Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 (15-17 November)
F1.gif  FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31034] vr, 08 november 2019 22:23 Naar volgende bericht
Jip
Berichten: 1249
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019
Autódromo José Carlos Pace - 15 tot 17 November

https://www.motorsportmagazine.com/sites/default/files/braziliangrandprixstart2018.jpg
https://thumbor.pijper.io/gOE7jhDRaKDrzoAxFNsavJHB-zk=/1290x726/center/middle/https://cdn.pijper.io/source/autobahn/a2c699174f_max-verstappen-uitslag-grand-prix-brazilie.jpg
https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2018/11/13/14/max-verstappen-lewis-hamilton.jpg

Nog maar twee races te gaan. Formule 1 reist af naar het Autódromo José Carlos Pace in São Paulo, Brazilië voor ronde 20 van 21 rondes in het Formule 1 seizoen in 2019. De kampioenschappen zijn officieel 'done and dusted', Lewis Hamilton is de wereldkampioen in 2019 en Mercedes sleept de constructeurstitel binnen. Is het de laatste in een reeks geweldige overwinning voor Mercedes? De Grand Prix van Brazilië word al sinds 1973 aaneengesloten georganiseerd, wat vroeger nog de seizoensafsluiter was. Bij bijna alle GP's werd er geracet op Interlagos, met soms een keertje op het circuit van Jacarepaguá. Interlagos is om die reden een echte klassieker, waar veel dramatische momenten in de F1 plaatsgevonden hebben en veel rijders herinneringen aan hebben. Max Verstappen heeft er daar zowel positieve als negatieve van. In 2016 reed Max hier een geweldige regenrace waar die zichzelf nog meer op de kaart had gezet. Vorig jaar had Max deze race keihard moeten winnen, wat helaas verpest werd door Esteban Ocon, wat dan na de races nog wat entertainment opleverde. Revenge voor Max dit jaar? Red Bull had vorig jaar geweldige race pace, is dat dit jaar ook en zijn ze weer zo sterk in de kwalificatie zoals ze de afgelopen races waren? En ook een belangrijke vraag, waar staat Ferrari dit weekend? Niks staat voor de topteams meer op het spel, dus verwacht hard racing tussen alle topteams.

Circuit Informatie
Autódromo José Carlos Pace is het semi-permanente racecircuit waarop sinds 1973 de Grand Prix van Brazilië verreden wordt. In de wandeling wordt het gewoonlijk Interlagos genoemd, naar de gelijknamige wijk van São Paulo waar het circuit ligt. De baan is geopend in 1940 en werd in 1985 vernoemd naar de Braziliaan Carlos Pace die hier in 1975 de Grand Prix won en twee jaar later verongelukte bij een vliegtuigcrash.

Omdat de baan in de jaren tachtig compleet verouderd was, werd de Grand Prix van 1981 tot en met 1989 niet hier gereden, maar op Jacarepagua in Rio de Janeiro. Nu nog steeds is Interlagos berucht omdat het veel hobbels heeft (maak je borst maar nat Hamilton), waardoor de bodemplaten van de auto's het zwaar te verduren hebben. De lengte van de baan is 4,309 kilometer en er worden bij een Formule 1-wedstrijd 71 rondes gereden.

https://i.gyazo.com/1e6c01e3257cc247198fdddae5d02e22.png

- Ronde Lengte: 4.309km
- Race Laps: 71
- Race Lengte: 305.909km
- Lap Record: 1:10.540 (Valtteri Bottas, 2018)
- 2018 Pole Position: 1:07.281 (Lewis Hamilton)
- Pole Position: Rechter kant van de grid
- Baan Volgorde: Tegen de klok in
- Afstand tot bocht 1: 190m
- Langste rechte stuk: 650m, aankomend bocht 1
- DRS Zones: Twee DRS zones, aankomend bocht 1 en bocht 4
- Full throttle: 62%
- Top Speed: 348km/h, aankomend bocht 11
- Versnellingen per lap: 42

https://clubs1.net/wp-content/uploads/2017/11/40.jpg

Race Weekend - Tijden in Nederland
De sessies worden laat op de dag verreden, let op de kwalificatie die tov vorig jaar een uur later is:

https://i.gyazo.com/6ecc919020329720033c53fddb9dca5c.png

Race Weekend - Bandenkeuze
Pirelli kiest bij deze Grand Prix voor de C1 (hard), C2 (medium) en C3 (soft) band, de hardst mogelijke bandenkeuze:

https://pbs.twimg.com/media/EInKGnSWkAAdr5j?format=jpg&name=4096x4096

Aangezien Pirelli dit weekend de hardst mogelijke banden meeneemt, kiezen de meeste teams voor zo veel mogelijk softs. Zowel Red Bull als Ferrari kiezen dit weekend daarom voor 1 keer de hard, 2 keer de medium en 10 keer de softs, wat ook de zachtste strategie is. Mercedes, en met name Hamilton doet het even anders. Hamilton kiest ook voor 1 keer de hard, maar 4 keer de medium waardoor die 8 soft setjes overhoud. Bottas kiest voor 2 hard setjes.

Drivers World Championship (Ronde 19/21)

https://pbs.twimg.com/media/EIibsjlWkAAe1gO?format=jpg&name=large

Het is officieel, Lewis Hamilton is in 2019 de wereldkampioen, voor de zesde keer alweer. Een ongelooflijke knappe prestatie. Echter is de rest van het veld nog steeds onbepaald. Bottas lijkt zijn plaats save te hebben op P2, maar de derde, vierde en vijfde plaats zijn nog steeds onbepaald. Na de VS is Max weer terug op P4, na de uitval van Vettel. Het verschil tussen de twee is maar 5 punten. Kan Max nog 14 punten winnen op Leclerc, om zo plek 3 in het kampioenschap terug te krijgen?

Constructors' World Championship (Ronde 19/21)

https://pbs.twimg.com/media/EIkRzGeWoAI6j9_?format=png&name=large

Plek 1 tot en met 4 is bepaald, McLaren als best of the rest en verslaat Renault. De strijd om plek 5 is nog wel ontzettend spannend, elk puntje is cruciaal voor Racing Point en Toro Rosso. Misschien kan er nog wat gebeuren voor plek 8, tussen Alfa Romeo en Haas? Al heeft Haas wel een ontzettend horror seizoen achter de rug.

Technisch overzicht en rijders informatie

https://i.gyazo.com/9de2dfa61fd9a4de238f1e172f077efc.png

Kwalificatie van 2018

https://i.redd.it/u1deindeojx11.png

Race van 2018

https://pbs.twimg.com/media/DrvkhXPX4AAG_mQ.jpg

[Bijgewerkt op: vr, 08 november 2019 22:25] door moderator

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31035 is een antwoord op bericht #31034] vr, 08 november 2019 22:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mario is op dit moment actief  Mario
Berichten: 517
Geregistreerd: mei 2017
Formula 1
Forum_Mod

Top! Ocon doet deze race niet mee dus wellicht P1 voor onze Max?

Moderator www.verstappen.nl
 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31036 is een antwoord op bericht #31034] vr, 08 november 2019 22:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 412
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Tja Jip wat moesten we zonder jou thanks weer Yay
 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31040 is een antwoord op bericht #31036] za, 09 november 2019 10:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Berichten: 518
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Ziet er weer top uit Jip!!

Wat zou Bottas willen bsreikwn met zijn conservatieve bandenstrategieen? Die is keer op keer 1 van de conservatiefste op de grid.


Let it rain, rain, rain!!
 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31041 is een antwoord op bericht #31034] za, 09 november 2019 10:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
SpeeDirk is op dit moment niet actief  SpeeDirk
Berichten: 298
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wat een mooi stuk info weer Jip, goed bezig. Yay

Formule 1 liefhebber, fan van Max en jarenlang van Jos
 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31043 is een antwoord op bericht #31040] za, 09 november 2019 11:56 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Wet! schreef op za, 09 november 2019 10:52
Ziet er weer top uit Jip!!

Wat zou Bottas willen bsreikwn met zijn conservatieve bandenstrategieen? Die is keer op keer 1 van de conservatiefste op de grid.

Bottas heeft 1 harde band meer dan Hamilton om in de VT uit te proberen.
Hamilton heeft 1 medium band meer dan Bottas om in de VT uit te proberen. Gewoon slim lijkt me.

@Jip, Bedankt voor deze één na laatste crying race topic. Ziet er weer goed verzorgd uit!


Honda
The Power of Dreams
 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31044 is een antwoord op bericht #31043] za, 09 november 2019 12:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mex Versteppen is op dit moment niet actief  Mex Versteppen
Berichten: 68
Geregistreerd: april 2017
Karting

Thanks Jip. Zoals altijd weer. Toppie. Yay
En de vraag is... wat doen de weergoden weer?

#GOMAX hupmax 1e


Wie niet waagt, blijft altijd maagd.

[Bijgewerkt op: za, 09 november 2019 12:24]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Welke motor voor Leclerc? [bericht #31047 is een antwoord op bericht #31034] za, 09 november 2019 16:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Welke motor voor Leclerc?

Volgens het Italiaanse Motorsport kan Leclerc de spec 2 motor , die in Austin is gebruikt, niet meer gebruiken.
Deze heeft teveel kilometers gedraaid.

Volgens hen zijn er twee mogelijkheden voor een motor in Brazilië.

Het probleem met de spec 3 met de hydraulische lekkage zou misschien kunnen worden opgelost,
en als dat zo blijkt te zijn, kan deze in Brazilië worden gebruikt. Hij krijgt dan geen gridstraffen.

Om op zeker te spelen, zou de spec 4 ingezet kunnen worden (10 plaatsen gridstraf).
Deze bevat al componenten van de 2020 motor.
Men zou dan meteen uit kunnen testen hoe deze zich op de baan verhoudt.

Het Italiaanse artikel.



Honda
The Power of Dreams
 
Re: Welke motor voor Leclerc? [bericht #31050 is een antwoord op bericht #31047] za, 09 november 2019 19:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jarno77 is op dit moment niet actief  Jarno77
Berichten: 51
Geregistreerd: maart 2018
Karting

En is die spec 4 dan met of zonder sjoemelsoftware? Wink
 
icon7.gif  POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31054 is een antwoord op bericht #31034] zo, 10 november 2019 11:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner


Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief?[36 stemmen]
1. Ik denk het niet. 4 / 11%
2. Ik denk het wel. 20 / 56%
3. Ik twijfel nog. 6 / 17%
4. Ik zou het echt niet weten. 1 / 3%
5. Nog te vroeg om te oordelen. 5 / 14%

Veel mensen kijken uit naar de prestaties van Ferrari in Brazilië, nadat ze minder snel dan gewoonlijk waren in Austin.
Mark Huges heeft zijn licht ook laten schijnen op het Ferrari gebeuren.
Hij heeft echter nergens vermeld dat Binotto zei dat ze met veel downforce hadden gereden om sneller te kunnen zijn in de bochten.

Citaat:
Ferrari more conservative in US after Leclerc's oil leak.

Ferrari seemed to lose its speed advantage at the F1 US Grand Prix -- after suggestions it was using illegal engine technology. But that's unlikely to be the explanation, writes Mark Hughes

The Technical Directive confirming as much went out early Saturday morning, Austin. So any cars not complying would need to be modified before running on track, as the parc fermé regulations would otherwise have you running a non-compliant car through qualifying and race. In that morning's practice, Charles Leclerc's engine sprang a major oil leak on his installation lap that left him unable to take any further part in the session.
His power unit was replaced by a lower spec one (the pre-Monza Spec 2, 10bhp down on the Spec 3).
Furthermore, because Ferrari was unsure about the cause, it would run the engines of both Sebastian Vettel and Leclerc more conservatively than usual throughout the rest of the weekend.

Vettel was one-hundredth of a second off Valtteri Bottas' pole position. Although this brought a run of six consecutive Ferrari poles to an end, that was a technicality. It had actually been further adrift of Max Verstappen's Mexico pole time than it was of Bottas' here but Verstappen had, of course, received a three-place grid penalty.

https://www.motorsportmagazine.com/opinion/f1/mph-ferrari-sl ower-after-illegal-engine-suspicions-whats-really-going


Honda
The Power of Dreams
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31055 is een antwoord op bericht #31054] zo, 10 november 2019 14:05 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment niet actief  Apex33
Berichten: 99
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Geweldig weer om te zien hoe (een aantal) journalisten nu weer twijffel aan het zaaien is, precies wat we konden verwachten. Ons mooie Ferrari illegaal... nee dat kan toch zeker niet! En maar verstoppen achter de FIA!
Ik vraag me af, hoe dik moet het er bovenop liggen voordat de ogen opengaan, maar men wil het gewoon niet zien...

En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?

Als in de regelementen staat dat je maximaal X liter Fuel mag inspuiten per tijdseenheid en er notabene zelfs een meter is geinstalleerd om de flow te kunnen meten en daarmee de regel te kunnen waarborgen...
Als je dan als team niet alleen die regel maar ook nog eens het meetinstrument gaat omzijlen met truukjes dan ben je wel heel erg fout en dus zwaar illegaal bezig, met opzet en met voorbedachte rade.
Het is dat dit weer eens "Het Rode Team" betreft, dus het zal wel nooit gebeuren, maar de enige en terechte maatregel tegen deze sjoemelaars is mijninziens directe diskwalificatie en alle punten afpakken, maar dan ook alle!

Formule 1 gaat kappot door dit soort boeven. Formule 1 is innovatie, proberen tienden van seconden winst te behalen door ontwikkeling, dat kan op allerlei manieren, maar dit is geen innovatie, dit is de boel willen ens wetens bedonderen. Er is door de FIA dan ook geen nieuwe technische regel uitgevaardigd, het is een regel die al heel lang in de boeken stond. De technical directive was er dan ook alleen maar om die regel nogmaals te benadrukken!


-- .- -..- ..-. --- .-. -.. .-- -.-.

[Bijgewerkt op: zo, 10 november 2019 14:06]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31056 is een antwoord op bericht #31055] zo, 10 november 2019 18:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
Berichten: 1249
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Apex33 schreef op zo, 10 november 2019 14:05
Geweldig weer om te zien hoe (een aantal) journalisten nu weer twijffel aan het zaaien is, precies wat we konden verwachten. Ons mooie Ferrari illegaal... nee dat kan toch zeker niet! En maar verstoppen achter de FIA!
Ik vraag me af, hoe dik moet het er bovenop liggen voordat de ogen opengaan, maar men wil het gewoon niet zien...

En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?

Als in de regelementen staat dat je maximaal X liter Fuel mag inspuiten per tijdseenheid en er notabene zelfs een meter is geinstalleerd om de flow te kunnen meten en daarmee de regel te kunnen waarborgen...
Als je dan als team niet alleen die regel maar ook nog eens het meetinstrument gaat omzijlen met truukjes dan ben je wel heel erg fout en dus zwaar illegaal bezig, met opzet en met voorbedachte rade.
Het is dat dit weer eens "Het Rode Team" betreft, dus het zal wel nooit gebeuren, maar de enige en terechte maatregel tegen deze sjoemelaars is mijninziens directe diskwalificatie en alle punten afpakken, maar dan ook alle!

Formule 1 gaat kappot door dit soort boeven. Formule 1 is innovatie, proberen tienden van seconden winst te behalen door ontwikkeling, dat kan op allerlei manieren, maar dit is geen innovatie, dit is de boel willen ens wetens bedonderen. Er is door de FIA dan ook geen nieuwe technische regel uitgevaardigd, het is een regel die al heel lang in de boeken stond. De technical directive was er dan ook alleen maar om die regel nogmaals te benadrukken!
Jij gaat er per definitie al vanuit dat Ferrari dat gebruikt, terwijl jij dat helemaal niet met 100% zekerheid kan zeggen. Daarom heb ik bij de poll ook gestemd op, het is nog te vroeg om te oordelen. Niemand kan dat nu met zekerheid zeggen, al helemaal niet na 1 race.

"En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?"

Dit gaat echt nergens over. Om te weten of iemand illegaal bezig is moet je diegene betrappen terwijl ze de overtreding begaan. Jij krijgt pas een boete voor te hard rijden als je betrapt word TERWIJL jij 160km rijd, zo werkt het met alles.

[Bijgewerkt op: zo, 10 november 2019 18:19]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31057 is een antwoord op bericht #31034] zo, 10 november 2019 20:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
NextYear is op dit moment niet actief  NextYear
Berichten: 214
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Kwam deze tegen op Reddit een pracht recap brazil 2018 zonder commentaar.

https://streamable.com/8wn6m
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31058 is een antwoord op bericht #31056] zo, 10 november 2019 20:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Berichten: 885
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Jip schreef op zo, 10 november 2019 18:19
Apex33 schreef op zo, 10 november 2019 14:05
Geweldig weer om te zien hoe (een aantal) journalisten nu weer twijffel aan het zaaien is, precies wat we konden verwachten. Ons mooie Ferrari illegaal... nee dat kan toch zeker niet! En maar verstoppen achter de FIA!
Ik vraag me af, hoe dik moet het er bovenop liggen voordat de ogen opengaan, maar men wil het gewoon niet zien...

En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?

Als in de regelementen staat dat je maximaal X liter Fuel mag inspuiten per tijdseenheid en er notabene zelfs een meter is geinstalleerd om de flow te kunnen meten en daarmee de regel te kunnen waarborgen...
Als je dan als team niet alleen die regel maar ook nog eens het meetinstrument gaat omzijlen met truukjes dan ben je wel heel erg fout en dus zwaar illegaal bezig, met opzet en met voorbedachte rade.
Het is dat dit weer eens "Het Rode Team" betreft, dus het zal wel nooit gebeuren, maar de enige en terechte maatregel tegen deze sjoemelaars is mijninziens directe diskwalificatie en alle punten afpakken, maar dan ook alle!

Formule 1 gaat kappot door dit soort boeven. Formule 1 is innovatie, proberen tienden van seconden winst te behalen door ontwikkeling, dat kan op allerlei manieren, maar dit is geen innovatie, dit is de boel willen ens wetens bedonderen. Er is door de FIA dan ook geen nieuwe technische regel uitgevaardigd, het is een regel die al heel lang in de boeken stond. De technical directive was er dan ook alleen maar om die regel nogmaals te benadrukken!
Jij gaat er per definitie al vanuit dat Ferrari dat gebruikt, terwijl jij dat helemaal niet met 100% zekerheid kan zeggen. Daarom heb ik bij de poll ook gestemd op, het is nog te vroeg om te oordelen. Niemand kan dat nu met zekerheid zeggen, al helemaal niet na 1 race.

"En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?"

Dit gaat echt nergens over. Om te weten of iemand illegaal bezig is moet je diegene betrappen terwijl ze de overtreding begaan. Jij krijgt pas een boete voor te hard rijden als je betrapt word TERWIJL jij 160km rijd, zo werkt het met alles.
Dit is allemaal een beetje te kort door de bocht ....
Ferrari kwam uit de zomerstop met een belachelijke rechte lijn snelheid die de klantenteams niet hadden , het kwam dus niet uit de motor en ook niet uit de auto .
Tadaaa iets illegaals , maar wat ?
Mercedes en Red Bull besloten in Mexico geen protest aan te tekenen (ze wisten al wat Ferrari deedt) omdat Ferrari het trucje afkneep .
Daarom het ophelderingsverzoek en tadaa weg was het voordeel in Austin , tuurlijk illegaal en Max (en Mercedes en RedBull) wisten ervan echter iemand moest de klokkenluider spelen daar de FIA met handen en voeten gebonden is aan de regels .
Ik begrijp Max z'n frustratie want door dit trucje hebben ze Max pole posistions en overwinningen afgenomen , en ze komen er nu mee weg omdat niemand harde bewijzen heeft .
F1 en politiek ...


Honda power !!!
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31059 is een antwoord op bericht #31058] zo, 10 november 2019 20:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
Berichten: 1249
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

bacodraak schreef op zo, 10 november 2019 20:30
Jip schreef op zo, 10 november 2019 18:19
Apex33 schreef op zo, 10 november 2019 14:05
Geweldig weer om te zien hoe (een aantal) journalisten nu weer twijffel aan het zaaien is, precies wat we konden verwachten. Ons mooie Ferrari illegaal... nee dat kan toch zeker niet! En maar verstoppen achter de FIA!
Ik vraag me af, hoe dik moet het er bovenop liggen voordat de ogen opengaan, maar men wil het gewoon niet zien...

En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?

Als in de regelementen staat dat je maximaal X liter Fuel mag inspuiten per tijdseenheid en er notabene zelfs een meter is geinstalleerd om de flow te kunnen meten en daarmee de regel te kunnen waarborgen...
Als je dan als team niet alleen die regel maar ook nog eens het meetinstrument gaat omzijlen met truukjes dan ben je wel heel erg fout en dus zwaar illegaal bezig, met opzet en met voorbedachte rade.
Het is dat dit weer eens "Het Rode Team" betreft, dus het zal wel nooit gebeuren, maar de enige en terechte maatregel tegen deze sjoemelaars is mijninziens directe diskwalificatie en alle punten afpakken, maar dan ook alle!

Formule 1 gaat kappot door dit soort boeven. Formule 1 is innovatie, proberen tienden van seconden winst te behalen door ontwikkeling, dat kan op allerlei manieren, maar dit is geen innovatie, dit is de boel willen ens wetens bedonderen. Er is door de FIA dan ook geen nieuwe technische regel uitgevaardigd, het is een regel die al heel lang in de boeken stond. De technical directive was er dan ook alleen maar om die regel nogmaals te benadrukken!
Jij gaat er per definitie al vanuit dat Ferrari dat gebruikt, terwijl jij dat helemaal niet met 100% zekerheid kan zeggen. Daarom heb ik bij de poll ook gestemd op, het is nog te vroeg om te oordelen. Niemand kan dat nu met zekerheid zeggen, al helemaal niet na 1 race.

"En dan dat eeuwige "men is pas illegaal als ze betrapt zijn", Bullshit!! Nog nooit zo'n onzin gehoord.
Ik rijd al weken lang 160 naar mijn werk, maar nog niet betrapt, overtreed ik dan niet de wet?"

Dit gaat echt nergens over. Om te weten of iemand illegaal bezig is moet je diegene betrappen terwijl ze de overtreding begaan. Jij krijgt pas een boete voor te hard rijden als je betrapt word TERWIJL jij 160km rijd, zo werkt het met alles.
Dit is allemaal een beetje te kort door de bocht ....
Ferrari kwam uit de zomerstop met een belachelijke rechte lijn snelheid die de klantenteams niet hadden , het kwam dus niet uit de motor en ook niet uit de auto .
Tadaaa iets illegaals , maar wat ?
Mercedes en Red Bull besloten in Mexico geen protest aan te tekenen (ze wisten al wat Ferrari deedt) omdat Ferrari het trucje afkneep .
Daarom het ophelderingsverzoek en tadaa weg was het voordeel in Austin , tuurlijk illegaal en Max (en Mercedes en RedBull) wisten ervan echter iemand moest de klokkenluider spelen daar de FIA met handen en voeten gebonden is aan de regels .
Ik begrijp Max z'n frustratie want door dit trucje hebben ze Max pole posistions en overwinningen afgenomen , en ze komen er nu mee weg omdat niemand harde bewijzen heeft .
F1 en politiek ...
Als RB en Mercedes het zeker wisten dat Ferrari iets illegaals doet, dan geloof ik niet dat ze dan geen protest zouden aantekenen. Maar als ze dat niet doen, moeten we hier ook niet boos lopen doen. Enige manier om de FIA het te laten onderzoeken is om protest aan te tekenen, wat dus niet gebeurd. Je zegt zelf ook al, omdat niemand harde bewijzen heeft? Waar baseer je dan op dat ze dat gebruiken? Omdat ze beter uit de zomerstop kwamen? Daarvoor kan je niet iemand straffen, er MOETEN harde bewijzen zijn. Kan je stom vinden dat er dan niks gebeurd, maar zo werkt het wel.
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31060 is een antwoord op bericht #31059] zo, 10 november 2019 21:17 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Muldoon is op dit moment niet actief  Muldoon
Berichten: 36
Geregistreerd: juni 2019
Karting

Dat kan je wel zeggen, maar het is gewoon simpelweg niet zo dat "als er iets illegaals gebeurd, je protest moet indienen". Je kan alleen maar protest indienen wanneer je ook zeker weet wát er gebeurd wat illegaal is. Case in point; het remsysteem van Renault. "Iedereen" die niet in sprookjes gelooft weet dat Ferrari iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, maar ja, vindt maar eens wat. Maar de moeilijkheid zit er in dat je niet alleen dat je moet aantonen dat er iets illegaals gebeurd, maar ook heel specifiek moet omschrijven wat. Je staat als team nog groter voor lul als je protest indient en het blijkt niet te kloppen, als dat Ferrari voor lul staat als het blijkt te kloppen. Daarom zal er dan ook niets gebeuren tenzij teams bijna 100% zekerheid hebben dat het klopt. De meer "elegante" manier is zoals red bull het heeft gedaan; je denkt dat je weet wat de concurrent doet, je stelt aan de FIA voor dat je het zelf wilt doen, er volgt een technical directive. Niemand lijdt gezichtsverlies, ook niet als dit niet de truc blijkt te zijn die de concurrent toepast. Want laten we wel wijzen; keihard bewijzen dat de concurrent dit doet kan alleen als je directe toegang het tot de systemen van de concurrent hebt, en die ga je niet krijgen.

Het zou beter zijn als de FIA zelf meer actief op zoek zou gaan naar de herkomst van enorme vermogenswinsten en toetst of deze legaal is, maar dat doen ze niet. Ze handelen pas als een ander protesteert én heel nauwkeurig beschrijven wat er dan fout zou zijn. Je kan zeggen "dat zijn nou eenmaal de regels", maar dan zijn de regels dus gewoon slecht. Overtuigd ben ik pas als de komende twee races de rechte lijn snelheid van de Ferrari niet verbeterd ten opzichte van Austin. Maar voor nu lijkt gewoon wel zo dat Ferrari "guilty as hell" is.
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31061 is een antwoord op bericht #31060] zo, 10 november 2019 21:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Jip
Berichten: 1249
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Muldoon schreef op zo, 10 november 2019 21:17
Dat kan je wel zeggen, maar het is gewoon simpelweg niet zo dat "als er iets illegaals gebeurd, je protest moet indienen". Je kan alleen maar protest indienen wanneer je ook zeker weet wát er gebeurd wat illegaal is. Case in point; het remsysteem van Renault. "Iedereen" die niet in sprookjes gelooft weet dat Ferrari iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, maar ja, vindt maar eens wat. Maar de moeilijkheid zit er in dat je niet alleen dat je moet aantonen dat er iets illegaals gebeurd, maar ook heel specifiek moet omschrijven wat. Je staat als team nog groter voor lul als je protest indient en het blijkt niet te kloppen, als dat Ferrari voor lul staat als het blijkt te kloppen. Daarom zal er dan ook niets gebeuren tenzij teams bijna 100% zekerheid hebben dat het klopt. De meer "elegante" manier is zoals red bull het heeft gedaan; je denkt dat je weet wat de concurrent doet, je stelt aan de FIA voor dat je het zelf wilt doen, er volgt een technical directive. Niemand lijdt gezichtsverlies, ook niet als dit niet de truc blijkt te zijn die de concurrent toepast. Want laten we wel wijzen; keihard bewijzen dat de concurrent dit doet kan alleen als je directe toegang het tot de systemen van de concurrent hebt, en die ga je niet krijgen.

Het zou beter zijn als de FIA zelf meer actief op zoek zou gaan naar de herkomst van enorme vermogenswinsten en toetst of deze legaal is, maar dat doen ze niet. Ze handelen pas als een ander protesteert én heel nauwkeurig beschrijven wat er dan fout zou zijn. Je kan zeggen "dat zijn nou eenmaal de regels", maar dan zijn de regels dus gewoon slecht. Overtuigd ben ik pas als de komende twee races de rechte lijn snelheid van de Ferrari niet verbeterd ten opzichte van Austin. Maar voor nu lijkt gewoon wel zo dat Ferrari "guilty as hell" is.
Wat je zegt klopt, maar dan moeten we hier niet boos lopen doen en zeuren. Je kan ze namelijk alleen bestraffen door formeel protest aan te tekenen. Gaat ook nergens over om op 1 race uit te gaan, tis echt nog te vroeg om te oordelen. Laten we eerst Brazilie en denk ook Abu Dhabi afwachten, dan weten we meer. Sws zit Ferrari in een heel lastige positie nu. Zijn ze snel in Brazilie, roept iedereen dat ze onderzocht moeten worden want ze spelen vals. Zijn ze niet snel, zegt iedereen, zie je nou wel ze spelen wel vals.
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31062 is een antwoord op bericht #31060] zo, 10 november 2019 21:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Berichten: 885
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Muldoon schreef op zo, 10 november 2019 21:17
Dat kan je wel zeggen, maar het is gewoon simpelweg niet zo dat "als er iets illegaals gebeurd, je protest moet indienen". Je kan alleen maar protest indienen wanneer je ook zeker weet wát er gebeurd wat illegaal is. Case in point; het remsysteem van Renault. "Iedereen" die niet in sprookjes gelooft weet dat Ferrari iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, maar ja, vindt maar eens wat. Maar de moeilijkheid zit er in dat je niet alleen dat je moet aantonen dat er iets illegaals gebeurd, maar ook heel specifiek moet omschrijven wat. Je staat als team nog groter voor lul als je protest indient en het blijkt niet te kloppen, als dat Ferrari voor lul staat als het blijkt te kloppen. Daarom zal er dan ook niets gebeuren tenzij teams bijna 100% zekerheid hebben dat het klopt. De meer "elegante" manier is zoals red bull het heeft gedaan; je denkt dat je weet wat de concurrent doet, je stelt aan de FIA voor dat je het zelf wilt doen, er volgt een technical directive. Niemand lijdt gezichtsverlies, ook niet als dit niet de truc blijkt te zijn die de concurrent toepast. Want laten we wel wijzen; keihard bewijzen dat de concurrent dit doet kan alleen als je directe toegang het tot de systemen van de concurrent hebt, en die ga je niet krijgen.

Het zou beter zijn als de FIA zelf meer actief op zoek zou gaan naar de herkomst van enorme vermogenswinsten en toetst of deze legaal is, maar dat doen ze niet. Ze handelen pas als een ander protesteert én heel nauwkeurig beschrijven wat er dan fout zou zijn. Je kan zeggen "dat zijn nou eenmaal de regels", maar dan zijn de regels dus gewoon slecht. Overtuigd ben ik pas als de komende twee races de rechte lijn snelheid van de Ferrari niet verbeterd ten opzichte van Austin. Maar voor nu lijkt gewoon wel zo dat Ferrari "guilty as hell" is.
Precies , dat Ferrari fout was is buiten kijf maar de FIA is "slechts" een handhaver ....iemand anders moet het aankaarten .


Honda power !!!
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31063 is een antwoord op bericht #31062] ma, 11 november 2019 00:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Peter
Berichten: 1185
Geregistreerd: januari 2017
GP winner
Forum_Mod

Genieten weer dit topic,txxx heren.



Moderator www.verstappen.nl
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31064 is een antwoord op bericht #31062] ma, 11 november 2019 08:00 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment niet actief  Roelof
Berichten: 499
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

bacodraak schreef op zo, 10 november 2019 21:58
Precies , dat Ferrari fout was is buiten kijf maar de FIA is "slechts" een handhaver ....iemand anders moet het aankaarten .
Nee, de FIA kan en mag genoeg op eigen initiatief doen. Zoals je zegt, ze zijn handhaver en mogen alles controleren op basis van hun eigen regelboek en alles wat daarbij "in de geest" van de regels hoort.

Dus extra brandstof meer dan toegestaan inspuiten buiten de meetingen om is niet "in de geest" van de regel.
 
Even weer genieten. TBT 2016. [bericht #31067 is een antwoord op bericht #31034] ma, 11 november 2019 09:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Deze race zal bij iedereen in het geheugen gegrift staan. Regenrace Brazilië 2016.

Even nog een keer genieten van Max zijn fenomenale drive kunsten in de regen.



Honda
The Power of Dreams
 
Re: Forumsoftware is gewoon niet zo goed [bericht #31085 is een antwoord op bericht #31083] ma, 11 november 2019 17:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

JanW schreef op ma, 11 november 2019 17:02
Gelijk even bedankje aan Jip voor het starten van elk race weekend, en Wouter aan het verzamelen van de nieuwsberichten.

Dankjewel @JanW, leuk om te horen. Yay


Honda
The Power of Dreams
 
Slipstream. [bericht #31086 is een antwoord op bericht #31034] ma, 11 november 2019 17:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

&feature=emb_logo

Honda
The Power of Dreams
 
Re: Slipstream. [bericht #31088 is een antwoord op bericht #31086] ma, 11 november 2019 18:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Berichten: 518
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Krijgen ze hier ook weer zo'n ontzettend lelijke bier beker?

Let it rain, rain, rain!!
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31089 is een antwoord op bericht #31064] ma, 11 november 2019 19:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
bacodraak
Berichten: 885
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Roelof schreef op ma, 11 november 2019 08:00
bacodraak schreef op zo, 10 november 2019 21:58
Precies , dat Ferrari fout was is buiten kijf maar de FIA is "slechts" een handhaver ....iemand anders moet het aankaarten .
Nee, de FIA kan en mag genoeg op eigen initiatief doen. Zoals je zegt, ze zijn handhaver en mogen alles controleren op basis van hun eigen regelboek en alles wat daarbij "in de geest" van de regels hoort.

Dus extra brandstof meer dan toegestaan inspuiten buiten de meetingen om is niet "in de geest" van de regel.
Dat zou je zeggen echter bij het gevalletje Renault bleek al dat ze dus maar bepaalde dingen controleren en ook in het Ferrari verhaal hadden ze al verkondigd dat de Ferrari motor aan het reglement voldoet (is ook zo) maar zij zoeken dus ook niet verder totdat er gerichte vragen komen .
Dus dat wist Ferrari ook en hebben die niet vorig jaar iemand van de FIA aangetrokken ??? .......


Honda power !!!
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31092 is een antwoord op bericht #31089] ma, 11 november 2019 19:09 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment niet actief  Apex33
Berichten: 99
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Citaat:
Dus dat wist Ferrari ook en hebben die niet vorig jaar iemand van de FIA aangetrokken ??? .......
Inderdaad...Thanks for the reminder Baco!

https://racingnews365.nl/fia-medewerker-maakt-controversi%C3 %ABle-overstap-naar-ferrari

FIA-medewerker Laurent Mekies gaat aan de slag bij Ferrari in een nu nog onbekende rol. Een soortgelijke transfer zorgde een kleine zes maanden geleden voor controverse toen een FIA-medewerker
overstapte naar Renault.....


-- .- -..- ..-. --- .-. -.. .-- -.-.
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31094 is een antwoord op bericht #31089] ma, 11 november 2019 20:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment niet actief  Roelof
Berichten: 499
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

bacodraak schreef op ma, 11 november 2019 19:01
Roelof schreef op ma, 11 november 2019 08:00
bacodraak schreef op zo, 10 november 2019 21:58
Precies , dat Ferrari fout was is buiten kijf maar de FIA is "slechts" een handhaver ....iemand anders moet het aankaarten .
Nee, de FIA kan en mag genoeg op eigen initiatief doen. Zoals je zegt, ze zijn handhaver en mogen alles controleren op basis van hun eigen regelboek en alles wat daarbij "in de geest" van de regels hoort.

Dus extra brandstof meer dan toegestaan inspuiten buiten de meetingen om is niet "in de geest" van de regel.
Dat zou je zeggen echter bij het gevalletje Renault bleek al dat ze dus maar bepaalde dingen controleren en ook in het Ferrari verhaal hadden ze al verkondigd dat de Ferrari motor aan het reglement voldoet (is ook zo) maar zij zoeken dus ook niet verder totdat er gerichte vragen komen .
Dus dat wist Ferrari ook en hebben die niet vorig jaar iemand van de FIA aangetrokken ??? .......
Het probleem van dit verhaal is dat het een kat en muis spel is. De engineers bij de teams balanceren op het randje van de legaliteit en zoeken soms ook naar gaten of gewoon grens overschreidende oplossingen om er misbruik van te maken. Het probleem van een FIA is dat ze niet de mensen in dienst hebben die dagelijks oplossingen vinden die op de grens balanceren of soms over de grens gaan. Een FIA mag zeker zelf kritisch naar zijn reglementen kijken naar wat zoal te bedenken is om sneller te kunnen.
Zo heb ik ook wel eens een RC electromotor verder vertimed dan toegestaan, ik liet de print met de 3 getimde sensoren aan een keurmeester zien en hij kon niets herkennen. De 3 sensoren waren op de uiterste hoekjes van de soldeereilandjes geplaatst waarmee ik ipv een standaard 10 graden timing tot wel 20 graden timing had gecreëerd en daarmee ruim 4% meer toeren. Probleem is dat het algemeen bekend is dat een extra timing op de sensoren meer toeren geeft en je daarvoor van alles kunt bedenken om dat te bereiken en een keurmeester kijkt er overheen omdat hij deze methode niet kon bedenken.

En ja, tips van andere teams zijn welkom omdat er een kern van waarheid in kan zitten maar moet niet de enige trigger zijn om op onderzoek uit te gaan.
 
Re: POLL: Was Ferrari "langzamer" nav de FIA brief? [bericht #31096 is een antwoord op bericht #31094] ma, 11 november 2019 21:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Apex33 is op dit moment niet actief  Apex33
Berichten: 99
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Citaat:

Het probleem van een FIA is dat ze niet de mensen in dienst hebben die dagelijks oplossingen vinden die op de grens balanceren of soms over de grens gaan. Een FIA mag zeker zelf kritisch naar zijn reglementen kijken naar wat zoal te bedenken is om sneller te kunnen.
En ja, tips van andere teams zijn welkom omdat er een kern van waarheid in kan zitten maar moet niet de enige trigger zijn om op onderzoek uit te gaan.
Ja, dat mag wel zo zijn Roelof, ik wil je ook best volgen, maar ik ben niet zo weg van de huidige FIA omdat er constant een sluier omheen hangt van partijdigheid en stiekem gedoe! (Dan heb ik het nog niet eens over de voorzitter of over de inconsistentie in de mate van straffen die we de afgelopen jaren gezien hebben, daar is al genoeg over geschreven hier).

Alleen al hoe de regels geformuleerd zijn, die maken het de teams zo enorm moeilijk.
De drempel om iets aan te brengen of neer te kunnen leggen is al hoog... dat is op zich al heel erg vreemd natuurlijk. Je wilt aangifte doen van mogelijk diefstal van je fiets, maar dat mag alleen binnen 30 minuten na de diefstal en dan ook nog alleen op de zaterdag en zondag (om maar even een vergelijking te leggen ) en als voorwaarde moet je dan ook nog kunnen omschrijven welke kleur haar de dader had anders nemen we Uw aanvraag niet in behandeling. Gek toch!

Daar is echt de F1 en zeker ook de FOM in het algemeen niet bij geholpen, maar wie dan wel zou je zeggen..... Ik heb laatst al aangegeven dat de FOM ook reeds zijn vraagtekens heeft geplaatst bij het acteren van de FIA, niet bij een maar bij verschillende races, maar goed wat schieten we er mee op. En dat krijg je op dit moment toch niet hard boven tafel, daarvoor zijn de belangen (en afhankelijkheden) te groot!

Het lijkt wel of ze het liefst helemaal geen klachten willen ontvangen bij de FIA. Dan hoeven ze ook geen mogelijke schuldigen aan te wijzen. Daarbij komt nog dat de teams zelf niet bij elkaar onder de motorkap kunnen kijken en de enige instantie die dat juist wel kan is passief en maakt het de teams zo moeilijk. Juist een controlerende organisatie als de FIA moet transparant zijn, moet initiatief tonen en pro-actief de leiding nemen, juist deze club zou beschuldigingen moeten ontkrachten, maar nee we draaien er omheen, creeren alleen maar rookgordijnen en vooral niet te veel informatie delen, stel dat je ze wijzer zou maken! Ja, we hebben niets onreglementairs aangetroffen bij de motor van Ferrari! Nee natuurlijk niet, het zit ook niet in de motor.

Het is allemaal te toevallig, te passief, te onbetrouwbaar, en compleet dichtgespijkerd.
Hoe mooi dan ook dat er toch telkens blijkt dat er weer iets boven komt drijven... en hup... daar is dan een technical directive... Pas op, dit mag niet hoor!
Wat we ook zien is dat men (door telkens weer heel traag te reageren) eigenlijk gewoon tijd koopt... maar waarom en tijd voor wie?

Het zit zo enorm krom en verkeerd in elkaar dat het eigenlijk gewoon ongeloofwaardig is. Als je als buitenstaander niet beter zou weten, jzou je dit nooit geloven.

De formule 1 is aan vernieuwing toe, de nieuwe garde van de jonge rijders, maar zeker ook de FIA en haar regelgeving zou eens een flinke bezem kunnen gebruiken. Wat een oude en stoffige organisatie.
Ik zit niet in de politiek, maar als er één organisatie zou zijn waar ik direct een parlementaire enquite op los zou willen laten dan is het wel de FIA onder leiding van Todt. Ik weet zeker, dat het ene naar het andere 'sandaal' boven tafel zou komen.. Maar goed, dat lezen we vast wel over 10 jaar in één of andere biografie!

Formule 1 teams mogen wat mij betreft de grens opzoeken er er zelfs iets overheen gaan... innovatie en techniek, niets mis mee! Maar de FIA moet ten aller tijde open en transparant zijn.






-- .- -..- ..-. --- .-. -.. .-- -.-.
 
icon7.gif  Gridstraffen voor Leclerc, nieuwe motor. [bericht #31103 is een antwoord op bericht #31034] di, 12 november 2019 12:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2682
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Gridstraffen voor Leclerc. Hij krijgt een nieuwe motor.
Er wordt niet bij gezegd of het de spec 3 of 4 wordt, waar 2020 componenten in verwerkt zijn.


Citaat:
Mattia Binotto Team Principal

Charles will get a new Power Unit there, as his was damaged on Saturday in Austin, which meant he had to use a previously used and less powerful version for the rest of the weekend.
Fitting a new PU means taking a grid-penalty in Sao Paulo, but we should be back to our normal performance level and show some fighting spirit to finish the season on a high note.
That will be important in order to confirm we are making progress with our car and to take some of that momentum into the winter work. I know that our drivers and the whole team are fully focused on that."


Honda
The Power of Dreams
 
Re: Gridstraffen voor Leclerc, nieuwe motor. [bericht #31112 is een antwoord op bericht #31103] di, 12 november 2019 17:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2180
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

trucje weer aan, ja, maar dit is onze nieuwe motor die gewoon zo goed is.
 
Re: FORMULA 1 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX 2019 [bericht #31113 is een antwoord op bericht #31034] di, 12 november 2019 17:45 Naar vorige bericht
Mulder is op dit moment niet actief  Mulder
Berichten: 452
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Dat hele gedoe met Ferrari en de vraag van Red Bull bewijst alleen maar hoe onmogelijk het is voor de FIA.

Red Bull vraagt aan de FIA of je bewust een sensor mag manipuleren zodat hij op meetmomenten doorgeeft dat alles klopt terwijl tussen de meetmomenten in niks klopt.
OK..waarom zou Red Bull dit vragen? de vraag is het antwoord..nee natuurlijk mag je geen sensoren gaan manipuleren die bedoeld zijn om te controleren of je je aan de regels houdt.

Onderstaande is uiteraard speculatief, niks is bewezen..

Dus waarom de vraag? Simpel..omdat Red Bull denkt of weet dat "een" team dit doet. Door dit zo openbaar en officieel te vragen geef je aan dat je weet hoe en wat "een" ander team doet en als ze niet stoppen dan klaag je ze aan.

Terug naar de FIA.. hoe zou de FIA moeten weten dat zoiets gebeurt? moeten ze elk weekend elke auto van elk team nakijken op elke schroef of moer die erop zit? dat is toch totaal onmogelijk. Hoe moet de FIA weten dat hun sensor misleid wordt?

Dus daarom..Red Bull stelt een algemene vraag en de FIA geeft een algemeen antwoord.
Hierdoor kan Red Bull dus tussen de regels door zeggen "ophouden met dit" zonder direct een aanklacht te doen tegen iemand. En waarom geen aanklacht? omdat elk topteam zulke dingen doet..en zolang de andere teams niet uitvogelen en laten weten dat ze je exact doorhebben kan je het blijven doen...je laat toch geen 5/10 per ronde liggen als je ermee wegkomt?

De FIA stelt eigenlijk niet zoveel voor in dit verhaal..dat een team soms ineens langzamer is na een dergelijke vraag (Ferrari al voor de 2e keer dit seizoen overigens) of dat een team (Red Bull zelf) ineens de ophanging moet veranderen na een dergelijke vraag..zo lopen de hazen.

Uitvogelen wat een ander team doet levert soms meer op dan zelf ontwikkelen.

Trucje weer aan? nee..de FIA weet nu waar ze op moeten letten als Ferrari ineens wel weer snel is. En als extra laag..het zou mij nog niet eens verbazen als Merc het heeft uitgevogeld..die zeiden immers al dat ze het zelf ook gingen doen..maar aan Red Bull heeft gelekt om politieke redenen.
 
Vorige onderwerp: Poll functionaliteit: stemmen maar!
Naar forum gaan: