geeft mij de indruk dat Abiteboul zich alvast aan het indekken is voor het geval dat het Q3 knopje dit jaar weer een brug te ver is. Ga er maar van uit dat Mercedes er gewoon weer een heeft.
 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10314 is een antwoord op bericht #10309] ma, 29 januari 2018 23:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
LotusJPS is op dit moment afwezig  LotusJPS
Berichten: 85
Geregistreerd: mei 2017
Karting

Zoals zo vele artikelen op dit moment is ook deze vrij gedateerd.

Maar als je goed leest is er niets aan de hand.

Het is zelfs positief uit te leggen voor Renault.

 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10315 is een antwoord op bericht #10309] di, 30 januari 2018 07:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
TweetyV6 is op dit moment afwezig  TweetyV6
Berichten: 36
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Duif schreef op ma, 29 januari 2018 19:51
Daar gaan we weer:

ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL

https://www.thecheckeredflag.co.uk/2018/01/engine-limits-red uce-renault-qualifying-pace-deficits-abiteboul/

Abitterbal denkt dat de Q modus niet echt haalbaar is dankzij de limitatie tot 3 motoren per seizoen Boink
Tja... als Engels lezen niet je sterkste punt is... Coffee

Abiteboul zegt dat de 3-motorenregel er wel eens voor zou kunnen zorgen dat Mercedes en Ferrari afzien van de 'Q3-modus' ten behoeve van de betrouwbaarheid van de motor.

Daaruit zou je dus overigens wel kunnen afleiden dat Renault geen Q3-modus zal hebben in 2018. forumpliesie


Spellingfouten gevonden? Je mag ze houden!
 
De Honda motor. [bericht #10316 is een antwoord op bericht #9821] di, 30 januari 2018 11:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner


Vorige week deed Helmut Marko oa de volgende uitspraak: "Honda is zeer actief en heeft al iets gevonden.
Misschien komen ze met hun tweede motor van dit seizoen op gelijke hoogte met Renault."

Gisteren was in meerder Japanse media te lezen dat Honda met de eerste motor progressie geboekt heeft qua "reliability and efficiency".
Indien deze eerste motor de benodigde races meegaat, willen ze als tweede motor een sterk verbeterde versie met nieuwe onderdelen
in oa de ICE in gaan zetten. Er werd iets gezegd over het "TJI" proces, dat Honda op een heel andere manier zal gaan toepassen.
Wordt vervolgd (hopelijk).

Marko schijnt dus goed op de hoogte te zijn en de communicatie met Honda verloopt uitstekend, dit ook volgens James Key.
Dit is heel belangrijk, mocht RBR ook de overstap maken naar Honda, waar het wel op lijkt.
 
Re: De Honda motor. [bericht #10317 is een antwoord op bericht #10316] di, 30 januari 2018 11:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ja, alles wijst op laatste seizoen Renault. Ik denk ook dat de Verstappens mede door het inzicht in de plannen van Honda hebben bijgetekend (dat en ik vermoed ontsnappingsclausules om evt na dit jaar (als het niks zou worden met de progressie van Honda dit jaar) het stoeltje van Bottas over te kunnen nemen bij Mercedes.

Maar ik denk dat McLaren ook dacht goud in handen te hebben met Honda. Ze hadden ook de prachtige historie samen. Hopelijk kan Honda zich revancheren, dat zou voor Honda, RBR en Max en Ricci geweldig nieuws zijn.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10319 is een antwoord op bericht #10307] di, 30 januari 2018 15:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Mijn hoop is er nog steeds en inderdaad gebaseerd op erg snelle VT tijden i.c.m vreemde set-up wijzigingen juist na perfect snelle trainingen......ik kan mij die alleen niet meer herinneren van nadat ze volgens zeggen de wielophanging weer hebben moeten aanpassen. Ook put ik nog hoop uit verklaringen die erop wijzen dat bepaalde zaken in de wielophanging ondanks dat ze technisch gezien misschien over de grens zijn nooit te bewijzen vallen.......aan de andere kant klopt het verhaal niet dat er op aerodynamisch gebied niet meer veel onderscheid valt te maken. Ze hebben juist geroepen dat er juist op dit vlak een soort van ontwikkelings wedstrijd gaande is en dat het verschil in snelheid tussen begin van het seizoen en eind van het seizoen al snel weer 2 seconden kan gaan zijn. Als je concurrent 15 races nodig heeft om 1,2sec te winnen en RB weet in diezelfde 15 races al 1,6 sec te winnen. Nee ergens moeten we er zeker wel vertrouwen in hebben, mits Renault binnen de 15pk afstand van MB kan komen dan heeft RB het in grote lijnen zelf in de hand......
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10320 is een antwoord op bericht #10319] di, 30 januari 2018 16:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Singapore2008 is op dit moment afwezig  Singapore2008
Berichten: 112
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Ik lees in verschillende berichten dat RB de ophanging na Mexico weer moest veranderen. Is daar ergens een bevestiging van of is dit alleen een gerucht? Het wordt door meerderen hier herhaald alsof het waar is, maar ik heb nog nergens gelezen dat dit zo is. (en ik lees toch best wel veel..)

Is het niet gewoon het terugschroeven van de PU ivm de betrouwbaarheid die ervoor gezorgd heeft dat de latere resultaten weer wat tegenvielen?

 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10321 is een antwoord op bericht #10320] di, 30 januari 2018 16:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 249
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Inderdaad. Aan de achterwielophanging is niets veranderd. Wel aan de motorsettings van de Renault motor en het toerental van de turbo om de zaak proberen heel te houden.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10322 is een antwoord op bericht #10321] di, 30 januari 2018 17:07 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Het is letterlijk zo uitgesproken door de de ziggo presentator die de VTs altijd doet tijdens Brazilie VT1. Dat weet ik zeker, ik zat toen te kijken. Ik vind dat ik zo iets mag benoemen, heb dat ook altijd gezegd (de 1e paar keren dat ik het postte). Er worden hier ook complete fantasieen geopperd en dat mag ook.

Iig was ook precies deze 4 races de RBR competitief, dus ik geloof best dat ze weer wat verloren zijn dat er die 4 races op zat.

[Bijgewerkt op: di, 30 januari 2018 17:14]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10323 is een antwoord op bericht #10322] di, 30 januari 2018 19:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment afwezig  Griffel
Berichten: 234
Geregistreerd: juli 2017
Formula 3

Ik denk dat het logisch te verklaren is.
In mexico gingen bijna alle renault motoren kapot. Hierdoor kwamen ze klem te zitten met de voorraad van reserve onderdelen.
Ook was er een stevige woorden-wisseling tussen Torro-Rosso en Renault, omdat Renault had gezegd dat met name Torro-Rosso te weinig deed aan voldoende koeling van de power-unit.
Vervolgens hebben ze op safe gespeeld in Brazilie om zo in ieder geval iedereen te kunnen laten racen in de seizoensafsluiter.

Als het de wielophanging zou zijn geweest, zal dit wel door de FIA naar de media zijn gecommuniceerd. Het zou mij uiterst verbazen als ze dit intern zouden hebben gehouden. Aangezien dat het beste zou geweest zijn voor de sport, iets waar de FIA lijnrecht tegenover staat......

Bovendien op een schaal van 0 tot 10 qua downforce, waar Red-Bull het van moet hebben.
Singapore-10
Maleisie-8
Japan-7
VS-6.5/7
Mexico-10
Brazil-4 + minder vermogen
Abu-Dhabi-4 + (Minder vermogen)??







[Bijgewerkt op: di, 30 januari 2018 19:33]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10324 is een antwoord op bericht #10322] di, 30 januari 2018 21:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Tijdens de vt's is geexperimenteerd. Dat klopt. Maar de auto (lees voorwielophanging) is in Mexico gekeurd door de FIA en als legaal bestempeld. Desondanks heeft de FIA na een eerdere directive in september in december herhaald dat er grenzen zijn. Toch verwacht men dat Red Bull naast het zakken van de voorkant bij het insturen van de bocht (geintroduceerd door Ferrari) ook de hele auto vlakker kan maken op de rechte stukken. Schmidt komt ook tot die conclusie op grond van ineens veel kleinere verschillen in topsnelheid tussen Red Bull en Mercedes/Ferrari.

Grappig is dat de auto ahw progressief de bocht instuurt met de nieuwe ophangingsprincipe. In principe maakt dit de auto sneller. Maar de coureurs hebben er moeite mee. Kimi was er heel snel klaar mee en een paar races later ook Vettel. Daniel had er ook een hekel aan. Max niet... maar ik heb niet gehoord of voor hem precies het omgekeerde gold.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10325 is een antwoord op bericht #10324] di, 30 januari 2018 21:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frontwinger is op dit moment afwezig  Frontwinger
Berichten: 201
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Klopt...Max heeft er nooit iets over gezegd, maar Jos heeft een keer z'n mond voorbij gepraat. Vergeef me dat ik ben vergeten in welk interview en wanneer, maar hij gaf aan dat Red Bull een aantal onderdelen op de auto van Max had gezet die erg goed voor hem werkten. 1+1=2...

Attack the post, not the poster...
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10326 is een antwoord op bericht #10323] di, 30 januari 2018 21:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Berichten: 461
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wielophanging werd toch verboden na Mexico?

https:// racingnews365.nl/red-bull-verdacht-van-illegale-wielophangin g


Let it rain, rain, rain!!
 
Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10327 is een antwoord op bericht #9821] di, 30 januari 2018 22:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 249
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

De uitspraken van Renault dat Mercedes om de betrouwbaarheid op peil te houden geen kwalificatieknopje meer hebben klopt een beetje. Weer echte F1-speak. Zowel Ferrari, RBR, Renault en Honda gaan ervan uit dat het belangrijkste deel, en zo niet alles, van het Q3 knopje voortkwam uit het mee verbranden van die olie. Daarom is die mogelijkheid ook maar kort beschikbaar. Ferrari meen het zeker te weten. Logisch, want ook zij hebben ermee geëxperimenteerd.
Nu de zaak heel moet blijven zonder nog olie mee te verbranden kan dat extra vermogen niet meer aangesproken worden.

Ik voorspel nogmaals dat tegen het eind van 2018 de vermogens zodanig dicht bij elkaar liggen, dat al die 4 huidige leveranciers ook na 2020 de huidige motorformule met slechts enkele detailwijzigingen willen behouden.

Eerst op naar een fantastisch 2018 seizoen. Ik heb alvast een heel goed voorgevoel. Als wat bijgeloof betreft de RBR13 inderdaad het ongeluk heeft waargemaakt, dan zal wellicht de nummer 14 van Cruijff het geluk brengen.
Over 4 weken weten we al weer heel veel meer. Eens kijken of de oogjes van Max en Horner twinkelen terwijl ze tegen de pers zeggen dat de tests nog niets zeggen, en dat ze niet weten wat de andere teams precies hebben gedaan.
Nou, dat weten ze wel. In elke biografie van coureurs met enige betekenis die wereldkampioen zijn geworden kun je lezen dat ze na een paar rondjes al wisten dat ze een goede auto hadden.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10328 is een antwoord op bericht #10327] di, 30 januari 2018 22:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik hoop het, klinkt ook best aannemelijk maar ik vrees ook dat het vermogen van Ferr en merc toch weer te groot zal zijn. Ik zit vrijwel altijd tussen deze twee. Ik denk wel dat we na Spanje écht meer weten, inderdaad misschien niet eens door de resultaten maar hopelijk wel door de non verbale communicatie. Al laat Max zich meestal niet zo makkelijk in de kaarten kijken.
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10329 is een antwoord op bericht #10320] wo, 31 januari 2018 03:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Theo is op dit moment afwezig  Theo
Berichten: 159
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Singapore2008 schreef op wo, 31 januari 2018 02:04


Is het niet gewoon het terugschroeven van de PU ivm de betrouwbaarheid die ervoor gezorgd heeft dat de latere resultaten weer wat tegenvielen?

Ondanks dat sommigen hier schrijven met veel overtuiging, lijkt het allemaal gebaseerd op het feit dat de prestaties tijdens vier races ineens fantastisch waren en daarvoor en na ineens niet meer. Mogelijk was het een ophanging (naast aero en PU de grote verschil maker), mogelijk was het Renault die moest terugschroeven (PU), mogelijk was het de karakteristiek van het circuit (aero + PU), mogelijk was het een beetje geluk en later pech.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10330 is een antwoord op bericht #10327] wo, 31 januari 2018 09:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Schummie01 schreef op di, 30 januari 2018 22:18

Nu de zaak heel moet blijven zonder nog olie mee te verbranden kan dat extra vermogen niet meer aangesproken worden.


Als het klopt wat je hier zegt, heeft Mercedes dus vanaf nu geen kwalificatie stand , dus extra vermogen meer.
Dus dat extra vermogen ie enkel en alleen te wijten aan extra olie? Dat kan ik mij niet voorstellen.

 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10331 is een antwoord op bericht #10326] wo, 31 januari 2018 09:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Er staat duidelijk dat de vijf gekeurde autos reden met een goedgekeurde ophanging. De non lineaire progressieve besturing door wijziging van de voorwielophanging zat er wel op. Maar die is technisch niet te verbieden want dit wordt bewerkstelligd door een aangepaste constructie van een verder conventionele ophanging. En daar kon Max goed mee uit de voeten. Daniel en Kimi en Sebastian niet of minder...
 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10334 is een antwoord op bericht #10322] wo, 31 januari 2018 10:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Singapore2008 is op dit moment afwezig  Singapore2008
Berichten: 112
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Sieper schreef op di, 30 januari 2018 17:07
Het is letterlijk zo uitgesproken door de de ziggo presentator die de VTs altijd doet tijdens Brazilie VT1. Dat weet ik zeker, ik zat toen te kijken. Ik vind dat ik zo iets mag benoemen, heb dat ook altijd gezegd (de 1e paar keren dat ik het postte). Er worden hier ook complete fantasieen geopperd en dat mag ook.

Iig was ook precies deze 4 races de RBR competitief, dus ik geloof best dat ze weer wat verloren zijn dat er die 4 races op zat.
Je mag van mij alles zeggen en roepen. Zeker met bronvermelding zoals je doet, daar was ik juist naar op zoek. Al ben ik nog steeds niet veel wijzer geworden. Het artikel in racingnews365 wat hier genoemd werd, was helemaal niet duidelijk en zonder meer officiële bronnen denk ik toch dat de eenvoudigste verklaring, nl. het terugschroeven van de motor, de meest aannemelijke is.

Maar misschien is dat ook wel wat ik wil horen Cool



 
Re: Nieuwe berichten over de Renault motor. [bericht #10335 is een antwoord op bericht #10334] wo, 31 januari 2018 11:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Dat is voor mij persoonlijk veel prettiger om te lezen, voelde toch een beetje als een persoonlijke aanval, terwijl ik dit de eerste keren dat ik het postte weldegelijk erbij gezet heb. Heb ook al vaker gezegd, ben gewoon een geinteresseerde fan, kijk alle live F1 (mis geen seconde) en lees graag rond maar heb absoluut geen bronnen oid.

Het is in zoverre ook geen echte bron (buiten dat dit niet op papier staat maar te horen was tijdens een TV uitzending)omdat de presentator ook maar vertelde wat hij gehoord had. Zou het zeer raar vinden als er absoluut niets van klopte, waarom dan aanhalen.

Maar, in feite is alles wat je leest/hoort bijna een gerucht want in de F1 wil iedereen altijd zijn kaarten voor de borst houden. Ferrari die de extra olietank eraf moest doen (waar je van de FIA ook niks meer over gehoord hebt) is precies zo'n zelfde verhaal. Ik denk bij dit soort dingen dat het toch ergens vandaan moet komen. Dat Renault de laatste 2 races een farce was qua motoren is een feit, laten we hopen dat het puur daar aan lag dat RBR weer voor spek en bonen meedraaide die laatste 2 races.
 
Re: ENGINE LIMITS COULD REDUCE RENAULT QUALIFYING PACE DEFICITS ABITEBOUL [bericht #10336 is een antwoord op bericht #10315] wo, 31 januari 2018 12:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
duif is op dit moment afwezig  duif
Berichten: 118
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Heeft niets met mijn Engels te maken.

Wat ik lees is dat ze geen kwalificatie modus gaan krijgen die vergelijkbaar is met Mercedes en Ferrari, daar doel ik op

De uitspraak van bitterbal over andere teams zijn, ook van hem, maar aannames.
Hij weet niet wat er nu is veranderd of aangepast bij Mercedes en Ferrari.


When nothing goes right, go left

[Bijgewerkt op: wo, 31 januari 2018 12:40]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10337 is een antwoord op bericht #10330] wo, 31 januari 2018 12:48 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Singapore2008 is op dit moment afwezig  Singapore2008
Berichten: 112
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Dat lijkt mij ook sterk. Als ik lees dat Hamilton in Brazilië ik weet niet hoe vaak zijn Q3-modus gebruikt zou hebben, dan kan dat nooit alleen maar olie zijn.

Ik vraag me trouwens af of er geen teams zijn die anders gaan rekenen. Stel je gaat uit van 5 te gebruiken motoren, dat is 2 keer achteraan de grid starten. Als de onderlinge krachtsverhoudingen zijn zoals ze afgelopen seizoen waren, dan kies je daarvoor 2 banen die je toch al niet zo goed liggen en dan kost je dat als top-3 team twee keer een punt of 5. In alle overige 19 races kun je het vermogen net iets meer opentrekken en dat kan je misschien wel veel meer opleveren.





 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10338 is een antwoord op bericht #10337] wo, 31 januari 2018 14:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
TweetyV6 is op dit moment afwezig  TweetyV6
Berichten: 36
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Singapore2008 schreef op wo, 31 januari 2018 12:48
Dat lijkt mij ook sterk. Als ik lees dat Hamilton in Brazilië ik weet niet hoe vaak zijn Q3-modus gebruikt zou hebben, dan kan dat nooit alleen maar olie zijn.

Ik vraag me trouwens af of er geen teams zijn die anders gaan rekenen. Stel je gaat uit van 5 te gebruiken motoren, dat is 2 keer achteraan de grid starten. Als de onderlinge krachtsverhoudingen zijn zoals ze afgelopen seizoen waren, dan kies je daarvoor 2 banen die je toch al niet zo goed liggen en dan kost je dat als top-3 team twee keer een punt of 5. In alle overige 19 races kun je het vermogen net iets meer opentrekken en dat kan je misschien wel veel meer opleveren.
Het zou me idd niet verbazen als we dit soort scenario's zich zien ontvouwen.


Spellingfouten gevonden? Je mag ze houden!
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10339 is een antwoord op bericht #10337] wo, 31 januari 2018 14:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Singapore2008 schreef op wo, 31 januari 2018 12:48


Ik vraag me trouwens af of er geen teams zijn die anders gaan rekenen. Stel je gaat uit van 5 te gebruiken motoren, dat is 2 keer achteraan de grid starten. Als de onderlinge krachtsverhoudingen zijn zoals ze afgelopen seizoen waren, dan kies je daarvoor 2 banen die je toch al niet zo goed liggen en dan kost je dat als top-3 team twee keer een punt of 5. In alle overige 19 races kun je het vermogen net iets meer opentrekken en dat kan je misschien wel veel meer opleveren.


Denk dat de meeste teams dat ook wel zullen gaan doen.
Mercedes zal dat echter geen twee keer nodig hebben, waarschijnlijk zelfs helemaal niet. Angry
 
Re: De Honda motor. [bericht #10341 is een antwoord op bericht #10316] wo, 31 januari 2018 18:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
To the MAX is op dit moment afwezig  To the MAX
Berichten: 32
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Wouter schreef op di, 30 januari 2018 11:01


Marko schijnt dus goed op de hoogte te zijn en de communicatie met Honda verloopt uitstekend, dit ook volgens James Key.
Dit is heel belangrijk, mocht RBR ook de overstap maken naar Honda, waar het wel op lijkt.
Dat is al lang duidelijk dat die overstap er komt. Kan gewoon niet anders. Door het dwalen van McLaren hebben RBR en Honda beiden de voor hen best mogelijke partner gecontracteerd.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10342 is een antwoord op bericht #10337] wo, 31 januari 2018 21:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Dat heb ik een half jaar geleden al geschreven. Het heeft niet veel nut 7 wedstrijden te rijden met de rem erop om steeds op p4-6 te eindigen als je chassis goed genoeg is. Dan maar twee motoren erbij en twee keer van achteren naar dezelfde positie rijden. Dan kan je tijdens de overige wedstrijden wel vechten voor het podium.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10343 is een antwoord op bericht #10342] wo, 31 januari 2018 21:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Klopt dit balletje heb ik hier ook al vaker opgegooid......maar denk dat grootste probleem is voor RB dat ze hier heel weinig over te zeggen hebben ze zijn afhankelijk van Renault en als Renault zich liever wil bewijzen als 3de PU op de grid maar wel hard kunnen roepen dat ze het hele seizoen gereden hebben met 3 pu's dan staat RB zielig te kijken. Aan RB zal het denk ik niet liggen zij durven wel een gokje te wagen en terecht, lekker vol in de aanval, laat Max zich mooi bewijzen die 2 of 3 races waarbij hij achteraan start.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10353 is een antwoord op bericht #10343] do, 01 februari 2018 09:08 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Dat kan een rol spelen. En toch denk ik dat Renault als team zelf vooraan mee wil doen. En dan zou het zomaar toch de juiste keuze kunnen zijn.
Er is helaas éen zeer belangrijke reden om dit niet doen en die heeft te maken met resources. Als net als bij Mercedes capaciteit verschoven is van production naar development, dan kunnen ze niet eens een vierde en vijfde motor maken. Maar ik kan niet rechtstreeks in de keuken kijken van Renault.

[Bijgewerkt op: do, 01 februari 2018 09:09]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10355 is een antwoord op bericht #10353] do, 01 februari 2018 10:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

lock2nl schreef op do, 01 februari 2018 09:08
Dat kan een rol spelen. En toch denk ik dat Renault als team zelf vooraan mee wil doen. En dan zou het zomaar toch de juiste keuze kunnen zijn.
Er is helaas éen zeer belangrijke reden om dit niet doen en die heeft te maken met resources. Als net als bij Mercedes capaciteit verschoven is van production naar development, dan kunnen ze niet eens een vierde en vijfde motor maken. Maar ik kan niet rechtstreeks in de keuken kijken van Renault.

Denk je dat Renault dezelfde blunder wil begaan als het afgelopen seizoen door weer met een tekort aan onderdelen te gaan komen?
Lijkt me dat ze zelf ook met een motor willen rijden die snel en betrouwbaar is en dat lukt niet met slechts drie exemplaren.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10359 is een antwoord op bericht #10355] do, 01 februari 2018 12:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Hee Wout,

ik vind blunder net iets te zwaar aangezet, ik denk dat ze ook echt zwaar verrast waren dat er zo veel motors plofte in Mexico. Dat was een inschattingsfout (of zo je wil blunder :_) )maar daarna zaten ze wel voor een voldongen feit (dat ze wellicht ook niet slecht uitkwam??) of denk ik nu te slecht over Renault management?
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10360 is een antwoord op bericht #10359] do, 01 februari 2018 14:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2439
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Sieper schreef op do, 01 februari 2018 12:32
Hee Wout,

ik vind blunder net iets te zwaar aangezet, ik denk dat ze ook echt zwaar verrast waren dat er zo veel motors plofte in Mexico. Dat was een inschattingsfout (of zo je wil blunder :_) )maar daarna zaten ze wel voor een voldongen feit (dat ze wellicht ook niet slecht uitkwam??) of denk ik nu te slecht over Renault management?

Het hele jaar hadden ze bv. problemen met de betrouwbaarheid van de MGU-H. Ze moesten nog drie races en onderdelen voor zes wagens paraat hebben.
Ze hadden echter maar één MGU-H voor deze drie races voor zes wagens! Dat wijst op zuinigheid, omdat alle aandacht al op 2018 lag.
Een team helemaal opnieuw opbouwen en een motor ontwikkelen/fabriceren kost enorm veel geld, maar ze hebben wel de verantwoordelijkheid tav hun klantenteams.
Daarin hebben ze vooral aan het eind behoorlijk gefaald. Misschien is blunder het verkeerde woord.
Ze hebben heel bewust de gok genomen om (volgens mij uit zuinigheid) te weinig op voorraad te hebben. Verkeerd gegokt en daardoor gezichtsverlies.

[Bijgewerkt op: do, 01 februari 2018 14:15]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10361 is een antwoord op bericht #10360] do, 01 februari 2018 14:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

ja, helemaal mee eens. Het enige positieve dat we daar uit mee kunnen nemen is dat ze hopelijk al flink de focus op 2018 hadden.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10362 is een antwoord op bericht #10355] do, 01 februari 2018 16:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Als ze meer motoren moeten testen dan vorig jaar en dezelfde aantallen uitleveren als vorig jaar, dan wordt het een dure grap voor Renault. Zelfs Mercedes was dat niet van plan. En die hebben het grootste budget... Maar zeker weten die ik het uiteraard niet.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10363 is een antwoord op bericht #10362] do, 01 februari 2018 16:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

ze kunnen zich iig geen 2e fiasco veroorloven zoals vorig jaar want toen was het "maar" Toro Rosso, nu moet je of McLaren of RBR teleurstellen (dat zal dan wel de naar alle waarschijnlijkheid vertrekkende klant RBR worden). Gelukkig, toch nog iets negatiefs weten te vinden, een dag niet gezeitk is een dag niet geleefd!
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10364 is een antwoord op bericht #10361] do, 01 februari 2018 17:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Het positieve is inderdaad ook dat ze de PU's aanzienlijk hebben terug geschroefd de laatste 2 races waardoor wij een vertekend beeld hebben gehad van de verhoudingen......is RB wel terug gevallen door een voorwiel ophanging die er weer af moest van de FIA of is dit een broodje aap verhaal. Draaide Renault de PU gewoon gigantisch terug?? Allemaal dingen die hoop geven voor 2018........
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10368 is een antwoord op bericht #10364] do, 01 februari 2018 22:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Klinkt een beetje als 'elk nadeel hep se foordeel'. Maarja, het wordt wel een rb14....
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10370 is een antwoord op bericht #10338] vr, 02 februari 2018 08:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mbuna is op dit moment afwezig  mbuna
Berichten: 109
Geregistreerd: juli 2017
Formula 3

[quote title=TweetyV6 schreef op wo, 31 januari 2018 14:04][quote title=Singapore2008 schreef op wo, 31 januari 2018 12:48]Dat lijkt mij ook sterk. Als ik lees dat Hamilton in Brazilië ik weet niet hoe vaak zijn Q3-modus gebruikt zou hebben, dan kan dat nooit alleen maar olie zijn.

quote]

Die motoren worden nauwlettend in de gaten gehouden, de engineers weten precies hoe zwaar en hoe lang ze belast mogen worden. Wat ik altijd heb gehoord is dat de kwalificatieboost een motorstand is waarbij alles net een tikje agressiever is ingesteld. Maar dit levert ook meer belasting en dus schade aan de motor op. Als het aan de coureurs lag zouden ze de hele race die draaischijf (het is geen knopje wat ze indrukken) op de maximale stand zetten, maar dan draaien ze de motor in duizend stukjes... Bij die stand inbegrepen zal ook het extra verbranden van olie zijn, maar dat is het niet alleen.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10371 is een antwoord op bericht #10370] vr, 02 februari 2018 10:45 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Schummie01 is op dit moment afwezig  Schummie01
Berichten: 249
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Nee, niet alleen. Maar die agressievere motorstand is alleen mogelijk zonder schade als die olie ook mee ingespoten wordt.
Er zit een element in van extra brandstof, die buiten de brandstoflimieten mee ingespoten wordt. Daarnaast elementen van koeling en smering die die agressievere motorstand mogelijk maken.
Ferrari had die olie zelfs in een apart tankje zitten met een andere samenstelling dan de rest van de motorolie.
We zullen het snel weten, want dan zien we een duidelijk minder efficiënt knopje of draaischijf van met name Mercedes in Q3.
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het tijdperk van de absolute Mercedes dominantie voorbij is.
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10372 is een antwoord op bericht #10371] vr, 02 februari 2018 11:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik hoop het. En ik denk ook dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat ze iig niet die dominante Q3 modus meer zullen hebben. Mercedes heeft niet voor niets zelf gezegd dit jaar een complete redesign te doen, met het marketingverhaal (dat doet iedereen in de F1, op de Eigen trompet balzen) dat de motor nu NOG beter wordt maar ik denk dat als de FIA nu echt de olie streng gaat checken dat dit ze gewoon noodzaakt om de motor anders te configureren omdat deze performance optimalisatie (meer smering, meer power door de calorische waarde van de olie) inderdaad voor een aanzienlijk deel komt te vervallen.

En al weet je zelf niks van motoren (iig F1 techniek) puur het feit dat ze in Spa nog even de 1,2 liter verbrandende unit erin droppen (terwijl met Ferrari een herenaccoord was afgesloten, mondeling) om zich al vanaf dat moment aan de regel van 0.9 liter (voor elke niew to monteren motor) te houden (zoals die vanaf Monza ging gelden en dat ze deze unit tot en met Mexico erin gehouden hebben zegt mij veel.Dat de Merc ook daarna nog met de 0.9 liter oppermachtig was was wel even slikken, maar 0,6 liter is natuurlijk weer een stap minder en Renault zat toen al met houtje touwtje motoren. keep the hope alive!
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10374 is een antwoord op bericht #10372] vr, 02 februari 2018 12:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bernuldi is op dit moment afwezig  bernuldi
Berichten: 406
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wat duurt het indertussen allemaal lang.
Nog twee maanden die vurige hoop dat Max vanaf Melbourne elke race om pole en de zege kan strijden. Maar meer dan hoop is het eerlijk gezegd nu niet. Misschien dat de eerste tests in Barcelona die hoop kunnen ondersteunen...maar wat duurt het lang die winterstop.....


Gr bernuldi (die blij is met de mogelijkheid een handtekening toe te voegen)
 
Re: Het Q3 Kwalificatie knopje. [bericht #10375 is een antwoord op bericht #10374] vr, 02 februari 2018 13:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ja, dat is geduld opbrengen! Maar ook in spanje gaan we nog geen Q3 modus testen zien denk ik. Dus idd wachten tot Asutralie.
 
Komkommertijd nog niet voorbij.... [bericht #10387 is een antwoord op bericht #9821] za, 03 februari 2018 11:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment afwezig  Dejavu01
Berichten: 550
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Tis nog even volhouden (zucht). Geen echt nieuws, alleen opgeklopte verwachtingen en veel gespeculeer. Wat mij wel opvalt is dat redbull nog niets heeft gezegd over crashtests en/of homologeren van de nieuwe bolide. Wijst dit op mogelijk een probleem daarmee?
 
Re: Ondertussen in Milton Keynes 2018 [bericht #10388 is een antwoord op bericht #9821] za, 03 februari 2018 11:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
To the MAX is op dit moment afwezig  To the MAX
Berichten: 32
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Ik snap niet waar de gedachte vandaan komt dat Mercedes nu met de nieuwe regels het beruchte Q3 knopje niet meer zou hebben of zou gaan gebruiken. Volgens mij is dit alleen gebaseerd op hoop. Oke, wellicht een andere vorm van tijdelijk meer vermogen oproepen dan met het meeverbranden van 1,2 l olie.

Hoeveel Mercedessen zijn er geploft in 2017? En hoeveel Renaults?

Mercedes heeft nog heel veel meer rek in betrouwbaarheid dan Renault (en ook meer dan Ferrari). Ik ben bang dat we wederom een dominant Mercedes jaar (qua motoren) tegemoet gaan. De hoop die de anderen mogen hebben is dat Mercedes een minder chassis ontwerpt, omdat het chassis qua design behoorlijk radicaal wordt omgegooid. Daar zit wellicht de ruimte voor de anderen. Ik heb mijn hoop gevestigd op een dominante Max in een RBR/Honda in 2020.
 
Re: Ondertussen in Milton Keynes 2018 [bericht #10389 is een antwoord op bericht #10388] za, 03 februari 2018 12:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment afwezig  Wet!
Berichten: 461
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wat ik dan raar vind is dat geen van de andere Mercedes teams kan meekomen. Het is dus niet alleen de motor, het complete pakket is gewoon goed voor elkaar.

Let it rain, rain, rain!!
 
Re: Ondertussen in Milton Keynes 2018 [bericht #10391 is een antwoord op bericht #10389] za, 03 februari 2018 13:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment afwezig  Sieper
Berichten: 2006
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Natuurlijk is het chassis van merc, en het hele race team ook fantastisch op orde, maar het feit dat ze altijd vanaf plek 1/4 starten ligt voor eeen groot deel (zeker bij Bottas) aan het extra vermogen dat merc (de klantenteams hadden deze optie niet) tijdens de Q3 ronde kan oproepen, en ook nog voor stukjes in de race, wanneer het spannend wordt? Force India had het chassis ook goed op orde, die zouden met een Q3 boost nog verder naar voren hebben kunnen staan. Dan had iedereen helemaal in katzwijm gelegen om Ocon.

Ik heb de indruk dat merc dat expres niet gedaan heeft, om het protesteren van de rest van de F1 wereld niet te veel aan te wakkeren.
 
Re: Ondertussen in Milton Keynes 2018 [bericht #10392 is een antwoord op bericht #10391] za, 03 februari 2018 13:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Het chassis optimaliseren is een kwestie van geld. Hoeveel mensen, hoeveel hardware, hoeveel software kan je betalen om zelfs in het weekend nog aangepaste onderdelen af te leveren? Dat is bij FI en Williams allemaaal een stuk minder. En dan is het logisch dat ze qua chassis gewoon achterlopen. En dan heb ik nog niet eens over de testfaciliteiten voor motor + chassis.
Het is best mogelijk dat de Mercedes motoren voor ze afgeleverd worden een stempeltje a en b kwaliteit krijgen. Het kan binnen de regelgeving dat FI b-label krijgt die minder belast kunnen worden. Daarnaast kan Mercedes extra software hebben die ze niet verkopen, en die ook niet essentieel is om de racemotor te gebruiken. In die software kan makkelijk het geheim van de quali knop zitten.
 
Re: Ondertussen in Milton Keynes 2018 [bericht #10393 is een antwoord op bericht #10392] za, 03 februari 2018 14:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
lock2nl is op dit moment afwezig  lock2nl
Berichten: 162
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Btw, volgens Szafnauer heeft de klantenmotor vier quali boosts per weekend ter beschikking. En om het nog even duidelijker te maken: in 2015 kreeg Lotus tijdens de race de beschikking over een speciale engine mode. Daarmee kon Romain aan Sebastian voorbij.
De toemalige teambaas, Matthew Carter, vertelt in duidelijke woorden dat de motor constant in beheer van Mercedes mensen blijft. Als zij willen, in dit geval opdracht krijgen, dan gebruiken ze engine modes die niet standaard voor de teams beschikbaar zijn. Romain gaf aan dat de auto reed als nooit tevoren. Maar daarna heeft hij dat genoegen meer mogen smaken. Dit speelt nu ook nog, zowel bij Mercedes als Ferrari. Bij Renault niet. Tenminste, niet zolang het eigen team niet bij de top 3 zit neemmik aan.
 
Re: Komkommertijd nog niet voorbij.... [bericht #10397 is een antwoord op bericht #10387] zo, 04 februari 2018 10:57 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
MadMax is op dit moment afwezig  MadMax
Berichten: 464
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Zeg dat zucht. Het is zwaar dat wachten, iedere dag opzoek naar hopelijk een klein beetje nieuws zo hier en daar. Gisteren alleen een nieuw gerucht over de nieuwe PU van MB, er zouden problemen zijn met vibraties en de uitlaat die aangepast is door het inkorten van de nieuw wagen deze zou al diverse malen zijn gebroken..........wie weet heeft MB ook eens wat meer betrouwbaarheid problemen dit jaar. Een compleet nieuwe PU kan natuurlijk altijd problemen geven die men niet ziet aankomen, en straks in Barcelona begint het echte werk en werkt de PU daar exact hetzelfde als op de testbank? Iedere dag is een dag dichterbij de eerste testdag en eerste race👊👊👊
 
Vorige onderwerp: gridgirls
Volgende onderwerp: De verschillen tussen Red Bull en de overige teams
Naar forum gaan: