Verstappen forum
forum.verstappen.nl

Startpagina » Verstappen » Max & Jos Verstappen » FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX (9-11 November)
button_forum2.gif  FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19543] do, 01 november 2018 17:29 Naar volgende bericht
Jip
Berichten: 1249
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX
Autódromo José Carlos Pace

https://video.skysports.com/s5YmhrNzE6BUzag1dwzE94Rwv-7Bvj-0/promo303337496
https://msmproduction.s3-eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/content/F1/2017/19%20%E2%80%93%20Brazil/vettel_leads_the_start.jpg

Race Tijden in Nederland

https://i.gyazo.com/2cca733c49c13660a6804bc2b9cbe137.png

Het Circuit

https://maxf1.net/wp-content/uploads/2014/03/Brazilian-GP-F1-2018-Autodromo-Carlos-Pace-Interlagos-track-map-Photo-FIA-768x553.jpg

Bandenkeuze Coureurs

https://pbs.twimg.com/media/DqwA2LJWkAEErVU.jpg

Kwalificatie van vorig jaar

https://i.redditmedia.com/rAUCSbQGT9YZVgAe1uP_C9TS5qUBVkqh-v0BbmuPcnI.jpg?w=1024&s=c88ae60df2331202eabc9fb92caa055f

Race van vorig jaar

https://pbs.twimg.com/media/DOcwfLpXkAAtGSS.jpg

Technisch overzicht en rijders informatie

https://i.gyazo.com/d1e89302684393eeec4e8e99b47fa963.png

Stand van de coureurs

https://i.gyazo.com/0a76ac79ea0af81a0db1dad0010df86c.png

Stand van de teams

https://pbs.twimg.com/media/Dqq20u4WwAAeyOA.jpg

[Bijgewerkt op: zo, 11 november 2018 21:21] door moderator

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19544 is een antwoord op bericht #19543] do, 01 november 2018 17:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2181
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

De (zeldzame) Lewis crash in qualy. In de race was hij niet tegen te houden toen (door de Bulls).
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19549 is een antwoord op bericht #19544] do, 01 november 2018 18:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 413
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Super gedaan weer Jip, zou mooi zijn als Red Bull hier weer zou kunnen shinen , met een knaller de ener laatste race van 2019 ingaan.
We gaan het zien.
 
Re:Max tops een ranking [bericht #19551 is een antwoord op bericht #19549] do, 01 november 2018 19:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment niet actief  Roelof
Berichten: 503
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Misschien een aardig nieuwtje om te melden, Max staat in een F1 lijst bovenaan na de laatste race

https://www.autobahn.eu/10983/max-verstappen-koploper-in-off iciele-formula-1-power-ranking-na-winst-in-mexico/
 
Overzicht hoe lang de PU onderdelen gelopen hebben. [bericht #19553 is een antwoord op bericht #19543] do, 01 november 2018 19:23 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Onderstaande tabellen laten precies zien wanneer een motoronderdeel is ingezet.
Hier kun je voorzichtige conclusies trekken wie er nog een aantal gridstraffen te wachten staat.

Haas, en Sauber rijden al vanaf de Hongaarse GP met dezelfde motor.
Williams en RPFI al vanaf België.
Het is niet te zien of ze ondertussen met een oudere spec hebben gereden.

Kimi rijdt echter al wel vanaf België met dezelfde motor. De eerste was niet meer bruikbaar
en de tweede heeft hij acht races mee gereden. Motor nummer vier dit weekend?

Hamilton heeft al aangegeven dat hij niet meer met de motor uit Mexico kan rijden.
Gaat hij een oudere motor gebruiken? Spec B heeft nog maar vijf races gelopen.

Overzicht PU onderdelen per wanneer.
 
Re: Overzicht hoe lang de PU onderdelen gelopen hebben. [bericht #19557 is een antwoord op bericht #19553] do, 01 november 2018 20:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment niet actief  Dejavu01
Berichten: 587
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Max staat er goed voor met zijn onderdelen lijkt mij. Zal er in Brazilie dichter bij staan dan vorig jaar (vorig jaar kon renault namelijk bijna geen onderdelen meer leveren en werden de motoren teruggeschroefd om die reden). Met de vorm van Max is ook niets mis. Dus alle ingredienten aanwezig voor weer een mooi resultaat.
 
button_forum2.gif  Het weer in Brazilië [bericht #19601 is een antwoord op bericht #19557] vr, 02 november 2018 11:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mex Versteppen is op dit moment niet actief  Mex Versteppen
Berichten: 68
Geregistreerd: april 2017
Karting

Long term weather forcast Brasil, São Paulo


https://www.yr.no/place/Brazil/Rio_de_Janeiro/Interlagos_de_ Itana/long.html


#GOMAX hupmax



Wie niet waagt, blijft altijd maagd.

[Bijgewerkt op: vr, 02 november 2018 11:23]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19604 is een antwoord op bericht #19601] vr, 02 november 2018 11:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Mex Versteppen schreef op vr, 02 november 2018 11:15
Long term weather forcast Brasil, São Paulo

https://www.yr.no/place/Brazil/Rio_de_Janeiro/Interlagos_de_ Itana/long.html
#GOMAX hupmax

Ten eerste duurt het nog veel te lang voor een redelijk kloppende voorspelling
en ten tweede is het algemeen bekend dat de RB14 niet goed is in de regen,
dus liever een droog race weekend.
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19613 is een antwoord op bericht #19604] vr, 02 november 2018 12:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Shinji
Berichten: 170
Geregistreerd: oktober 2017
Formula 3

Wouter schreef op vr, 02 november 2018 11:29
Mex Versteppen schreef op vr, 02 november 2018 11:15
Long term weather forcast Brasil, São Paulo

https://www.yr.no/place/Brazil/Rio_de_Janeiro/Interlagos_de_ Itana/long.html
#GOMAX hupmax
Ten eerste duurt het nog veel te lang voor een redelijk kloppende voorspelling
en ten tweede is het algemeen bekend dat de RB14 niet goed is in de regen,
dus liever een droog race weekend.
dat begrijp ik ook niet, het is algemeen bekend dat
1. zolang vooruit geen weersvoorspelling goed genoed is (het zou ook in Mexico tijdens Quali regenen.... en was gebeurde.... geen regen)
2. het ook algemeen bekend is dat de RB14 niet goed is in de regen en dit ook niet veranderd kan worden t/m 2019


Het is zoals het is, en niet anders
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19615 is een antwoord op bericht #19604] vr, 02 november 2018 12:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op vr, 02 november 2018 11:29
Mex Versteppen schreef op vr, 02 november 2018 11:15
Long term weather forcast Brasil, São Paulo

https://www.yr.no/place/Brazil/Rio_de_Janeiro/Interlagos_de_ Itana/long.html
#GOMAX hupmax
Ten eerste duurt het nog veel te lang voor een redelijk kloppende voorspelling
en ten tweede is het algemeen bekend dat de RB14 niet goed is in de regen,
dus liever een droog race weekend.
En hoe is de RB14 als het enkel nat is? Ik kan mij voorstellen dat teveel water een negatief effect heeft, maar als enkel de baan nat is? Was Max niet snel op COTA toen het een natte baan was?
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19616 is een antwoord op bericht #19615] vr, 02 november 2018 12:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Shinji
Berichten: 170
Geregistreerd: oktober 2017
Formula 3

daar was de baan aan het opdrogen en zijn ze ook laat eruit gegaan

Het is zoals het is, en niet anders
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19618 is een antwoord op bericht #19616] vr, 02 november 2018 12:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Shinji schreef op vr, 02 november 2018 12:41
daar was de baan aan het opdrogen en zijn ze ook laat eruit gegaan
Dus jij vindt ook dat de RB14 goed is op een natte baan? Ik denk dat de RB nog steeds goed is op een baan met weinig grip, dus regen (en dan een opdrogende baan) hoeft geen nadeel te zijn.

[Bijgewerkt op: vr, 02 november 2018 13:03]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re:Max tops een ranking [bericht #19621 is een antwoord op bericht #19551] vr, 02 november 2018 14:50 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
TRT is op dit moment niet actief  TRT
Berichten: 5
Geregistreerd: maart 2017
Karting

Het lijkt erop dat je het weerbericht van Rio hebt opgevraagd. Dit is de link naar Interlagos - Sao Paulo : https://www.yr.no/place/Brazil/S%C3%A3o_Paulo/Aut%C3%B3dromo _Interlagos/long.html

Voor nu droog weer zo te zien ...
 
Re:Max tops een ranking [bericht #19624 is een antwoord op bericht #19621] vr, 02 november 2018 15:38 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
kwibus is op dit moment niet actief  kwibus
Berichten: 141
Geregistreerd: juni 2018
Formula 3

TRT schreef op vr, 02 november 2018 14:50


Voor nu droog weer zo te zien ...
Ok, dan gaat het dus regenen! Razz


..... the power of dreams!
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19627 is een antwoord op bericht #19618] vr, 02 november 2018 16:11 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Shinji
Berichten: 170
Geregistreerd: oktober 2017
Formula 3

Airbag schreef op vr, 02 november 2018 12:55
Shinji schreef op vr, 02 november 2018 12:41
daar was de baan aan het opdrogen en zijn ze ook laat eruit gegaan
Dus jij vindt ook dat de RB14 goed is op een natte baan? Ik denk dat de RB nog steeds goed is op een baan met weinig grip, dus regen (en dan een opdrogende baan) hoeft geen nadeel te zijn.
nee ik heb geschreven de baan was aan het opdrogen (en het regende al een tijdje niet meer)
Tevens was de baan al zo droog, tegen de tijd dat RB eruit kwam hadden al (10?) auto's de baan betreden.
dus leg mij geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

tevens zeg ik nu, de RB14 is een K... Auto op een natte baan.
Dus regen is ZEKER GEEN voordeel voor max.

P.S. ik schrijf misschien niet meer perfect Nederlands maar ik schrijf het nog altijd goed genoeg zodat iedereen het begrijpt .....


Het is zoals het is, en niet anders

[Bijgewerkt op: vr, 02 november 2018 16:15]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19629 is een antwoord op bericht #19627] vr, 02 november 2018 19:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Shinji schreef op vr, 02 november 2018 16:11
Airbag schreef op vr, 02 november 2018 12:55
Shinji schreef op vr, 02 november 2018 12:41
daar was de baan aan het opdrogen en zijn ze ook laat eruit gegaan
.
Dus jij vindt ook dat de RB14 goed is op een natte baan? Ik denk dat de RB nog steeds goed is op een baan met weinig grip,
dus regen (en dan een opdrogende baan) hoeft geen nadeel te zijn.
.
nee ik heb geschreven de baan was aan het opdrogen (en het regende al een tijdje niet meer)
Tevens was de baan al zo droog, tegen de tijd dat RB eruit kwam hadden al (10?) auto's de baan betreden.
dus leg mij geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

P.S. ik schrijf misschien niet meer perfect Nederlands maar ik schrijf het nog altijd goed genoeg
zodat iedereen het begrijpt .....


@Airbag legt jou helemaal geen woorden in de mond, maar vraagt alleen op een fatsoenlijke manier of jij
er net zo over denkt als hij/zij.
@Airbag dacht dat jij óók vindt dat de RB14 goed is op een natte baan en vraagt jou dit op een normale manier.


Waarom nu zo fel reageren, probeer het hier een beetje leuk te houden. Wink

[Bijgewerkt op: vr, 02 november 2018 19:27]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19631 is een antwoord op bericht #19627] vr, 02 november 2018 20:01 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Frontwinger is op dit moment niet actief  Frontwinger
Berichten: 201
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Euhm...Shinji... Heb zelf een tijdje geleden voor veel minder een waarschuwing gekregen (toen ik uitviel tegen een dude die het principe 'agree to disagree' niet begreep), dus misschien is het een slim idee om wat positieve DRS in je berichten te stoppen...

Attack the post, not the poster...
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19634 is een antwoord op bericht #19629] vr, 02 november 2018 20:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op vr, 02 november 2018 19:24
Shinji schreef op vr, 02 november 2018 16:11
Airbag schreef op vr, 02 november 2018 12:55
Shinji schreef op vr, 02 november 2018 12:41
daar was de baan aan het opdrogen en zijn ze ook laat eruit gegaan
.
Dus jij vindt ook dat de RB14 goed is op een natte baan? Ik denk dat de RB nog steeds goed is op een baan met weinig grip,
dus regen (en dan een opdrogende baan) hoeft geen nadeel te zijn.
.
nee ik heb geschreven de baan was aan het opdrogen (en het regende al een tijdje niet meer)
Tevens was de baan al zo droog, tegen de tijd dat RB eruit kwam hadden al (10?) auto's de baan betreden.
dus leg mij geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

P.S. ik schrijf misschien niet meer perfect Nederlands maar ik schrijf het nog altijd goed genoeg
zodat iedereen het begrijpt .....
@Airbag legt jou helemaal geen woorden in de mond, maar vraagt alleen op een fatsoenlijke manier of jij
er net zo over denkt als hij/zij.
@Airbag dacht dat jij óók vindt dat de RB14 goed is op een natte baan en vraagt jou dit op een normale manier.


Waarom nu zo fel reageren, probeer het hier een beetje leuk te houden. Wink
Ik dacht een medestander gevonden te hebben, die de RB14 ook nog enige kans in het nat gaf, maar ik had het niet goed begrepen. Smile Bij deze wil ik wel officieel vermelden, dat @Airbag een 'hij' is. Smile
Even iets anders. Ik ben het boek "How to Build a Car" van Adrian Newey aan het lezen (ik heb het bijna uit). Erg interressant, alhoewel ik niet alles 100% gebgrijp. Het is in het Engels, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben. Smile

[Bijgewerkt op: vr, 02 november 2018 20:21]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19635 is een antwoord op bericht #19634] vr, 02 november 2018 20:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2181
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Nou, dat betekend dus " Hee, hoe mot ik een kar bouwe?" Razz geintje, ja leuk boek.

En ik denk dat we het allemaal begrepen, en het is ook een heel goed punt waar ik nog niet aan gedacht had, de aero lijkt niet te werken in het kletsnat (doordat het water de luchtstroom om zeep helpt waarschijnlijk) maar wellicht op een alleen vochtige baan gewoon nog wel, zou maar zo kunnen. Shinji heeft ook wel een punt dat bij opdrogende baan het moment dat jij rijd ook enorm belangrijk is).
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19636 is een antwoord op bericht #19635] vr, 02 november 2018 20:56 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Sieper schreef op vr, 02 november 2018 20:36
Nou, dat betekend dus " Hee, hoe mot ik een kar bouwe?" Razz geintje, ja leuk boek.

En ik denk dat we het allemaal begrepen, en het is ook een heel goed punt waar ik nog niet aan gedacht had, de aero lijkt niet te werken in het kletsnat (doordat het water de luchtstroom om zeep helpt waarschijnlijk) maar wellicht op een alleen vochtige baan gewoon nog wel, zou maar zo kunnen. Shinji heeft ook wel een punt dat bij opdrogende baan het moment dat jij rijd ook enorm belangrijk is).
Het niet werken van de aero is afhankelijk van details en kan dus in iets kleins zitten. Maar het boek lezende, ben ik zeker dat het voor volgend seizoen is opgelost. Smile
En Shinji heeft zeker geen ongelijk.
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19642 is een antwoord op bericht #19636] vr, 02 november 2018 22:49 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Neo33 is op dit moment niet actief  Neo33
Berichten: 335
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

De reden dat ze in de regen niet lekker gingen had toch te maken met de vloer die "stalde" bij excessief regen op de baan. Volgensmij kwam het erop neer dat de regen zich ophoopt op een verkeerde plek waardoor de werking van de vloer voor een groot gedeelte teniet wordt gedaan. Hoe natter de baan des te meer regen/water tussen het wegdek en de vloer hoe erger het effect is.

Max heeft ergens een keer aangegeven in een interview met Mol was dit, dat ze wisten wat het probleem was en "dachten" dat het probleem was opgelost. Of het daadwerkelijk is opgelost weet je denk ik pas als je een echte regenrace hebt waar alles op een regensetup staat met dezelfde banden en hoeveelheid brandstof. In datzelfde interview gaf Max ook nog aan tot dat moment (Hongarije) hij niet blij was met hoe de wagen zich in de regen gedroeg. Met de 2017 wagen in de regen kwamen de paarse tijden vanzelf gaf hij aan, maar met de 2018 wagen was dat alles behalve het geval. In Hongarije was het probleem ook dat ze simpelweg geen temperatuur in de banden kregen, als je met je aero vaak al loopt te compenseren als filosofie van die wagen en je hebt dan ook nog eens een vloer die niet werkt met veel regen op de baan dan is het niet zo raar dat je dan geen temperatuur in de banden krijgt. Die paar natte vrije trainingen die we daarna nog hebben gehad hebben wat mij betreft nog niet eenduidig laten zien of het probleem nu opgelost is of niet.

Zoals ik al zei, we weten pas echt of het probleem opgelost is als je een volledige regen race hebt.
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19644 is een antwoord op bericht #19642] vr, 02 november 2018 23:04 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Zerobyte
Berichten: 413
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Dan moet het toch in Brazilië gaan regenen en anders gaan we het met deze wagen niet meer meemaken,
want ik neem aan dat het zeer droog zal zijn in Abu Dhabi Razz
 
Re: Het weer in Brazilië [bericht #19647 is een antwoord op bericht #19644] vr, 02 november 2018 23:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2181
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Het verhaal van Neo33 klopt en in de USA heeft Max daarna nog gezegd dat ze weten hoe het komt, maar dat ze dat met deze auto niet op kunnen lossen. Ze hopen het met de auto van volgend jaar wel op te kunnen lossen. Wat het was kon (mocht) hij niet zeggen (logischerwijs, de concurrentie nies slimmer maken).
 
Adrian Newey onderscheiden. [bericht #19680 is een antwoord op bericht #19634] za, 03 november 2018 16:02 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Airbag schreef op vr, 02 november 2018 20:18
Even iets anders. Ik ben het boek "How to Build a Car" van Adrian Newey aan het lezen (ik heb het bijna uit). Erg interressant,
alhoewel ik niet alles 100% begrijp. Het is in het Engels, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben. Smile

Newey heeft eergisteren een onderscheiding voor zijn boek ontvangen.
Op Adam Coopers Twitter:

Citaat:
Congratulations to Adrian Newey on winning the Royal Automobile Club's Motoring Book of the Year Award for 2018
for his excellent 'How to Build a Car'
 
Re: Adrian Newey onderscheiden. [bericht #19682 is een antwoord op bericht #19680] za, 03 november 2018 18:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op za, 03 november 2018 16:02
Airbag schreef op vr, 02 november 2018 20:18
Even iets anders. Ik ben het boek "How to Build a Car" van Adrian Newey aan het lezen (ik heb het bijna uit). Erg interressant,
alhoewel ik niet alles 100% begrijp. Het is in het Engels, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben. Smile
Newey heeft eergisteren een onderscheiding voor zijn boek ontvangen.
Op Adam Coopers Twitter:

Citaat:
Congratulations to Adrian Newey on winning the Royal Automobile Club's Motoring Book of the Year Award for 2018
for his excellent 'How to Build a Car'
Zal hij blij mee zijn. Ik dacht eerst dat hij het zelf geschreven had, maar het was toch met een ghost writer.
 
Re: Adrian Newey onderscheiden. [bericht #19684 is een antwoord op bericht #19682] za, 03 november 2018 19:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Roelof is op dit moment niet actief  Roelof
Berichten: 503
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Nog een leuk nieuwtje:

https://www.geenstijl.nl/5144675/re-live-de-epische-f1-van-b razilie-2008/
 
Re: Adrian Newey onderscheiden. [bericht #19691 is een antwoord op bericht #19684] zo, 04 november 2018 12:52 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Roelof schreef op za, 03 november 2018 19:24
Nog een leuk nieuwtje:

https://www.geenstijl.nl/5144675/re-live-de-epische-f1-van-b razilie-2008/
Wat is het nieuwtje?
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19714 is een antwoord op bericht #19549] zo, 04 november 2018 20:19 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim

[Bijgewerkt op: zo, 04 november 2018 20:19]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19718 is een antwoord op bericht #19714] zo, 04 november 2018 22:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Peter
Berichten: 1186
Geregistreerd: januari 2017
GP winner
Forum_Mod

wg schreef op zo, 04 november 2018 20:19
Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim
En wat is Max zijn snelste ronde als je dat ook berekenen kan ? Win ik ook eens de prijsvraag. 1e Wel erg
leuk dat je dit allemaal op een hoger niveau wilt door rekenen.

grt




Moderator www.verstappen.nl
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19719 is een antwoord op bericht #19714] zo, 04 november 2018 22:58 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mk10 is op dit moment niet actief  mk10
Berichten: 152
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op zo, 04 november 2018 20:19
Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim

denk dat je de factor bandenslijtage bent vergeten mee te rekenen hupmax


“Als je in een wagen wordt geplaatst moet je racen om te winnen. Een tweede of derde plaats is altijd onvoldoende”
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19721 is een antwoord op bericht #19719] zo, 04 november 2018 23:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

mk10 schreef op zo, 04 november 2018 22:58
wg schreef op zo, 04 november 2018 20:19
Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim
denk dat je de factor bandenslijtage bent vergeten mee te rekenen hupmax
Smile

Ik heb het puur berekend op verlies van vermogen voor RB, niets anders. Ik heb nog niet verzonnen hoe ik een redelijke berekening kan doen voor Merc & Fer, om de simpele reden dat hun auto's gewoon niet zo goed zijn als RB, maar ze wel een stuk meer vermogen hebben.

Ik denk wel dat Brazilië hun laatste kans is dit jaar om mogelijkerwijs nog een podium te scoren Smile.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19722 is een antwoord op bericht #19714] zo, 04 november 2018 23:41 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
kwibus is op dit moment niet actief  kwibus
Berichten: 141
Geregistreerd: juni 2018
Formula 3

wg schreef op zo, 04 november 2018 20:19
Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim
Zou je de formule waarmee je dit berekent met ons willen delen? Ben erg nieuwsgierig naar de input en ook naar de formule zelf. Bedankt alvast.


..... the power of dreams!
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19728 is een antwoord op bericht #19722] ma, 05 november 2018 11:47 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
LotusJPS is op dit moment niet actief  LotusJPS
Berichten: 85
Geregistreerd: mei 2017
Karting

kwibus schreef op zo, 04 november 2018 23:41
wg schreef op zo, 04 november 2018 20:19
Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim
Zou je de formule waarmee je dit berekent met ons willen delen? Ben erg nieuwsgierig naar de input en ook naar de formule zelf. Bedankt alvast.

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.



 
Probleem toen was renault [bericht #19729 is een antwoord op bericht #19728] ma, 05 november 2018 11:53 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Dejavu01 is op dit moment niet actief  Dejavu01
Berichten: 587
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

Renault had toen een gebrek aan onderdelen! Dat was de voornaamste reden.
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19733 is een antwoord op bericht #19728] ma, 05 november 2018 13:22 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
kwibus is op dit moment niet actief  kwibus
Berichten: 141
Geregistreerd: juni 2018
Formula 3

LotusJPS schreef op ma, 05 november 2018 11:47

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.
Vandaar ook mijn vraag. Ben nieuwsgierig hoe WG zo iets denkt te kunnen berekenen. Ik denk dat ze bij Redbull die formule ook wel willen weten. Laughing

Afgelopen donderdag een presentatie van Nick Gibbs bijgewoond. Dit is de Senior IT Architect van Red Bull Racing. Hij is verantwoordelijk voor het complete serverpark bij Red Bull Racing en tot twee jaar geleden ook elke race op het circuit aanwezig om de IT te coördineren.
Hij vertelde dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties het effect van aanpassingen aan de ECU en aerodynamica/ophangingen enz. over 1 ronde kunnen berekenen. Na zo'n berekening hebben ze een aardig idee welk effect een aanpassing setup heeft. Ze verzamelen voor ze het kunnen berekenen echter eerst real life data.

Zo'n berekening over één ronde duurt ongeveer 2 minuten op hun server cluster.
Als je dit dan zou gaan doorrekenen naar een hele race dan komen er nog wat extra variabelen bij kijken (denk aan banden, brandstof, ecu settings) dus dan gaat de rekentijd ook weer (exponentieel)stijgen.
En dan neem je niet eens omgevingsvariabelen mee die je zelf niet in de hand hebt.

Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan. Maar goed, wel weer iets om over te babbelen. Smile


..... the power of dreams!

[Bijgewerkt op: ma, 05 november 2018 13:23]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19734 is een antwoord op bericht #19722] ma, 05 november 2018 13:24 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

kwibus schreef op zo, 04 november 2018 23:41
wg schreef op zo, 04 november 2018 20:19
Zo, even wat berekeningen losgelaten op grond van de hoogte van de baan in Brazilië (gemiddeld 800 m), vergeleken bij Mexico (gemiddeld 2200 m).

Voor een hele race zou de RBR14 met Spec-C motor ongeveer 4,5 seconde trager zijn, en de Spec-B ongeveer 6,25 sec, vergeleken met Mexico, gebasseerd op de 17 sec vpoorsprong die Max op Vettel had, dus zou de voorsprong slinken naar respectievelijk 12,5 sec en 10,375 sec. De vraag is in hoeverre de Mercedes en Ferrari hier echter goed maken door de minder ijle lucht, en of dit verschil voldoende is voor Red Bull om hier toch nog voor een podium te vechten. Het verlies in vermogen is ongeveer 9% in Brazilië Smile.

Wordt nog spannend denk ik.

Mvg, Wim
Zou je de formule waarmee je dit berekent met ons willen delen? Ben erg nieuwsgierig naar de input en ook naar de formule zelf. Bedankt alvast.
Ben weg voor werk momenteel, dus kan niet bij de details, maar het principe is als volgt:

Bereken de aangepaste motorvermogens voor Mexico (vermenigvuldig met 0,78, vanwege vermogensverlies op 2200 m hoogte), bereken de motorvermogens op 800 m hoogte (Interlagos; factor 0,91), neem het verschil met Ferrari en Mercedes, en per 15 pk meer per rondje van 100 sec gaat er 0,12 sec af. Pas dit aan aan de kortere rondjes in Brazili"e, zeg 80 sec, en vermenigvuldig dat met 71 (rondjes), en je krijgt het verschil.

Dat leverde bovenstaande resultaten op.

Het houdt echter geen rekening met, zoals vermeld, de extra snelheid die Mercedes en Ferrari hebben op lagere hoogte door hun eigen auto's., door aero, etc.

Met de Spec-C verwacht ik wel dat RB er redelijk dicht bij in de buurt moet zitten.

Ik wil nog eens een keer betere analyses willen doen, maar daar moet ik dan wel eens echt de tijd voor hebben. Ben ondertussen wel al alle relevante info aan het verzamelen, dus wie weet heb ik wat klaar liggen voor aanvang van het nieuwe raceseizoen volgend jaar Smile.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19735 is een antwoord op bericht #19728] ma, 05 november 2018 13:26 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Mijn verwachting is dat met 9% vermogensverlies op Interlagos, en de Spec-C, het best wel eens spannend zou kunnen worden.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19736 is een antwoord op bericht #19733] ma, 05 november 2018 13:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

kwibus schreef op ma, 05 november 2018 13:22
LotusJPS schreef op ma, 05 november 2018 11:47

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.
Vandaar ook mijn vraag. Ben nieuwsgierig hoe WG zo iets denkt te kunnen berekenen. Ik denk dat ze bij Redbull die formule ook wel willen weten. Laughing
Ze weten bij Red Bull echt wel dat je 9% vermogensverlies hebt op Interlagos. Dat is waar ik mijn berekeningen op heb gebaseerd. Reken er maar op dat ze dat echt wel in hun eigen berekeningen verdisconteerd hebben - hoeft dus niet de prullebak in.
Citaat:
Afgelopen donderdag een presentatie van Nick Gibbs bijgewoond. Dit is de Senior IT Architect van Red Bull Racing. Hij is verantwoordelijk voor het complete serverpark bij Red Bull Racing en tot twee jaar geleden ook elke race op het circuit aanwezig om de IT te coördineren.
Hij vertelde dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties het effect van aanpassingen aan de ECU en aerodynamica/ophangingen enz. over 1 ronde kunnen berekenen. Na zo'n berekening hebben ze een aardig idee welk effect een aanpassing setup heeft. Ze verzamelen voor ze het kunnen berekenen echter eerst real life data.

Zo'n berekening over één ronde duurt ongeveer 2 minuten op hun server cluster.
Als je dit dan zou gaan doorrekenen naar een hele race dan komen er nog wat extra variabelen bij kijken (denk aan banden, brandstof, ecu settings) dus dan gaat de rekentijd ook weer (exponentieel)stijgen.
En dan neem je niet eens omgevingsvariabelen mee die je zelf niet in de hand hebt.

Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan. Maar goed, wel weer iets om over te babbelen. Smile
Alles is relatief. Ik zei al dat ik het puur op vermogens heb bekeken; meer info heb ik ook niet. Verder maakt het ook een groot verschil waar je als coureur rijdt; vooraan is altijd het beste Smile - minder vervelende effecten op aero en downforce. Mijn verwachting is echter dat indien de Spec-C gebruikt kan worden hier, ze misschien wel voor een podium kunnen gaan.

We zullen het wel zien.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19738 is een antwoord op bericht #19736] ma, 05 november 2018 16:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op ma, 05 november 2018 13:36
kwibus schreef op ma, 05 november 2018 13:22
LotusJPS schreef op ma, 05 november 2018 11:47

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.
Vandaar ook mijn vraag. Ben nieuwsgierig hoe WG zo iets denkt te kunnen berekenen. Ik denk dat ze bij Redbull die formule ook wel willen weten. Laughing
Ze weten bij Red Bull echt wel dat je 9% vermogensverlies hebt op Interlagos. Dat is waar ik mijn berekeningen op heb gebaseerd. Reken er maar op dat ze dat echt wel in hun eigen berekeningen verdisconteerd hebben - hoeft dus niet de prullebak in.
Citaat:
Afgelopen donderdag een presentatie van Nick Gibbs bijgewoond. Dit is de Senior IT Architect van Red Bull Racing. Hij is verantwoordelijk voor het complete serverpark bij Red Bull Racing en tot twee jaar geleden ook elke race op het circuit aanwezig om de IT te coördineren.
Hij vertelde dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties het effect van aanpassingen aan de ECU en aerodynamica/ophangingen enz. over 1 ronde kunnen berekenen. Na zo'n berekening hebben ze een aardig idee welk effect een aanpassing setup heeft. Ze verzamelen voor ze het kunnen berekenen echter eerst real life data.

Zo'n berekening over één ronde duurt ongeveer 2 minuten op hun server cluster.
Als je dit dan zou gaan doorrekenen naar een hele race dan komen er nog wat extra variabelen bij kijken (denk aan banden, brandstof, ecu settings) dus dan gaat de rekentijd ook weer (exponentieel)stijgen.
En dan neem je niet eens omgevingsvariabelen mee die je zelf niet in de hand hebt.

Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan. Maar goed, wel weer iets om over te babbelen. Smile
Alles is relatief. Ik zei al dat ik het puur op vermogens heb bekeken; meer info heb ik ook niet. Verder maakt het ook een groot verschil waar je als coureur rijdt; vooraan is altijd het beste Smile - minder vervelende effecten op aero en downforce. Mijn verwachting is echter dat indien de Spec-C gebruikt kan worden hier, ze misschien wel voor een podium kunnen gaan.

We zullen het wel zien.

Mvg, Wim
Kan het zijn dat jij het vermogen 1 op 1 vertaald naar tijdswinst? Dit omdat ik mij afvraag of je dat mag doen (ja het is een vrij land, dus mag je doen wat je wilt : -). Als je met 1W een afstand in 10 seconden aflegt, is het dan zo dat je met 2W die afstand in 5 seconden aflegt?

Even iets anders. Kan het zijn dat er iets mis is met het forum, want bij mij ziet het er vreemd uit?

[Bijgewerkt op: ma, 05 november 2018 16:20]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19741 is een antwoord op bericht #19738] ma, 05 november 2018 16:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Peter
Berichten: 1186
Geregistreerd: januari 2017
GP winner
Forum_Mod

"Even iets anders. Kan het zijn dat er iets mis is met het forum, want bij mij ziet het er vreemd uit?"

Klop ,komt goed.
mvgrt


Peter




Moderator www.verstappen.nl
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19742 is een antwoord op bericht #19738] ma, 05 november 2018 17:15 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Airbag schreef op ma, 05 november 2018 16:15
wg schreef op ma, 05 november 2018 13:36
kwibus schreef op ma, 05 november 2018 13:22
LotusJPS schreef op ma, 05 november 2018 11:47

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.
Vandaar ook mijn vraag. Ben nieuwsgierig hoe WG zo iets denkt te kunnen berekenen. Ik denk dat ze bij Redbull die formule ook wel willen weten. Laughing
Ze weten bij Red Bull echt wel dat je 9% vermogensverlies hebt op Interlagos. Dat is waar ik mijn berekeningen op heb gebaseerd. Reken er maar op dat ze dat echt wel in hun eigen berekeningen verdisconteerd hebben - hoeft dus niet de prullebak in.
Citaat:
Afgelopen donderdag een presentatie van Nick Gibbs bijgewoond. Dit is de Senior IT Architect van Red Bull Racing. Hij is verantwoordelijk voor het complete serverpark bij Red Bull Racing en tot twee jaar geleden ook elke race op het circuit aanwezig om de IT te coördineren.
Hij vertelde dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties het effect van aanpassingen aan de ECU en aerodynamica/ophangingen enz. over 1 ronde kunnen berekenen. Na zo'n berekening hebben ze een aardig idee welk effect een aanpassing setup heeft. Ze verzamelen voor ze het kunnen berekenen echter eerst real life data.

Zo'n berekening over één ronde duurt ongeveer 2 minuten op hun server cluster.
Als je dit dan zou gaan doorrekenen naar een hele race dan komen er nog wat extra variabelen bij kijken (denk aan banden, brandstof, ecu settings) dus dan gaat de rekentijd ook weer (exponentieel)stijgen.
En dan neem je niet eens omgevingsvariabelen mee die je zelf niet in de hand hebt.

Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan. Maar goed, wel weer iets om over te babbelen. Smile
Alles is relatief. Ik zei al dat ik het puur op vermogens heb bekeken; meer info heb ik ook niet. Verder maakt het ook een groot verschil waar je als coureur rijdt; vooraan is altijd het beste Smile - minder vervelende effecten op aero en downforce. Mijn verwachting is echter dat indien de Spec-C gebruikt kan worden hier, ze misschien wel voor een podium kunnen gaan.

We zullen het wel zien.

Mvg, Wim
Kan het zijn dat jij het vermogen 1 op 1 vertaald naar tijdswinst? Dit omdat ik mij afvraag of je dat mag doen (ja het is een vrij land, dus mag je doen wat je wilt : -). Als je met 1W een afstand in 10 seconden aflegt, is het dan zo dat je met 2W die afstand in 5 seconden aflegt?

Even iets anders. Kan het zijn dat er iets mis is met het forum, want bij mij ziet het er vreemd uit?
Ja natuurlijk vertaal ik vermogen naar tijdswinst (of in dit geval tijdsverlies), en ik ben me er bewust van dat dat lang niet alles afdekt. Ik dacht dat ik dat al (twee keer) had aangegeven. Jouw voorbeeld is overigens nog simplistischer; ik gebruik de waarden die volgens een aantal referenties gebruikt worden om verliezen/winsten in tijd te berekenen. Overigens een klein foutje in mijn uitleg hierboven: 10 pk komt ongeveer overeen met 0,12 sec per rondje van 100 sec, niet 15 pk - dat krijg je als je het uit je hoofd doet Smile.

En natuurlijk gaat dit niet op voor het hele vermogen, het gaat op voor F1 met ronden tussen de 70 en 110 sec, met topsnelheden van ruim boven de 300 km/uur, vermogens van 800 pk en meer, etc., etc., en zelfs dan is het maar een ruwe benadering. Dit wordt wel meer gebruikt in grove / snelle berekeningen voor de verschillen tussen de auto's / teams.

Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Ik verwacht nog steeds dat Red Bull het niet zo slecht zal doen op Interlagos.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19743 is een antwoord op bericht #19742] ma, 05 november 2018 18:51 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
kwibus is op dit moment niet actief  kwibus
Berichten: 141
Geregistreerd: juni 2018
Formula 3

wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15

Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim

Lange tenen? Je post hier allerlei berekeningen en mensen vragen zich af hoe je tot de resultaten komt en discussiëren daar op een naar mijn mening respectvolle manier met je over. Ik lees er in ieder geval geen afkraken in terug.
Ik vind het jammer dat je de discussie dan op deze manier af doet. Als je niet tegen vragen kan moet je mijns inziens dat soort getallen ook maar niet posten.


..... the power of dreams!
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19744 is een antwoord op bericht #19742] ma, 05 november 2018 19:20 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Airbag schreef op ma, 05 november 2018 16:15
wg schreef op ma, 05 november 2018 13:36
kwibus schreef op ma, 05 november 2018 13:22
LotusJPS schreef op ma, 05 november 2018 11:47

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.
Vandaar ook mijn vraag. Ben nieuwsgierig hoe WG zo iets denkt te kunnen berekenen. Ik denk dat ze bij Redbull die formule ook wel willen weten. Laughing
Ze weten bij Red Bull echt wel dat je 9% vermogensverlies hebt op Interlagos. Dat is waar ik mijn berekeningen op heb gebaseerd. Reken er maar op dat ze dat echt wel in hun eigen berekeningen verdisconteerd hebben - hoeft dus niet de prullebak in.
Citaat:
Afgelopen donderdag een presentatie van Nick Gibbs bijgewoond. Dit is de Senior IT Architect van Red Bull Racing. Hij is verantwoordelijk voor het complete serverpark bij Red Bull Racing en tot twee jaar geleden ook elke race op het circuit aanwezig om de IT te coördineren.
Hij vertelde dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties het effect van aanpassingen aan de ECU en aerodynamica/ophangingen enz. over 1 ronde kunnen berekenen. Na zo'n berekening hebben ze een aardig idee welk effect een aanpassing setup heeft. Ze verzamelen voor ze het kunnen berekenen echter eerst real life data.

Zo'n berekening over één ronde duurt ongeveer 2 minuten op hun server cluster.
Als je dit dan zou gaan doorrekenen naar een hele race dan komen er nog wat extra variabelen bij kijken (denk aan banden, brandstof, ecu settings) dus dan gaat de rekentijd ook weer (exponentieel)stijgen.
En dan neem je niet eens omgevingsvariabelen mee die je zelf niet in de hand hebt.

Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan. Maar goed, wel weer iets om over te babbelen. Smile
Alles is relatief. Ik zei al dat ik het puur op vermogens heb bekeken; meer info heb ik ook niet. Verder maakt het ook een groot verschil waar je als coureur rijdt; vooraan is altijd het beste Smile - minder vervelende effecten op aero en downforce. Mijn verwachting is echter dat indien de Spec-C gebruikt kan worden hier, ze misschien wel voor een podium kunnen gaan.

We zullen het wel zien.

Mvg, Wim
Kan het zijn dat jij het vermogen 1 op 1 vertaald naar tijdswinst? Dit omdat ik mij afvraag of je dat mag doen (ja het is een vrij land, dus mag je doen wat je wilt : -). Als je met 1W een afstand in 10 seconden aflegt, is het dan zo dat je met 2W die afstand in 5 seconden aflegt?

Even iets anders. Kan het zijn dat er iets mis is met het forum, want bij mij ziet het er vreemd uit?
Ja natuurlijk vertaal ik vermogen naar tijdswinst (of in dit geval tijdsverlies), en ik ben me er bewust van dat dat lang niet alles afdekt. Ik dacht dat ik dat al (twee keer) had aangegeven. Jouw voorbeeld is overigens nog simplistischer; ik gebruik de waarden die volgens een aantal referenties gebruikt worden om verliezen/winsten in tijd te berekenen. Overigens een klein foutje in mijn uitleg hierboven: 10 pk komt ongeveer overeen met 0,12 sec per rondje van 100 sec, niet 15 pk - dat krijg je als je het uit je hoofd doet Smile.

En natuurlijk gaat dit niet op voor het hele vermogen, het gaat op voor F1 met ronden tussen de 70 en 110 sec, met topsnelheden van ruim boven de 300 km/uur, vermogens van 800 pk en meer, etc., etc., en zelfs dan is het maar een ruwe benadering. Dit wordt wel meer gebruikt in grove / snelle berekeningen voor de verschillen tussen de auto's / teams.

Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Ik verwacht nog steeds dat Red Bull het niet zo slecht zal doen op Interlagos.

Mvg, Wim
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.

Mijn vraag kwam voort uit een opmerking die mijn zoon ooit maakte. Hij rijdt met een racefiets en hij zie dat het steeds meer vermogen koste om harder te gaan. Dus toen bedacht ik mij dat vermogen geen lineaire werking heeft. Vandaar mijn vraag.

Tevens vraag ik mij nu ook af of de redenering van "10 pk komt ongeveer overeen met 0,12 sec ..." ook klopt op grote hoogte. Nu kan ik het misschien wel op duckduckgo vinden, maar ik ben gemakszuchtig van aard en hoop dat jij het antwoord weet. Smile

[Bijgewerkt op: ma, 05 november 2018 19:22]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19745 is een antwoord op bericht #19744] ma, 05 november 2018 19:29 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment niet actief  Griffel
Berichten: 239
Geregistreerd: juli 2017
Formula 3

Ik kan de berekeningen van WQ wel waarderen, het zal niet precies zijn maar geeft wel een indicatie. Daar gaat het volgens mij om. Keep it up WQ.
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19746 is een antwoord op bericht #19743] ma, 05 november 2018 19:31 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

kwibus schreef op ma, 05 november 2018 18:51
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15

Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim
.

Lange tenen? Je post hier allerlei berekeningen en mensen vragen zich af hoe je tot de resultaten komt en discussiëren daar op een naar mijn mening respectvolle manier met je over. Ik lees er in ieder geval geen afkraken in terug.
Ik vind het jammer dat je de discussie dan op deze manier af doet. Als je niet tegen vragen kan moet je mijns inziens dat soort getallen ook maar niet posten.

Je hebt het duidelijk verwoord @Kwibus, daar heb ik weinig aan toe te voegen.
Ik heb me zeer verbaasd over de felle reactie van @WG aan het adres van @Airbag, die zoiets totaal niet verdient.
Airbag stelt een oprechte vraag en krijgt vervolgens een boel sh*t woorden over zich heen, net als vorige week van @Shinji.
Als je zulke onzorgvuldige berekeningen plaatst, kun je vragen en reacties verwachten.
Als je daar niet mee om kunt gaan, moet je zorgen dat de berekeningen van alle kanten kloppen.



 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19747 is een antwoord op bericht #19745] ma, 05 november 2018 19:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2181
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik vind het ook leuk om te lezen.
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19748 is een antwoord op bericht #19744] ma, 05 november 2018 19:44 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Airbag schreef op ma, 05 november 2018 19:20
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim
.
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.

Dat is wél toeval, @Airbag.

Bij sommige mensen schiet alles in het verkeerde keelgat en jij vraagt toevallig aan zulk soort personen advies.
Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink

[Bijgewerkt op: ma, 05 november 2018 20:02] door moderator

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19754 is een antwoord op bericht #19748] ma, 05 november 2018 20:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Airbag
Berichten: 135
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op ma, 05 november 2018 19:44
Airbag schreef op ma, 05 november 2018 19:20
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim
.
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.

Dat is wél toeval, @Airbag.

Bij sommige mensen schiet alles in het verkeerde keelgat en jij vraagt toevallig aan zulk soort personen advies.
Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink
Ok bedankt. Laten we maar hopen dat de berekeningen kloppen. Smile
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19764 is een antwoord op bericht #19748] di, 06 november 2018 09:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment niet actief  mokkie
Berichten: 112
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op ma, 05 november 2018 19:44
Airbag schreef op ma, 05 november 2018 19:20
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Als je overigens niet geïnteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat geldachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim
.
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.

Dat is wél toeval, @Airbag.

Bij sommige mensen schiet alles in het verkeerde keelgat en jij vraagt toevallig aan zulk soort personen advies.
Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink
Ik kan het wel begrijpen dat iemand als @WG na het nodige commentaar als "Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilië."
of "Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan" wat feller kan regeren. ik zie hier namelijk geen vraag in...

Terug naar zijn eerste post: hij geeft aan een simpele berekening gemaakt te hebben op basis van de hoogte waardoor hij RBR niet zo kansloos acht als men doet vermoeden.
Uiteraard heeft hij dingen als bandenslijtage, slecht schakelende C spec, en humeurige Ricciardo niet mee genomen.

Ik ben wel blij met berekeningen, zelf berekening over het weer. Yay

Wouter schreef op ma, 05 november 2018 19:44

Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink
ik zou zeggen
Laat je informeren door een lading cijfers en aannames, maar niet alles is wat het lijkt. Wink
Nu op naar de race, heb er zin in hupmax hupmax forumpliesie drive


Ciao,
Mokkie

[Bijgewerkt op: di, 06 november 2018 09:40]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19765 is een antwoord op bericht #19764] di, 06 november 2018 11:18 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

mokkie schreef op di, 06 november 2018 09:39
Wouter schreef op ma, 05 november 2018 19:44
Airbag schreef op ma, 05 november 2018 19:20
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Als je overigens niet geïnteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat geldachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim
.
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.
.
Dat is wél toeval, @Airbag.

Bij sommige mensen schiet alles in het verkeerde keelgat en jij vraagt toevallig aan zulk soort personen advies.
Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink
.
Ik kan het wel begrijpen dat iemand als @WG na het nodige commentaar als "Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilië."
of "Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan" wat feller kan regeren. ik zie hier namelijk geen vraag in...

@Mokkie, al die dik gedrukte zinnen zijn NIET afkomstig van @Airbag.
@Airbag stelde gewoon oprecht een vraag:

"Kan het zijn dat jij het vermogen 1 op 1 vertaald naar tijdswinst? Dit omdat ik mij afvraag of je dat mag doen.
Als je met 1W een afstand in 10 seconden aflegt, is het dan zo dat je met 2W die afstand in 5 seconden aflegt?"

Vervolgens krijgt hij een lading sh*t over zich heen, die eigenlijk tegen de mensen van die eerdere uitspraken gericht was.

Dan ben je in mijn ogen toch echt helemaal fout bezig.
Dat hij van de reacties baalt, kan ik mij voorstellen, maar spreek dan de juiste mensen aan.

[Bijgewerkt op: di, 06 november 2018 11:28]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19766 is een antwoord op bericht #19765] di, 06 november 2018 11:46 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment niet actief  Mulder
Berichten: 452
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Over Interlagos dan maar.. zonder regen of gekke dingen is het p5 en p6. Valteri mag winnen van Lewis dus als die maar genoeg snelheid kan maken om Max (en Seb) voor te blijven dan wint Valteri. Als Valteri en Kimmi geen zin hebben of niet kunnen dan kan het nog net P3 voor Max worden.

Probleem bij Interlagos is dat je vooral in de 3e sectie tegen een flinke heuvel op rijdt..vermogen telt dubbel in die sectie..en ook op de rest van de baan is het stukjes omhoog waar je op vermogen teveel verliest. In theorie kan RB nog winnen in de bochtensecties maar dat is meestal niet genoeg.

Dan toch maar regen..ook leuker om te zien dan zo'n saaie optocht..inhalen tussen 15 en 4, verder een optocht als het droog blijft.

[Bijgewerkt op: di, 06 november 2018 11:51]

Dit bericht aan een moderator rapporteren

 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19770 is een antwoord op bericht #19765] di, 06 november 2018 14:12 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
mokkie is op dit moment niet actief  mokkie
Berichten: 112
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

Wouter schreef op di, 06 november 2018 11:18

Dan ben je in mijn ogen toch echt helemaal fout bezig.
Dat hij van de reacties baalt, kan ik mij voorstellen, maar spreek dan de juiste mensen aan.
Helemaal mee eens, ik denk zelfs dat als WG het bericht van Airbag nog 2x leest dat hij zijn post anders had geformuleerd.
Dit is mijn inziens dan ook het gevaar van een forum. Je gaat de reacties als 1 geheel zien en niet als los staande personen die reageren.

Ik vind echter de berekeningen van WG wel interessant, dus wil ik voorkomen dat WG denk "up yours" en net ik meer een "lezer" wordt dan een "Poster". Embarrassed


Back to BRAZIL... is het al bijna vrijdag?
Ook ik ben net als Mulder niet zo positief gestemd. ik zie RBR niet op eigen kracht vooraan staan. Wellicht dat Vettel zichzelf en een Mercedes kan uitschakelen?
Laten we hopen dat het een leuke race wordt.


Ciao,
Mokkie
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19771 is een antwoord op bericht #19764] di, 06 november 2018 14:32 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

mokkie schreef op di, 06 november 2018 09:39
Wouter schreef op ma, 05 november 2018 19:44
Airbag schreef op ma, 05 november 2018 19:20
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Als je overigens niet geïnteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat geldachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Mvg, Wim
.
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.

Dat is wél toeval, @Airbag.

Bij sommige mensen schiet alles in het verkeerde keelgat en jij vraagt toevallig aan zulk soort personen advies.
Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink
Ik kan het wel begrijpen dat iemand als @WG na het nodige commentaar als "Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilië."
of "Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan" wat feller kan regeren. ik zie hier namelijk geen vraag in...

Terug naar zijn eerste post: hij geeft aan een simpele berekening gemaakt te hebben op basis van de hoogte waardoor hij RBR niet zo kansloos acht als men doet vermoeden.
Uiteraard heeft hij dingen als bandenslijtage, slecht schakelende C spec, en humeurige Ricciardo niet mee genomen.

Ik ben wel blij met berekeningen, zelf berekening over het weer. Yay
Dit dus.

Ik dacht heel netjes gereageerd te hebben, ondanks dit soort opmerkingen, maar goed. Ik lig er niet wakker van of zo, maar ik zal me zeker twee keer bedenken voor ik in mijn enthousiasme weer iets deel.

Blijkbaar moet er een volledige gestaafde dissertatie geplaatst worden, daar heb ik helaas de tijd niet voor. Ik ga af op wat ik op het internet kan vinden, gebaseerd op redelijk betrouwbare sites, zoals AMuS, etc.

Citaat:
Wouter schreef op ma, 05 november 2018 19:44

Laat je niet imponeren door een lading cijfers en aannames, niet alles is wat het lijkt. Wink
ik zou zeggen
Laat je informeren door een lading cijfers en aannames, maar niet alles is wat het lijkt. Wink
Nu op naar de race, heb er zin in hupmax hupmax forumpliesie drive
Ik ook Smile.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19774 is een antwoord op bericht #19744] di, 06 november 2018 14:55 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Airbag schreef op ma, 05 november 2018 19:20
wg schreef op ma, 05 november 2018 17:15
Airbag schreef op ma, 05 november 2018 16:15
wg schreef op ma, 05 november 2018 13:36
kwibus schreef op ma, 05 november 2018 13:22
LotusJPS schreef op ma, 05 november 2018 11:47

Nou gooi die formule maar in de prullenbak.
Vorig jaar was Max ook dominant in Mexico, maar kansloos in Brazilie.
Vandaar ook mijn vraag. Ben nieuwsgierig hoe WG zo iets denkt te kunnen berekenen. Ik denk dat ze bij Redbull die formule ook wel willen weten. Laughing
Ze weten bij Red Bull echt wel dat je 9% vermogensverlies hebt op Interlagos. Dat is waar ik mijn berekeningen op heb gebaseerd. Reken er maar op dat ze dat echt wel in hun eigen berekeningen verdisconteerd hebben - hoeft dus niet de prullebak in.
Citaat:
Afgelopen donderdag een presentatie van Nick Gibbs bijgewoond. Dit is de Senior IT Architect van Red Bull Racing. Hij is verantwoordelijk voor het complete serverpark bij Red Bull Racing en tot twee jaar geleden ook elke race op het circuit aanwezig om de IT te coördineren.
Hij vertelde dat ze tijdens de vrije trainingen en kwalificaties het effect van aanpassingen aan de ECU en aerodynamica/ophangingen enz. over 1 ronde kunnen berekenen. Na zo'n berekening hebben ze een aardig idee welk effect een aanpassing setup heeft. Ze verzamelen voor ze het kunnen berekenen echter eerst real life data.

Zo'n berekening over één ronde duurt ongeveer 2 minuten op hun server cluster.
Als je dit dan zou gaan doorrekenen naar een hele race dan komen er nog wat extra variabelen bij kijken (denk aan banden, brandstof, ecu settings) dus dan gaat de rekentijd ook weer (exponentieel)stijgen.
En dan neem je niet eens omgevingsvariabelen mee die je zelf niet in de hand hebt.

Zo'n berekening van WG is dus leuk maar je hebt er werkelijk niets aan. Maar goed, wel weer iets om over te babbelen. Smile
Alles is relatief. Ik zei al dat ik het puur op vermogens heb bekeken; meer info heb ik ook niet. Verder maakt het ook een groot verschil waar je als coureur rijdt; vooraan is altijd het beste Smile - minder vervelende effecten op aero en downforce. Mijn verwachting is echter dat indien de Spec-C gebruikt kan worden hier, ze misschien wel voor een podium kunnen gaan.

We zullen het wel zien.

Mvg, Wim
Kan het zijn dat jij het vermogen 1 op 1 vertaald naar tijdswinst? Dit omdat ik mij afvraag of je dat mag doen (ja het is een vrij land, dus mag je doen wat je wilt : -). Als je met 1W een afstand in 10 seconden aflegt, is het dan zo dat je met 2W die afstand in 5 seconden aflegt?

Even iets anders. Kan het zijn dat er iets mis is met het forum, want bij mij ziet het er vreemd uit?
Ja natuurlijk vertaal ik vermogen naar tijdswinst (of in dit geval tijdsverlies), en ik ben me er bewust van dat dat lang niet alles afdekt. Ik dacht dat ik dat al (twee keer) had aangegeven. Jouw voorbeeld is overigens nog simplistischer; ik gebruik de waarden die volgens een aantal referenties gebruikt worden om verliezen/winsten in tijd te berekenen. Overigens een klein foutje in mijn uitleg hierboven: 10 pk komt ongeveer overeen met 0,12 sec per rondje van 100 sec, niet 15 pk - dat krijg je als je het uit je hoofd doet Smile.

En natuurlijk gaat dit niet op voor het hele vermogen, het gaat op voor F1 met ronden tussen de 70 en 110 sec, met topsnelheden van ruim boven de 300 km/uur, vermogens van 800 pk en meer, etc., etc., en zelfs dan is het maar een ruwe benadering. Dit wordt wel meer gebruikt in grove / snelle berekeningen voor de verschillen tussen de auto's / teams.

Als je overigens niet geinteresseerd bent in dit soort dingen, stel ik voor dat je dat uitspreekt en verder niet reageert, dan zijn we er klaar mee. Alleen afkraken heeft zo weinig nut. We leven inderdaad in een vrij land, alleen zo jammer dat mensen dat schijnen te moeten uiten op een enigszins respectloze manier. Ik deed wat gedachtenexercities die ik hier deelde. Take it or leave it.

Ik verwacht nog steeds dat Red Bull het niet zo slecht zal doen op Interlagos.

Mvg, Wim
Laatst kwam hetgeen ik schreef ook al verkeerd over bij iemand. Smile Dat kan geen toeval zijn. Het was een oprechte vraag en ik ben dus zeker geinteresseerd.

Mijn vraag kwam voort uit een opmerking die mijn zoon ooit maakte. Hij rijdt met een racefiets en hij zie dat het steeds meer vermogen koste om harder te gaan. Dus toen bedacht ik mij dat vermogen geen lineaire werking heeft. Vandaar mijn vraag.

Tevens vraag ik mij nu ook af of de redenering van "10 pk komt ongeveer overeen met 0,12 sec ..." ook klopt op grote hoogte. Nu kan ik het misschien wel op duckduckgo vinden, maar ik ben gemakszuchtig van aard en hoop dat jij het antwoord weet. Smile
Hallo Airbag,

Ik reageerde op het hele verhaal in een keer, inclusief jouw vraag. In het kader van de andere opmerkingen kwam jouw vraag ook niet geheel sympathiek over voor mijn gevoel, dus als je dat niet zo bedoelde, prima, des te beter. Het forumsysteem hier helpt daar ook niet echt bij, moet ik zeggen.

Ik weet helaas niet uit mijn hoofd waar ik dat gevonden had, ik dacht AMuS, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Zou ook de officiele F1 site kunnen zijn, of Sky. Ik zie zoiets op een redelijk betrouwbare site, en dan sla ik het op in mijn spreadsheet voor toekomstige referentie, zoals voor deze berekening.

Vermogen is overigens lineair zoals hier gebruikt, maar snelheid is niet lineair, omdat dat ook van luchtweerstand (exponentieel), bandenweerstand (rolweerstand / bandenwrijving), wrijving in lagers en aandrijving (van krukas naar weg gaat ongeveer 10% - 11% verloren), etc. Echter, voor kleine verschillen mag je aannames baseren op een lineair model, en het gaat hier om hele kleine verschillen. Dit klopt nog steeds op grote(re) hoogte, omdat dit relatief is.

Wat natuurlijk wel van belang is, en groter dan kleine verschillen, is het verschil tussen de diverse auto's, en de RB14 is nu eenmaal erg goed, en zal meer profiteren van pk-toenames, of relatieve pk-afnames, dan Mer en Fer. En aangezien er nog steeds vermogensverlies is op Interlagos door een wat grotere hoogte, en daardoor een iets ijlere lucht, verwacht ik dat RB in principe best wel eens redelijk kan meekomen dit keer. P5 en/of P6 is een gegeven, maar het zou me niets verbazen alls RB voor een podiumplaats zou kunnen strijden.

Misschien had ik de cijfers moeten weglaten, en het gewoon gezegd moeten hebben als hier net boven, dan was de "controverse" minder groot geweest Smile.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19783 is een antwoord op bericht #19774] di, 06 november 2018 17:34 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
maxtrash is op dit moment niet actief  maxtrash
Berichten: 175
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

wg schreef op di, 06 november 2018 14:55

Wat natuurlijk wel van belang is, en groter dan kleine verschillen, is het verschil tussen de diverse auto's, en de RB14 is nu eenmaal erg goed, en zal meer profiteren van pk-toenames, of relatieve pk-afnames, dan Mer en Fer. En aangezien er nog steeds vermogensverlies is op Interlagos door een wat grotere hoogte, en daardoor een iets ijlere lucht, verwacht ik dat RB in principe best wel eens redelijk kan meekomen dit keer. P5 en/of P6 is een gegeven, maar het zou me niets verbazen alls RB voor een podiumplaats zou kunnen strijden.

Misschien had ik de cijfers moeten weglaten, en het gewoon gezegd moeten hebben als hier net boven, dan was de "controverse" minder groot geweest Smile.

Mvg, Wim
Hoi Wim. Als ik jouw berekening goed begrijp transponeer je de tijdverschillen in Mexico naar Brazilië obv het verwachte verschil in motorvermogen tgv de hoogteverschillen.
Het lijkt er daarmee op dat je uitrekent wat de verschillen zouden zijn als ze de baan in Mexico zouden verhuizen naar Brazilië. In hoeverre heeft dat voorspellende waarde voor wat de verschillen echt zullen zijn?
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19784 is een antwoord op bericht #19771] di, 06 november 2018 18:10 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
OllieBB is op dit moment niet actief  OllieBB
Berichten: 59
Geregistreerd: november 2017
Karting

Hoi Wim,

Ik wil je even zeggen dat ik het geweldig vind om je posts te lezen met je berekeningen en voorspellingen. Ik vind het gewoon gaaf dat we hier op dit forum mensen hebben die hier de moeite voor nemen en dit te delen met ons. Ga vooral door met het posten van deze informatie.

hupmax Yay

Groet Ollie


Als alles opeens op je afkomt, dan rij je aan de verkeerde kant
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19785 is een antwoord op bericht #19784] di, 06 november 2018 19:13 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2181
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik REKEN erop!

Alleen, beste allemaal, houd het leuk, dus ook als je denkt het allemaal te weten, of juist als je denkt, die weet er niks van, laat het niet zo blijken als je post, een beetje tact verdienen we allemaal!
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19786 is een antwoord op bericht #19774] di, 06 november 2018 19:21 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment niet actief  Griffel
Berichten: 239
Geregistreerd: juli 2017
Formula 3

De kwalificatie van vorig jaar bevestigd dit ook. Als je puur alleen naar de lay-out kijkt van de baan, is het een echt power circuit. De helft van sector 3 zijn bochten, de rest is bijna allemaal vol gas. Het feit dat Max er dan maar 0.6 seconden van de pole af zat is dan in mijn optiek knap.
De RB14 is echt veel beter dan de RB13, echter is het relatieve vermogensverschil op dit moment groter dan in 2017. (aanname) Mijn schatting is dus, dat ze weer zo rond de 0.5 sec van de pole af zullen zitten. Maar in de race qua race-pace niks onder zullen doen, en echte kansen hebben. Zou mij dan ook niks verbazen dat ze gewoon weer de B spec gaan gebruiken omdat die beter is op de zondag van de C spec.
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19787 is een antwoord op bericht #19783] di, 06 november 2018 19:25 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

maxtrash schreef op di, 06 november 2018 17:34
wg schreef op di, 06 november 2018 14:55

Wat natuurlijk wel van belang is, en groter dan kleine verschillen, is het verschil tussen de diverse auto's, en de RB14 is nu eenmaal erg goed, en zal meer profiteren van pk-toenames, of relatieve pk-afnames, dan Mer en Fer. En aangezien er nog steeds vermogensverlies is op Interlagos door een wat grotere hoogte, en daardoor een iets ijlere lucht, verwacht ik dat RB in principe best wel eens redelijk kan meekomen dit keer. P5 en/of P6 is een gegeven, maar het zou me niets verbazen alls RB voor een podiumplaats zou kunnen strijden.

Misschien had ik de cijfers moeten weglaten, en het gewoon gezegd moeten hebben als hier net boven, dan was de "controverse" minder groot geweest Smile.

Mvg, Wim
Hoi Wim. Als ik jouw berekening goed begrijp transponeer je de tijdverschillen in Mexico naar Brazilië obv het verwachte verschil in motorvermogen tgv de hoogteverschillen.
Het lijkt er daarmee op dat je uitrekent wat de verschillen zouden zijn als ze de baan in Mexico zouden verhuizen naar Brazilië. In hoeverre heeft dat voorspellende waarde voor wat de verschillen echt zullen zijn?
Goeie vraag. Ik heb alleen de verschillen berekend voor Red Bull, omdat ik niet weet wat ik met de verschillen aanmoet voor Fer en Mer, anders dan dat deze beide teams een stuk beter zullen presteren in luchtomstandigheden die voor hen met hun groter motorvermogen een stuk beter zijn. Waar RB in Mexico gewoon vele malen beter was, en waar in een race op zeeniveau hoogtes Fer en Merc een stuk sneller zijn, verwacht ik eigenlijk dat op basis van mijn simplistische berekeningen RB wel eens ongeveer even sterk zou kunnen zijn, al verwacht ik niet dat ze het kunnen redden in de kwalificatie.

Even sterk betekent dan meteen ook dat het beetje extra om hoog te kunnen eindigen dan alleen nog ligt aan de coureur. En Max is wel heel sterk momenteel, dus wie weet.

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een database voor statistische analyse, maar ik heb helaas maar beperkt tijd. Dit betekent dat ik pas in het winterseizoen verdere stappen kan ondernemen, met het oog op het maken van betere voorspellingen. Natuurlijk is dit nooit zo goed als de programma's/applicaties die de teams zelf gebruiken, maar ik hoop dat het redelijke inzichten kan geven voor een race als ik eenmaal zover ben.

We gaan het zien. Maar in de tussentijd ga ik genieten van de komende twee races Smile.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19788 is een antwoord op bericht #19784] di, 06 november 2018 19:27 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

OllieBB schreef op di, 06 november 2018 18:10
Hoi Wim,

Ik wil je even zeggen dat ik het geweldig vind om je posts te lezen met je berekeningen en voorspellingen. Ik vind het gewoon gaaf dat we hier op dit forum mensen hebben die hier de moeite voor nemen en dit te delen met ons. Ga vooral door met het posten van deze informatie.

hupmax Yay

Groet Ollie
Dank je, Ollie. Het is wel mijn plan om dat te doen, en hopelijk volgend jaar veel meer Smile.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19789 is een antwoord op bericht #19787] di, 06 november 2018 19:28 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Griffel is op dit moment niet actief  Griffel
Berichten: 239
Geregistreerd: juli 2017
Formula 3

Wim, werk je toevallig bij exact? Laughing
Haha geintje, ga zo door!!
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19790 is een antwoord op bericht #19785] di, 06 november 2018 19:30 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Sieper schreef op di, 06 november 2018 19:13
Ik REKEN erop!

Alleen, beste allemaal, houd het leuk, dus ook als je denkt het allemaal te weten, of juist als je denkt, die weet er niks van, laat het niet zo blijken als je post, een beetje tact verdienen we allemaal!
Dank je, Sieper!

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik alles weet, maar zal altijd proberen een best guess te doen, op basis van eerder geziene resultaten Smile.
Uiteindelijk kunnen we niet altijd correct zijn, simpelweg omdat er te veel onvoorziene factoren zijn in deze sport. Maar dat maakt het juist interessant.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19791 is een antwoord op bericht #19786] di, 06 november 2018 19:33 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Griffel schreef op di, 06 november 2018 19:21
De kwalificatie van vorig jaar bevestigd dit ook. Als je puur alleen naar de lay-out kijkt van de baan, is het een echt power circuit. De helft van sector 3 zijn bochten, de rest is bijna allemaal vol gas. Het feit dat Max er dan maar 0.6 seconden van de pole af zat is dan in mijn optiek knap.
De RB14 is echt veel beter dan de RB13, echter is het relatieve vermogensverschil op dit moment groter dan in 2017. (aanname) Mijn schatting is dus, dat ze weer zo rond de 0.5 sec van de pole af zullen zitten. Maar in de race qua race-pace niks onder zullen doen, en echte kansen hebben. Zou mij dan ook niks verbazen dat ze gewoon weer de B spec gaan gebruiken omdat die beter is op de zondag van de C spec.
Omdat de RB14 zoveel beter is, zou het me niks verbazen dat het verschil in kwalificatie wel eens minder dan 0.5 sec kan zijn. Ik schat het in op 0,3 tot 0,4 sec Smile. We gaan het zien. Spannend wordt het zeker!

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19792 is een antwoord op bericht #19789] di, 06 november 2018 19:36 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
wg
Berichten: 135
Geregistreerd: september 2018
Formula 3

Griffel schreef op di, 06 november 2018 19:28
Wim, werk je toevallig bij exact? Laughing
Haha geintje, ga zo door!!
Smile Nee, zelfstandig tegenwoordig Smile. Maar ik heb wel veel met statistiek gedaan. Populatiestatistiek, presence/absence data, Kriging, dat soort spul.

Was wel al weer een lange tijd geleden, maar ik vond het altijd wel erg leuk.

Mvg, Wim
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19793 is een antwoord op bericht #19791] di, 06 november 2018 19:39 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Sieper is op dit moment niet actief  Sieper
Berichten: 2181
Geregistreerd: juli 2017
GP winner

Ik denk ook dat er best wat kan, zeker omdat Max, metname voor de race dan, dit ook aangeeft. Zijn inschattingen zijn meestal best accuraat. Met het vergelijken tov vorig jaar moeten we niet vergeten dat Hamilton toen crashte in Q2 meen ik, iig hij heeft gern tijd gezet in Q3 en meestal is hij toch nog wel sneller dan Bottas.
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19794 is een antwoord op bericht #19793] di, 06 november 2018 22:03 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Mulder is op dit moment niet actief  Mulder
Berichten: 452
Geregistreerd: maart 2017
Formula 3

https://www.gpblog.com/en/news/25374/weather-update-in-brazi l-heavy-rain-during-grand-prix.html

wordt het toch nog gezellig Smile
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19799 is een antwoord op bericht #19794] wo, 07 november 2018 00:43 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Peter
Berichten: 1186
Geregistreerd: januari 2017
GP winner
Forum_Mod

Mulder schreef op di, 06 november 2018 22:03
https://www.gpblog.com/en/news/25374/weather-update-in-brazi l-heavy-rain-during-grand-prix.html

wordt het toch nog gezellig Smile

Juist niet,maar goed.




Moderator www.verstappen.nl
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19808 is een antwoord op bericht #19799] wo, 07 november 2018 10:37 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
kwibus is op dit moment niet actief  kwibus
Berichten: 141
Geregistreerd: juni 2018
Formula 3

Peter schreef op wo, 07 november 2018 00:43
Mulder schreef op di, 06 november 2018 22:03
https://www.gpblog.com/en/news/25374/weather-update-in-brazi l-heavy-rain-during-grand-prix.html

wordt het toch nog gezellig Smile
Juist niet,maar goed.
Afgezien of de RB14 het wel of niet goed doet in de regen is een stevige regenrace toch altijd wel spectaculair? Jammer als Max een keer wat verder naar achteren eindigt maar van mij mag het in ieder geval flink regenen. Yay


..... the power of dreams!
 
Re: FORMULA 1 2018 HEINEKEN BRAZILIAN GRAND PRIX [bericht #19815 is een antwoord op bericht #19808] wo, 07 november 2018 15:14 Naar vorige berichtNaar volgende bericht
Wet! is op dit moment niet actief  Wet!
Berichten: 519
Geregistreerd: maart 2017
Formula 1

kwibus schreef op wo, 07 november 2018 10:37
Peter schreef op wo, 07 november 2018 00:43
Mulder schreef op di, 06 november 2018 22:03
https://www.gpblog.com/en/news/25374/weather-update-in-brazi l-heavy-rain-during-grand-prix.html

wordt het toch nog gezellig Smile
Juist niet,maar goed.
Afgezien of de RB14 het wel of niet goed doet in de regen is een stevige regenrace toch altijd wel spectaculair? Jammer als Max een keer wat verder naar achteren eindigt maar van mij mag het in ieder geval flink regenen. Yay
Tja, wat moet ik daar nou op zeggen? Cheers


Let it rain, rain, rain!!
 
Persconferenties. [bericht #19818 is een antwoord op bericht #19543] wo, 07 november 2018 16:55 Naar vorige berichtNaar vorige bericht
Wouter
Berichten: 2693
Geregistreerd: maart 2017
GP winner

Donderdag 8 november om 14:00 uur Nederlandse tijd

-Marcus Ericsson
-Brendon Hartley
-Kevin Magnussen
-Lance Stroll
-Stoffel Vandoorne


Vrijdag 9 november om 16:00 uur Nederlandse tijd

-Nick Chester (Renault)
-Jock Clear (Ferrari)
-Jonathan Eddolls (Toro Rosso)
-Ayao Komatsu (Haas)
-Rob Smedley (Williams)
 
Vorige onderwerp: FORMULA 1 2018 MEXICAN GRAND PRIX
Volgende onderwerp: FORMULA 1 2018 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX
Naar forum gaan: